Ga naar inhoud

Wanneer naar de dierenarts?


suuske1981

Aanbevolen berichten

Misschien een hele stomme vraag maar wanneer (na hoeveel tijd) is het het beste om de dierenarts te bezoeken?

En wat moet ik dan allemaal laten doen.

Ik heb er geen ervaring mee en wil het natuurlijk goed doen voor mijn konijntje.

Ik zit er zelfs aan te denken om er een 2e bij te zetten. Ik heb nu een jongen. Wat is dan het beste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon even een afspraak maken...sowieso om zeker te weten dat het een rammetje is. Ik weet niet waar je hem vandaan hebt, als het uit de opvang is zal het ook een ram zijn maar dierenwinkels vergissen zich wel eens ....meerder malen ( pijnlijke ervaring). Kan je direct overleggen over inentingen, eventueel casteratie, zou ik eerst oplossen en dan veilig een mooie dame uitzoeken. Kunnen ze direct gekoppeld blijven en niet weer uit elkaar tijdens en na zo'n ingreep.

Maar belangrijk: geniet van het beestje!!!

Groet Diana, Walter en Gijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zelf sowieso 1 keer per jaar naar de dierenarts voor de inentingen. Dan laat ik ze ook gelijk even nakijken. In jouw geval lijkt het me slim om snel een afspraak te maken. Dan kan de dierenarts het geslacht bepalen, enten en als het een rammetje is kun je meteen een afspraak maken voor castratie. Een ram die niet gecastreerd is kan namelijk niet gekoppeld worden. Met een ander rammetje zal hij gaan vechten en met een voedster, tsja, dan heb je snel een heleboel konijntjes terwijl er al zo'n groot konijnenoverschot is. De beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster. Er zijn veel opvangen in Nederland waar het uitpuilt van de leuke konijnen. Ze kennen de konijnen goed en kunnen dus goed bepalen welk konijn bij jou en je ram past. Ze helpen ook met koppelen en je kunt er altijd terecht voor hulp of informatie. Hier is een lijst met opvangen in Nederland:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-opvang-en-asiel-lijst.html

Succes!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je inderdaad niks weet over de afkomst van je nieuw konijntje dan kan je best even langs bij de dierenarts.

Hij kan je zeggen welk geslacht het juist heeft maar ook wat je kan verwachten hoe groot het ongeveer gaat worden.

Ook zou ik zeker vragen om de tandjes na te kijken want ook dat is heel belangrijk.

De inentingen (indien nog niet gedaan) kan je dan ook direct in orde maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik met hem naar de dierenarts geweest. Haha ik vond het veel spannender als Tigo.

Hij is kerngezond zei de dierenarts. En dat hij geen oortjes heeft dat kan geen kwaad, ook niet omdat hij van regen houdt.

Tandjes en alles was goed. Het is echt een jongetje.

Hij heeft gelijk zijn inentingen gehad.

Haha ik ben nog bij aan het komen, Tigo niet meer. Wat een held ben ik toch.

Ze zei dat het beste is om er een vrouwtje bij te zetten en die te helpen. Dat is beter dan Tigo laten helpen zodat er geen jonkies komen.

Nu wil ik er na mijn vakantie (ga in oktober 18 dagen weg, hij wordt dan wel goed verzorgd) naar uit gaan kijken om er een vrouwtje bij te zetten. Zit te denken aan er 1 vanuit een opvang.

Kan iemand mij nog tips geven waar ik dan op moet letten? En weet iemand waar ze konijnen opvangen in Tilburg of omgeving?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je bij de dierenarts geweest bent! Maar ik zit wel even met open mond het advies van je dierenarts te lezen. Je kunt geen ongecastreerde ram bij een gecastreerde voedster plaatsen, ze zal worden verkracht! Daarbij is de operatie van een voedster vele malen zwaarder dan die van een ram. De ram moet sowieso gecastreerd worden, castratie van een voedster kun je doen om baarmoederproblemen te voorkomen, of als ze erg last heeft van haar hormonen. Maar een ongecastreerde ram bij een geholpen voedster, nee, dat kan echt niet. Wat voor extra informatie gaf ze daar dan bij?

Edit: hier is een lijst met opvangen en asielen in Nederland. Binkies zit bij jullie in de buurt, dat is een hele goede opvang. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-opvang-en-asiel-lijst.html

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij dacht, klopt inderdaad !

Kortom; Laat je niets wijsmaken....

En ter overweging: Zoek een dierenarts met meer kennis over konijnen, hoewel ze op medisch gebied misschien wel goed is..laat ze zich in deze raad wel van haar bijzonder beperkte kant zien hoor...

Dit soort raad behoort bijna bij de grondbeginselen....

Voor jezelf; Kennis is macht ! Dat zie je maar weer....Jij dacht het te weten en dat klopt dus ook !!

Blijf dus goed informeren !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd zo dat je het rammetje beter kunt castreren. Voor de toekomstige voedster kun je overwegen om haar te laten castreren voor evt toekomstige baarmoederproblemen. Dus dat punt van de dierenarts snap ik wel dat ze dit zegt, maar je vrouwtje krijgt absoluut geen rust als meneer niet wordt geholpen en da's ontzettend zielig.

Ook super dat je een maatje uit de opvang wilt gaan halen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dat is erg zielig voor het vrouwtje. En ik wil zo goed zijn.

Nu heeft Tigo mooi van zijn vrijheid kunnen genieten en goed op kunnen groeien. Over ongeveer een maand kan hij geholpen worden. Ik wacht daar echter mee tot ik terug ben van vakantie en dan zal ik eind oktober eens een afspraak maken.

Ik kijk dan wel even wanneer ik een leuk konijn in een opvang zie hier in de omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .