Ga naar inhoud

persen met plassen, geen tot weinig keutels, en echt pijn.


breezer

Aanbevolen berichten

Afgelopen zaterdag wou me konijn niet eten en had die gene keutels, gestart met medicijnen, siceral en metacholral en pijnstiller omdat je duidelijk kon zien hij pijn had. toen ineens viel me ook op hij persde met plassen en hij dan ene keer niks, en andere keer klein plasje op me mat legde (normaal altijd zindelijk), geen urine brand aan de onderkant. Ook draait die soms ineens rondjes (ec, of pijn) waarbij die in soort paniek lijkt te zijn. 


 


dus hop  na de spoed dierenarts, eenmaal daar zegt ze ja geen gas, geen verstopping. misschien blaassteen, ik vraag of dat verband kan hebben met het steeds terug komen van niet keutelen, nee zegt ze. ik zei ook niet omdat die misschien pijn heeft en stopt met eten? nee. 


 


Oke foto maken omdat die misschien blaassteen heeft want verder kon ze niks vinden. maar me konijn wou niet op zijn zij liggen, en vliegt zo die tafel af, en kwam via salto op de grond terecht (door paniek van gladde oppervlakte van de tafel). ik helmaal bezorgt natuurlijk van o jee en als maar niks gebroken is etc. zij reageerde er niet eens op. ze heeft uiteindelijk foto gemaakt vanaf de bovenzijde(terwijl konijn gewoon zit). en wat denk je ze ziet iets, maar omdat van bovenaf gemaakt is weet ze niet zeker of blaaststeen is, dus ik mag maandag terug voor nieuwe foto. ik zei en met lichte narcose dan kun je hem wel leggen? nee zegt ze dat doen we niet, want we hebben nu niemand die kan helpen met assisteren indien echt steen zit dus kunnen niet opereren en ik vind dat geen spoed want een steen zit er dan al langer. 


 


ondertussen daar die avond 177 euro moeten betalen (inclusief dus een mislukte foto omdat konijn niet wou liggen).


en ben na buiten gegaan met advies ga maar door met pijnstilling. ik vroeg nog en darmstimulerende middelen dan? nee was niet zo belangrijk. gelukkig had ik nog wat op voorraad thuis want ik ben van mening dat wel belangrijk is, dus ben toch eigenwijs thuis door gegaan met medicijnen om de darmen op gang te krijgen. 


 


nu twijfel ik heel erg, ik heb daar maandag afspraak voor foto maar indien dus steen zit opereren ze gelijk, ik vroeg na me eigen dierenarts maar die kan pas donderdag en dat is te laat. (vreemd want steen was toch geen spoed, spreekt ze zichzelf el beetje tegen vind ik) maar als ze dus maandag steen zien gaan ze gelijk opereren alleen foto kon niet, heb ik gevraagt. en ik wil liever niet hun mijn konijn opereren , bedoel heb zelf bijgestaan hoe ze met me konijn omging, ik kreeg gevoel ikzelf meer wist als zij, en dan zegt ze ook nog zo mooi ja vergeet niet dat konijnen lastiger te diagnostiseren zijn dan honden en katten. ik heb me ook echt niet zomaar laten wegsturen, maar ja ze wist het gewoon echt niet, dus stond buiten zonder diagnose en moet terug omdat ze misschien een blaassteen gezien heeft maar niet weet of het blaassteen is omdat foto van bovenaf gemaakt is. 


 


weer lekker dus. ik twijfel om anders maandag utrecht te bellen en daar afspraak te maken. 


dan maar weer heel ver rijden ervoor, maar ik weet niet waar ik hier in de buurt er anders mee heen moet. 


me eigen dierenarts valt dus ook alweer af, (die vrouw die nu had is volgens mij praktijk eigenaar, kan slechts zeggen ik haar slecht vind) maar ik voel me echt zwaar opgelicht nu en zit nog steeds met een doodziek konijn die ik momenteel alleen kan proberen in leven te houden, totdat we bij goede dierenarts terecht kunnen. 


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een verhaal zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet ziet zitten om daar je konijn te laten opereren. Je kunt trouwens best zeggen dat je een andere arts wil omdat je je hier niet prettig bij voelt, daar is niks mis mee. Mocht je dat toch niet zien zitten, dan zou ik zeker voor een second opinion gaan als ik jou was.

Sterkte er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje heftig. Wat vervelend dat je konijntje ziek is. Eet hij nu wel met pijnstilling? Anders belangrijk dat er wel eten in komt anders krijgt hij nog meer pijn als de darmen stil gaan liggen.

Zoals je beschrijft lijkt het inderdaad een blaassteen of iets met de blaas. Moeilijk plassen, kleine beetjes, pijn erbij. Je moet zorgen dat hij goed drinkt. Als je konijntje vanwege de pijn al wat langere tijd minder eet, kunnen Daar de kleine keutels vandaan komen.

Lastig zo'n da. Ik weet niet hoever het rijden is naar Utrecht maar als je er geen vertrouwen in hebt zou ik het er wel voor over hebben.

Je kan nog op de lijst kijken met konijnkundige da's wellicht 1 meer in de buurt.

Succes met je keuze maken en beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reacties ik heb inderdaad aangegeven ik me eigen dierenarts wou , maar die is er pas donderdag en dat vond ze te laat. Maar ze liet wel duidelijk merken ze niet mee eens was, dat ze allemaal goed zijn en konijn kundig zijn. Ben ik alleen niet mee eens. 


 


Ik hou hem inderdaad nu in leven door te dwangvoeren etc. en bel maandag wel ff na utrecht toe. de konijn kundige lijst kan ik weinig mee, ik heb hier al heel wat dierenartsen gezien en moet zeggen ik niet altijd eens ben met de lijst. Het is vaak geluk hebben, vaak werken er meedere dierenartsen en dan kan de een heel goed zijn en de ander juist helemaal weer niet. Ik denk ook dat bij die lijst bijvoorbeeld zeker goede dierenartsen kunnen zitten, maar als ik dan net een andere heb gehad. De dierenarts die ik gehad heb staat ook op de lijst, alleen had ik nu een andere dan normaal omdat spoed dienst was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar woon je? Misschien dat er mensen hier op BB je een goede DA in de buurt kunnen adviseren.

Ik vind het ook erg onbeschoft om je zoveel geld te laten betalen voor een röntgenfoto waar je niks aan hebt, bij een foto vanaf de rug genomen zit de ruggengraat in de weg en heb je er diagnostisch niet zo veel aan in dit geval. Dat had die DA ook moeten weten.

Is er trouwens urine onderzocht? Want als er kleine steentjes in de plasbuis zitten kan dat veel pijn veroorzaken en die zie je sowieso niet op een foto. Het kan wel heel goed het gedrag van in paniek raken verklaren.

Hou ook goed in de gaten dat hij wel blijft plassen, als een steen de boel blokkeert dan is dat zeker een spoedgeval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met petra eens. Gewoon onbeschoft! En daar moet deze arts zeker op aangesproken worden. Weet ook niet of ik die foto wel betaald had. Ze heeft tegen beter weten in een nutteloze foto gemaakt en gaat respectloos met jou en je dier om.

ik heb ook eens gehad dat ik het niet eens was met de gang van zaken en ben ook slecht in een confronterend gesprek beginnen. Ik heb toen een nette brief geschreven en die gestuurd.( ik zou de brief wel even na laten kijken op spelling ed, want je hebt ik je posts wat fouten staan waardoor zo'n persoon je mogelijk niet serieus neemt ;) ) Daarna ben ik gebeld door de praktijk eigenaar met excuses en hebben we een goed gesprek gehad. Sindsdien wordt er beter naar mij geluisterd en nemen ze mij als eigenaar serieuzer heb ik het idee. (Hetzelfde heb ik gedaan toen ik een conflict had met de assistente van de huiarts en dat is ook zo opgelost)

schrijf de brief vanuit jouw beleving (ik ik ik, mijn mening, ik vind, ik heb dit zo ervaren) door niet te beschuldigen met feiten kunnen ze jou nooit onderuithalen, want jouw beleving kan niemand over oordelen.

maar volgens mij had je laatst ook al een vergelijkbaar probleem toch? En ben je toen ook naar utrecht gereden voor iets wat elke da in mijn ogen op had moeten kunnen lossen. (Of was dat iemand anders?) Ik zou in de buurt eens verder zoeken naar een da die jou meer vertrouwen geeft. Ik heb ook al een aantal praktijken bezocht voor ik het respect als eigenaar en de kunde en kwaliteit kreeg die ik verwacht bij een dierenarts. Het blijft een zoektocht naar een da die bij jou en je dieren past, maar onthoud vooral goed: jij bent klant! En klant is koning. Dit is zo bij de bakker, maar ook bij andere dienstverleners, zoals de dierenarts. Je betaald grof geld als je er komt, dus mag je ook respect en kwaliteit verwachten. En zo niet, dan gaan we wel ergens anders heen. Ze mogen best beseffen dat ze zuinig op hun klanten moeten zijn. Zonder hun klanten zijn ze niks. En als zij je niet geven wat je verwacht, dan zijn er genoeg praktijken die je met open armen ontvangen en je wel respect en kwaliteit geven.

Wat betreft wachten tot donderdag, dat zou ik niet doen. Persoonlijk vind ik wat je schrijft behoorlijk spoed. Als je niet kunt plassen kun je je afvalstoffen niet kwijt. Bij katers met blaasgruis wordt hier ook voor gewaarschuwd.(door de nauwere en langere plasbuis kan er een steentje de boel volledig afsluiten bij katers. Heb hier bij konijnen nog nooit van gehoord, maar ook daar niet ondenkbaar natuurlijk) daarom wat petra zegt: het plassen goed in de gaten houden. naast het feit dat jouw konijn duidelijk veel pijn heeft.

en het kan ook best een blaasontsteking zijn, en dat is heel simpel te checken met een stripje. Ook als het een steen is zal dat stripje bloed positief laten zien. Dat lijkt mij toch de eerste stap.

Daarom lijkt het mij niet verstandig tot donderdag te wachten, maar morgen een andere da te bezoeken. Kan mij heel goed voorstellen dat je in deze arts geen vertrouwen meer hebt.

veel sterkte voor jullie in ieder geval.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf ook heel sterkte twijfels hebben bij deze DA, en toch even verder gaan kijken. Een second opinion lijkt me nu geen overbodige luxe.
De lijst van 'konijnkundige DA's'  is misschien niet iets waar je volledig op kunt vertrouwen, maar wellicht hebben BB's hier in jouw omgeving goede ervaringen met een DA in jouw beurt. (Wat Petra eigenlijk al zegt dus) :)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee wat rot, ik zou ook naar een ander gaan inderdaad. Persoonlijk vind ik dat je vaak van een website wel een beetje een idee kan krijgen hoe professioneel ze zijn met dieren die niet 'hond of kat' zijn. Dierenartsen die uitgebreide goede informatie over konijnen hebben of pagina's waarop de artsen en assistenten zich voorstellen en bijvoorbeeld aangeven zelf konijnen te hebben. Zoals het nu klinkt ben je waarschijnlijk niet slecht af als je de eerste de beste andere neemt. Jemig wat een geld ook trouwens, en dat eigenlijk zonder dat je echt een oorzaak/oplossing hebt.


 


Je zou morgen even een rondje kunnen bellen, vertellen dat je eigenlijk een tweede mening wilt horen en een beetje polsen wat hun plan van aanpak is bij dergelijke symptomen. Telefonisch contact met een dierenarts kost je (behalve de telefoonkosten) niets.


 


Heel veel succes met je beestje!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie, ik heb vandaag gebeld en krijg een andere dierenarts binnen die praktijk, nu kan ik wel eerst alleen een foto laten maken op de juiste manier en hoef die niet te betalen, aan de hand van die foto beslissen we verder. 


 


hij begint beetjes van zijn hooi te eten, maar eet nog niet goed door. keutels zijn nog heel klein en worden op gang gebracht gehouden door de medicatie na mijn idee. Dus of een operatie ziezo verstandig is met de staat van de darmen nu is ook nog te bezien. 


 


Aangezien ik hier vaker post zal ik het een en ander ff tussendoor uitleggen. Ikzelf heb inderdaad vaak moeite met spelling etc en heb dat helaas zelf ook gemerkt, Ik merk ook het steeds erger wordt, niet alleen met spelling maar ook met dingen vergeten in het algemeen. Ik kan me steeds minder herinneren bijvoorbeeld. Ikzelf heb een diagnose CVS/ME en denk dat het daarmee te maken heeft. Helaas kunnen ze er weinig aan doen, moet zelf gewoon zorgen ik niet teveel stres heb, en niet over me grenzen heenga met mijn energie. Ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen en een beetje erdoorheen willen lezen. (ik begrijp je niet aanvallend bedoelde hoor, maar leek me toch beter het eens een keertje uit te leggen)


 


maar genoeg over mezelf het gaat ff om breezer, ik hou jullie op de hoogde. 


 


groetjes en dank je voor jullie adviezen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooh fijn dat je inderdaad naar een andere dierenarts kan, ik ben benieuwd wat de foto laat zien. Jammer dat het eten/keutelen nu kunstmatig op gang blijft maar goed, beter dan helemaal niks moet je maar denken. Heel veel succes ermee en houd ons op de hoogte!


 


(en ik had het niet aan je gemerkt)


Link naar reactie
Delen op andere sites

de foto is gestuurd na wilhelminaparc maar de dierenarts waarna gevraagt werd is helaas op vakantie, 


volgende week is hij terug, en me dierenarts heeft gevraagt of die dan gelijk contact kan opnemen. 


 


zijn collega wist ook niet met zekerheid te zeggen wat er aan de hand is. 


 


wel heb ik zojuist gelijk een vraag gesteld, maakt het eigenlijk een groot verschil of het tumor of iets anders is, is de buik ziezo wel te opereren?


het antwoord was: we raden een operatie aan de buik meestal af, brengt veel risico's mee. 


 


ik hoop natuurlijk op een wonder als het antwoord komt vanuit utrecht, maar goed denk ik langzamerhand afscheid moet gaan nemen van mijn lief konijntje. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat wel een stuk beter als zaterdag, maar hij zit ook wel flink aan de medicijnen nu. 


ik vind hem ook al wat opgewekter, oké hij rent niet meer het hele huis door, maar beweegt toch al meer dan zaterdag.


 


paar dagen terug had ik echt zoiets van o jeetje hij heeft echt pijn, dat lijkt nu wel wat minder. maar ja kan hem ook niet altijd op medicijnen houden, dat is teveel stres, dus hoop het alsnog opgelost kan worden. Het is wel een heel sterk konijn, al vaker is er gezegt dat haalt die niet etc etc, en tot nu toe kwam die er altijd bovenop, dat maakt het op gegeven moment ook moeilijk je erbij neer te leggen dat er een keer een dag komt hij er niet meer bovenop komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een update:


 


het heeft lang geduurd wegens vakantie van ervert-jan de boer. maar we hebben inmiddels een terug koppeling ontvangen via mijn eigen dierenarts. 


 


Ook hij heeft dit nooit eerder gezien, en advies is nu om een echo te laten maken. Ik kan vanmiddag om kwart voor 5 terecht in waalwijk


(gelukkig want anders werd pas volgende week woensdag).


 


hopelijk komt er nu meer duidelijkheid, want ondanks dat die zelfstandig eet vind ik hem er slecht uitzien, hij klappertant soms ook. (niet knarsen maar echt klappertanden). en hij is erg snel moe/lui. zit weinig energie meer in. 


 


Ik wil hem niet laten lijden, maar wil hem ook niet inslapen als niet weet of het nodig is. dus ik hoop echt er duidelijkheid komt, ik weet anders echt niet meer wat ik moet doen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je gelijk in , maar zolang niet weet wat het is, ben ik bang ik een verkeerde keuze maak. ik hoop nog steeds op iets wat opgelost kan worden. kijk als duidelijk is, dat er niks aan te doen valt moet ik aan me konijntje denken, maar dat is zo ontzettend moeilijk zolang je niet eens weet wat er aan de hand is. je wilt toch altijd eerst voor de oplossing gaan om hem beter te maken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

fijn dat je zo snel terecht kunt. ik hoop met je mee op iets wat op te lossen is.


 


En zeker nu je het idee hebt dat het draaglijker is voor je konijn snap ik dat je eerst alles uitgesloten wilt hebben. Zo'n heftig besluit als inslapen is wel iets waar je je 100% goed bij moet voelen, anders krijg je spijt. Zolang je het belang van het dier voorop stelt natuurlijk. Maar zoals ik het inschat doe je dat zeker.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .