Ga naar inhoud

Vraag aan baasjes wiens konijn EC heeft overleefd


spikkeltje

Aanbevolen berichten

Mijn ex ram heeft donderdag a.s. 14 dagen Panacur gehad. Nu lees ik dat het beter is om de 28 dagen vol te houden. Nu is mijn vraag wat voor verbeteringen moet je zien bij het konijn om te zien dat Panacur aanslaat. Mijn nijn is sinds de constatering erg levendig, eet normaal hooi en groente, poept en plast normaal. Het enigste waar hij last van heeft is het omvallen en het scheef kopje. Ik vraag dit omdat ik nogal twijfel of hij erboven op komt. Zie nl.geen verschil alleen dat hij, ondanks dat hij voldoende eet, afvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de verbetering kan soms nog wat langer op zich laten wachten (soms bij 3 weken pas). en soms blijven er restverschijnselen. Dan het komt het koppie niet helemaal meer recht of blijft er een probleem met het evenwicht bijvoorbeeld. Afhankelijk van de mate van de restverschijnselen natuurlijk hoeft het konijn hier ook niet echt last van te hebben.

Jij bent de enige die kan beoordelen of het eerlijk is om door te gaan. jij kent jouw konijn en kunt beoordelen of hij lijd of niet. Maar het is zeker niet gezegd dat als je hu nog geen verbetering ziet (de verbeteringen gaan overigens heel langzaam. zo langzaam dat je ze wellicht niet eens opmerkt. Pas als je bijv een filmpje van de eerste dagen terug ziet en vergelijkt met nu zie je kleine verbetering) dat er ook geen verbetering zal zijn. Het afvallen kan een symptoom zijn van de EC maar kan wellicht ook verklaard worden dat je konijn meer energie verbuikt omdat alles meer moeite kost. Geef je hem ook meer brokjes nu?

Ik heb zelf nog geen EC bij mijn konijnen gehad met deze symptomen, alleen met veel afvallen en plasproblemen. herstel duurt lang en gaat heel langzaam. Max is uiteindelijk wel volledig hesteld. (heeft wel een aantal keren EC gehad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem zijn gewone hoeveelheid brokjes. Heb hem ook apart van zijn vrouwtje zitten zodat ik kan zien wat hij eet. Maar zoals ik in een andere topic bij voeding al schreef eet hij niet zoveel biks meer. Hij leeft nu voor het grootste gedeelte op hooi, groente, gedroogde brandnetels en gedroogde bloemknopjes(laatste 2 vond ik in een Duitse dierenwinkel en hij is daar erg verzot op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou hem gewoon onbeperkt brokjes aan kunnen bieden. Hij kan het wel gebruiken. Wellicht andere brokjes. Nieuw smaakje is vaak groot feest :) Care+ valt vaan in de smaak. Als hier een konijn wat afvalt en moeilijk weer aankomt geef ik hier junior brokjes. Hier zitten wat meer eiwitten in zodat ze per brokje meer binnenkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier diverse EC konijnen gehad.

Pas geleden nog 1 overleden er aan helaas, symptoom afvallen ondanks goed eten, nam dus niks meer op en kreeg het niet meer onder controle.

Ook 1 gehad die maar bleef tollen en het niet gered heeft.

Maar daarin tegen Jelle en Oscar beide na ruim 3 weken behandelen niet meer tollen, alleen kopje nog tikje scheef.

Zwabber tollen en kopje scheef, na een ruime tijd behandelen nog jaren probleemloos rond gehupst (inmiddels overleden)(

Kyro kon alleen rondjes lopen en slecht stil zitten, hupst nu vrolijk rond met kopje nog beetje scheef.

En zo zijn er nog wel een paar die EC hebben gehad en stabiel zijn geworden met soms een terugval. Ik behandel zelf in ieder geval minimaal 3 - 4 weken voordat ik verdere beslissingen maak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nieuw hier, en zit met dezelfde vraag!

ons konijn heeft ook EC, hij krijgt nu 2,5 wkn panacur en nu nog een soort Prednison. Deze waren naar 10 dagen op maar hij begon meer te tollen en ik heb weer 10 dagen bijgekregen van de DA. Hij eet en drinkt op zich nog goed ( misschien wel iets minder de afgelopen 2 Dagen) maar hij tolt weer meer en krijg er een minder goed gevoel bij. hij ligt soms in de raarste posities. Heeft een vrij snelle ademhaling (denk ik) maar wil hem natuurlijk de kans geven er van te herstellen. Hij ligt veel, heeft denk ik ook last van zijn nek.

Ik wil hem ook weer niet laten lijden.. Het is zo moeilijk wat te doen. zijn er ook mensen wiens konijn er toch nog bovenop kwam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aniek, hij krijgt prednoral. Het zou voor de druk in zijn hoofd zijn. Ik heb er ook geen verstand van maar 1,5 dag nadat hij gestopt was begon hij weer continue te draaien. Gisteren zag ik het somber in, vandaag leek het weer iets beter. Hij is soms heel helder en dan zoekt ie contact. Maar verder ligt ie ook veel. Gisteren toch maar zijn hokje verschoont Maar als ik hem terug leg, blijft hij zo opgerold (als een kat) liggen. Hij lijkt dan helemaal van de wereld.. Hij doet het toch nog te goed om andere beslissingen te moeten nemen. Alleen ergens moet er wel verbetering komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet bekend met het behandelen in combinatie van EC. Naar mijn weten is prednison best een aanslag op het lichaam en geef ik het alleen als het echt niet anders kan. Mijn gevoel EC geeft vaak problemen bij verlaging weerstand en dat zou naar mijn idee prednison juist aansterken. Dat het eerst wel helpt lijkt me logisch, het onderdrukt hetgeen, maar dat kan je niet blijven doen. Opgegeven moment zal de panacur zijn werk doen.. Maar dat is mijn gevoel.. ik ben geen dierenarts :)

Ik zou eens dierenkliniek Wilhelminapark daarover mailen wat die zegt, als ik jou was.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt er vaak prednison of dexamethason gegeven naast de behandeling met panacur. Afwijkingen bij EC kunnen rondom oedeem krijgen. Ik denk dat de steroiden, zoals prednison en dexamethason, het oedeem/vocht verminderen, zodat de klachten snel wat beter worden. Het is geen behandeling van EC maar symptoombestijding, tot de panacur voldoende werk heeft kunnen doen.

Of je het wel of niet moet geven, kun j e met de dierenarts overleggen. In elk geval begrijp ik dat het bij jouw nijn werkt, dus zomaar stoppen zou ik niet doen. Medicatie moet je m.i. geven of stoppen iom een dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik zelf ook bedacht, ik heb ook de behandeling volgens wilhelminapark voorgesteld aan de da. Alleen de prednison daar kwamen zij mee. Het klonk logisch. Met die vraag zit ik ook.. Hij moet nu toch wel zonder kunnen.

Ik begin er steeds mee aan te denken dat hij het wellicht niet gaat halen... En nu lees ik net dat het konijn van spikkeltje het niet heeft gered... Hmm niet echt bemoedigend..

Ik ga ze inderdaad eens mailen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dexamethason inderdaad wel, maar alleen de eerste 3 - 5 dagen, bij langer maak me zorgen om de bijwerkingen.

Daarom overleg met de dierenarts en in het specifiek zou ik Wilhelminapark mailen en dan dit weer overleggen met de dierenarts als daar iets anders uit komt. Het is iets wat mijn gevoel zei wat ik al aangaf dat het een behoorlijke aanslag op het lichaam is. Ik zou ook niet aangeven om zomaar te stoppen en heb ook aangegeven met de dierenarts te overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aniek, helemaal helder. Maar als blijkt dat na stoppen het tollen erger wordt... Dan redt ie het niet vanwege de enorme aanslag op zijn lijf wat dat tollen met hem doet. En wellicht ervaart hij wel pijn. Wikken en wegen dus en overleggen met wilhelminapark..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of de tollen nog meer aanslag geeft. Volgens mij gaat EC vrij pijnloos, alleen irritant. Wel zet ik tollende konijnen in een kooi met volledig handdoeken eromheen en celstofmatjes eronder zodat het goed schoon blijft.

Ik hoop dat Wilhelminapark nog wat meer uitleg voor je heeft, voor mij is zolang Prednison gebruik wat nieuw :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slof heeft weer 10 dagen prednison gehad. Het ging niet in stijgende lijn beter maar het ging best aardig. Nu zijn we weer gestopt, gisteren heeft hij niet gehad en sinds vannacht erg onrustig en blijft maar tollen. Inmiddels zijn we bijna 3,5 wkn verder heeft niet veel vooruitgang laten zien en het blijkt dat hij niet zonder prednison kan. Dus ik vrees dat de conclusie is dat hij niet beter gaat worden.

Inmiddels had hij wel wat beter moeten zijn. Hoe denken jullie daarover? Ik word dadelijk door de dierenarts terug gebeld voor overleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net overleg met de DA gehad, die zegt dat gezien het feit dat er geen verbetering is bij Slof je eigenlijk verder onderzoek moet doen naar wat er speelt in zijn hoofd. Dus een scan maken.. Ik vraag me dus ook af of er sprake is van EC zou hij geen tumor ofzo kunnen hebben waardoor deze klachten ontstaan? De vraag blijft ook dan of er dus te behandelen is ook al weet je precies wat er aan de hand is. Ik denk dat we toch de keuze moeten maken hem te laten inslapen. Hoe verschrikkelijk ik en mijn kinderen dit ook vinden.

Ik heb veel moeite met het aanzien van zijn situatie, ik kan ook niet weer een nieuw traject in. Het dier is extreem angstig als je hem wilt pakken dus ik denk niet dat ik hem dit moet aandoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend Hilles voor jullie en sneu voor Slof dat hij er ook zo angstig van wordt. Zulke beslissingen zijn altijd moeilijk.

Volgens mij moet er in de tijd dat je bezig bent wel wat verbeteringen zien, ook al zijn ze klein. Zo klinkt het bij jou niet echt.

Je moet zelf er goed achter staan en al wil je nog een scan laten maken van zijn hoofd moet je dat zeker doen. De symptomen zijn wel echt passend bij ec.

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenmiddag,

Wat naar dat jouw konijn E.C heeft!:frown:

Mijn nijn Amadeüs heeft vorig jaar E.C gehad, en ik was er heel snel bij zei de dierenarts.

Ik kreeg Panacur en dat hielp goed!:)

Het hielp niet direct, het leek zelf even erger te worden.

Amadeüs probeerde op 't gegeven moment te gaan staan (op zijn achterpootjes) en toen kukelde hij achterover...

Na ongeveer drie weken merkte ik pas lichte verbetering.

Het duizelig zijn en de scheve kop bleven nog wel, maar hij begon weer wat te eten en probeerde wat meer te lopen.

Na vier weken had hij zijn evenwicht volledig terug en werd ook zijn koppie steeds rechter.

Hij is er 100% van hersteld, maar zal altijd extra gevoelig blijven voor E.C. en het zou terug kunnen komen.

Sommige konijnen kunnen een scheve kop overhouden aan E.C. Ook al zijn ze weer beter, de kop blijft dan scheef staan.

Beterschap voor je nijn, ik hoop dat het snel weer beter gaat.

- Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie allemaal voor jullie lieve reacties. Na ruim 4 weken behandelen laten we Slof vanmiddag inslapen. Sinds het weekend gaat ie toch meer achteruit. Ik denk dat we er te laat bij zijn geweest. Hij kan ook echt niet zonder de prednison en geeft hem nu ook nog extra om het tollen tegen te gaan.

Miranda, ik had ook gehoopt dat het bij ons zo zou lopen... Het verdriet is ook groot. Maar het punt is bereikt dat het lijden wordt voor hem en voor ons om aan te zien. We hebben hem met veel liefde verzorgt en zullen hem missen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte! Ik heb dezelfde beslissing moeten nemen. Als je dat tollen ziet, dat is echt geen leven. Mijn konijntje at ook prima, maar na zoveel weken is het echt geen konijnwaardig leven meer.

Op een gegeven moment is het klaar. Zeker als je midden in de nacht wakker word omdat je konijn door het hok ligt te rollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste moderators.

Ik ben deze topic gestart, maar zoals ik in een andere discussie heb vermeld is Stampertje overleden. Misschien een slotje erop?

Uiteraard kan er een slotje op.

Sterkte met het verlies van Stampertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .