Ga naar inhoud

Konijn word mager


xFrederique

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken word mijn voedster steeds magerder. Haar ruggengraat en botten bij de achterpoten/kont zijn steeds meer te zien en voelen.

Ze is nu net een jaar oud en zit buiten samen met een gecastreerde ram.

Ze is nog even levendig en vrolijk als altijd.

Ze eet gemengd konijnenvoer waarvan ze alles opeet daarbij krijgt ze druivenbladeren en brood en diverse groentes.

Haar blinde darm keutels eet ze gewoon op en de andere keutels zien er normaal en goed uit. Ook drinkt ze normaal.

Wat kan ik doen?

Groet,

Frederique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen? Misschien voor de zekerheid behandelen.

Vlooien? Ik heb eens vlooien gehad bij ons konijn en die werd ook erg mager.

Ik ben geen fan van gemengd voer, liever complete korrel.

En in de gaten houden dat ze inderdaad wel voldoende binnen krijgt voer en water.

En de dierenarts kan je waarschijnlijk beter helpen, want konijnen die afvallen dat is niet goed.

Ik zou zsm een afspraak maken ook al oogt ze vrolijk.

Dieren mogen van nature hun zwakheid niet tonen omdat ze dan uit de roedel liggen of omdat ze anders opgegeten worden.

Dus een vrolijk dier wil niet zeggen dat t niks ernstigs is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat inderdaad zelf ook al te denken aan wormen, waarschijnlijk niet te zien maat haar keutels goed zijn.

Ik ga morgen toch de dierenarts bellen.

Het gemengde voer krijgt ze omdat mijn moeder dat geeft gekocht en het 20 kilo is voor weinig geld. Ze kreeg eerst inderdaad alleen de korrel en aangezien ze alles opeet en niks laat liggen vind ik het prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen met een ontlastingsonderzoek om te kijken wat daaruit komt.

Een andere optie is E.cuniculi. Vaak hebben ze 1 van de symptomen en afvallen ondanks goed eten is een symptoom.

Zie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Natuurlijk zijn er nog legio andere dingen te bedenken, maar doorgaans wormen of EC is het meest voorkomende met dergelijke symptomen icm de leeftijd.

Echter als je maar 2 konijnen hebt zou ik de 20 kilo toch niet opmaken. Twee konijnen doen te lang met een zak van 20 kilo waardoor voedingsstoffen vervliegen. Ik zou gewoon lekker overgaan op goede kwalitatieve biks zeker als ze zo mager is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik gewoon even naar de dierenarts gaan voor een ontwormingskuurtje. Je krijgt dan een wittige pasta-achtige substantie mee (Panacur). Geef haar een klein beetje en na 1 of 2 dagen vind je keutels met allemaal witte draadjes en worpjes. 10 dagen na de eerste keer geef je haar weer een beetje van de Panacur. En dan is het klaar.

Komen er na 1 of 2 dagen geen keutels met wormen (trust me, het is niet te missen), dan heeft ze geen wormen.

Heel veel konijnen hebben hier last van en er zijn ook mensen die de konijnen preventief een anti-wormenkuur geven. Voedsters bijvoorbeeld, vlak voordat ze drachtig zullen worden, anders krijgt het hele nest wormen. Zelf doe ik niets preventiefs, omdat het bij het gewone huis-tuin en keuken konijn niet zo vaak voor komt en meestal valt het wel op doordat een konijn kleine keutels krijgt of vermagert.

Let wel op dat het besmettelijk is. Hoewel het andere konijn niet meteen worden hoeft te krijgen als hij in goede conditie is.

Deze informatie weet ik omdat ik met mijn konijntje wat graatmager was, naar een fokker ging en zij vertelde me dit. Ze gaf haar meteen Panacur en gaf me nog iets mee voor thuis. Het konijntje was zo mager dat je al haar botjes kon voelen en ze zat alleen nog maar stilletjes te zitten. Haar vacht bestond slechts uit vettige plukjes. Haar keuteltjes waren iets kleiner dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik gewoon even naar de dierenarts gaan voor een ontwormingskuurtje. Je krijgt dan een wittige pasta-achtige substantie mee (Panacur). Geef haar een klein beetje en na 1 of 2 dagen vind je keutels met allemaal witte draadjes en worpjes. 10 dagen na de eerste keer geef je haar weer een beetje van de Panacur. En dan is het klaar.

Komen er na 1 of 2 dagen geen keutels met wormen (trust me, het is niet te missen), dan heeft ze geen wormen.

Dit is niet verstandig om te doen. Zomaar ontwormen zonder dat je weet of wormen aanwezig zijn, je moet namelijk 14 dagen panacur daarna blijven geven.

Daarbij zie je lang niet altijd wormen met de ontlasting mee komen, dit is afhankelijk van welke worm het is. Ik heb meermaals konijnen gezien die wormbesmetting hadden en met de kuur was er niks in de keutels te zien. Ga er dan ook nooit vanuit dat als je een wormenkuur geeft en je ziet geen wormen eruit komen dat er geen wormbesmetting heeft plaats gevonden.

Een ontlastingsonderzoek is niet erg duur en makkelijk te laten doen dan kan je gericht behandelen.

@ xFrederique

Tip neem meteen donderdag wat keuteltjes mee om eventueel te laten onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Nou ze is naar de dierenarts geweest en wat bleek ze is zelf iets aan de zware kant! 2,7 kilo is ze nu.

De reden dat ze zoveel is afgevallen is omdat ze bij haar oude huis in een hondenhok zat opgesloten en ze hier de hele dag buiten rond rent en dus voldoende beweging krijgt. Ze is dus erg gelukkig zelfs!

Dus gelukkig niks aan de hand!! Ik maakte me weer veels te veel zorgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is wel goed nieuws dan!

Maar kijk wel even goed naar het voer; goede voeding kan echt heel veel verschil maken voor de gezondheid van je konijnen.

Goedkoop = duurkoop.

De uitstekende ruggengraat zou een teken kunnen zijn van weining spieropbouw (omdat je konijn eerst in zo'n klein hokje zat en dr kont niet kon keren, laat staan flinke sprongen/sprintjes maken en zo die spieren goed te ontwikkelen), maar mocht je konijn blijven afvallen en de ruggengraat - ondanks alle beweging die ze nu heeft om die spieren wat te versterken - blijven uitsteken, dan zou ik toch ergens een second opinion gaan vragen. Cas hier begon ook enorm af te vallen, met een heel duidelijk voelbare ruggengraat, maar dat is sinds een kuurtje Panacur en een dieet van voonamelijk Science Selective en hooi (iets minder groenvoer tijdelijk) helemaal bijgetrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .