Ga naar inhoud

konijn eet niet meer


Mirjann

Aanbevolen berichten

hoi,


het gaat om roosje, een konijn van ca 4 jaar, dat sinds vandaag zowat niets meer eet. ze woont samen met murdock, een duitse reus. doordeweeks pak ik ze niet op uit hun hok, omdat het gewoonweg te veel stress oplevert voor een kort moment aandacht. maar in het weekend pak ik ze wel een op en geef ze aandacht. Ik voelde dat roosje ineens ontzettend is vermagerd. Ik besloot haar toen buiten het hok en uit de buurt van murdock eens te voeren. ze at echt bijna niets, misschien een klein hapje van een wortel. een stukje brood weigerde ze. ik maakte me natuurlijk meteen ontzettende zorgen. ik had in het begin nog de hoop dat ze mager was omdat murdock behoorlijk veel eet, en dat er te weinig is voor roosje. maar toen ze echt bijna niets at, wist ik dat er iets mis is. mijn ouders willen morgen naar de dierenarts gaan, maar toen ik net kwam, lag ze in het hok en at gewoon echt niets, ook geen stukje appel. ze keek niet eens om ofzo. ik begin er nu zelfs aan te twijfelen of ze de nacht wel haalt, omdat ik de ervaring heb dat het met konijnen behoorlijk snel gaat kwa gezondheid. waar kan het aan liggen? zou er iets met haar kiezen zijn of iets met gas in haar buik? ze heeft geen plakpoep aan haar kont ofzo... kan ik iets doen om haar aan het eten te krijgen?


ik wil echt dat ze vanacht gewoon haalt, maar aangezien ze zich sinds vaniddag niet meer heeft verroerd, begin ik er aardig aan te twijfelen...


groetjes, mirjam


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me echt een gevalletje met spoed nu een dierenarts bellen. Niet eten is niet goed. Als je tot korgen wacht is de kans groot dat het al te laat is. Daar wil ik je niet bang mee maken maar konijntjes geen heel snel heel hard achteruit als er niet gegeten wordt. Wat de reden is kan alleen de dierenarts vertellen.

Heel veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meteen naar de dierenarts gaan!!!!


Kijk ook even of je misschien kleine keutels vind. Kan heel goed verstopping of gas zijn.


Maar aangezien ze ook mager is kan er al langer iets spelen en zijn er een heleboel mogelijke oorzaken.


 


Het beste is toch meteen naar de dierenarts gaan. Niet wachten tot morgen, zeker niet als je geen  medicatie in huis hebt.


 


Heel veel suc6!!


 


Horen graag hoe het is gegaan!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,


even niet meer gereageerd aangezien ik het behoorlijk druk had/heb. we zijn maandag meteen naar de dierenarts gegaan en omdat er daar nog geen echte oorzaak kon worden aangewezen moesten we dinsdagochtend terug om haar eens grondig na te kijken onder narcose. Omdat het niet aan de tanden lag, werden we gebeld of er een rontgenfoto kon worden gemaakt. Dat werd toen gedaan en daaruit bleek dat er een behoorlijke verstopping zit. We weten de oorzaak van de verstopping niet, omdat je dat niet op de foto kunt zien. Wel hebben we nu een aantal medicijnen die we 2/3 keer per dag moeten geven gedurende 10 dagen en als dat niet werkt, kunnen we helaas niets meer doen. We hebben nu pijnstiller, paraffine, olvarit wortelhapje, om wat aan te sterken en krachtvoerpoeder, dat ze nog iets binnen krijgt.


Dit allemaal moeten we dus per spuitje in de bek geven, maar het probleem is dat ze het er meestal gewoon uit laat lopen... In het begin wilde het nog wel, maar toen ik het net probeerde, merkte ik gewoon dat ze er geen zin in heeft. ze blijft stil zitten en laat alles eruit lopen. als ik haar huid pak, trekt die heel langzaam terug, wat duidt op uitdroging. ik probeer het echt heel erg en sta nu ook vroeger op, maar het is zo frustrerend dat het niet lukt. ik ga het laatste beetje zo weer proberen, maar als iemand tips/ervaring heeft graag.


groetjes, mirjam


Link naar reactie
Delen op andere sites

De tip die ik zou willen geven is toch weer bellen met de dierenarts voor een vochtinfuus. Daar kunnen ze toch behoorlijk van opknappen en het klinkt echt niet goed zo. Heb je geen darmstimulerende middelen gekregen?

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat vervelend! Heb het helaas zelf vaak meegemaakt verstopping. Wat voor medicatie heb je meegekregen?

Je moet haar inderdaad een beetje blijven voeren maar niet te veel zolang die verstopping nog niet verwerkt is. Alleen is olvarit wortelhapje niet het beste spul, het kan wel als je echt niks andérs hebt maar als je langere tijd moet dwangvoeren is het niet zo best. Beter speciaal dwangvoer.

Aller eerst je geeft aan dat ze tekenen van uitdroging heeft. Om dit enig zins te verhelpen zal je haar aan het drinken moeten krijgen, dit kan door het dwangvoer extra te verdunnen met water maar je kan ook met een spuitje water bijgeven op dezelfde manier als de medicatie en het dwangvoer. Vooral bij eem verstopping is vocht heel belangrijk. Omdat de verstopping vocht uit het lichaam ontrekt waardoor het dus steeds erger wordt en gevaarlijker. Maar als het echt niet goed gaat kun je nog het beste je DA opbellen voor een vochtinfuus.

Daarnaast is de temperatuur van je konijntje enorm belangrijk. Hoe is deze momenteel en is de temperatuur bij de DA opgenomen?

Medicatie en dwangvoeren, doe je dit alleen of heb je daar hulp bij of kun je daar hulp bij krijgen? Bij mij gaat het altijd makkelijker met z'n twee. De een houd het konijntje goed en stevig vast en zorgt ervoor dat ze vooral met het kopje nergens heen kan en de ander dient de medicatie toe. Dit kun je het beste doen door het spuitje aan de zijkant van het bekje in tebrengen en een beetje naar achter dan moeten ze wel slikken, zorg alleen wel dat je niet te veel te snel in eenkeer naar binnen spuit dan kunnen ze stikken.

Hieronder vind je de link naar een topic van mij toen mijn kleine ventje een verstopping had. Misschien haal je daar nog wat tips uit.

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/70701-tos-heeft-een-verstopping-en-gas/#entry1795483

Sterkte met je kleintje

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,


het is eigenlijk een biologisch babywortelhapje wat we hebben meegekregen van de dierenarts, maar het is niet zo dat ze daar echt veel van krijgt, maar een klein beetje om te mengen met het krachtvoerpoeder. verder hebben we zoals gezegd pijnstilling en paraffine en krachtvoerpoeder wat we verdunnen en ook in de bek geven. We hebben dit allemaal van de dierenarts. het probleem is ook helemaal niet dat ze wegloopt, of spartelt, ze blijft gewoon lusteloos op haar plaats zitten met haar kop naar beneden hangend en laat alles uit haar bek lopen. als we haar buiten zetten in de tuin loopt ze wel even maar gaat al gauw op een plek zitten en laat zich dan makkelijk pakken.


verder hebben we echt genoeg aanwijzingen gekregen van hoe het moet enzo en we hebben ook al een paar maanden geleden een babykonijntje met de hand grootgebracht, maar het probleem is echt de lusteloosheid en het niet slikken.


groetjes, mirjam


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik toch echt de dierenarts gaan bellen want dit klinkt helemaal niet goed. Lusteloosheid is echt geen goed tekenen. En het laten lopen kan gebeuren als je het spuitje niet goed in de bek doet maar als je dat wel doet en nog laat ze het lopen dan zou ik direct een DA bellen. En ik wil niet vervelend nar je DA doen maar ik twijfel een beetje of hij genoeg verstand van konijnen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis darmstimulerende middelen in dit verhaal, vaak wordt dit toch als eerste gegeven bij dit soort klachten. De lusteloosheid zou heel goed kunnen passen bij de uitdroging en een ondertemperatuur. Ik zou echt gaan bellen met een dierenarts.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nare situatie.. 


 


Wat ik me af vraag naar aanleiding van de aanpak van jouw dierenarts: is deze wel 'konijnkundig'? Helaas zijn niet alle DA even goed op de hoogte van de konijnengeneeskunde. Bij mijn weten horen een vochtinfuus en een darmstimulerend middel bij de standaard behandeling van een verstopping. Roosje heeft beide niet gehad?  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis darmstimulerende middelen in dit verhaal, vaak wordt dit toch als eerste gegeven bij dit soort klachten. De lusteloosheid zou heel goed kunnen passen bij de uitdroging en een ondertemperatuur. Ik zou echt gaan bellen met een dierenarts.

Ja ik dacht ook meteen aan darmstimulerende/maaglegende medicijnen, maar ik dacht dat die paraffine misschien ook zo werkt (ik las dat dat tegen haarballen gebruikt wordt, maar weet niet of het die alleen maar 'oplost' en verder niet stimuleert).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap dat jullie twijfelen aan de behandeling, maar aangezien we 200 euro eraan hebben uitgegeven, willen we niet meteen na 1 dag naar een andere dierenarts, omdat er op het forum gezegd word dat de behandeling niet goed is. begrijp me goed, ik heb het beste voor met mijn konijn(en) en doe erg mijn best om roosje er weer bovenop te krijgen. ik heb net het laatste beetje gevoerd, en hoop dat het morgen beter gaat. ze heeft iig gekeuteld dus ik neem aan dat dat goed is. Ik ben nu ook moe en ga slapen want ik moet morgen weer eerder op voor roosje. ik ga gewoon verder en kijk morgen weer hoe het gaat.


groetjes, mirjam


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook heel begrijpelijk, het zijn ook geen verwijten, in ieder geval niet naar jou. Het staat vooraan dat Roosje beter wordt dat is het belangrijkste. Heb je wel wat extra vocht toegediend tijdens het bijvoeren? Want dat vocht is wel echt heel erg belangrijk.

Wel fijn te lezen dat er wel keutels zijn. Hoe zien de keutels er uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,


het ging gister avond en vanochtend heel erg slecht met roosje. Ik heb om half 12 gisteren avond nog geprobeert wat vloeistof binnen te krijgen en ze heeft vanacht binnen gelegen. wonder boven wonder leefde ze vanochtend nog, maar meer dan dat ook niet. We zijn naar de dierenarts gegaan en daar zag de dierenarts ook in dat we niets konden doen vanwege haar bijzonder slechte toestand en de erge pijn. Ze was vanochtend zelfs aan het knarsetanden. met ontzettend veel pijn hebben we haar in moeten laten slapen. dit bericht schrijf ik met tranen in mijn ogen. Rust zacht lieve Roosje! alle konijnen, andere dieren hier en vooral wij zullen je ontzettend missen!!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .