Ga naar inhoud

Bronwater in plaats van kraanwater?


Domino

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren de urine van mijn konijn weer laten onderzoeken. De blaasontsteking is gelukkig weggebleven maar de calcium "Sludge" is er nog wel teveel.

Hij krijgt al ander voer maar op zich verschilt dat niet superveel met SS qua calciumgehalte.

Nu ben ik even gaan rekenen hoe het zit met het kraanwater hier. Op de site van het waterbedrijf heb ik gevonden dat het water hier 149,5 mg/l calcium bevat.

Bronwater zoals Spa blauw. Bevat volgens internet 4,5 mg/l. Dat vind ik dus wel een wezelijk verschil.

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die hun konijn bronwater geven in plaats van kraanwater?

Een normaal gezond konijn kan wel gewoon kraanwater drinken. Maat ik denk dat in dit geval het misschien wel zoden aan de dijk zet om het teveel aan calcium in zijn blaas te verminderen.

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is best een verschil idd! Dan is het water bij jullie behoorlijk hard neem ik aan?

Of het hier nut zou hebben betwijfel ik. Het water wat hier uit de kraan komt wordt ook in flesjes gestopt :P ik zou het bronwater onderling dus ook nog wel even bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook daar blaas en nierproblemen over gestapt op spa blauw, kraanwater hier is ook behoorlijk hard (ik moet elke maand de water koken ontkalken dus ga maar na :P) ik heb verschillende bronwaters vergeleken en spa blauw heeft naar mijn onderzoek het minste calcium. Hier is de troep in de plasjes van Otje echt verbeterd en Tos heeft door een aangeboren nierafwijking altijd rode urine gehad maar dat is nu oranje sinds hij ook spa blauw krijgt.

ik raad het voor blaaspatientjes na eigen ervaring dus wel echt aan ik zie duidelijk verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook even andere bestanddelen vergelijken, als ik me niet vergis zit in sommige mineraalwateren nogal wat zouten en mineralen (d'oh). Ik weet het enkel en alleen omdat niet alle soorten geschikt zijn voor het maken van babyvoeding, dus vandaar. Mocht je niet alle informatie kunnen vinden op de website van het waterleidingbedrijf dan kan je ze ook mailen. Ik heb dat zelf een keer gedaan bij mijn leverancier destijds (vanwege mijn aquaria), Waternet, en kreeg maar liefst vier documenten in de mail met de uitslag van de metingen van de afgelopen drie maanden plus een jaaroverzicht. Heel interessant.


 


Even los van het calcium trouwens, wat een ander verhaal is natuurlijk... kraanwater in Nederland is dusdanig zuiver dat je daarvoor niet op bronwater zou hoeven over te stappen. Het mag ongekookt voor babyvoeding worden gebruikt en ook waterverbeteraars voor aquaria zijn eigenlijk niet nodig (hoewel dierenwinkels het uiteraard graag aansmeren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon niet ver van een staalfabriek af.... regenwater lijkt me niet echt fris dan, naar mijn idee. En hoe moet het dan zoals nu bijvoorbeeld? Het heeft al best een tijd niet geregend. En hoelang kan je dat bewaren dan?

En wat de kosten betreft, als ik daardoor dat dure speciale voer niet meer hoef te geven, scheelt dat best wel in de kosten ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen bar le duc, ik had het idee dat daar minder in zit dan Spa blauw.

Mijn konijn had ook problemen met zijn blaas, had ook een soort smurrie in zijn blaas was er op de foto te zien, da voelde ook wat in zijn blaas en dat is nu allemaal weg. Hij eet ss en krijgt dagelijks selderij, laag calcium en vochtverdrijvend. En nog wat veilige groente, witlof, andijvie etc. Peterselie daarin tegen bevat weer veel calcium, dus dat krijgt hij niet. Met groenvoer moet je dus ook oppassen. Op de site van wilhelminapark staat een lijst met groente die veel en die weinig calcium bevatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op advies van mijn dierenarts krijgen mijn nijnen Bar le Duc. Het water hier is vrij hard. Ik heb twee konijnen gehad die heel vaak sludge hadden, en dit kwam echt door het water. Ik merk het ook aan de andere nijnen. Als ik hun gewoon leidingwater geef, dan zie ik na een paar dagen weer neerslag in hun urine. Als ze op Bar le Duc staan hebben ze er geen last van. Het is wellicht duurder dan normaal leidingwater, maar als je konijn iedere keer gespoeld moet worden omdat er sludge blijft zitten in de blaas is dit ook geen goedkope aangelegenheid. En daarbij is het voor het konijn ook niet prettig om iedere keer gespoeld te moeten worden. Als dit te ondervangen is door je konijn bronwater te geven dan is dit voor mij een simpele keuze. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de prijs wel mee vallen Lonja, nou heb ik sowieso twee nijntjes did maar weinig drinken (krijgen wel veel vers groenvoer) ik gebruik ongeveer 2 liter op een ruime maand soms langer. Tja die 1,25 (incl statiegeld) kan er dan ook wel vanaf.

 

Je nijnen drinken maar twee liter per maand? Nu weet ik wel dat ze bij mij graag het waterbakje omgooien en dat het drinkflesje wat nodeloos druppelt.. maar jemig, is twee liter niet wat weinig?

 

Overigens is een fles geopend mineraalwater beperkt houdbaar. Een ongeopende fles kan je vrij lang bewaren omdat er geen zuurstof bij komt en het onder steriele omstandigheden gebotteld is. Als het eenmaal open is komt er vanalles bij. Aangezien je twee liter per maand gebruikt zou ik in ieder geval voor de kleinst mogelijke flesjes gaan zodat ze niet te lang open staan. Een literfles zou ik dus geen twee weken geopend bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nja t is inderdaad weinig maar ze krijgen ook echt veel groenvoer. Hun vochtgehalte is altijd prima maar het zijn echt geen grote drinkers. Heb het er met de DA ook over gehad maar zolang ze veel groen krijgen is het niet gek dat ze weinig drinken. Ik vul 's ochtends het bakje met ongeveer 1/4e en meestal is dat de dag erna nog geen eens op. Met warm weer drinken ze overigens wel iets meer hoor.

Over de houdbaarheid had ik nog niet nagedacht maar dat ga ik zeker wel meenemen nu bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahja met groenvoer krijgen ze natuurlijk ook al aardig wat binnen. Die van mij staan op rantsoen ivm blindedarmkeutels die ze me iets te vaak lieten liggen, dus vandaar dat ze hier wel meer drinken nu. Succes ermee, lastig hoor!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dat is ook vervelend ja als ze de blindedarmkeutels laten liggen. Doen ze dat beide?

Hier doen ze het wel stukken beter op veel groen en hooi en weinig biks. En dan het bronwater maakt twee verwende konijntjes maar ach je moet er wat voor over hebben :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope alleen Flynn voor zover ik heb kunnen zien. Maar die zit ook altijd als eerste bij het eten omdat Senna gewoon wat afwachtender is. Ik probeer Senna nu af en toe stiekem te voeren maar dat heeft Flynn snel in de gaten hehe. Naja, het is maar af en toe hoor en ze zijn verder goed gezond voor zover ik kan zien :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Water bederft toch niet echt? Ik zou me dat dus echt geen zorgen over maken. Er komt alleen lucht bij, meer niet. Als je zelf uit die fles drinkt wordt het anders, maar sowieso staat er op bronwater alleen een houdbaarheidsdatum omdat dat verplicht is, want het kan niet bederven. Dat is over 100 jaar nog goed en als het niet in plastic zat over 1000 jaar ook nog.

Ik denk echt dat dat wel losloopt dat dat binnen een maand slechter wordt.

Als je vlakbij zo'n fabriek woont is het regenwater misschien wel vervuild ja, dat weet ik niet.

Droogte is met een goede regenton niet zo'n probleem, het regent nu net toevallig vanavond maar ik geef de planten water met regenwater en ik gebruik zo'n 10 liter per keer maar de ton is bij lange na nog niet half leeg na de droge tijd nu. Misschien gebeurt het in een hele droge zomer eens dat het op raakt, dan kan je natuurlijk alsnog eens een keer een fles kopen.

Als je maar 2 liter in de maand gebruikt dan stelt het ook niet veel voor natuurlijk. Ik heb 4 konijnen en geen kleine konijnen, dus hier drinken ze soms toch wel bijna een halve liter per dag met zijn vieren samen op warme dagen in de zomer, ondanks onbeperkt groen. Zonder groen wel anderhalve liter. Dan denk ik dat het een prijzige grap wordt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen condensdroger ;) en die van mijn ouders zit direct op de afvoer aangesloten.

Er is tot op heden nog geen bloedonderzoek gedaan. Dat is misschien best wel eens een optie. Ik zal dat eens met de dierenarts overleggen.

Op de foto en bij urine onderzoek is in ieder geval zogenoemde Sludge gezien. Geen kristallen, wat op blaasstenen kan duiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .