Ga naar inhoud

2 konijnen behandeld aan tanden


hazehartje

Aanbevolen berichten

2 van mijn konijntjes(Chanel en Guicci) zijn dinsdag 15 oktober behandeld voor te lange snijtanden en haken op de kiezen. Maar nu zijn de snijtanden bij beide konijnen al weer te lang! Na 2 dagen! Chanel wil ook nergens zijn tanden aan afslijpen: niet aan zo'n steen en hout. Hij krijgt voer, groenvoer en brood maar dat lijkt niet te werken. wat nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een knaagsteen is niet zo goed voor je konijntjes, dit kun je beter wegdoen. De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, kunnen gevaarlijk zijn voor de gezondheid van je konijn.

Krijgt je konijn goede biks en hooi? Hooi is nl ook erg belangrijk, het hoofdvoedsel van konijnen. Heb je de dierenarts al terug gebeld? Na 2 dagen is wel erg snel. Als de tanden niet slijten en te snel groeien zou ik bespreken om ze te laten verwijderen. Ik denk dat het goed is om dit met je dierenarts te bespreken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de tanden te lang of groeien ze verkeerd en zijn ze daardoor te lang? Omdat als de tanden correct staan, deze zullen afslijten tot de juiste lengte, zelfs al zién ze er lang uit. Als ze verkeerd staan, kan je ze beter laten verwijderen. Je kan ook slijpen of knippen, maar dit kan makkelijk fout gaan, zo kunnen tanden bv splijten, maar als ze verwijderd zijn, heeft je konijn er geen last meer van, en ze ondervinden er ook geen hinder van, ze hebben hun kiezen nog om voedsel fijn te malen. Enkel het groenvoer kan je in kleinere stukjes snijden, zodat ze het makkelijker kunnen oppakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel en welk voer krijgen je konijnen? Hoeveel wegen je konijnen? Het is namelijk belangrijk om op gewicht te voeren.

Eten je konijnen goed hooi??

Konijnen vinden verse wilgen en fruittakken vaak heel lekker, en het is goed voor de tandjes.

Ik heb ook een konijn gehad met haakjes en te lange snijtanden. De snijtanden zijn meteen getrokken, dit zou er ook voor zorgen dat de kiezen wat rechter gingen staan volgens de DA. (dat verschilt denk ik per konijnen gebit) Tegen de haakjes ben ik anders gaan voeren. Eerst kregen ze gewone biks en DW hooi. Ik ben ze HFST gaan voeren, en minder als eerst. Ze kregen 20 gram per kilo. Ook ben ik ze hooi van de boer gaan geven. Dit is grover hooi waardoor de tanden beter slijten, en ze vinden het lekkerder.

Eerst kreeg Slof na 6 weken haakjes, na verandering van de voeding ongeveer 1 keer in de 9 a 10 maanden ofzo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten goed hooi. Maar hij knaagt echt aan helemaal niets, hij begrijpt het gewoon niet. Waar kun je dat HFST voer kopen en hoe herken ik het? Al mijn konijnen wegen tussen de 1 en 2 kilo. Meestal 1,3 tot 1,5 kilo. Alle dieren krijgen 2 x daags 30 gram voer. En daar doen ze het wel goed op volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hooirol of een random doos is hier altijd erg geliefd om aan te knagen. Om hem te verleiden om te knagen kun je de doos, het stuk hout of wat je maar voor hem hebt, insmeren met een dun laagje banaan of appel. Op die manier zit dat smaakje overal en gaat hij misschien knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de tanden van een konijn goed staan worden ze niet te lang.

Waarschijnlijk staan de tanden verkeerd van je konijn. Kan je er eens een foto van maken?

De tanden staan scheef, dat controleer ik best vaak. Maar bij dit ene konijn was de tand helemaal aan de zijkant in de lip gegroeid. Persoonlijk denk ik ook dat de tanden eruit moeten maar onze DA zegt dat daar echt een heel lang, moeilijk proces achteraan komt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben ze olifantstanden en kunnen ze het best getrokken worden.

Ik zou dan per direct op zoek gaan naar een andere dierenarts, want het is juist zeer eenvoudig en bijna alle konijnen eten direct weer probleemloos zonder poespas.

Als opvang moeten we dit regelmatig laten doen, maar absoluut nooit een lang proces juist zeer snel herstel.

Hierbij een link met goede informatie: http://www.dierengebit.nl/konijn-gebitsproblemen-snijtanden-extractie.html

Ze knagen waarschijnlijk niet, omdat hun tanden niet goed staan, maar al deden ze dit dan nog hielp het niks. Een afwijkende tandstand is enkel de oplossing voor om ze te trekken. Anders kan je elke paar weekjes laten slijpen en dat is erg stress vol voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tanden staan scheef, dat controleer ik best vaak. Maar bij dit ene konijn was de tand helemaal aan de zijkant in de lip gegroeid. Persoonlijk denk ik ook dat de tanden eruit moeten maar onze DA zegt dat daar echt een heel lang, moeilijk proces achteraan komt..

Dan zou ik denk ik naar een andere DA gaan die de tanden wel laat trekken. Slof zijn tanden zijn dus ook getrokken, en meteen heeft hij weer gegeten. Pijnstilling heeft hij ook niet nodig gehad thuis. (Bij de DA natuurlijk wel) Slof had alleen zo extreem slechte tanden helaas, dat ze afbrokkelde als de tanden werden getrokken. En als er een klein stukje tand blijft zitten, groeit er weer een nieuwe tand. Slof heeft dus een paar keer zijn tanden moeten laten trekken, omdat ze steeds opnieuw teruggroeide.

Maar dat is schijnbaar heel erg uitzonderlijk, normaal gesproken lukt het binnen één keer. Ik zou het hier om dus zeker niet laten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .