Ga naar inhoud

Mijn schatje is ziek...... Bijna levenloos in het hok...


Gekkie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Behalve dat Peentje kaal was door het gepluk van Takkie (daar heb ik ook een topic over), was er niks te merken aan Peentje.

Vanmiddag liep ze nog rond, maar tot mijn grote schrik vond ik haar om 19u levenloos in het hok, ofja, bijna levenloos, het enige wat ze nog deed was ademen en ze had nog hartslag.

Ik schrok me dood.....

Ik heb meteen de snugglesafe opgewarmd, want ik voelde dat haar oren bijna bevroren waren.

Dat was een goeie zet van me. Ik heb stro over haar heen gelegd om haar warm te houden.

Meteen de dierenarts opgebeld, die vond dat ik méteen moest langskomen. Peentje bewoog bijna niet, haar oogjes helemaal dicht. Ik kon ze heel makkelijk pakken en ze verroerde geen vin.

Ik was al bang dat het te laat was, dus ben naar de dierenarts gesneld, daar werd ze al een beetje actiever gelukkig.

Hij heeft haar onderzocht en hij vermoedt dat ze misschien wormen heeft en ze ademde ook een beetje zwaar, dus ze heeft antibiotica gekregen en een pipetje met anti-worm. Ook zal ze kou gevat hebben met de wind van vandaag.

Ze was wel een beetje afgevallen, maar daar had ik verder niks achter gezocht omdat ze actief was en nog steeds aanvalt op eten... Blijkbaar kan dit door wormen komen, maar de DA zei dat wormen niet zoveel voorkomen..

Dus mijn vraag is, hoe kan Peentje zo ineens ziek worden? Terwijl er eigenlijk niet veel aan de hand was vanmiddag?

En wat kan ik doen om Peentje zo goed mogelijk te verzorgen? Wat moet ik nog meer weten?

Ik ga constant kijken en ze zit weer muisstil op de snugglesafe boven in het nachthok... Ik vind het zo erg, ik ben er nog steeds niet goed van :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ze zit buiten begrijp ik? Ik zou haar eerlijk gezegd in ieder geval voor een nacht binnen halen. Een ziek konijn kan zijn/haar temperatuur niet goed op peil houden en onderkoelen zeer snel. Wat weer effect kan hebben op het maag en darm stelsel en uiteindelijk dus fout kan aflopen.

Belangrijkste bij een onderkoeld konijn is heeeeel goed warm houden. De temperatuur van een gezond konijn schommelt tussen de 38 en 39 graden in (nog wel wat ruimer eromheen maar dit is gemiddeld).

Eet en drinkt ze nog wel? En hoe waren de maag en darmen verder? Geen gas of verstopping te voelen bij de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen laten vrij laat zien dat ze ziek zijn.

Is het niet verstandig om Peentje naar binnen te halen? Zo kan je haar beter in de gaten houden en ik denk dat het voor haar ook beter is. Het is buiten nu toch al wat kouder, vooral met die wind. Ze heeft dan wel die snugglesafe maar binnen kost het haar toch minder energie om warm te blijven. Die energie kan ze beter gebruiken om beter te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit buiten begrijp ik? Ik zou haar eerlijk gezegd in ieder geval voor een nacht binnen halen. Een ziek konijn kan zijn/haar temperatuur niet goed op peil houden en onderkoelen zeer snel. Wat weer effect kan hebben op het maag en darm stelsel en uiteindelijk dus fout kan aflopen.

Belangrijkste bij een onderkoeld konijn is heeeeel goed warm houden. De temperatuur van een gezond konijn schommelt tussen de 38 en 39 graden in (nog wel wat ruimer eromheen maar dit is gemiddeld).

Eet en drinkt ze nog wel? En hoe waren de maag en darmen verder? Geen gas of verstopping te voelen bij de dierenarts?

Konijnen laten vrij laat zien dat ze ziek zijn.

Is het niet verstandig om Peentje naar binnen te halen? Zo kan je haar beter in de gaten houden en ik denk dat het voor haar ook beter is. Het is buiten nu toch al wat kouder, vooral met die wind. Ze heeft dan wel die snugglesafe maar binnen kost het haar toch minder energie om warm te blijven. Die energie kan ze beter gebruiken om beter te worden.

Het probleem is dat ik geen echt frissere plaats heb om ze te zetten, hier in de woonkamer en rest van het appartement is het zo'n 22graden, een erg groot verschil denk ik met buiten... Of niet?

Ze zeggen toch dat je konijnen niet zo snel van temperatuur mag laten veranderen? (ik kan het fout hebben hoor, maar dat dacht ik altijd)

Peentje zit nu in het nachthok met super veel stro en de snugglesafe, ook liggen er lakens over het hok om de warmte binnen te houden en straks voordat ik ga slapen dan doe ik het deurtje helemaal dicht. Dan kan ze op de snugglesafe én lekker tegen Takkie aan zitten...

Zou dat volstaan? Of zal ik ze dan toch maar binnen halen?

Verder zei de dierenarts dat ze er goed uitzag, hij heeft alles even bekeken.

Eten doet ze niet meer zo goed, normaal is de voerbak leeg als ze voer krijgen rond 18u/19u, maar er zat nog in...

Ze zit wel op de wc enzo.. Zal eens gaan kijken of ze goed drinkt, dat heb ik nog niet bekeken, maar normaal gezien is het peentje die goed drinkt, en ze eet ook altijd meteen de verse groentes op...

Dus dat ga ik nog even bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 1 nachtje binnen valt die wintervacht er echt niet af en je konijn is ziek en moet JUIST warm worden. Ik vind persoonlijk dat het echt niet erg is om een konijn om die reden naar binnen te halen. Mocht het morgen weer een stuk beter gaan dan kan je haar rustigaan weer buiten zetten. Naar mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 1 nachtje binnen valt die wintervacht er echt niet af en je konijn is ziek en moet JUIST warm worden. Ik vind persoonlijk dat het echt niet erg is om een konijn om die reden naar binnen te halen. Mocht het morgen weer een stuk beter gaan dan kan je haar rustigaan weer buiten zetten. Naar mijn mening.

En kan ik ze dan allebei binnen halen? Of moet Takkie buiten blijven zitten? Want dit is echt helemaal nieuw voor mij :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze nu allebei wel naar binnen halen, het vriest gelukkig niet zover ik weet, en zolang je ze geen week/weken binnen houdt, dan verliezen ze hun wintervacht ook nog niet. :)

Uit elkaar halen zou ik nu niet doen, ze hebben als ik jouw verhaal lees echt steun aan elkaar. En ze scheiden geeft waarschijnlijk alleen maar meer stress dan even ergens anders slapen, ook al is het dan wat warmer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze nu allebei wel naar binnen halen, het vriest gelukkig niet zover ik weet, en zolang je ze geen week/weken binnen houdt, dan verliezen ze hun wintervacht ook nog niet. :)

Uit elkaar halen zou ik nu niet doen, ze hebben als ik jouw verhaal lees echt steun aan elkaar. En ze scheiden geeft waarschijnlijk alleen maar meer stress dan even ergens anders slapen, ook al is het dan wat warmer.

Ja idd het is een klef koppeltje en ze liggen altijd tegen elkaar aan.

Denk dat ik ze in de slaapkamer ga zetten bij mij, dan kan ik vannacht goed in de gaten houden en de slaapkamer is best ok van temperatuur zo'n 19 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze samen naar binnen halen. Dan heeft Peentje steun aan Takkie en geen stress van de scheiding.

Hun wintervacht verliezen ze niet zo heel snel. En als het zo' n 19 graden in je slaapkamer is, is dat niet zo'n groot verschil. De voorspellingen zijn dat het deze week buiten rond de 15 graden wordt. Dan is het verschil niet zo heel groot. Peentje heeft het echt nodig om naar binnen te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meteen jullie advies opgevolgd en een stuk van het binnenhok (de rest is al verhuisd naar mijn nieuwe appartement....) uit de berging gehaald, wat handdoeken erin, eten drinken en een wc. Het is een beetje provisorisch maar het is beter dan niks :-)

Takkie vindt er niks aan, die zit meteen te stampen haha.

Peentje lijkt op haar gemak gelukkig. Zo meteen de snugglesafe erbij en dan kan het wel zo denk ik.

Is het zo goed?

20131013_215004_zps86310f04.jpg

Het is natuurlijk een beetje klein (het is normaal een 2 verdiepingen-hok), maar beter dan niks... toch?

aangepast door Gekkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar tijdelijk, dus dat lijkt me prima zo. Wormen komen overigens wel erg veel voor, maar die krijg je niet met 1 pipetje weg heb ik begrepen. Ik heb laatst mijn (binnen)konijnen voor de zekerheid een ontwormingskuurtje gegeven, omdat mijn ram wat vage symptomen had. Ik heb ze 5 dagen panacur moeten geven.

Houd haar maar even goed warm en houd in de gaten of ze eet, drinkt en keutelt. Kijk ook naar de keutels of je er evt wormen in ziet. Veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar tijdelijk, dus dat lijkt me prima zo. Wormen komen overigens wel erg veel voor, maar die krijg je niet met 1 pipetje weg heb ik begrepen. Ik heb laatst mijn (binnen)konijnen voor de zekerheid een ontwormingskuurtje gegeven, omdat mijn ram wat vage symptomen had. Ik heb ze 5 dagen panacur moeten geven.

Houd haar maar even goed warm en houd in de gaten of ze eet, drinkt en keutelt. Kijk ook naar de keutels of je er evt wormen in ziet. Veel beterschap!

Ik maak elke dag de 2 wc's schoon, en kijk altijd of het er gezond uitziet, tot nu toen geen wormen gezien gelukkig ;-)

Ga nog even bij ze zitten en wat groenvoer geven, kijken of ze daar al zin in heeft.

Hebben jullie die pipetjes in huis? Waar haal je zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima toch. Het is maar tijdelijk, en.... beter iets dan niets. Nu hoeft Peentje minder energie te verbruiken om warm te blijven, en kan je haar gelijk beter in de gaten houden en zien of ze nog wel genoeg eet en drinkt. Als ze binnen zitten heb je daar meer zicht op dan wanneer ze buiten zitten.

Ze zit nog steeds levenloos, in de poepbak, te sukkelen. Kopje op de rand leunend. Gelukkig voelen haar oren wat warmer aan nu. Als ik lawaai maak dan zit takkie meteen stijf rechtop, maar geen reactie bij Peentje, lijkt wel of ze niks hoort of ziet. Alleen als je haar een aai geeft, tilt ze haar koppie even op, maar dat is maar van korte duur.

Ze eet niks en drinkt ook nog niks..

Ze gaat ook niet op de snugglesafe zitten (maar haar temperatuur is best Ok nu lijkt me)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou verhaal zo hoor lijkt ze me wat aphatisch. Hou haar goed in de gaten want ik vind het eerlijk gezegd niet heel positief klinken. Ik duim voor je dat het goedkomt! Wel goed dat je ze binnen hebt gezet, het is toch maar tijdelijk dus dan is het niet erg dat het kleiner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou verhaal zo hoor lijkt ze me wat aphatisch. Hou haar goed in de gaten want ik vind het eerlijk gezegd niet heel positief klinken. Ik duim voor je dat het goedkomt! Wel goed dat je ze binnen hebt gezet, het is toch maar tijdelijk dus dan is het niet erg dat het kleiner is.

De wekker staat om 4u vannacht (als ik niet uit mezelf wakker word..) dan ga ik er even bij zitten.

Hoop zo dat het beter gaat, want Peentje is mijn allereerste huisdier ooit en het is zo'n snoepje... :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk wormen....

Ze eet niet, lusteloos, drinken en keutels weet je eigenlijk niet (inmiddels wel ?)

Dit gedrag klinkt toch veel meer als gas ??

Heeft je dierenarts dat bekeken ?

Ja hij heeft alles onderzocht en overal gevoeld, ze had geen gas.

Nou ik ben zowat heel de nacht wakker geweest.... Geen oog dicht gedaan. Als ik iets hoorde, even kijken, rond een uur of 3 a 4 begon er eentje ineens heel veel en lang te drinken, na even wachten in spanning (want ik geef ze ff de tijd, stel dat ze schrikken van het licht dan stoppen ze misschien met drinken) deed ik het licht aan, EINDELIJK Peentje was uit de poepbak gekomen waar ze tot voor kort nog in lag te sukkelen en ze was echt lekker aan het drinken! :-) nog geen kwartier daarna hoor ik geknaag, en ja hoor toen was ze begonnen aan de wortels!

Nu is het half 9 en is ze weer helemaal de oude. Ze is biks aan het eten, ze luistert weer als ik haar naam zeg.

Gelukkig, ik ben zo blij en wat was dit een bange nacht zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd ze is lekker aan het eten en drinken gelukkig. Nog niet zoveel keutels van beiden, maar dat zal nog wel komen zeker?.

Ik heb net het raam op kiepstand gezet, komt er toch weer wat frisse lucht binnen om ze alvast weer te laten wennen, en de snugglesafe erbij. Ze zijn heel levendig allebei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het dan toch best wel als gas klinken eerlijk gezegd. Maar fijn dat ze erdoor is!! Begon hem gisteren wel een beetje te knijpen toen ik het zo las. Hoe zijn de keutels?

Kan ik dat zelf ook voelen als ze gas zou hebben? Anders kijk ik vandaag zelf eens of ik dat voel?

Het zou wel raar zijn als ze gas zou hebben want ze krijgen altijd hetzelfde. Smorgens biks, savonds biks en voor het slapengaan witloof of wortel of wortelloof.

Geen groentes waar ze gas van krijgen.

Ja ik zag het ook echt niet zitten gisteren en vannacht. Ik had nog wat foto's gemaakt van hoe ze erbij lag, als een in elkaar gezakte drilpudding... Als ik nu terug kijk naar die foto's is het een wereld van verschil zoals ze nu is.

EDIT : zo zielig zag ze er gisteren uit....

IMG-20131013-WA0027_zpsa28a9fb9.jpg

Ze ligt prinsheerlijk nu! Eerst lekker aan het kroelen met takkie, en net liet ze zich lekker op haar rug rollen/ploffen :-D

Een wereld van verschil, echt! :-D

aangepast door Gekkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas kan ook ontstaan zonder echte aanwijsbare oorzaak. Heel vervelend. Soms als ze een verstopping hebben kunnen ze daar ook wat gas van krijgen.

Ik kneep hem ook wel even gisteren. Ken je deze dierenarts goed en ben je er vaker geweest met je konijnen? Van wormen kunnen ze afvallen terwijl ze goed eten, maar koud worden en zo apathisch in het hok liggen zijn geen symptomen van wormen.

Wat een geluk dat je konijn zich beter voelt nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .