Ga naar inhoud

Hoornvlies beschadiging


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Gistermiddag viel het mij op dat Stamper een rare wit/ blauwige vlek in beide ogen had.

Vanochtend meteen contact opgenomen met de dierenarts en gelukkig kon ik daar al snel terecht.

Zijn ogen zijn uitgebreid onderzocht. Helaas is het zo dat op de plekken waar die wit/ blauwige vlekken zitten, dat het hoornvlies daar compleet beschadigd is. Hoe dit zo ineens kan, is nog onduidelijk. De dierenarts denkt aan een bacteriële oog infectie. Ik moet nou 4 tot 6 keer per dag zijn ogen behandelen met cavasan oogzalf.

Daarnaast moet ik hem 2 keer per dag antibiotica geven. Dit is ook omdat er bij hem mogelijk sprake is van beginnende snot. Ik vrees dat Lizzy hem toch heeft aangestoken.

We moeten hem nou 10 dagen behandelen en daarna moeten we opnieuw met hem op consult komen.

Zijn ogen worden dan opnieuw uitgebreid onderzocht. De verwachting is dat het hoornvlies zich voor een deel zal herstellen maar dat de schade ook voor een deel blijvend is. Mocht het erger worden of hij krijgt er andere symptomen bij, dan moet ik meteen met hem terugkomen.

Stamper raakte compleet in paniek bij de dierenarts en is tot twee keer aan toe in mijn nek gesprongen. Van mijn borst tot aan mijn hals zit ik nou onder de krassen, maar dat is niet anders. Inmiddels is hij alweer een aantal uur thuis maar meneer is nog steeds erg gestrest. Hij wil ook niks lekkers hebben en ziet er behoorlijk zielig uit met zijn zwaar geïrriteerde ogen. Hij heeft zijn ogen nou steeds dicht en zit alleen maar zielig in een hoekje. Ik heb het behoorlijk met hem te doen. Vanochtend konden we met twee man druppels in zijn ogen doen maar zometeen mag ik het alleen gaan doen. Ik kan daar nou al tegenop zien omdat ik zeker weet dat hij niet mee gaat werken.

Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken? Daarnaast ben ik erg benieuwt of er meer mensen op het forum zijn die ervaring hebben met hoornvlies beschadiging. Ik ben hier namelijk totaal niet bekend mee. Is het normaal dat zijn ogen er behoorlijk geïrriteerd uit gaan zien door de oogzalf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb dezelfde zalf gehad, alleen toen voor de infectie aan de oogleden van Leyla.

Volgens mij heb je wel gezien wat voor smeerboel dat rond de ogen werd.

Het wordt echt vies vettig omdat ze het ook uitsmeren.

Ik zette Leyla op t aanrecht en pakte dr koppie zo vast dat ik met mn duim t bovenste ooglid open kon houden en met de rest t onderste.

En zo spoot ik dan een beetje in dr oogje. Ze leek er weinig last van te hebben.

Maar nu ze zo groot en sterk is zou ik het er ook heel moeilijk mee hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zojuist voor het eerst zelf geprobeerd, wat een drama!

Volgens mij is er meer onder zijn oog beland dan in zijn oog. Ik ben er nog niet zo handig in.

Het is nou 1 grote smeerboel, waardoor hij er nou nog zieliger uitziet dan dat hij er al uitzag.

Nou maar hopen dat ik het er vanavond beter vanaf breng.

Er begon net weer wat meer leven in te zitten maar nou is meneer opnieuw erg gestrest.

Op de grond liggen een paar piep kleine keuteltjes van hem. Sinds hij terug is van de dierenarts wil hij nauwelijks eten.

Hopelijk blijft dat niet zo, want anders heb ik die ellende er straks ook nog bij.

Charita hoelang heeft het geduurd voordat het haar rond Leyla haar ogen er weer een beetje normaal uitzag? Begon het ook uit te vallen? Hielt ze haar ogen ook de hele tijd dicht nadat je de zalf had aangebracht?

Nou maar hopen dat de behandeling aan zal slaan. Ik heb het behoorlijk met Stamper te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leyla kneep haar oogjes even toe maar dan was het weer klaar, die had er weinig last van. Maar zij had niks aan de ogen zelf, misschien dat het bij stamper wel prikt omdat zijn ogen beschadigd zijn

Haar oogleden waren al beschadigd natuurlijk maar ik heb geen haaruitval gezien.

Ik heb het een week gegeven, een paar dagen daarna was t ergste wel weg, ze wassen het weer en Kyra likte hier haar oogjes schoon. Zusterliefde :P

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat Leyla er zo weinig last van heeft gehad. Het kan inderdaad zijn dat het bij Stamper prikt omdat zijn ogen beschadigd zijn. Nou maar hopen dat de behandeling aan zal slaan en dat zijn ogen weer zullen genezen.

Goed om te weten dat jij geen haaruitval hebt gezien en dat het er binnen een week weer een beetje normaal uitzag rondom Leyla haar ogen. Hopelijk zal dat hier niet anders zijn. Hoelang moest jij Leyla behandelen?

Stamper begint inmiddels gelukkig weer wat te eten en zijn keutels beginnen er ook weer wat normaler uit te zien.

Als hij zometeen klaar is met eten, moet ik zijn ogen helaas weer behandelen. Ik hoop echt dat het dit keer beter zal gaan.

Voor het slapen gaan kan mijn vriend mij er gelukkig mee helpen, maar nou moet ik het toch eerst weer zelf proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leyla kreeg het 2x daags en met een week moest het over zijn.

Ik dacht eerst dat het niet zou gebeuren omdat ik weinig verbetering zag, maar de laatste dagen ging het ineens heel hard en was het zo weg.

Misschien dat stamper zich er ook nog wel bij neer gaat leggen, dat deed leyla wel. Ik hoop het voor je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten dat het ineens snel beter kan gaan, ook als de kuur in eerste instantie niet aan lijkt te slaan.

Je leest ook wel eens dat het eerst erger word voordat er verbetering zichtbaar is.

Ik hoop echt zo dat de kuur aan zal slaan en dat Stamper zich er uiteindelijk bij neer zal leggen.

Het was zostraks opnieuw 1 groot drama. Stamper raakt compleet in paniek als ik zijn ogen moet zalven.

Ik had hem opnieuw bijna in mijn nek zitten. Het valt nog niet mee om hem in bedwang te houden en dan ondertussen zijn ogen te zalven. Hij moet nou niks meer van mij weten. Echt balen dat wij dit tien dagen lang minimaal 4 keer per dag moeten doen.

Ik kan Stamper ook niet duidelijk maken dat het voor een goed doel is. Hij snapt er niks van.

Hij is zichzelf nou eerst weer uitgebreid aan het wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom had ik Leyla op het aanrecht, wij hebben best een hoog aanrecht en zo kon ik haar goed vastpakken. Op schoot kan je ze toch wat minder goed houden, althans ik wel.

Ik had idd wel het idee dat het eerst erger werd, voor het beter werd.

Maar ik kan er verder weinig over zeggen omdat het toch wel twee verschillende aandoeningen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat Stamper allergisch is voor de oogzalf. Rondom zijn ogen is het hartstikke rood. Dat is toch niet normaal of wel? Hij heeft er ook zichtbaar last van. Door het zalven is hij ook behoorlijk gestrest, eet slecht en zijn keuteltjes zijn steeds erg klein. Hij is verder totaal niet zichzelf. Ik maak mij behoorlijk veel zorgen en denk dat ik mij zometeen maar ziek meld op mijn werk.

Om half 9 meteen de dierenarts praktijk maar bellen en even afwachten wat zij er over zeggen. Ik vrees dat er niks anders op zit dan opnieuw met hem heen te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn hier verder nog mensen op het forum die ervaring hebben met hoornvliesbeschadiging en de behandeling daarvan?

Of met de zalf die wij voorgeschreven hebben gekregen? Ik kan echt wel janken, vind het vreselijk om te zien dat het zo slecht gaat met mijn mannetje. Hij voelt zich totaal niet goed en ziet er zo beroerd uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken was ik nou al aan het werk geweest maar ik heb mij ziek gemeld. Inmiddels contact gehad met de dierenarts praktijk. Er blijkt inderdaad sprake te zijn van een allergische reactie, wat vaker voor schijnt te komen. Ik hoef niet opnieuw met hem langs te komen. Ze hebben een andere zalf voor hem klaar gelegd.

Ik ben er blij om dat ik niet opnieuw met hem langs hoef te komen vandaag want gisteren is hij de rest van de dag behoorlijk van slag geweest door zijn dierenarts bezoek. Nou maar hopen dat hij wel goed reageert op die andere oogzalf. Ben benieuwt wat ik nou mee krijg. Wat een ellende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij alsjeblieft helpen want ik heb het gevoel dat werkelijk alles wat tegen kan zitten, tegen zit en ik weet mij totaal geen raad meer. Zo is er niks aan de hand en heb je twee gezonde konijnen en zo beland je in 1 grote nachtmerrie.

Vanochtend hebben wij andere zalf opgehaald voor Stamper omdat hij een hevige allergische reactie heeft gekregen op cavasan oogzalf. We moeten nou 2 keer per dag gaan smeren met fucithalmic ooggel. Is iemand daar toevallig bekend mee? Zijn ogen zien er nog steeds vreselijk uit door die allergische reactie. Vanochtend was ik helaas vergeten pijnstilling mee te vragen. Zostraks ben ik daar alsnog achteraan geweest omdat ik het gevoel heb dat hij veel pijn heeft aan zijn ogen. Ik heb nou carprofen drops voor hem. Nou weet ik alleen niet of hij dat wel mag hebben in combinatie met enrofloxoral drops. In de bijsluiter staat namelijk:

Wisselwerking met andere dier geneesmiddelen: Niet gelijktijdig toedienen met andere ontstekingsremmende middelen;

niet combineren met antibiotica van de aminoglycoside groep; niet combineren met anticoagulantia en andere middelen met een risico voor ulceratie/ bloedingen van het slijmvlies van het maagdarmkanaal. Kan ik het zonder gevaar geven of niet?

Kwam ik net thuis met pijnstilling voor stamper, schrik ik mij helemaal dood. De hele woonkamer ligt vol met haar van hem. Echt enorme plukken overal. Of Stamper en Lizzy hebben uit het niets hevig gevochten, wat nog nooit eerder gebeurd is of stamper heeft zichzelf flink toegetakeld. Ik snap er helemaal niks van. Weet iemand hoe dit ineens kan? Ik ben mij in elk geval doodgeschrokken.

Vanochtend toen ik terug kwam met oogzalf voor Stamper was het ook al zo balen, Lizzy was al een aantal weken snotvrij en vanochtend was het ineens in volle hevigheid weer terug. Mevrouw belande in een hevige niesbui en voor ik het wist zag ik ook weer snot. Nou heb ik dus 2 konijnen met snot waarvan 1 ook nog eens een hevige hoornvlies beschadiging heeft + hevige allergische reactie waar hij veel last van heeft. Nou ligt de hele grond ook nog eens vol met haar, heb ik geen idee wat er gebeurd is en doet stamper de hele dag al niks anders dan slapen. Ik zit er echt even door heen. Elke keer als ik denk dat het niet erger kan, kan het toch nog erger. Waarom kan het niet gewoon eens een keer goed gaan? Ik doe zo mijn best om mijn konijnen alles te geven wat ze nodig hebben en zo goed mogelijk voor ze te zorgen, maar toch hebben ze altijd wat. Vervolgens maak ik mij weer zoveel zorgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het is gewoon echt even niet leuk meer.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of je carprofen drops mag geven in combinatie met enrofloxoral en of iemand misschien nog tips/ adviezen heeft. Ervaringen van anderen zijn ook welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

carprofen drops mogen volgens mij gewoon in combi met enrofloxoral maar dat weet ik niet 100% meer zeker.

voor de snot zou je misschien echinacea pilletjes van kruidvat eigen merk kunnen geven zodat ze een iets betere weerstand opbouwen.

heel veel sterkte met je zieke nijntjes hopen dat ze snel weer beter zijn.

aangepast door bunbun beauty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist contact gehad met de dierenarts. Ik mag het gelukkig gewoon samen geven. Hopelijk knapt hij er wat van op en voelt hij zich straks weer wat beter.

Ze krijgen hier gedroogde echinacea voor hun weerstand. Pillen en druppels durf ik niet zo goed te geven omdat die voor mensen bedoelt zijn en niet voor konijnen. Ik zou nog wel echinacea pellets kunnen proberen. Ik weet niet of dat misschien nog wat verschil uitmaakt. Gedroogde echinacea lijkt in elk geval niks te doen.

Ik hoop ook echt dat Stamper en Lizzy snel weer beter zijn. Ik vrees trouwens toch dat Lizzy Stamper zo toe heeft getakeld. Misschien dat ze op hem wou rijden, wat Stamper beslist niet wil en dat het er vervolgens heftig aan toe is gegaan.

Ik durf ze nou nauwelijks meer alleen te laten. Want aan al het haar te zien is het er behoorlijk heftig aan toe gegaan. Gelukkig heb ik verder geen verwondingen gezien. Maar het is wel iets om goed in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben nog nooit eerder ruzie gehad, laat staan dat Lizzy er zoveel haar bij Stamper uitgetrokken had. Daarom stond ik er ook zo van te kijken. Voordat ik weg ging was er ook nog niks aan de hand en zolang ben ik ook helemaal niet weg geweest. Het was echt behoorlijk veel haar wat er lag. Je schrikt je dood op zo'n moment. Gelukkig zie ik verder geen verwondingen of kale plekken bij Stamper. Laten we hopen dat dit een eenmalig iets was. Ik denk echt dat het met hormonen te maken heeft gehad of het feit dat Stamper nou zo'n makkelijk slachtoffer is. Normaal gesproken is het zo dat als Lizzy op Stamper wil rijden, dat hij haar meteen op haar plek zet. Dat wil hij beslist niet hebben. Meestal is het dan eerst weer klaar. Maar nou Stamper zich steeds zo beroerd voelt en wat ziek en zwakjes is, kan hij zich wat moeilijker verweren. Waarschijnlijk heeft Lizzy daar misbruik van gemaakt. Tenminste dat is wat ik denk. Sinds ik weer thuis ben, zijn er geen ruzies meer geweest.

Sinds vandaag is het snot bij Lizzy weer in volle hevigheid terug. Ze heeft opnieuw last van hele erge niesbuien en vervolgens is haar neusje weer helemaal vies. Ik heb nou beide konijntjes aan de antibiotica zetten. Kan het zijn dat ze erg gestrest is geraakt door de hele toestand rondom Stamper dat het daardoor weer helemaal mis is? Het leek zo goed te gaan.

Hopelijk zal de antibiotica opnieuw aan slaan bij Lizzy maar ik ben bang dat we straks over moeten stappen op wat anders, dit gezien het al zo snel weer terug is. Stamper moet eind volgende week weer voor een oogcontrole naar de dierenarts. Dan moet Lizzy maar mee.

Stamper was door de pijnstilling vanavond gelukkig weer wat meer zichzelf. Zijn ogen zien er nog steeds erg beroerd uit maar ik ben er wel blij om dat hij nou in elk geval geen pijn heeft. Hij heeft vanavond ook best goed gegeten, zoekt weer wat meer contact en heeft zelfs nog even lekker gespeeld. Nou maar hopen dat die vervelende allergische reactie snel weg zal trekken en dat zijn ogen weer helemaal zullen herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inmiddels gelukkig weer de goede kant op met Stamper. Hij krijgt nou 2 keer per dag oogzalf. 2 keer per dag antibiotica en 2 keer per dag pijnstilling. Lizzy krijgt ook 2 keer per dag antibiotica. De roodheid en zwelling rondom Stamper zijn ogen begint inmiddels gelukkig af te nemen en hij lijkt zich een stuk beter te voelen dan de afgelopen 2 dagen. Zijn ogen zien er nog steeds slecht uit, maar hij reageert gelukkig wel goed op de nieuwe oogzalf. Nou maar hopen dat deze zalf goed aan zal slaan.

Ik voel mij sinds gistermiddag ziek door alle stress en spanning. Als 1 van je konijnen ziek is, is dat al zwaar, laat staan 2 tegelijk.

Ik blijf mij ook afvragen hoe het kan dat er altijd wel wat is. Doe ik iets niet goed? Zijn het gewoon erg zwakke dieren? komt het omdat ze hier binnen leven? Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik ze hier elk jaar in laat enten? Dat dit funest is voor ze? In elk geval is het wel heel vervelend. Nou maar hopen dat beide konijntjes weer helemaal op zullen knappen en dat het daarna gewoon goed blijft gaan met ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop ook voor je dat ze snel weer beter zijn :) ik denk echt niet dat je iets niet goed doet, het kan idd zo zijn dat hun weerstand gewoon niet zo goed is en dat ze daarom sneller ziek zijn en dat is heel vervelend. ik denk ook niet dat het aan de enting ligt. tocht het bij jou in huis? dat zou namelijk wel een verklaring kunnen geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes leven bij ons in de woonkamer, waar het niet tocht. We hebben hier in huis wel regelmatig last van vocht en schimmel, maar in de woonkamer is daar geen sprake van. Kan het zijn dat ze daar toch op de een of andere manier last van hebben?

Wij zijn op het moment bezig met een andere woning, maar tot die tijd zullen we het helaas met dit huis moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige dieren hebben een goede gezondheid/basis en anderen hebben een minder goede gezondheid/basis. Dat is gewoon zo. Bovendien zijn konijnen wel een beetje gekend om vlug ziek te worden. Jij hebt waarschijnlijk gewoon pech dat je dieren gevoeliger zijn dan anderen.

Ik heb er vier. Drie daarvan zijn, hout vasthouden, gezond en komen haast nooit wat tegen. De vierde is een sukkeltje. Verschillende keren Ec gehad. Nu het laatste jaar, weeral hout vasthouden, geen Ec meer, maar begin dit jaar toch weer richting dierenarts met een krab in zijn oog, bijna twee maand mogen zalven, intussen goed genezen maar nog steeds een litteken/witte vlek op zijn oog, waardoor hij daaruit veel minder ziet, naast dat hij haast zo doof als een pot is. Je kan er goud op inzetten, dat àls er iets moet gebeuren bij de nijnen, gegarandeerd dat het bij hem gebeurt. Hij krijgt identiek hetzelfde als de andere drie. Huisvesting, voeding, inenting, ... maar toch is hij de pechvogel. Is gewoon zo. Voel me daar niet schuldig over, ik doe wat ik kan, en de gezondheid die hem van nature uit gegeven is, daar heb ik niets mee te maken, dat ligt buiten mijn macht.

Hoop dat het vlug goed komt met je konijnen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het er inderdaad mee te maken heeft dat sommige dieren van zichzelf een goede gezondheid/ basis hebben en anderen niet. Ik heb dan alleen wel behoorlijk veel pech gehad. Stamper was als baby allergisch voor van alles en nog wat, kreeg dan last van zijn ogen en zat dan de hele tijd zielig in een hoekje. Verder is hij gevoelig voor haakjes en verstoppingen, heeft nou dus zijn hoornvlies beschadigd, een hevige allergische reactie gehad op de zalf en verder last van beginnende snot. Met Puk hadden wij het probleem dat zij vanaf het begin af aan haar blinde darm keutels niet wou eten. Verder had zij regelmatig last van urinebrand waarschijnlijk veroorzaakt door EC. Wij waren heel blij toen Lin wel gewoon gezond bleek te zijn. Maar helaas kreeg zij enorme haken op haar kiezen, wat gas veroorzaakt heeft en waaraan ze helaas is overleden. Ze is nog geen jaar oud geworden. Lizzy is nog maar net een halfjaar oud maar heeft nou al voor de 2de keer last van snot. Al met al behoorlijk veel pech dus. Je vraagt je dan echt af waar het aan ligt. Het zijn wel alle 4 NHD konijntjes, misschien dat het daar mee te maken heeft? Dat dit ras gevoeliger is voor van alles en nog wat? Wel beter dat jouw andere 3 konijntjes gewoon gezond zijn en eigenlijk nooit wat hebben. Zo hoort het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .