Ga naar inhoud

mogelijk coccdiose bij 4 volwassen konijnen


manon24

Aanbevolen berichten

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Reusje, denk je niet dat Manon al genoeg zorgen heeft nu?

Sorry hoor mensen, maar een dierenarts heeft een academische opleiding gehad. Ik denk echt dat we er vanuit moeten gaan dat hij/zij weet wat hij/zij doet. Aan dit gestook heeft niemand iets.

En als die baycox echt te sterk was en etsend voor de slokdarm, dan zou nu geen van de konijnen meer eten. Hou op met zeuren en steek je energie in iets anders. Ga desnoods voor de konijnen zitten duimen, als je wat wilt doen.

@Manon: laat je niet te veel op de kst jagen. Je doet wat je kunt. Van een afstand kan niemand de situatie beoordelen. De adviezen van de dierenarts zijn echt hetgene waar je op af moet gaan. Natuurlijk kan even bellen geen kwaad, maar laat het je alsjeblieft niet onnodig nog ongeruster maken.

Sterkte vannacht. Hopelijk gaat het morgen beter met alle 4!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben niet het ganse flesje meegrekegen.. het gaat om een doorzichtige vloeistof trouwens verdomme, nu ja dan ga ik morgen maar weer langs bij de DA. Ik was gerustgesteld doordat ik op alle sites baycox zag staan en we dat hadden gekregen.

Morgen gewoon even bellen. Ik heb ook een keer doorzichtige gehad, die had de dierenarts zelf gemengd, misschien bij jou ook het geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2,5% KAN wel oraal gegeven worden, alleen is de kans op bijwerkingen groter en dan gaan de konijnen zich in eerste instantie nog beroerder voelen. Dat is vervelend, maar niet dodelijk. Wees gewoon alert op niet eten, want dat kan een gevolg zijn van de 2,5%, maar dat ben je toch al. Stop hoe dan ook niet met die Baycox nu, echt, ze komen er wel overheen maar ze komen niet zonder de Baycox over die coccidiose heen.

Dus, bij voorkeur de 2,5% vermijden maar wees vooral blij dat je konijnen nu behandeld worden en die drie dagen dat ze zich er wat ellendiger door KUNNEN voelen (dat is lang niet bij elk konijn het geval!) die overleven ze echt wel.

Bram reageert overigens op de 5% net zo slecht als op de 2,5% dus niks is ideaal, het blijft troep wat je er in stopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begon al bang te worden dat er vanbinnen vanalles kapot zou kunnen zijn dus even blij dat dat dan niet het geval zal zijn. Ik zal even vragen straks wat haar ervaringen zijn met de 5% (als ze die niet heeft zoekt ze het wel op veronderstel ik of vraagt ze het aan een collega). Ik ga straks dan zeker eens vragen naar de 5%.

Mijn vriend laat juist weten dat Louis er nog slechter aan toe is dan gisteren, dus daar blijven we dwangvoeren, hij krijgt ook apart water in een spuitje toegediend voor de zekerheid ook al is dat het enige dat hij veel tot zich neemt wil ik er geen risico's in nemen. Ook qua groente eet hij echt niets en beweging zit er absoluut niet in.

Bij Amber is er geen diarree meer maar ook geen gewone keutels. Zij eet ook niet voldoende en is al zo mager geworden dat ik bij haar waarschijnlijk ook ga beginnen dwangvoeren vandaag. Niet zoveel zoals bij Louis want ze eet af en toe nog een hap maar als ze zo doorgaat ben ik bang dat ze te erg verzwakt. Ik ga straks de dierenarts maar even inlichten.

Wat een rotsituatie. Morgen beginnen mijn lessen en ik heb geen idee hoe ik dan ga rondkomen met de verzorging van alle konijnen. Het koppel bij mijn vriend is absoluut niet makkelijk te behandelen en je moet echt al met 2 zijn opdat het daar lukt qua dwangvoeren en medicatie toedienen dus ik moet steeds over en weer fietsen. We zijn dan ook alle 2 overdag weg en kunnen ze dan niet controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amber begon opeens goed hooi te eten na mijn vorige post en ik ben blij dat ik niet heb gedwangvoerd want de korrels gaan er ook weer redelijk goed in. Ze hebben hierjuist wat witloof gegeten en Amber heeft weer keutels :party: . Ze hebben een rare vorm en zien er nattig uit maar het zijn keutels! Flap had alweer wat keutels en nu zien die er goed uit zoals ze er normaal uit zien. De nieuwe baal hooi vanbij de boer doet het goed.

Noortje keutelt ook weer (geen diarree meer) wel nog wat aan de kleine kant maar het is iets ;). Louis is er nog steeds niet goed aan toe. Het enige wat hij heel goed doet is drinken verder moeten we hem nog dwangvoeren. Bij Louis en Noortje verloopt het hooi eten ook niet echt vlot. Nu ja er is nergens nog waterachtige diarree terug te vinden dus dat is ook al goed :).

Bij de volgende kuur gaan we dan waarschijnlijk over op de 5% concentratie als het geen bijwerkingen heeft is het mooi meegenomen voor Louis die het toch al wat moeilijker heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de 5% concentratie heeft volgens mij bijwerkingen, maar je moet wel behandelen.

Heel fijn dat Amber al zo snel zo goed is opgeknapt! Zelfs alweer brokjes eten, en nu alweer keutels, dat is echt een heel goed teken!

En dan geen van allen meer diarree, dat is sowieso enorme vooruitgang, dat is het belangrijkste!

Het kan wel zijn dat het na de diarree 1 of 2 dagen duurt eer er weer ontlasting uit komt, ik heb dat vaker gelezen en ook zelf gezien.

Dit klinkt echt helemaal niet slecht allemaal. Ik blijf duimen hoor!

Reusje, denk je niet dat Manon al genoeg zorgen heeft nu?

Sorry hoor mensen, maar een dierenarts heeft een academische opleiding gehad. Ik denk echt dat we er vanuit moeten gaan dat hij/zij weet wat hij/zij doet. Aan dit gestook heeft niemand iets.

En als die baycox echt te sterk was en etsend voor de slokdarm, dan zou nu geen van de konijnen meer eten. Hou op met zeuren en steek je energie in iets anders. Ga desnoods voor de konijnen zitten duimen, als je wat wilt doen.

Er wordt om tips gevraagd en dit is gewoon een tip waar je wat aan kan hebben. Ik was zelf blij geweest met deze informatie als ik nu een konijn met coccidiose had zitten. Je kan toch al weinig doen dus je wilt in ieder geval de best mogelijke medicatie toedienen. Coccidiose is vaak kantje boord en je wilt alles op alles zetten en dus ook de details in orde hebben om te redden wat er te redden valt.

Even over wat je zegt over "een dierenarts weet wat ie doet" en "als het echt te sterk was en etsend voor de slokdarm" ; deze informatie komt van de fabrikant, Bayer zelf dus. Die waarschuwen zélf dat het vaak verkeerd voorgeschreven wordt door dierenartsen en dat de konijnen daar zieker van worden omdat het niet bedoeld is voor orale toediening. Ik denk dat je er echt niet verkeerd aan doet de waarschuwingen van de fabrikant serieus te nemen.

Ik vind het jammer dat het overkomt als stoken en zeuren, het was goed bedoeld en ik denk dat de konijnen er iets aan kunnen hebben en Manon dus ook. In mijn ogen is het niet anders dan een tip over warm houden en vocht toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de 5% concentratie heeft volgens mij bijwerkingen, maar je moet wel behandelen.

Heel fijn dat Amber al zo snel zo goed is opgeknapt! Zelfs alweer brokjes eten, en nu alweer keutels, dat is echt een heel goed teken!

En dan geen van allen meer diarree, dat is sowieso enorme vooruitgang, dat is het belangrijkste!

Het kan wel zijn dat het na de diarree 1 of 2 dagen duurt eer er weer ontlasting uit komt, ik heb dat vaker gelezen en ook zelf gezien.

Dit klinkt echt helemaal niet slecht allemaal. Ik blijf duimen hoor!

Louis is nu de enige waar ik echt heel bezorgd om ben, hij eet nog steeds niet. Wel fijn om te weten dat de ontlasting wat op zich kan laten wachten want het is niet makkelijk om na te gaan of het van hem is of van Noortje. Hij krijgt ook nog pijnstiller want heeft echt wel pijn, ik heb hem al een paar keer horen knarsen.

Ik ben blij met alle info die ik krijg. Dierenartsen zijn inderdaad academisch geschoold maar iedereen maakt fouten en ik kijk daarom ook alles zo goed mogelijk na op het internet en lees me zoveel mogelijk in. alle ervaringen zijn dan ook welkom :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het met Louis nog niet zo opschiet, maar gelukkig knapt de rest al weer op. Hopelijk zet het herstel zo goed door.

@Lonja: een tip over de concentratie is nog tot daar aan toe. Reusje zegt hier heel stellig dat de doorzichtige niet de goede is. Maar dat is wel wat Manon de konijnen al toegediend heeft. En later blijkt dat doorzichtig wel degelijk goed kan zijn.

Dat soort dingen bedoel ik. Daar heeft niemand iets aan. Zeker niet op zondagavond, als de medicatie er al in zit en als er al gezegd is dat er gebeld gaat worden om te vragen of het de juiste concentratie is. Sorry. Ik vind dat alleen maar stoken en onrust zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het hier wel met Christa eens. Met het geven van medisch advies moet echt uitgekeken worden, zeker als men hier niet voor geleerd heeft. Het kan voor onnodige paniek zorgen en soms ook ronduit gevaarlijk zijn.

Ik hoop dat Louis ook snel iets op gaat knappen. Beterschap voor allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar heb dit er niet zomaar opgezet.

Zaten hier vrienden waarvan één dierenarts en het was hij die vertelde van te stoppen met 2.5 % oraal te geven.

Is ook volgens de bijsluiter inderdaad niet geschikt om oraal in de mond te geven.

Deze waren aan het babelen met amn over het boekje van het Vlaams verbond over een artikel over coccidiose terwijl ik op het internet zat.

Maar als ik gewoon volgende keer geen raad mag vragen aan een dierenarts is dat voor mij ook ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik zo fel reageer maar heb hier enkele weken geleden een konijn over de vloer gekregen waar ik Filip (dierenarts) voor gebeld heb. Konijn had dagen aan een stuk Baycox gekregen. Echt mensen dier was echt zo erg gesteld, echt graatmager omdat zijn lever compleet kapot was van de medicatie ook heel zijn slokdarm was er aan.

Wou niemand bang maken maar het beeld van dat konijn gaat nog lang in mijn kopje zitten . Wou raad geven en ben misschien iets te hard gegaan.

Door de omstandigheden want ook Filip zei: "Zeg dat ze zeker niet oraal met 2.5 % mag verder gaan."

Nog eens Sorry en ja ik duim voor je konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het vandaag nog eens overleggen met de DA aangezien we er toch heen moeten met Louis. Hij is volledig apathisch en eet nog steeds niets. 2 hapjes van een wortel gisteren en vandaag en dat is het zo wat. Ik word er echt zenuwachtig van. Ik kan hem ook moeilijk observeren om te zien of hij nu keutelt of niet aangezien hij zich meteen verstopt als we de kamer binnenkomen en niet meer tevoorschijn komt. Het geeft hem gewoon te veel stress als we er zijn.

Amber en Flap eten enorm goed hooi en keutelen redelijk normaal. Noortje at vandaag minder goed dan gisteren. Ze eet het liefst wat overblijft van dwangvoer uit het potje van Louis :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk je bij Louis ook verschil vlak voor je de Baycox geeft en daarna? Het zou namelijk wel kunnen dat hij gewoon erg veel last heeft van de bijwerkingen. Dat is bij Bram ook altijd, na drie keer heb je natuurlijk wel door dat hij weer symptomen begint te vertonen en dus weer ziek wordt, dus begin je met behandelen. Eigenlijk gaat het dan nog best aardig en hoppa, met die Baycox gaat het gelijk helemaal de verkeerde kant op. Een uur of twintig later zie je hem weer opbloeien. En dan stop je die Baycox er weer in en daar gaaaaan we weer! Dat is heel vervelend maar zodra de kuur er op zit knappen ze dan ook snel weer op. Ik zie zelden zo'n sterke reactie op Baycox, misschien dat het komt omdat hij als mini van vijf weken al een kuur heeft gehad en nu overgevoelig is of zo, of doordat hij een lichte nierafwijking heeft (juist weer door de coccidiose..) maar het is wel aardig vergelijkbaar. Gelukkig zijn het maar drie dagen.

Ik hoop dat Louis hetzelfde heeft want hij kan beter ziek zijn van de medicatie dan van de coccidiose..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad zo, maar toch is het natuurlijk nog iets erbovenop terwijl ze al zo vreselijk ziek zijn van de coccidiose.

Ik weet niet hoe ze moeten reageren op de 5%, heb toen ik hier met Klaver zat zelf dus ook de verkeerde (2,5%) gegeven want dat wist ik toen helemaal nog niet. Klaver heeft t ook gewoon weer overleefd hoor, dus het is inderdaad niet zo dat je je konijn meteen om zeep helpt :P maar ook zij was héél ziek en graatmager zoals Reusje beschrijft. Mijn idee was toen dat doordat ze alleen nog maar een skeletje met een vachtje eromheen was ook niet echt de energie had om beter te kunnen worden en het echte beter worden kwam ook pas weer op gang met het latere aankomen naderhand. Dus als ze niet zo hard afvallen van die 5% houden ze misschien ook meer energie over om beter te worden? Maar misschien is het ook wel gewoon de ziekte zelf die zo uitputtend en slopend is. Kan me ook weer niet voorstellen dat een konijn coccidiose overleeft zonder medicatie.

Maar genoeg getheoretiseerd, hoe is het met Louis en Noortje? Hoe was het bij de DA? Ik kom eigenlijk speciaal nog even kijken op BB omdat ik hoop op goed nieuws in dit topic...Mijn duimen draaien nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk je bij Louis ook verschil vlak voor je de Baycox geeft en daarna? Het zou namelijk wel kunnen dat hij gewoon erg veel last heeft van de bijwerkingen. Dat is bij Bram ook altijd, na drie keer heb je natuurlijk wel door dat hij weer symptomen begint te vertonen en dus weer ziek wordt, dus begin je met behandelen. Eigenlijk gaat het dan nog best aardig en hoppa, met die Baycox gaat het gelijk helemaal de verkeerde kant op. Een uur of twintig later zie je hem weer opbloeien. En dan stop je die Baycox er weer in en daar gaaaaan we weer! Dat is heel vervelend maar zodra de kuur er op zit knappen ze dan ook snel weer op. Ik zie zelden zo'n sterke reactie op Baycox, misschien dat het komt omdat hij als mini van vijf weken al een kuur heeft gehad en nu overgevoelig is of zo, of doordat hij een lichte nierafwijking heeft (juist weer door de coccidiose..) maar het is wel aardig vergelijkbaar. Gelukkig zijn het maar drie dagen.

Ik hoop dat Louis hetzelfde heeft want hij kan beter ziek zijn van de medicatie dan van de coccidiose..

Om eerlijk te zijn merk ik geen enkel verschil, hij voelt zich gewoon de hele tijd slecht heb ik het gevoel en het knarsen is zowel 's ochtends als 's avonds. Het is ook moeilijk te beoordelen aangezien hij meteen in stress schiet als we binnenkomen en maar heel moeilijk tevoorschijn komt. Deze namiddag heeft hij wat blaadjes gegeten van de wilgentak maar daarna is hij naar de wc gelopen en weer beginnen knarsen. Vanavond begon zijn buik heel hard te borrelen en op aanraden van de DA hebben we cisaral gegeven. 45 min later heeft hij weer 2 a 3 blaadjes gegeten en een klein stukje wortel. We hebben wel weer wat moeten dwangvoeren want ik wil dat hij toch wat voedingsstoffen binnen krijgt.

Maar genoeg getheoretiseerd, hoe is het met Louis en Noortje? Hoe was het bij de DA? Ik kom eigenlijk speciaal nog even kijken op BB omdat ik hoop op goed nieuws in dit topic...Mijn duimen draaien nog steeds.

Met Noortje gaat het redelijk goed, zij is redelijk actief en nog nieuwsgierig als we binnenkomen en loopt goed rond. Amber en Flap doen het erg goed, die zijn zelf weer enthousiast wanneer ze korrels krijgen :party: . Blijven duimen voor Louis dus! De volgende kuur doen we met de 5 % dan en hopen dat de bijwerkingen minder sterk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Louis heeft gisteren 2 cm wortel gegeten, een gedroogd stukje banaan, een paar hapjes van witloof. Een kleine vooruitgang dus maar ik snap niet zo goed waarom het zo traag gaat. De medicatie zou nu toch moeten aanslaan? Hooi heeft hij al niet meer gegeten sinds hij terug is en korrels sinds zaterdagavond. Ik vraag me alleen af hoe lang ik kan blijven doorgaan met het dwangvoeren, de DA zegt dat ik wat moet afbouwen en dat doen we dan ook maar met een klein hartje toch.

Flap en Amber doen het super nu en Noortje is wel nog wat onregelmatig in het eten maar ze eet wat van alles en uiteindelijk raakt het wel op :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .