Ga naar inhoud

Och Moby... Een enorm abces


Sascha

Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het kan stressvol en heel zielig zijn, natuurlijk is het dat, maar probeer de knop om te zetten en te denken:wat moet dat moet.

Het is met mijn konijnen ook een drama waar ik altijd vreselijk tegenop zie als ze eens iets hebben, maar als ze zorg nodig hebben dan hebben ze maar even pech.

Liever een boos konijn die geneesd, dan het maar niet verzorgen omdat het lastig is met alle mogelijke gevolgen van dien.

En dat betekend niet dat ik het niet zielig vindt op zo een moment, maar ik zet die knop om.

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle informatie hoor!

We hebben om 12 uur weer een afspraak bij de dierenarts om alles te bespreken. Helemaal niet behandelen en hem met het abces door laten lopen is voor mij geen optie, dan zou het al inslapen worden.

Ik ga het even goed met de dierenarts bespreken hoe nu verder te handelen. Het geven van medicijnen zelf gaat namelijk al flink lastig en ik zie zelf echt niet hoe ik dat moet gaan doen met het spoelen.

We zullen het wel horen en eventueel de knoop doorhakken.

Ik begrijp dat meerdere van jullie zeggen; "wat moet dat moet", maar daar sluit ik mij toch bij konijnen niet helemaal bij aan. Het blijven prooidieren die (bij mij in elk geval) niet gewend zijn aan oppakken. Ik moet dit nu al 2x per dag doen omdat Moby zijn medicijnen moet geven, maar merk echt dat het een enorme inpact om hem heeft. Vandaar dat ik het ook zo lastig vind om een keuze te maken.

Omdat Moby natuurlijk niet van zich af kan bijten wurmt hij zich in alle mogelijke manieren om de spuitjes maar niet in zijn bek te krijgen. Ook is hij constant paraat als ik de kamer binnen kom, hij gaat dan al meteen een stuk achterin de ren zitten. Ook is hij begonnen met grommen.

Ik vind het wel belangrijk om te kijken naar Moby in het algemeen en ook op basis daarvan een keuze te maken.

Mams en ik gaan het sowieso ook nog even hebben over iets van een drain, zodat de wond open blijft mochten we wel kiezen om door te gaan met de behandeling. Eerder is dit niet gedaan omdat de dierenarts zei dat het pus er niet uit gaat lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het geen optie om hem een poosje uit logeren te doen naar een opvang waar ze er wat behendiger in zijn om dit soort zaken op te lossen? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar om een dier niet te behandelen met de reden: hij vind het niet leuk.. Mijn konijn vond het ook vreselijk als ik hem elke dag weer moest oppakken om zijn sore hocks te behandelen.. en ik vond het ook vreselijk (het is een vlaamse reus.. dat was dus elke dag een heel gevecht) Toch was hij er na een aantal weken vanaf.. nu is hij weer een vrolijk konijn.. ik zou dan dus eerder kiezen voor 1 Ć  2 maanden een boos konijn.. daarna kan hij weer jaren mee.. bij wijze van spreken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat JipenTeun zegt zou een goede optie zijn.

Ik heb ook wel is konijnen van een ander met abces verzorgd, omdat ze het zelf niet zagen zitten. Of zoals laatst een voedster die voor speeddate kwam en een abces had is wat langer gebleven, want de antibiotica Enrofloxoral werkt over het algemeen niet afdoende.

Hier kan je lezen waarom alleen Enrofloxoral niet afdoende zal werken: http://www.dierengebit.nl/konijn-abces/antibioticum.html

Al zijn abcessen bij de kaak extreem moeilijk te behandelen, omdat ze vaak al in het kaakbot zitten, maar ik heb er ook genoeg die nog vrolijk rond hupsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil graag nog toevoegen dat niet behandelen/inslapen ook een goede optie kan zijn. Dat is een beslissing die Sascha gewoon zelf moet nemen, samen met de mensen die ook bij Moby betrokken zijn. Soms is laten gaan een betere optie dan koste wat kost doorgaan. Een abces op deze plaats... ik vind het nogal wat. De kans op succes lijkt me niet reuze groot.

Sterkte in elk geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik me wel in aansluiten Christa.

Daarom ook extreem moeilijk, beetje afhankelijk van hoe of wat, maar als het echt in het kaakbot zit. Ik zou een poging wagen als verder nog goed op gewicht is en goed eet, maar te lang pappen en nathouden zou ik zelf ook goed over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allebei. Als mijn reacties een beetje bot overkwamen kwam het denk ik doordat ik het gevoel kreeg een beetje aangevallen te worden doordat ik niet alles uit de kast trek. Ik probeer ook koste wat het kost maar een goede keuze te maken waarvan ik denk dat hij reƫel is voor Moby.

Ik ben weer net terug van de dierenarts. Het is weer uitgespoeld en ingespoten met spul.

De dierenarts vind het nu nog geen optie om Moby in te laten slapen aangezien hij nog goed eet en verder zichzelf is. Wel heeft hij er echt bij verteld dat deze kwaal zeer slecht te behandelen is en er echt geluk nodig is wil het over gaan. Maar uitbehandeld is hij dus nog zeker niet.

Maandag moeten we weer terug komen op controle. We hoeven het van hem niet zelf uit te spoelen omdat hij graag bij zijn eigen behandelplan blijft.

We kijken het voorlopig dus nog aan. Ik houd wel in mijn achterhoofd dat ik waarschijnlijk toch op vrij korte termijn afscheid moet nemen van Moby, maar we doen voor nu alles wat we kunnen om het abces weg te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het nu alleen goed dat je zelf niet hoeft te spoelen, maar maandag pas weer gespoeld gaat worden? Dan hoef je het naar mijn mening net zo goed niet te doen... zeker ook als die enrofloxoral krijgt ipv duplo injecties.

Die kaak is morgen dan weer net zo dik, een abces moet echt bij voorkeur twee keer per dag in ieder geval uitgedrukt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu iets zeggen waardoor ik waarschijnlijk heel BB over mij heen krijg maar...........Kun je niet beter afstand doen van de stakker, zodat hij de juiste behandeling krijgt en nog een kans heeft want op deze manier zie ik het zeer somber in! :s

Kan mij ook niet voorstellen dat de DA dit als een geweldig plan van aanpak heeft voorgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde het niet om aan te vallen, maar het kwam op mij een beetje over van: ieuw, het is vies, eng en en mijn konijn haat me als ik hem oppak, dus ik ga hem niet behandelen. Begrijp nu wel dat dat niet het issue was, mijn excuses. :)

Overigens ben ik het met Christa wel eens hoor. Soms houdt het behandelen op. Ik ben ook niet het type wat koste wat kost een dier bij zich wil houden. Soms is het beter dat ie gaat, hoe moeilijk die beslissing ook is.

Wel vind ik het raar dat de dierenarts vindt dat ie tussendoor niet behandeld moet worden. Zoals Aniek al zegt wordt het er niet beter van en ben je maandag weer terug bij af (en erger misschien). Het is jammer dat je aan de andere kant van het land woont, anders had ik je wel willen helpen met behandelen. De kaak is echt een rotplek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan er ook voor kiezen om niet te reageren natuurlijk...Je hoeft je niet te verdedigen tegen alle reacties...(in het midden gelaten in welke mate ze negatief overkomen op je)

Het is te allen tijde jouw besluit.

De beste stuurlui staan aan wal...Vaak is dat ook zo trouwens, maar jij moet bepalen wat je doet.

Ik geloof wel dat je je realiseert dat een kaakabces doorgaans slecht te behandelen is..en in deze vorm mogelijk ook niet te behandelen of te genezen.

Dan kan je inderdaad overwegen dat het mooi geweest is zo en dat al het gedoe er omheen voor iets dat eigenlijk kansloos is, het niet waard is.

En ook dat is jouw besluit.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel het alleen maar voor omdat je financieel moeilijk zit, het niet lukt om zelf de behandeling voort te zetten en zelfs medicatie toe dienen problematisch is. Ik denk dan aan het nijn en hoe belangrijk het is om dit goed aan te pakken, om hem een kans op herstel te geven.

Niet omdat je een slecht baasje zou zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer echt eens met die zalf vetramil.

Eerst even spoelen met water...lauw water...en dan gewoon smeren.

Heeft bij mij echt geholpen.

Als je Muffin had gezien toen ik ze had. Ze kreeg eveneens ook wel antibiotica, heb ze bijna een maand moeten behandelen.

De kooi kuiste ik iedere dag uit kwestie dat er niet teveel vuil in haar wonden kon kruipen. Ik werkte met puppy training pads.

's ochtends en 's avonds de wonden uitwassen en geloof me, die stond vol.

Aan haar oor een dikke zwelling, in haar nek een enorme abces, ter hoogte van haar poep.

Het beestje was bijna kaal geschoren.

De zalf heeft me ā‚¬ 25 gekost. Ik heb deze gekocht op aanraden van mijn DA omdat ze er al ongelooflijke zaken mee had gezien.

Zoek maar eens op het net naar Vetramil of honingzalf.

Mensen, paarden, konijnen...met open en ontstoken wonden worden hiermee behandeld omdat het zo effectief is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip van de zalf. Ik zal er zeker even naar kijken!!

We hebben toch besloten om Moby ook thuis te gaan spoelen 1-2x per dag. Tot nu toe is er nog geen pus uitgekomen en zit er nog een flinke bult maar het lijkt wel iets soepeler te worden. Wellicht gaat het dan toch helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het verstandig is de wond thuis ook tre spoelen. Als je ervoor wilt gaan, dan moet je ook echt agressief zijn. Probeer de wond open te houden en druk de pus eruit (als dat lukt zo op z'n keel). Alleen spoelen is vaak niet genoeg. De pus is erg dik bij een konijn.

Zalf aan de buitenkant op een abces smeren heeft geen zin. Maar je kunt het abces wel vullen met zalf als je de pus eruit hebt. Dan gaat het ook minder snel dicht.

Moby nog blij?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moby is nooit blij hihi. Het is een vrij chaggo konijn op zich. Maar verder geen gedragsveranderingen.

De pus heb ik er uit geprobeerd te drukken maar dat gaat helaas echt niet. Bij de dierenarts werd het er met een steriel lepeltje in het klein uit gelepeld maar die heb ik hier niet.

We blijven proberen, misschien wordt het toch wat dunner naarmate we vaker spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .