Ga naar inhoud

Ervaringen chronisch snot


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Onze Lizzy is inmiddels bijna een jaar oud en heeft helaas van jongs af aan regelmatig een keer last van hevige niesbuien en een snotneus. Soms gaat het een tijdje goed en dan ineens is het weer helemaal mis. Tot nu toe reageerde ze altijd goed op Enrofloxoral. Was het weer helemaal mis, dan kreeg ze weer een kuurtje en kon ze er weer even tegen aan. Inmiddels zijn we alleen op het punt beland dat ze steeds vaker klachten heeft en Enrofloxoral nauwelijks nog helpt. Op advies van de dierenarts zijn we overgestapt op Sulfatrim drops maar ook dat lijkt even te helpen en daarna niet meer.


Ik ben eigenlijk wel benieuwt hoe jullie om gaan met konijnen die last hebben van chronisch snot. Behandelen jullie ze elke keer als de klachten weer aanwezig zijn? Welke medicijnen lijken het beste te helpen? Gaat het uiteindelijk ook van kwaad tot erger of blijft het leefbaar? Ik weet dat er mensen zijn die goede ervaringen hebben met Duplocilline of Draxxin injecties maar is dat ook het geval bij chronisch snot? Ik wil haar liever niet steeds vol stoppen met medicijnen. Ik wil alleen ook niet dat ze steeds klachten heeft of dat we misschien het risico lopen dat ze onze andere konijnen ook besmet. Al met al vind ik het best een lastig probleem. Ondertussen vraag ik mij af of ik haar dit jaar wel in moet laten enten. Gezien ze steeds klachten heeft, lijkt het mij niet verstandig. Ik wil alleen ook niet dat ze misschien myxomatose of VHS krijgt. Ik weet niet hoe groot die kans is? Ze zal straks wel naar buiten verhuizen, waar ze meer risico loopt. Ik ben erg benieuwt naar jullie ervaringen en zou graag willen weten wat jullie in dit geval zouden doen.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn met chronisch snot gehad, ben daar een hele poos mee bezig geweest, maar hij is er nu al zo'n 2 jaar vanaf. Ik heb hem langdurig met Duplo moeten behandelen en later ook nog met druppels in zijn neus, maar het heeft wel geholpen en is nu een blij oud konijn ondertussen :)


 


Als je te vaak een zelfde antibiotica gebruikt, wordt de bacterie op den duur resistent en werkt het niet meer. Heb je toevallig al eens een kweek laten maken om te zien WELKE bacterie je konijn lastig valt?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!


 


Domino: Wat fijn dat een langdurige behandeling met Duplo en druppels voor in zijn neus uiteindelijk zo goed heeft geholpen. Zo te lezen is er voor Lizzy dus ook nog hoop. Hoelang heb je jouw konijn uiteindelijk op deze manier behandeld en hoelang had hij hiervoor al snot?


Een kweek maken is helaas nog altijd niet gelukt. Elke keer als het weer mis is en wij er mee naar de dierenarts gaan, lijkt er eenmaal daar gek genoeg ineens niks meer aan de hand te zijn. Dan is haar neusje ineens mooi schoon en droog en van niezen is dan ook geen sprake, tot dat wij weer thuis zijn, dan begint de ellende weer. Soms gaat het een tijdje goed en dan ineens is het weer mis.


 


JoBoris76: Novadox heeft Lizzy nog nooit gehad. Daar ben ik verder ook niet bekend mee. Dat zou ik dus nog kunnen proberen.


Lizzy met een spuitje medicijnen geven is absoluut geen doen. Zodra je haar op probeert te tillen of vast probeert te houden, word ze zo ontzettend wild dat het zelfs met twee man niet lukt om haar in bedwang te houden. Ik doe het dan ook altijd over haar eten. Gelukkig gaat dat tot nu toe goed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Morty heeft zijn hele leven lang last van snot gehad. Hij is er wel oud mee geworden: op een maand na 11.


In het begin zijn we ermee naar de dierenarts geweest. Toen was het nog niet zo erg, maar de antibiotica hielp helaas niet. Hij nieste soms wel 20 keer achter elkaar, maar het neusje was gelukkig nauwelijks vies en hij leek er ook geen last van te hebben.


Toen hij een jaar of 6 was, kon je het wel beter zien. Inmiddels had een tweede dierenarts ernaar gekeken, maar ook hij kon het niet verhelpen of verminderen. Kleine harde snotkorstjes bij de neus en soms waren de pootjes wat vochtig van het snot of waren de haartjes hard geworden.


Toen Morty 9 of 10 was, zijn we naar een derde dierenarts gegaan, maar ook hij kon er niets (meer) aan doen. Morty had er ondertussen wel al een paar jaar last van. Als er niet zoveel geluid in de kamer was, dan hoorde je zijn ademhaling. Het leek op snurken en was soms best luid. Inmiddels had hij kale plekjes bij zijn 'duimen' van het hard geworden snot en ook bij zijn neus en ogen was het heel vies. Allemaal korstjes. Weken met warm water had geen zin, want een kwartier later zat alles er weer.


Soms zat je lekker te knuffelen en dan nieste hij in je gezicht. Allemaal snotspetters! Jakkie!


 


Pas een dag of drie voor zijn overlijden leek hij er echt last van te krijgen. Nouja, hij was ook gewoon oud natuurlijk. De dag van zijn overlijden maakte hij echt vreemde geluiden. Flink rochelen en reutelen. En daarna bleek dat hij acute longontsteking had. Ik weet alleen niet of dit een gevolg is geweest van zijn snot. Zoveel snot wij tijdens een verkouden moment uitsnuiten, kwam er bij hem per 10 seconden uit. Uit zijn mond en uit zijn neus. Hij hapte werkelijk waar naar adem. Heel naar en pijnlijk om te zien.


 


Hoe dan ook. Hij is er heel oud mee geworden en heeft er pas laat écht last van gehad, voor zover ik dat kon inschatten. Medicatie heeft nooit geholpen en ook het schoonmaken hielp niet. Ik probeerde wel altijd zijn snotrestjes weg te krabben met mijn vingers en nagels om te voorkomen dat het heel erg ging klitten en ontsteken.


Mijn advies zou zijn om haar binnen te houden als ze ouder wordt en minder weerstand heeft, omdat ik toch een beetje bang ben dat ze gevoeliger zijn voor longontsteking op zulke momenten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu dat Morty zijn hele leven last van snot heeft gehad. Maar het was dus pas op het laatst dat hij er echt last van begon te krijgen. Het lijkt mij vreselijk als ze naar lucht lopen te happen. Zoiets gun je niemand. Maar hij is er dus wel bijna 11 mee geworden en heeft kwalitatief gezien dus nog best een goed leven gehad, dat ondanks chronisch snot. Dat is wel weer een geruststelling. Ik heb nou vaak zoiets van het zal mij niks verbazen als Lizzy niet heel oud word, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Lizzy niest soms ook wel 20 keer achter elkaar. Vervolgens komt er een klodder wit snot uit haar neusje en is haar neusje vies en nat. Ze raakt soms helemaal in paniek als ze weer een niesbui heeft, lijkt dan zoiets te hebben van wat gebeurd er in vredesnaam met me. Na het niezen is het vervolgens meteen haar neusje weer grondig poetsen. Vaak zie je er daarna niks meer van, totdat ze weer een niesbui krijgt. Als ze weer eens een periode heeft dat het wat minder gaat, merk je ook een verandering in haar gedrag. Normaal gesproken is ze altijd erg aanwezig maar dan is ze toch wat rustiger. Verder gaat het soms samen met wat minder eetlust maar echt veel last lijkt ze er verder niet van te hebben. Ze doet verder gewoon haar ding en is gelukkig niet benauwt of zo.


Inmiddels is ze al een keer of acht behandeld met antibiotica en dat terwijl ze nog geen 1 jaar oud is. Vaak helpt het een paar weken en dan is het weer mis. Kortom we blijven bezig op deze manier.


Liet je Morty ook inenten of durfde je dat niet aan met hem? Bij Lizzy vraag ik mij namelijk steeds af wat het beste is om te doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik liet Morty wel inenten toen hij nog naar buiten ging. Dat maakte helemaal niets uit.


Morty had ook af en toe z'on vieze klodder snot die hij eruit nieste en dan weer smakelijk op zat te eten. Bahabahbahaaaaah.


Maar verder zou ik me niet teveel zorgen maken. Hij was precies zoals ieder ander konijn qua activiteit enzo. Niet dun, niet dik, gewoon normaal. Zorg gewoon dat Lizzy het (zeker als ze ouder wordt) altijd lekker warm heeft en nooit op de tocht staat. Dagelijks even kijken of er snotrestjes zitten en die even weghalen. De dierenarts adviseerde om zijn neusje af en toe schoon te maken met een wattenstaafje, maar dat gaat niet. Je haalt alleen de buitenkant wat leeg, maar verder ook niet. Ze niezen alles er zelf wel uit. Er is prima mee te leven verder :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Domino: Gemiddeld 2 tot 3 weken. Een enkele keer wat langer maar maximaal een maand achter elkaar. Het hangt er maar net vanaf hoelang het duurt voordat ze weer helemaal snotvrij is en hoe hevig de klachten waren. In het begin kon ze er dan weer 1 a 2 maanden tegenaan. Vervolgens was dit maximaal een maand en tegenwoordig is dit zo'n 2 tot 3 weken. De afgelopen keer nog geen eens 2 weken. Je begint je dan toch af te vragen of het nog wel zin heeft om haar elke keer te behandelen. Daar komt bij dat antibiotica vrij agressief spul is. Op het moment heeft ze ook weer klachten, maar heel minimaal. Zolang het niet erger word en ze er zelf geen last van lijkt te hebben, heb ik zoiets van misschien dat we het even moeten laten voor wat het is. Mocht het wel weer erger worden, dan moeten we maar wat anders proberen.


 


Syrabi: Jij liet Morty dus gewoon inenten toen hij nog naar buiten ging. Fijn om te lezen dat dit wat zijn gezondheid betreft verder niks uitmaakte. Ik had laatst een verhaal van iemand gelezen die haar konijn ondanks snotklachten toch in had laten enten. Vervolgens was dit konijntje binnen een week dood. Het kan natuurlijk zijn dat er in dit geval meer aan de is geweest, maar je schrikt wel even als je dat leest. Dan is het toch van wat is nou verstandig om te doen. Het is de bedoeling dat ze over een paar maanden naar buiten verhuist, waar ze wel meer risico loopt. Misschien dat ik haar van te voren nog maar eens een keer goed na moet laten kijken door de dierenarts. Ziet hij er verder geen kwaad in, dan moeten we het misschien maar gewoon doen. Met snot valt nog wel goed te leven maar met VHS en Myxomatose natuurlijk niet. Dan is het al snel einde verhaal.


Lizzy ziet er ook gewoon normaal uit, blijft zover ik weet ook keurig op gewicht, heeft een gezonde eetlust, maakt geen ziekte indruk, doet lekker haar ding en gedraagt zich net zoals alle andere konijnen. Het enige afwijkende is dat ze zo nu en dan last heeft van hevige niesbuien en snot, maar tot nu toe is het gelukkig prima leefbaar voor haar. Misschien dat ik mij inderdaad niet zoveel zorgen moet maken. We veranderen er toch weinig aan. Zolang ze verder maar gewoon normaal kan leven en er niet al te veel hinder van ondervind. Dat is het belangrijkste.


 


Angela12: Ik heb die tabletjes ook wel een geprobeerd maar die wil ze helaas niet hebben. Wel krijgt ze soms een periode gedroogde echinacea, maar dat helpt naar mijn idee niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze black jack heeft (hoogst waarschijnlijk) ook chronisch snot. Wij zijn vanaf oktober tot december bezig geweest met het behandelen van black jack. Eerst met enrofloxoral maar dat was een ramp. Als je hem op pakt word ie helemaal wild en we kregen het met geen mogelijkheid toe gediend. Toen zijn we over gegaan op duplociline daar heeft hij 10 injecties van gehad en toen was hij er voor 2 weken vanaf. Toen het zo snel weer terug kwam toch maar een kweek laten maken uitslag: pasteurella multocida ( waar we al voor aan het behandelen waren ) maar omdat hij helemaal gek werd van al die da bezoekjes maar weer een andere ab gekregen doxycycline (novadox) met frambozen smaak ik had besloten hem niet meer op te pakken voor medicatie omdat hij ondertussen doodsbang was voor ons dus ben ik gewoon gaan zitten en heb ik het spuitje voor hem gehouden. Bljjkbaar rook het lekker want hij begon er voorzichtig aan te likken toen hij eenmaal door had dat het lekker was had ik geen enkel probleem meer met de b medicatie. Hij stond zelfs als ik het spuitje pakte al om mn voeten heen te dansen omdat ie weer medicatie kreeg. Hij heeft dat toen 3 weken gehad en sinds dien is het gelukkig niet meer terug gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je Novadox gewoon zonder stress kon geven en dat hij sindsdien geen last meer heeft gehad van snot. Hopelijk blijft dat zo.


Ik las hier boven dat JoBoris76 ook erg goede ervaringen heeft met Novadox. Op het moment lijkt het even weer goed te gaan met Lizzy haar snot maar zodra ze er weer veel last van krijgt, wil ik dat ook wel proberen. Hopelijk helpt het hier dan net zo goed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hier ook met zo een dilemma. Allebei de konijnen hebbennaanleg om snot te krijgen, toen de kleinste bij de oudste werd geplaatst heeft hij een paar weken een vies neusje en niesbuien gehad. De oudste heeft dit ook gehad toen ze klein was. Toen ik de oudste vorig jaar heb laten enten is ze er echt een paar dagen niet lekker van gewees. Het gaat nu zo goed met ze en ik ben bang als ik ze laat enten dat het in alle hevigheid weer terug komt. Verder zijn het binnenkonijnen , alleen bij mooi weer zijn ze een paar uurtjes buiten. Dus ik twijfel zo met de enting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteren met mijn konijnen bij de dierenarts geweest voor de entingen. Toen is Lizzy ook meteen even weer helemaal goed nagekeken. De dierenarts kon niks afwijkends ontdekken en zag er geen kwaad in om Lizzy ook in te enten. Toen hebben we toch maar besloten om het gewoon te doen. Hopelijk pakt het goed uit en krijgt ze nou geen hevige terugval.


Ik heb meteen even overlegd hoe het nou verder moet of we haar elke keer moeten behandelen of niet. De dierenarts rade ons aan om alleen te behandelen als ze er ook echt last van lijkt te hebben, anders blijf je bezig en uiteindelijk zal de antibiotica steeds minder goed werken. Op den duur wend het lichaampje overal aan. De dierenarts achte de kans heel klein dat ze er ooit nog helemaal vanaf zou komen. Vervolgens heb ik gevraagd of ze er wel oud mee kan worden. Ik kreeg te horen dat als konijnen rond hun 4de levensjaar chronisch snot ontwikkelen, dat ze er dan vaak wel oud mee kunnen worden maar dat dit vaak niet het geval is als ze het rond hun 1ste levensjaar al chronisch hebben. Vaak gaat het uiteindelijk van kwaad tot erger, op den duur helpt vaak niks goed meer en sterven ze vroegtijdig. Dat is wel het laatste wat je wil horen. Ik was hier alleen al wel bang voor. Het is te hopen dat we nog lang van haar mogen genieten en dat het uiteindelijk toch nog goed komt of dat het anders in elk geval niet van kwaad tot erger zal gaan. Mocht ze opnieuw een hevige terugval krijgen, dan zullen we haar gaan behandelen met novadox. Ik heb inmiddels een flesje in huis voor indien nodig.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Mijn lieve Lara (dwergkonijntje) heeft last van het snot. Ze is nu 6 maanden oud en krijgt al minstens 4 maanden medicatie hiervoor. Zo heeft ze onder andere al Baytril in combinatie met Doxyline gekregen en ook een zoutoplossing voor de neus, gevolgd door Peni-kel (penicilline) en Lysomucyl (lost het snot op). Dit had geen effect en dus ben ik overgegaan op Engemycine, opnieuw gecombineerd met Baytril en Echinacea druppels in het drinkwater. Het is nooit echt gebeterd. Deze medicatie heb ik altijd 3 weken tot 1,5 maanden (Engecymine) gegeven. Ik heb dan maar besloten te stoppen maar één week later lijkt Lara's snot weer erger. Ondanks dat medicatie niet werkt is geen medicatie dus ook (nog) geen oplossing.

Aangezien ik haar niet vol medicatie wil stoppen (zeker zo jong niet) wil ik kiezen voor niet te zware medicamenten. Ik heb snot laten afnemen voor een staal maar deze test is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege de kostprijs (120 euro) en de opmerking van iemand dat dit bij maar 1 van de 20 konijnen waarbij ze dit liet doen een oplossing bracht.

Nu heb ik hier en daar enkele namen van medicatie gelezen (Enrofloxoral, Duplocilline, Braxxin (injecties), Novadox (frambozensmaak), Doxybactin) en bij sommigen hielp dit, maar bij de meesten helaas ook niet, blijkbaar. Ik wil ze ook niet allemaal geven voor ik echt kan concluderen dat het chronisch is...

Iemand nog tips?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook floxadil kunnen proberen, in de opvang waar ik help heeft best lang een koppel gezeten met snot en dat werkte voor hun het beste. Het zijn vervelende injecties die af en toe een flinke wond kunnen achterlaten, dus ik begrijp het als je die medicatie liever overslaat. Het is op basis van enrofloxacine, dus dan zou enrofloxoral een goed alternatief zijn. Baytril is trouwens ook op basis van enrofloxacine, dus als je dat al hebt geprobeerd zou ik eerder voor een andere werkende stof gaan. Duplociline is op basis van penicilline, wat je ook al hebt geprobeerd, dus zou ik ook niet gelijk voor kiezen

Draxxin hoor ik veel goede verhalen over, dus dat zou je kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vreemd dat die kweek zo duur is, ik heb het dacht ik voor 40 euro laten doen. Ik moet nu bij een konijn Gentapol-B in zijn neus druppelen. Dat heeft bij mijn andere chronisch snot konijn ook goed geholpen in combi met Duplocilline.


 


Maar ik heb ook de situatie gehad waar jij nu in zit. Konijn met snotters, ook nog heel jong en geen enkele ab hielp echt. Ik heb toen uiteindelijk een scopie laten doen waarbij de dierenarts dus in zijn neus keek. Het bleek dat er maar 1 van de 4 holtes dicht zat maar de kweek heeft niks aangetoond en uiteindelijk is hij er een soort van overheen gegroeid.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met een ram en een voedster die allebei al snot hadden toen ik ze ophaalde. Toendertijd wist ik niks over snot en dacht dat ze wat verkouden waren. Nee dus en ik ben toen begonnen met enrofloxoral.

Bij mij ging het steeds zo dat ze tijdens een kuur beter werden maar als ik stopte, gingen ze na een week ofzo weer niezen. Ze kregen helaas jongen die allemaal besmet raakte. Ik heb er wel een aantal een tijd apart gehouden omdat die erger niesden. Ik heb ook doxoral gehad en nog eentje, bay nog iets.

Ik heb konijnensauna's gemaakt, dat hielp best trouwens, de neusjes gespoeld met fysiologisch zout en met inhalatiezalf gesmeerd. Ook maakte ik alles vaker schoon met desinfectiemiddel. Uiteindelijk hielp de duplo het best. Nu ze bijna 4 zijn, zijn ze allemaal genezen, sinds 1,5 jaar ofzo. Alleen zijn er wel een boel aan andere dingen overleden en ik heb toch het idee dat al die antibiotica niet goed voor ze is geweest. Ik gaf ze ook l-lysine en kilo's verse tijm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn met snot. In het begin hielp de antibiotica maar nu niet meer. Heb heel veel geprobeerd, hij heeft neusspoelingen gehad, verschillende medicijnen. Maar hij laat zich niet meer zo makkelijk vangen omdat die geen zin heeft in druppels in zijn neus of een spuitje met vies goedje in zijn bek. Dat is echt lastig, je wilt hem helpen, maar de behandeling vind die echt niet leuk. Hij roggelt, maakt veel geluid met snuffelen en heeft of een zwaardere ademhaling. Toch eet die nog goed en staat die als eerste bij de ren als er wat lekkers te halen is. Zit nu in dilemma of ik hem in moet laten slapen of afwachten....hoe oud die is weet ik niet zo goed. Heb mijn konijnen altijd uit het asiel gehaald en dan is er vaak weinig van bekend. Maar 5 jaar is die al zeker wel. Wil nu proberen het leven dat die heeft zo comfortabel mogelijk te maken. Dus met zijn vriendin lekker buiten in de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er ook mensen die Draxxin hebben geprobeerd bij een konijn waarbij het snot al chronisch is? Ik weet bijvoorbeeld dat jij er vroeg bij was Lonja. Mijn Bram heeft nu al 2,5 jaar snot. Ik heb het een poos terug met mijn dierenarts over gehad om Draxxin eens te proberen. Hij stond er voor open, maar adviseerde om die prikken dan bij een dierenarts te halen die ook veearts is, omdat hij zelf een heel flesje voor Bram zou moeten kopen. Ik vraag me alleen af of het nog zin heeft, zou Draxxin nog kunnen helpen bij snot dat al zo chronisch is? Ik bedoel dan of het er echt mee over zou kunnen gaan. Hij heeft al verschillende antibioticakuren gehad. Enrofloxoral werkte nog het beste, maar bij langdurig gebruik stagneert het. De paar keer dat hij er weer echt veel last van had kreeg hij weer enrofloxoral en daar knapte hij dan weer wat van op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, ok.

Tja, het is afweging. Het is al geen aaikonijn en ik merk dat hij met stress (zoals een dierenartsbezoekje) gauw een terugslag krijgt. Hij heeft nu best een fijn leven en als hij er weer veel last van heeft krijgt hij enrofloxoral. Dus ja... Je weet natuurlijk nooit van te voren waar je het beste aan doet.

Maar het zou dus wel fijn zijn om te horen wat de ervaringen zijn van mensen die hun konijn dat al langere tijd snot had met Draxxin hebben behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraagje en doe dat maar even hier als Ts dat ok vind.Ik heb een konijn die snot heeft gekregen van mijn andere 2 die chronisch snot hebben. Ze hebben direct contact gehad en toen is het gebeurd want daarvoor had ze geen snot. Echter komt er morgen al een ram die moet nog wel gecastreerd worden dus duurt sowieso 3-4 weken voordat ze bij elkaar komen, maar ze moet dus wel beter worden!! Ik heb met de DA overlegd en heb enfloxoral drops gekregen, dit heb ik eerst 7 dagen gedaan en toen leek het weg maar na de kuur kwam het weer terug.. Dus toen heb ik een nieuwe kuur gekregen maar dan van 14 dagen. Inmiddels 1,5 week verder en er lijkt niks te gebeuren.


Ze heeft een snotneus en kan dr horen ademen met eten maar verder zie ik dr vrijwel nooit niezen. Dus ze heeft het niet erg maar ik wil natuurlijk niet dat ze een ander gezond konijn gaat aansteken, en ook voor haar zelf ze moet echt beter worden. Wat moet ik doen, die kuur gewoon afmaken en dan naar de DA terug, duplociline of wat is slim?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .