Ga naar inhoud

Gas door SS korrels


Noflo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Al een aantal jaren lees ik regelmatig dit forum en het wordt nu toch tijd om mezelf hier aan te melden.

Ik heb een dwergkonijntje Noa van 6 jaar. 5 jaar lang heb ik haar gemengd voer gegeven zonder problemen. Ze had nooit last gehad van een verstopping of gas.

Ik lees, oa. op dit forum, dat SS korrels 1 van de beste soorten korrels zijn die er op dit moment bestaat. Mijn dierenarts adviseert ook deze korrels. Ik ben sinds 5 maanden dan ook overgestapt op dit voer. Noa heeft geen problemen gehad met deze korrels, tot vorige week woensdag. Ze heeft toen gas in haar buik gekregen. We zijn naar de dierenarts geweest en die heeft haar een pijnstiller gegeven en nog een goedje om de darmen weer in beweging te brengen. Verder kreeg ik cisaral drops mee om het haar te geven. Eenmaal thuis begon ze weer te keutelen en ook haar hooi te eten. Ik heb haar donderdags alleen hooi gegeven zodat haar darmen zo goed mogelijk weer gaan werken. Vrijdag ben ik weer begonnen met het aanbieden van een klein beetje SS korrels, die gingen er gretig in. Ze bleef goed keutelen en hooi eten.

Zaterdag heb ik de hoeveelheid SS korrels verhoogd en twee uur later nadat ze ze had gegeten was het weer mis en had ze weer gas. Ik heb haar uiteindelijk weer 2 dagen op alleen hooi en water gezet en het ging weer hartstikke goed! Vandaag ben ik opnieuw gestart met het aanbieden van weinig SS korrels en weer precies twee uur later zie ik haar weer rustig worden en geen interesse in hooi hebben. Ik kan niet goed zien of ze na het eten weer gekeuteld heeft, want er lagen al wat keutels in haar hok.

Ik vind het bijzonder dat ze na twee keer eten van SS korrels last krijgt van gas. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Noa krijgt verder geen groente (daar kan het ook niet aan liggen), wat dat laat ze staan. Ze krijgt veel hooi, ss korrels en water.

Alvast bedankt voor het reageren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan te maken hebben met het zetmeel dat in een brok zit (in bijna elke brok) en niet specifiek met de SS, maar het lijkt in elk geval wel duidelijk gerelateerd te zijn. Ik zou het zelf nog eens proberen met een brok van goede kwaliteit zoals Fibafirst of Trovet. En voorlopig maar geen SS dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beaphar care+ goeie brok, alleen marley werd er een beetje bezeten van. als ik al aankwam met de voerbak met Beaphar sloeg ze zowat het bakje uit me handen. nu ik kenner geef niks aan de hand, alleen ze begint nu wel wat sneller te eten en ze kijkt ook wel vaak in der etens bakje van waneer krijg ik nu weer voer :P morgen vroeg weer dan moet ze de nacht maar hooi eten:P

aangepast door ricksem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel SS/brokjes geef je Noa, Noflo?

Het kan aan de samenstelling van SS liggen, maar ook aan de hoeveelheid biks in het algemeen.

(Ik merk hier dat ik ook moet oppassen hoeveel biks (ongeacht het merk) mijn konijnen krijgen. Ze hebben weliswaar nog geen gas gehad gelukkig, maar geef ik iets teveel, dan ligt de vloer de volgende dag bezaait met blindedarmkeutels. Ook niet goed.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noa heeft gisteren 8 ss korrels gehad, ik wou weer rustig beginnen met de korrels. Normaal krijgt ze 1,5 tot 2 eetlepels korrels.

Gisteravond was haar buikje weer flink wezen borrelen. Op dit moment is ze weer actief en zit ze van het hooi te eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me eerder toeval,want de eerste 5 maanden had konijn er geen gas van.Maar een konijn kan prima zonder biks dus als het vermoeden er is dan kun je het gerust weglaten.Alleen als nijn gevoelig is voor gas zou ik ook oppassen met groentes en alleen hele kleine hoeveelheden aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nooit het beste voer, maar altijd voer waar je konijn het beste op doet.

Het kan zijn dat dit komt door de SS, te luchtig, te gulzig eten, want het is te lekker. Wel apart dat het pas na 5 maanden is dus voor hetzelfde geld is het wat anders, maar dat is nu de vraag.

Ik zou zelf anders inderdaad ook naar een andere brok overstappen en bij weer terugval desnoods even terug stappen naar saaie simpele biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .