Ga naar inhoud

Welke groenten moet ik nou geven?


xDeesj

Aanbevolen berichten

Hallo BB'ers,

mijn konijnen geef ik dagelijks een stukje komkommer, tomaat, appel en/of wortel.

Maar nu wil ik ze al een tijdje ook nog iets anders gaan geven, bijvoorbeeld andijvie of witlof.

wat is het beste voor ze?

kan ik beter verschillende soorten groentes voor ze halen?

in het begin moeten ze er nog aan wennen, bederft het dan niet?..

en het moet natuurlijk betaalbaar zijn voor een student als ik ;)

tja wat is jullie tip?

ik heb een FH en een dwerghangoortje ;)

groetjes,

Desiree!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof en andijvie zijn prima veilige en goedkope groenten (in de zomer natuurlijk een stuk goedkoper dan in de winter) die over het algemeen erg goed verdragen worden. In de koelkast blijft het ook lang goed, maar koop dan wel een krop andijvie en niet van dat voorgesneden spul, want dat kun je na 2 dagen weggooien. Hier krijgen ze niet veel variatie, standaard witlof, andijvie en een stukje winterpeen. Als we broccoli eten krijgen ze een stukje en ze eten soms een takje mee van verse kruiden die we gebruiken. Veel variatie is leuk, maar ik vind het heel lastig te realiseren. Mijn konijnen lusten de meeste groenten die wij vaak eten niet of mogen het niet hebben, en ik ben niet van plan om de hele koelkast vol te leggen met groenten speciaal voor de konijnen, dan vind ik 3 soorten echt voldoende. Daarbij heeft mijn ram nogal eens last van zijn buik, dus ben ik erg voorzichtig met variatie.

Er valt natuurlijk ook wat te zeggen voor meer variatie en afwisseling. Ik denk dat je het beste kunt kijken wat in jouw situatie en voor jouw konijnen het beste en het meest haalbaar is. Het argument dat het voor de konijnen saai is om elke dag hetzelfde te krijgen gaat hier in elk geval niet op. Ze vallen nog steeds op hun groenten aan alsof ze jaren niet gegeten hebben.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze behoorlijk veel groenten, maar dat is omdat door Otje gewoon niet goed op een grote hoeveelheid biks word gereageerd, tja en biks zijn nogal dikmakers en aangezien Tos dan weer een vreetzak eerste klas is en hij anders te dik word krijgen ze hier nog maar 30 gram biks op een dag maar wel een enorme hoeveelheid groentes. En daarnaast zijn het ook geen enorme hooi eters maar vers gras vinden ze wel weer lekker. Ik merk overigens wel dat ze het met veel groentes beter doen dan met weinig groentes. Hier ligt de koelkast dus wel vol, niet alleen voor de nijntjes want ik ben zelf ook verzot op salades en maaltijd salades. Ze krijgen hier standaard andijvie, witlof, veldsla en/of rucola, romaine/romeinse sla een stukje winter peen, komkommer en elke dag een stukje appel. En dan ligt het er verder aan wat ik nog in huis haal bijvoorbeeld soms eens wat kropsla en als ik het in huis heb verse kruiden en soms eens een stukje fruit als tussendoortje. Ik weet dat in wortel en appel suiker zit, maar zonder appel hebben ze ontzettend snel last van verstopping door het vele haren of het behang dat ze vaker op eten. Het ligt er denk ik vooral waar je zelf voor kiest en wat je ze wil bieden en natuurlijk waar ze tegen kunnen. En qua prijs, tja tis een beetje kijken waar je het haalt, ik ben meestal nog geen 10 euro kwijt voor twee weken. Maar ik ben pas geleden nog in Duitsland geweest, de kwaliteit van de groentes was daar ontzettend goed en ik heb de mega krop andijvie drie weken in de koelkast gehad en was nog perfect. Daarnaast was het ook nog eens goedkoper dan in nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij ons krijgen ze nu swinters witlof (eten wij ook veel zelf) winterpeen, andijvie, verder toch wel 'afval' dat wij van groente en fruit hebben. Zoals schil van appel, komkommer, strokje van sla, groen van wortel, paar blaadjes spinazie ( niet te veel), groen van de knolselderij etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons krijgen ze:

* 3 soorten paprika

* Andijvie

* Peer

* Appel

* Spinazie

* Spruitjes

* Komkommer

* Basilicum

Zijn sinds kort uitgekeken op witlof en verder eten ze wat we in huis hebben dit kan zijn:

* Broccoli

* Bloemkool

* Verschillende soorten fruit

* Peterselie

* Munt

En in de zomer ook weer andere dingen zoals zonnebloem bladeren.

Ik probeer altijd veel af te wisselen en kijk ook gewoon vaak naar wat er in de aanbieding is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze witloof, andijvie en afwisselen een stukje wortel of appel.

Ook selder krijgen ze als wij dit eten.

Ze komen bij mij ook altijd afgelopen op hun groente.

Voor de rest onbeperkt hooi en een beetje biks.

En ik ben vorige week naar de DA geweest (voor de inentingen) en ze zei dat ze er beide enorm gezond uitzagen, mooie vacht, tandjes slijten goed af (dat zal wel meer van het hooi en knaagmateriaal zijn, maarkom :) ). Dus ik denk dat het niet zoveel kwaad kan dat ze "maar" een beperkt aantal soorten krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze krijgen hier standaard witlof en andijvie in combinatie met andere groentes/fruit o.a.

-spinazie

-broccoli

-boerenkool

-wortel

-sla (krop sla)

-komkommer

-paksoi

-paprika

-mandarijn

-appel

-peer

-mango

-citroen (zo nu en dan een klein stukje)

-knolselderij

-tamme kastanjes

dit is wat ik nu zo even kan bedenken. Ik ga altijd vrijdags even naar de markt en daar neem ik vaak ook groentes mee voor de nijntjes. Ik ben voor 3 konijnen en een cavia zo'n 6 euro per week kwijt en daar eten ze een hele week van vaak 5 of 6 verschillende groentes dus dat vind ik qua prijs opzich nog wel mee vallen.

aangepast door bunbun beauty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, nog bedankt voor jullie reacties!

leuk om even te weten wat jullie zoal geven,

ik zit nu op het moment op zo'n 150 gram groente/fruit wat ik ze in totaal per dag geef, hier zit bij:

- appel

- witlof

- wortel

- komkommer

- andijvie

en soms een stukje tomaat en in de zomer gras / konijnenblaadjes.

ik ben nog aan het opbouwen maar weet ook niet goed hoeveel ik ze uiteindelijk mag geven..?

ze vinden de andijvie en witlof trouwens helemaal geweldig dus dat scheelt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

100 gram groente/fruit per kilo gewicht van het konijn? Mijn konijn is nu bijna 6 kilo, dat word ontzettend veel groente of niet :o Ze krijgen nu redelijk gevarieerd, appel / wortel / witlof / andijvie / bloemkool / komkommer / tomaat ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, denk dat 100gram per kilo gewicht wel erg veel word..


 


Mijn kleintje 1kg250 en 2kg500 krijgen dagelijks:


- elk 25gram biks ('s avonds)


- 2x 100 gram groenten (1x 's ochtens en 1x 's avonds)


- onbeperkt hooi


 


Ik doe dan de biks onder de groenten. Mijn rammetje heeft dit direct gezien en steekt zijn hoofd dan zo door de groenten om de biks te pakken te krijgen. Mijn dame eet gewoon rustig haar groenten en dan pas de biks. Ze doen het er allebei erg goed op op deze hoeveelheid groenten/biks...


 


Van groenten geef ik meestal altijd: witlof, venkel, koolrabi, en sinds kort ook nog andijvie.


Dit zijn allemaal groenten die heel lang houdbaar zijn in de ijskast.


Mijn rammetje eet het liefst venkel en witlof, mijn dame is gek van alle groenten.


 


Best geef je fruit (appel en banaan) en wortel alleen maar als snoepje aangezien hier veel suikers inzitten en dus echte dikmakers zijn.


Ook moet je zorgen dat de tomaat heel goed rijp is. Bloemkool word gezegd dat dit met mate gegeven moet worden aangezien het gas kan veroorzaken. Maar zolang ze hier goed op reageren, is er geen probleem.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt echt van alles geven, zie de lijst in het artikelen menu.


 


Ik zelf heb mijn eigen groente tuin. Daarnaast hebben wij bijna geen groen afval omdat mijn schillen ed ook naar de konijnen gaan. Het scheelt dat ik biologische groenten eet. Dat is onbespoten en dus kunnen de schillen ook gewoon gegeten worden. Maar vaak blijft er ook wel wat van de groente over. Wortel is vaak per 400 gram. Ik heb voor mezelf 300 gram nodig, dus dan blijft er 100 gram over voor de nijntjes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een die alleen witlof verdraagt, pas op wel langzaam opbouwen! Witlof is altijd te krijgen dat vind ik makkelijk en grootste gedeelte van het jaar ook niet heel duur..... Witlof moet je BUITEN de koelkast bewaren en ik koop 3 a 4 stronkjes tegelijk dan kan ik 3 a 4 dagen verder. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze witlof, sperzieboontjes, andijvie, soms een beetje sla, soms een stukje paprika, soms een stukje komkommer, soms een stukje wortel, soms een stukje appel of peer. En wat we ook maar in huis hebben.


Ik ga binnenkort groenten zaaien en dan hoop ik dat ze voornamelijk uit eigen tuin kunnen eten. Vind ik leuk om te doen en de konijnen helpen me dan met opeten aangezien mijn gezin nogal moeilijke eters zijn hihi. Ik had altijd flink over en nu heb ik daar een mooie bestemming voor. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik bewaar het ook gewoon in de koelkast?


ik geef ze nu dagelijks een redelijke grote salade, met de ene dag dit de andere dag dat.. en ik let inderdaad op de suikers van wortel en appel =)


andijvie en witlof eten ze nu eigenlijk het meest =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze witlof, sperzieboontjes, andijvie, soms een beetje sla, soms een stukje paprika, soms een stukje komkommer, soms een stukje wortel, soms een stukje appel of peer. En wat we ook maar in huis hebben.

ik zou even de lijst met veilige groentes uitprinten en die bijvoorbeeld op de koelkast plakken zodat je kan kijken of ze bepaalde groentes wel mogen. Ik lees namelijk dat ze sperziebonen krijgen, die staan op de lijst met giftige planten: hele plant matig giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie moet je volgens mijn vriend (7 jaar groenteboer geweest) in de koelkast bewaren. In de supermarkt ligt dit buiten de koeling, maar eigenlijk is dat niet goed voor ze.


 


Mijn konijntjes krijgen voornamelijk witlof en andijvie. Dan toch vooral andijvie omdat dat behoorlijk scheelt in prijs. Verder krijgen ze appelschilletjes of een stukje komkommer of restjes tomaat. Alles wat we maar overhouden eigenlijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dan ;) Maar nu begrijp ik nog niet waarom ik witlof buiten de koelkast zou bewaren?
Ik bewaar eigenlijk al de groentes die ik ze geef in de koelkast.

Het bevalt ze nog goed hoor!

 

Nieuwe vraag is wel, konijnen moeten altijd wennen aan groenten, maar vanaf wat voor periode moeten ze er op nieuw weer aan wennen?

In de zomer aten ze bijvoorbeeld steeds gras, op een gegeven moment gaf ik ze dat niet meer maar straks krijgen ze wel 1 / 2 m2 gras.. kunnen ze daar dan zomaar op of kan ik ze beter alvast weer laten wennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een half jaar denk ik dat je ze beter op nieuw kan laten wennen aan gras. Daarbij is "vers" gras (jong voorjaars gras) erg suiker en eiwitrijk, ik weet dat paarden er te dik of ziek van kunnen worden, maar hoe dat bij konijnen zit weet ik eigenlijk niet. Over je witlof vraag ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zit. Ik zelf bewaar het ook gewoon in de koelkast en als ik op internet op de groente en fruit encyclopedie kijk staat er dat je witlof gewoon in de koelkast kan bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .