Ga naar inhoud

Hoe vaak vaste brok geven?


Fellybubs

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik vroeg mij af hoe vaak en hoeveel brokjes ik mijn konijn moet geven per dag?


Ik wil namelijk niet dat Gipsy honger moet lijden of juist te dik wordt.


Verder krijgt hij elke dag voldoende hooi en elke dag een worteltje.


 


Alvast bedankt ;)


 


Groetjes Mariska & Gipsy


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt een beetje aan de brok die je voert en moet je per konijn bekijken.


Ik heb hier 2 konijntjes van zo'n 1800 gram. Toen ik ze hope farms supertrio gaf kregen ze samen ongeveer 60 gram per dag, dat is dus zo'n 17 gram per kg lichaamsgewicht.


Nu krijgen ze science selective en blijven ze netjes op gewicht met samen zo'n 40 gram per dag. Dat is dus maar zo'n 11-12 gram per kg lichaamsgewicht. Ze krijgen dit 1 keer per dag.


De richtlijn die vaak gegeven wordt is 25 gram per kg lichaamsgewicht. Voor mijn konijnen is dat veel te veel. Ga voor het gemak even uit van een hoeveelheid tussen de 15 en 25 gram per kg, dan is het gewoon een kwestie van een tijdje uitproberen waar ze het goed op doen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn weegt dan 1kg181 dus kan je hem 25gram brok geven.


Mijn kleinste weegt 1kg260 en mijn grootste weegt 1kg940 ze ze krijgen 25gram brok elke...


En ze blijven allebei perfect op gewicht.


Ook geef ik veel groenten maar hiervoor moet je natuurlijk heel rustig aan beginnen.


 


Een worteltje per dag is eigenlijk niet zo super goed aangezien er veel suikers in zitten en dus je konijntje dik kunnen maken.


Geef liever een combinatie van verschillende groenten...


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fellybubs Weet wel dat konijnen niet alle soorten groenten mogen, sommige zijn giftig voor ze. Andijvie en witlof bijvoorbeeld zijn veilig, al moet je ze er wel aan laten wennen door de eerste dagen maar een heel klein stukje te geven. Op BB (en elders op internet) vind je een lijst met veilige groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij pas 13 weken is zal hij nog wel even groeien.

Het gemiddelde volwassen gewicht voor een hollander ligt volgens mij zo tussen de 2 en 3 kilo dus daar zou ik dan (vooral in de groei) ook naar voeren, zolang hij hooi en de bdk's eet. Als je hem voert naar het volwassen gewicht zou hij dus zo'n 50-75 gr brok per dag mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik geef mijn konijn rond 13.00  biks ik kijk even of er nog hooi is en anders vul ik aan en water vul ik ook aan 


rond 3 uur kijk ik even bij ze en voer ik ze heel weinig kan zijn blaadjes  ofzo of wat lekkers want dan speel ik met ze  


5  6 uur geef ik ze een bosje paardenbloem bladen of gesneden paprika brocoli en wortel maar het ligt er aan wat ik in huis heb .


hoop dat je er wat aan hebt 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je konijnen die geen groenten eten dezelfde hoeveelheid biks?

Ik gaf Gompie altijd onbeperkt biks en volgens mij is hij niet te dik.... Hij af ook niet zomaar alles op wat in zijn bakje zat.

Maar nu zitten ze met zijn 2en en wil ik wel een beetje weten wat er op gaat. Maar ook samen storten ze zich niet op de biks, er wordt de hele dag wat van gegeten, de volgende dag is er ook nog gewoon wat van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .