Ga naar inhoud

Konijntje plotseling overleden


robinanique

Aanbevolen berichten

Hee allemaal!

Ik heb een vraag waar iemand hopelijk antwoord op kan geven want ik ben ten einde raad.

Ik has sinds vier maanden een konijntje, het konijntje was inmiddels 6 maanden en heette Bro.

Bro is gister dood in zijn hok gevonden..

Ik begrijp het gewoon niet: we hadden drie hokken voor hem, knuffelden er de hele dag mee. Hij at, dronk, plaste en poepte goed. Was altijd erg vrolijk en enthousiast.

We merkten zondag dat hij de hele dag al wat rustiger was, als we de kooi open zetten kwam hij er niet uitgesprongen. Iets wat hij normaal wel altijd deed.

Wel at, dronk, plaste en poepte hij gewoon nog goed.

Hij liet zich nog wel gewoon oppakken en knuffelen, alleen kwam hij zelf dus niet. Hij bewoog ook niet als hij in zijn kooi zat.

We hebben hem 's avonds gewoon in zijn slaapverblijf gezet met de hoop dat hij de volgende dag wat vrolijker zou zijn. Toen vonden we hem dus gistermorgen dood in zijn hok..

Helemaal stijf, met zijn pootjes recht naar voren.

Verder niks te zien, geen rare ontlasting, rare bultjes, bloed of snot. niks..

We zijn er echt kapot van.

Heeft iemand een idee wat het geweest kan zijn? Ik weet dat ik mijn lieve Bro er niet mee terug krijg, maar het zal ons erg helpen..

Groetjes,

Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet.. We kregen hem toen hij 2 maandjes oud was van een fokker.. Maar verder is hij nooit in contact geweest met andere konijnen of dieren. Hij heeft wel buiten in een ren gezeten maar daar lag een kleedje onder dus hij heeft ook nooit gras of onkruid gehad.. Verder is hij een groot gedeelte van de tijd binnen geweest, lekker knus bij ons...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het konijn wel of niet in aanraking komt met andere konijnen of dieren maakt niet zoveel uit. De ziektes waartegen ze ingeënt kunnen worden (myxomatose en VHS) zijn ook overdraagbaar door insecten bijvoorbeeld, VHS ook via je schoenzolen, besmette groenten..

Het punt met dit soort dingen is dat je er waarschijnlijk niet achter gaat komen. Het kan een gasaanval geweest zijn die verergerd is, waardoor hij eerst maar een klein beetje buikpijn had en daardoor wat stilletjes was, maar nog wel at, die dan in de loop van de nacht verergerd is bijvoorbeeld. Als hij niet ingeënt is zou het ook VHS kunnen zijn geweest, dat is meestal heel acuut en vaak niet aan de buitenkant te zien. Als je het echt wilt weten zou je je dierenarts kunnen vragen hem te onderzoeken, maar volgens mij is dat wel een redelijk prijzige aangelegenheid (corrigeer me als ik het mis heb!) waar je je konijn helaas niet mee terug krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp uit je tekstje dat hij wat lusteloos was op een avond, terwijl dat anders niet het geval was, en dat hij dan de volgende ochtend gestorven was, klopt dat? Dat zou mogelijk een gas aanval geweest kunnen zijn. Daar worden ze ook erg lusteloos van. Had hij die dag goed gegeten/gedronken en gekeuteld?

Het is maar 1 optie die mij mogelijk lijkt hoor, er zijn er zo vast nog veel meer. Sterkte met je verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van Bro. Je verhaal klinkt helaas erg herkenbaar. Mijn eerste konijntje Alex is overleden toen hij 9 maanden was. Hij was die dag wat lusteloos, maar at en dronk gewoon goed, ook keutelde hij normaal. Omdat het me toch niet helemaal lekker zat ben ik met hem naar de dierenarts geweest, daar werd een lichte gasaanval vastgesteld (meer over gas kun je lezen in de link die Ainariel noemt). We moesten Alex medicijnen geven en dan zou het wel goedkomen. Een paar uur later wilde hij niet meer eten en drinken en een half uur daarna begon hij te stuipen en was hij dood. Net zoals je zei over Bro, pootjes naar voren en helemaal stijf.

Gas is een gewoon erg akelig en loopt helaas toch best vaak slecht af. Of het bij Bro gas is geweest kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar het zou me niks verbazen. De enige tip die ik kan meegeven is dat een lusteloos konijn altijd een dierenarts moet zien, omdat ze pas laat laten merken dat er iets aan de hand is. Hier wil ik je trouwens absoluut geen schuldgevoel mee aanpraten, je hebt immers naar kunnen gehandeld.

Nogmaals heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Awww arme Bo.. heel veel sterkte :(

Een paar weken terug had ik precies hetzelfde met Pyridoxine. Nog geen 4 maanden oud was ze. Niets aan te merken, lekker spelen en druk doen. Goed keutelen en eten etc. Zondag was ze wat rustiger. Ging ze er wat vaker bij zitten. En maandagochtend had mijn vriend haar nog gezien. Ze kwam de kooi niet uit, dus pakte hij haar eens op om te knuffelen. 3 uur later kwam ik erbij en was ze al dood en stijf :( Ik weet het aan de hitte, maar zeker weten doe ik het niet.

Nogmaals heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas doet helaas wel pijn ja.. Maar je moet je niet schuldig voelen, daar heb je niets aan. Je hebt goed voor je konijn gezorgd. Dit zijn dingen die niet te voorkomen zijn en waar je heel erg snel bij moet zijn. Je kunt jezelf recht in de ogen kijken, konijnen zijn gevoelige beestjes en het kan heel snel gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je graag willen zeggen dat je konijn geen pijn heeft gehad, maar ik kan het zo niet zeggen en mocht je weer een nieuw konijntje nemen vind ik het belangrijk dat je de juiste informatie weet, en ook voor anderen die dit lezen met een konijn met dezelfde symptomen. En de waarheid is dan: Een konijn reageert anders op pijn dan mensen. Een konijn is een prooidier en laat niet goed merken dat hij pijn heeft. Juist ineengedoken zitten en weinig reageren kan bij een konijn betekenen dat hij pijn heeft, of in ieder geval betekent het dat hij niet in orde is. Spartelen zou de pijn alleen maar veel erger maken. Over het buikje kriebelen doet geen pijn, juist bij gas is een van de dingen die ja kan doen heel voorzichtig de buik masseren.

Maar misschien heeft Bro geen gas gehad, wellicht was het bijvoorbeeld VHS inderdaad, aangezien hij niet ingeënt was, en is hij gestorven aan inwendige bloedingen. Je weet het niet en je er druk over maken heeft geen zin, je gaat je er alleen maar ellendig van voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat je er niet veel aan hebt je schuldig te voelen, zelf heb ik er 2 en de laatste weken ook dingen mee gemaakt dat ik dacht had ik maar....en dat had ik moeten merken....helaas zijn we allemaal maar mens die iedere dag weer leren,soms tegen een wat hoge prijs. Maar denk a.u.b met een glimlach terug aan je Bro en als ik je verhaal goed lees, hoor ik een mens met een groot konijnenhart, die misschien in de toekomst een plekje heeft voor 2 konijntjes die een liefdevol tehuis zoeken.

Sterkte, groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder aan Rhd /Vhs dan aan een gasaanval.

Er zijn reeds uitbraken gemeld en je ziet echt totaal niks of soms eens een beetje bloed aan hun neus na overlijden.

Jammer genoeg zie ook bitter weinig als je konijn hiervan besmet is er bestaan ook geen medicijnen tegen.

Je kan enkel en alleen inenten hiertegen.

Nu is dit vrij eenvoudig gewoon elk jaar 1 inenting tegen myx en Rhd samen , plus de dierenarts kijkt dan meteen je konijntje eens goed na.

Vind het heel jammer dat de kweker je dit niet verteld heeft. Ik verkoop geen enkel konijn zonder het eerst te laten inenten. Vind het een verschrikkelijke ervaring voor de nieuwe baasjes als ze dit meemaken.

Heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .