Ga naar inhoud

Welk groenvoer geven jullie?


Jojo124

Aanbevolen berichten

Sla - andijvie (krop of krul) - witlof - blaadjes van paardenbloem
Papaja - rozijntjes en veenbessen (in beperkte mate)

voor de rest lust ons kleintje niks

 

Je moet wel voorzichtig zijn, eerst beetje proberen van 1 soort en als je merkt dat er niks veranderd aan zijn keutels, mag je dag erna ietsje meer geven. en eventueel een andere groente..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen elke dag:


Wortel


Witlof


Andijvie


Komkommer


Bleekselderij


 


Regelmatig krijgen ze er ook nog appel bij. Verder voer ik geen onkruid of ander fruit. Ze krijgen soms wel een bananenchipje of gedroogd stukje aardbei.


Link naar reactie
Delen op andere sites

meestal krijgen ze hier per dag (al kan dat ook wel verschillen hoor is ook maar net wat ik in huis heb)


 


- andijvie


- witlof


- wortel


- komkommer


- tomaat


 


als het in de aanbieding is of heb wat geld over heb:


 


- radijsjes


- paprika


- meloen


- aarbeitjes


 


soms een stukje appel of als ik zelf brocolie ofzo heb gegeten krijgen ze daar ook wel eens een stukje van....het ligt er maar net aan hoe de prijzen waren en wat ik in de koelkast heb liggen maar ze hebben hier wel altijd standaard witlof en andijvie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard krijgen ze elke dag witlof & andijvie.

De rest verschilt van week tot week om ze een zo gezond en afwisselend menu als mogelijk te geven. Elke dag krijgen ze 5-7 soorten.

een aantal soorten dat hier zeer gewaardeerd wordt:

- sla (kropsla)

- boerenkool

- spinazie

- bleekselderij

- radijsjes (blaadjes vinden ze hier lekkerder dan de radijzen zelf :P)

- wortel

- galiameloen

- appel

- peer

- tamme kastanje

- mandarijnen

- sinaasappels

- citroen (heel klein stukje)

- paprika

- knolselderij

- spruitjes

- taugé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof

Aardbeiblad

Pluksla

Munt

Thijm

Rozemarijn

Bonte dovenetel (met mate)

Beukenblad

Paardebloemblad

Wortel

Radijs

Spinazie

Vnl dat wat in de (moes)tuin groeit, aangevuld met witlof.

Ik merk dat het met konijnen net is als met kinderen, blijven aanbieden en dan leren ze nieuwe dingen vanzelf waarderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal licht er op hun bordje:


 


Witlof


Andijvie


Sla


Appel


Wortel (loof)


 


Afhankelijk van seizoen/aanbiedingen/wat ik zelf eet aangevuld met:


Paardebloemblad


Peterselie


Bloemkool blad


Broccoli


Boerenkool


Radijs


Spinazie


Wilgentak


Spuitjes


(en dat wat ik vergeten ben :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh vanalles eigenlijk. Witlof, andijvie, broccoli, koolrabi, wortel, radijs, komkommer, aardbei, framboos, munt, tijm, rozemarijn, basilicum, citroenmelisse. Courgette & paprika heeft hij ook wel eens gehad, maar dat is blijkbaar niet zo lekker. Peterselie, paardenbloem, dille, wilg, sla, rucola, appel, zonnebloempitten druif, peer, tomaat, banaan en kers lust hij ook. Waarschijnlijk vergeet ik nog wel dingen. Hij krijgt regelmatig iets nieuws, meestal koop ik het speciaal voor hem aangezien de mensen hier niet zo'n groenteneters zijn. Hij krijgt natuurlijk niet van alles evenveel, banaan en druif en zo krijg hij maar heel af en toe. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je??


 


 


Hier krijgen ze meer variatie in de zomer dan in de winter. In de winter is het redelijk saai, wortel witloof en andijvie.


In de zomer krijgen ze hier: witloof, wortel, andijvie, watermeloen, honingmeloen dacht ik ook, een klein beetje sla, tomaten, citroenmelisse, munt, basilicum en nog een paar kruiden, banaan, appel, appelsien, peer, aardbeien, aardbeiblad, komkommer. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn krijgt: sla en een stukje appel.

Niet veel maar dat is het enige wat ze luste. :D

Daar geloof ik helemaal niks van ;-) Jouw konijn lust vast en zeker veel meer, maar je moet haar soms even laten wennen! Ze vinden het niet altijd meteen lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar geloof ik helemaal niks van ;-) Jouw konijn lust vast en zeker veel meer, maar je moet haar soms even laten wennen! Ze vinden het niet altijd meteen lekker!

Klopt, Medes moest eerst zelfs niets weten van wortels. Een konijn dat geen wortels lust, stel je voor. Ondertussen is het al zijn favoriete snoepje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van onze vijf is ook zo kieskeurig, eerst een hele tijd eraan ruiken, dan weer weglopen, dan bedenken wat hij eens zal doen, en voordat hij heeft besloten wat hij echt gaat doen, heeft een ander het al opgegeten :party: Maar na een keer of tien heeft hij toch zoiets van: hee, daar heb ik mijn ritueel al vaker op uitgevoerd, nu eet ik het op.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze op het moment echt niets qua "tamme" groentes. (dus uit de supermarkt oid.)


 


De tuin staat vol met gras, kruiden (kamille, paardenbloem, etc), mijn fruitbomen zijn flink aan het groeien dus daar krijgen ze ook veel van.


 


Enkel wilde kruiden dus. Ben blij met m'n tuin, zal die wel missen als ik verhuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin staat vol met alles wat veilig voor de nijnen is en je op bolster.nl kunt vinden. Daarnaast ook bio aardbei blad.

Behalve papaja geef ik geen fruit omdat mijn ram anders gas aanvallen krijgt. Dingen die in grotere hoeveelheden giftig zijn, geef ik ook per definitie niet.

Brandnetels gaan ook niet goed.

Kool met mate.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is de hoofdgroente witlof. Daar komt af en toe wortel met loof bij. Aardbeiblad vinden ze ook lekker en als de aardbeien rijp zijn mogen ze ook een paar aardbeitjes

Verder appeltakken. Heb ik basilicum in huis dan wordt er eerlijk gedeeld. ;) ook munt zijn ze dol op. En citroenmelisse ga ik van de week uitproberen. Heel af en toe krijgen ze een stukje tomaat of paprika.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb altijd gehoord dat een konijn geen sla mag omdat daar teveel vocht in zou zitten, hier lees ik dat het dus wel mag en ook op de lijst die ik van het asiel mee kreeg staat sla, bij ons allereerste konijn werd ons verteld dat hij geen water mocht als hij maar genoeg groenvoer kreeg, water zou slecht zijn... hoe komen zulke stomme praatjes nou de wereld in vraag ik mij af, ik ben blij te lezen dat ze wel sla mogen, ook ijsberg sla?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja inderdaad Goldie, je vraagt je af hoe mensen aan die info komen en waarom ze dat dan ook nog gaan verspreiden. Ijsbergsla mogen ze wel in kleine hoeveelheden, maar dat is meer water dan iets anders. Geld ook voor mensen. Geef ze liever iets waar ze echt in mee binnen krijgen :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben mij verteld dat aardappel giftig is. Zag van de week op facebook iemand die haar konijnen dat gaf. Aangezien ze ze ook onder de buxus laat liggen dacht ik laat maar. Kreeg nl al te horen op mijm vraag of t buxus was dat ze daar altijd liggen en niks eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen:


 


Groenten:


  • wortelen + loof
  • bloemkoolbladeren (favoriet)
  • witloof
  • sla (maar heel kleine porties)
  • selder
  • broccoli 
  • loof van radijzen (de radijzen zelf eten ze niet)

fruit: enkel appeltjes en appelschillen


 


onkruid: paardenbloem (dat is het enige wat ik goed genoeg herken om hen het te durven geven)


 


kruiden: munt


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .