Ga naar inhoud

Hooi en gras dieet


moesta

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort 2 vlaamse reuzen.

Is het mogelijk van deze enkel hooi te geven of halen ze hier niet voldoende voedingstoffen uit?

Of doe je dat enkel als ze volgroeid zijn en niet zwanger ect..?

Is dit rasgebonden..?

Ook drinken ze beide niet van hun drinkfles.. moet steeds een kommetje zetten. Het vreemd eis dat ze dit bij de fokker wel deden.

Verder zitten ze wel op een zeer groot stuk gras, kleine 100m² halen ze genoeg vocht uit het gras/dauw??

Tips hieromtrend ook zeer welkom. (met hun snuitje tegenhouden heb ik reeds gedaan, dagelijks water verversen ook..)

Gr, moes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slimme konijnen!Ik heb zelf echt een bloedhekel aan flesjes en ik ben dus een voorstander van drinkbakjes,veel naturlijker dan dat gelurk aan zo'n flesje om er vervolgens maar 3 druppels uit te krijgen.Je wilt als konijn toch normaal kunnen drinken?En wbt het menu,ja in principe zit alles in hooi(mits van goede kwaliteit!)en is biks maar bijzaak.Toch zou ik bij een hooi menu het wel aanvullen met diverse groentes.Ze halen misschien wel vocht uit gras,maar een bak water mag nooit ontbreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of doe je dat enkel als ze volgroeid zijn en niet zwanger ect..?

Ze zijn dus nog niet volgroeid bij jou? Ik zou ze dan zeker nog niet op alleen hooi zetten.

In principe hebben volwassen konijnen inderdaad aan alleen hooi genoeg, maar ik zou het menu zeker aanvullen met groenten & ook met een kleine hoeveelheid bixjes. Zeker nu met de winter in aantocht.

Ik denk dat ze ontdekt hebben dat ze uit een drinkbakje veel sneller water kunnen drinken, dan uit een drinkflesje.

Hierdoor zal hun voorkeur naar het bakje uitgaan, denk ik.

Door het verse gras krijgen ze inderdaad ook vocht binnen, waardoor ze minder kunnen gaan drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zelf geen voorstander van alleen hooi voeren en helemaal geen biks.

In de natuur krijgen ze geen biks inderdaad. Maar daar kunnen ze wel "shoppen" langs allerlei onkruiden en andere planten zodat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen.

Je kunt nooit achterhalen wat er precies in je hooi zit en in welke mate. Ook kunnen de voedingsstoffen van planten erg verschillen. Je weet dus nooit of ze alle voedingsstoffen binnen krijgen en er kunnen op een gegeven moment dus ongemerkt voedingsstoftekorten ontstaan.

En wat is er mis met een klein beetje biks voeren? Er zijn tegenwoordig zulke goede voeders te krijgen. En zo weet je zeker dat ze alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf een (groot) konijn niet gauw op alleen hooi en gras zetten. Vooral niet als ze het hele jaar buiten wonen en veel beweging nemen. Ik merk aan mijn grote (5 kilo) konijnen die buiten zitten, dat ze in het najaar wat magerder worden als ik de hoeveelheid biks niet wat verhoog.

In de zomerperiode krijgen ze zo’n 10-15 gram biks per kilo lichaamsgewicht, naast veel verschillende soorten natuurlijk groen (gras, onkruiden, takken met blad enz.) en veel hooi. Daarmee blijven ze dan prima op gewicht.

De voedingswaarde van het natuurlijke groen loopt in het najaar terug. Ook de hoeveelheid wordt minder, terwijl de konijnen extra voedingsstoffen nodig zijn voor de rui en om later de vorstperiodes goed door te komen. Ik ga dan langzamerhand steeds meer over op groenten uit de winkel en ook een wat grotere hoeveelheid biks helpt ze gemakkelijker de winter door. Hooi eten ze altijd veel, maar dat is vooral voor de spijsvertering, het gebit en om gewoon lekker bezig te zijn.

Als je grote konijnen uit een flesje wilt laten drinken, kun je het beste eentje voor honden gebruiken, zo een voor aan de bench.

Ik gebruik een stenen hondenbak buiten en in het binnenhok hangt een hondenwaterbak aan de wand. Ik zou zelf geen flesjes gebruiken voor (grote) konijnen. Zomers gaat er hier zo maar een liter water door met 2 konijnen. Dat peuter je zelf ook niet graag uit een tuitje!

Veel plezier met je Vlamen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zelf geen voorstander van alleen hooi voeren en helemaal geen biks.

In de natuur krijgen ze geen biks inderdaad. Maar daar kunnen ze wel "shoppen" langs allerlei onkruiden en andere planten zodat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen.

Je kunt nooit achterhalen wat er precies in je hooi zit en in welke mate. Ook kunnen de voedingsstoffen van planten erg verschillen. Je weet dus nooit of ze alle voedingsstoffen binnen krijgen en er kunnen op een gegeven moment dus ongemerkt voedingsstoftekorten ontstaan.

En wat is er mis met een klein beetje biks voeren? Er zijn tegenwoordig zulke goede voeders te krijgen. En zo weet je zeker dat ze alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgen.

Helemaal mee eens!

Konijnen in het wild hebben veel meer variatie, niet alleen maar gras. Dus alleen hooi geven zou ik niet doen. In biks zitten namelijk ook goede voedingsstoffen, ook al is hooi het belangrijkste.

Veel konijnen vinden een bakje fijner dan een flesje omdat het gewoon makkelijker drinkt. Ik heb allebei en het verbaast me eigenlijk dat ze ook nog uit het flesje drinken! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap ook neit zo goed wat nou het probleem is om een kleine hoeveelheid biks te blijven voeren?

Wat betreft waterfles of waterbak.

Mijn vorige ram Max die dronk met heel zijn borst. hij was van zijn kin tot zijn voorpoten nat. Natte konijnenvacht gaat echt enorm knopen met als gevolg dat heel zijn kin en borst vervilt was. Daarnaast dronk hij toen ook zo abnormaal veel dat hij er incontinent van werd. (een grote hondenbak van 500ml ging makkelijk 4 of 5 keer per dag leeg las ik steeds bijvulde.) Ik denk dat hij dan ook meer dronk uit verveling dan dat hij echt enorme dorst had. Toen ze weer een flesje kregen was dit weer over en zat hij ook niet overdreven vaak bij de fles. Daarnaast vind ik flessen ook een stuk hygienischer dan een waterbak. (bodembedekker, hooi of keutels die erin komen)

Ik heb nu van die vierkante flessen met een groene deksel. hier drinken ze veel makkelijker uit en het is voor mij gemakkelijker vullen :he: ik vind die flessen echt ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet alleen maar hooi voeren. Het hooi wat wij voeren is toch redelijk eenzijdig. Als je echt een complete voeding uit hooi wil halen zou dat echt een heel gevarieerd hooi moeten zijn, waar ook veel luzerne in zit. Hetzelfde met onze grasveldjes. Ik zou dus echt wel een basis van biks er bij voeren. Als ze lekker gras en veel hooi eten, kun je dit natuurlijk wel tot een minimum beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijntjes elke dag een heel klein beetje biks, verder zo natuurlijk mogelijk eten, ik pluk elke dag takken met (nu verdorde) bladeren van fruitbomen, notenbomen,...ook grassen en onkruid, waar nu ook veel verdorde grassen tussen zitten, wat eigenlijk een beetje het 'hooi' is, want eigenlijk hebben konijnen in de natuur ook geen hooiruif. Ik geef ze overigens zelf ook nog hooi hoor, daar niet van ;-)

Het lijkt me het beste om gewoon gezond verstand te gebruiken; kijk naar je konijnen, zijn ze te mager, geef dan extra biks, zijn ze te dik, geef dan minder biks, verder veel afwisseling in het groenmenu en zo natuurlijk mogelijk met veel takken en bladeren, grassen, onkruiden,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen hooi is zeker niet voldoende voor konijnen die gehouden worden. Zoals hier al gezegd wordt, in het wild zoekt een konijn naar bloemen, planten, schors, fruit, noem maar op. Daarbij eten ze veel gras.

Een gehouden konijn kun je dus niet op alleen maar hooi/gras zitten, dan mist het dier veel voedingsstoffen die hij zelf niet bijelkaar kan zoeken.

En: biks zou ik om die reden ook blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .