Ga naar inhoud

steeds gas


angela12

Aanbevolen berichten

ik heb een vlaamse reus van anderhalf jaar oud.


nu is het zo dat hij de laatste weken steeds last van gas heeft en ik weet niet hoe ik erachter moet komen waarvan.


de eerste keer dat hij dit had zijn we meteen naar de dierenarts gegaan, kreeg metocloral mee en carprofen, bij de dierenarts had hij hier injecties van gehad.


binnen een paar uur voelde hij zich al beter en at ook weer.


nog een paar dagen doorgegaan met de medicatie en niets meer aan de hand.


nu afgelopen maandag had hij het weer, medicatie weer gegeven , infacol in huis gehaald want dit schijnt ook snel te helpen ,wederom voelde hij zich al snel weer beter, tot vanmorgen toen begon het dus weer.


heb weer medicatie gegeven en zojuist toen ik uit mijn werk kwam was hij weer helemaal alert.


zijn gebit is nagekeken bij de dierenarts hier is niets mee aan de hand, geen haakjes.


Als voeding eet hij ss, een handje per dag en verder heel veel hooi,kruidenhooi,kruiden , andijvie en lof, peterselie en nog wat groenten.


hij eet geen kool of brood of iets dergelijks.


heeft er iemand een suggestie hoe ik er nou achter kan komen waardoor dit komt?


vind het zo vervelend om hem zo te zien en voor het beest zelf is het natuurlijk nog veel erger.


hij ligt in alle houdingen om zichzelf te ontzien en heeft ook geen rust op de momenten dat hij dit heeft.


dus als er iemand een idee mocht hebben dan hoor ik dit graag.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou misschien kunnen dat hij niet tegen een bepaalde groente kan. Of een combinatie. Dat zal je moeten uittesten. Welke groenten geef je precies, naast die je al hebt genoemd?

Enkele konijnen kunnen ook gas krijgen van SS. Maar je geeft zo te lezen vrij weinig. Dus dat lijkt mij persoonlijk wat onwaarschijnlijk.

Hopelijk kan je hier wat mee. Maar er zullen vast nog wel meer reacties komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook uitzoeken of er bepaalde groentes zijn waar hij niet tegen kan.

daarnaast nog een vraagje, is hij misschien flink in de rui momenteel of zie je m dingen eten die niet voor konijnenbuikjes bedoeld zijn, zoals behang of zo?

Je schrijft trouwens dat hij ander half is, nou kan het ook zijn dat hij gewoon hele gevoelige darmpjes heeft. Otje heeft ook gevoelige darmen en daar zijn we achter gekomen rond haar eerste verjaardag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij is nagekeken op wormpjes in de ontlasting deze waren niet aanwezig.


aan groenten eet hij andijvie, lof , soms een klein stukje winterpeen.


dan peterselie, ruccola sla en meer eigenlijk niet.


ik heb me ook al afgevraagd of het aan de ss kan liggen maar aangezien het probleem nu opeens ontstaat vraag ik me af of dat het kan zijn.


hij heeft vanmorgen wel wat gegeten nog niet veel maar hij was dan ook erg blij dat hij weer vrij rond kon lopen.


balou is een buitenkonijn hij komt nooit binnen dus dingen zoals behang eten is uitgesloten.


ik heb een heel omheind stuk tuin voor mijn konijnen en ergens anders kunnen ze dus niet bij, planten of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn kreeg na een aantal maanden SS gegeten te hebben opeens last van gas. Ik heb haar een week op hooi en water gezet. Ze keutelde goed en had geen last van gas meer. Na een week weer ss korrels gegeven en ze had weer last van gas, dit tot een paar keer aan toe. Voordat ik haar SS gaf, gaf ik haar altijd beaphar xtra vitaal (gemengd voer). Ze heeft toen nooit last gehad van gas of enig verstopping of andere gezondheidsproblemen.

Ik ben weer overgestapt op xtra vitaal van beaphar en sindsdien heeft ze geen gas of verstopping meer gehad.

Mijn konijn krijgt verder geen groente, daar had de gas ook niet aangelegen. Het waren bij haar toch echt de korrels geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij krijgt alleen ruccola sla geen andere sla soorten.

hij kan nergens aan knagen buiten behalve aan de wilgenballen die er liggen en aan de hokken zelf maar dat heb ik hem nog niet zien doen.

is er iets wat ik hem kan geven wat stimulerend is om te eten ?

misschien even winterpeen ivm de suikers en peterselie achterwege laten en zien of t daaraan ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist omdat het vochtafdrijvend werkt kun je het bij gas beter niet geven omdat ze dan al snel uitdrogen. Daarnaast kan het ook zijn dat er juist niet goed op peterselie gereageerd word. En aangezien er eerst gevonden moet worden waar het vandaan komt lijken mij peterselie en winterpeen twee dingen die dit kunnen uit lokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb afgelopen voorjaar hetzelfde probleem gehad met mijn konijn max. elke week gas...


 


we hebben rontgenfoto laten maken, bloedonderzoek, uitgebreid ontlasting onderzoek voeding bekeken, Nooit een oorzaak gevonden.


Het leek er wel op dat hij een bal voer in zijn maag had en kreeg daarom de hoogst mogelijke dosering metocloral om de maag lediging te stimuleren en lactulose om het zachter te maken. Ook dit hielp bij hem niet helaas.


 


Bij max leek het er echter op dat hij zijn temp niet meer op peil kon houden en daardoor gas kreeg. het vermoeden is dan ook geweest dat er in zijn koppie iets niet goed meer zat.


Bij Max was de boel op een gegeven moment zo beschadigd dat we hem in hebben laten slapen.


 


hoewel er bij max niks is gevonden kun je dus nog wel een aantal dingen laten onderzoeken doe mogelijk de oorzaak kunnen zijn.


 


Succes!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor je reactie wupsie. sinds vandaag gaat het weer helemaal goed met hem , heb hem nog wel metocloral gegeven maar geen carprofen meer.


ik ga iedere dag opschrijven wat hij te eten krijgt en verder is het maar even afwachten hoe het gaat.


hoop dit keer wat langer goed dan weer na een paar dagen zo zitten....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .