Ga naar inhoud

Help, niemand weet wat mijn Ollie heeft, wie kan mij helpen


mayadebij77

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Sinds een week of 3 heeft onze Ollie problemen. Het begin met een klein sneetje/krasje op de bovernkant van zijn rug. Na een dag of twee leek de plek groter te worden. We zijn naar de da geweest, en die gaf een honingzalf mee. Na een aantal dagen begon de plek nog groter te worden, en kaal. Weer terug naar de da. Waarschijnlijk was hij allergisch voor de honingzalf, gelijk mee gestopt, ze heeft hem schoongemaakt, en een andere zalf gegeven. Ik heb gevraagd of het mogelijk was dat hij mijt had. Dat bleek hij niet te hebben, heb ook gevraagd naar huidmijn, ze heeft wat van zijn huid geschraapt met een beetje bloed, en onder de microscoop gekeken, en ze zag niets wat op bloedmijt leek. Verder gaan de zalf was het advies, en we moesten twee dagen later bellen hoe het ging. Nu zal je net zien dat op de dag van het belletje, het er rustig uitzag en zelf de goede kant op te lijken gaan. De plek was toen 7x7 cm. We zijn afgelopen vrijdag weer terug gegaan naar de da. Onze vaste da was er niet en we kregen een vervanger. Die was met stomheid geslagen. Zij had zoiets nog nooit gezien. Ben nu wel bang aan het worden. Ze denkt dat hij wellicht een schimmel heeft. Nu moeten we hem 1x per dag wassen met dit middel en blijven smeren met het middel, ruim smeren voor de zekerheid. Hij had blaarachtige blaasjes in zijn nek. Het is rood, en er beginnen korsten te groeien. Het loopt nu al vanaf zijn nek helemaal zijn koppie in. Had hem daarnet nog zijn brokjes gegeven, en zag dat het nu al bijna tot zijn bovenkant van zijn hoofd loopt. Ik ben ten einde raad. Niemand schijnt te weten wat hij heeft. IK ben nagelopen of ik hem goed verzorg. Zijn hok is ruim (4 meter lang en erg hoog), elk dag haal ik poep en urine wat niet in zijn plasbak terecht komt weg, en vervang ik het met schoon materiaal. Ook krijgt hij elke dag vers voedsel (biks brokjes), zijn water wordt diverse keren vervangen, en hij krijgt elke dag vers hooi. Ik weet het niet mee. Ollie is een duitse reus, van net over de 6 maanden. Van de fokker krijg ik totaal geen antwoord. De kosten van de da lopen ook erg op, dat geeft niet, als het maar helpt. Ik weet niet of ik op dit forum een foto kan plaatsen van zijn wond. Het wordt met de dag erger. Het ziet er vervelend en pijnlijk uit. Dit gun ik hem niet. Zo zielig. Alle hulp is welkom. Wie weet wat mijn Ollie heeft. En groeit het haar ook terug op de plekken waar het nu weg is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een vervelende situatie is dit. Ik zou je zo ook echt niet kunnen zeggen wat er met hem aan de hand is.

Een foto mag je zeker plaatsen hoor (even uploaden via tinypuc oid en dan de img-code plaatsen), wie weet herkent iemand de problemen dan.

Het enige wat ik je verder aan zou kunnen raden is eventueel contact opnemen met een andere (konijnkundige) dierenarts.

Hopelijk komen jullie er snel achter en knapt Ollie weer op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er niet aan uit komt, raad ik je aan net als Emily rose een konijnkundige arts te raadplegen.

Alleen bijzondere gevallen waar zulke artsen niet aan uit komen zijn er ook. In dat geval zou je contact op kunnen nemen met het Wilhelminapark in Utrecht.

Daar hebben ze veel ervaring met konijnen en ook met de wat vreemdere gevallen zeg maar.

Weet niet waar je woont en of utrecht te doen is natuurlijk, maar ik ben er ook met een speciaal gevalletje geweest en die kreeg eerst ook allerlei zalfjes voor zijn pootje, maar in utrecht kreeg ik te horen dat het hoogstwaarschijnlijk geamputeerd moet worden.

Erg fijne dierenarts moet ik zeggen, en ze zijn erg begaan met de diertjes wat ik altijd het belangrijkste vind :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dat is wel heftig, ik zou ook niet weten wat hij heeft maar zou inderdaad wel een foto uploaden, misschien herkent iemand het wel. Qua verzorging doe je alles goed hoor, niet over twijfelen! Heeft Ollie ook nog een vriendinnetje? En heeft die geen problemen?

Overigens groeit haar gewoon weer terug op kale plekken als die hersteld zijn, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik ook nog eens de mening van een andere dierenarts zou vragen. Een schimmelinfectie lijkt mij obv dit verhaal een goede mogelijkheid. Dan toch weer opnieuw kweken en onder de microscoop bekijken.

Misschien zou een voedselallergie nog kunnen? Ik ken wel katten die daar helemaal kaal van waren.

Ik begrijp dat hij alleen zit? Hij wordt niet kaal geplukt door een maatje? Of door kippen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ollie heeft geen maatje, het was de bedoeling dat wij zijn broertje ook zouden nemen, die was verkocht aan iemand anders. Hij doet het niet zelf. Het is een stevig mannetje, en kan niet met zijn poten bij de plek komen. Hooguit een klein beetje aan de zijkant van zijn koppie. Het probleem gebied ligt echt achter op zijn rug en hoofd. Psoriases zou kunnen, weet niet of konijnen dat kunnen krijgen. Hij heeft vanaf het moment dat hij vast voedsel eet, altijd hetzelfde merk en biks gehad (versele laga extra). Hij heeft afgelopen week 1 week ander over gehad, ook van versele laga alleen was dit versela laga fit. Ik had bij de aanschaf van Ollie twee zakken van 25 kg per stuk gekocht bij de fokker. Die ene zak was op en ik moest de nieuwe open maken. Daar bleken beestjes in de zitten, de zak krioelde ervan. Durfde dat niet te geven en ben nieuw voer gaan kopen. Nergens verkochten ze versele lag extra. Heb het moeten bestellen, en dat duurde een week voor ik die zak zou hebben. Moet hem toch eten geven en heb hem 1 week dat andere voer moeten geven. Was ongeveer hetzelfde van opmaak. Hij heeft nu zijn normale biks weer. Ik weet het niet meer. Ikzelf woon in Tilburg, en Utrecht is niet echt bij de deur. Ik hoop dat mensen hier het herkennen en weten wat het kan zijn. Ik moest zo wie zo a.s dinsdag terugkomen. Hij heeft elke keer als hij bij de da was koorts gehad, alleen afgelopen vrijdag had hij geen koorts. Als het voedselallergie zou zijn, had hij dat dan niet altijd moeten hebben? Hij krijgt ook alleen maar biks korrels en zijn hooi. Aangeraden door de fokker, hij kon anders vochtbuik krijgen als hij fruit of groente zou eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vroeg ik me ook af. Ik zie wel nieuwe vacht, dat is wel positief. Ik heb een keer een konijn gehad (ook een Ollie toevallig..) met een vreemde plek op z'n rug die bleek dit zelf te doen, plukte zichzelf kaal en beet z'n huid stuk van eenzaamheid. Maar dat zat iets lager. Was het eerste waar ik aan moest denken bij het lezen van je tekst mar bij het zien van de foto lijkt me dat onmogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wond is niet nat van zichzelf, ik heb de foto net gemaakt voor het wassen van de wond. We moeten de wond wassen, en als het droog is zal op doen. Vandaag zitten er korstjes op van wondvocht, denk dat het nat oogt door de zalf, die is een beetje vettig. Ik heb nu een middel gehad om te wassen genaamd: hibitane scrub 50 ml (roze kleur), als het droog is moeten we er surolan voor otitis en huidinfecties opsmeren voor hond en kat. Voorheen kreeg hij voor het kleine wondje (voor het zo groot werd) klinion l-mesitran soft 15 gr (zalf), daarna phyto treat mellodermal met cardiospermum (zalf). Wat ook te vermelden valt, is dat hij medicijnen of zalfjes krijgt voor katten en/of honden. Het is een groot konijn *weegt momenteel 6,4 kg), en alles wat ze voor konijnen hebben, is niet voldoende voor hem, omdat hij zo groot is. De ene keer zitten er blaarachtige bultjes op zijn huid, de dag erna kan er bloed op zitten, ik word er niet wijzer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of hij een maatje nodig heeft, is natuurlijk weer een andere discussie. ;) ik vind van wel, maar dit is volgens mij geen gevolg van eenzaamheid.

Ik denk toch vooral aan schimmels en zou dus een nieuw onderzoek van de schilfers willen. En een kweek van de wond. Hopelijk knapt het met de nieuwe zalf nu op.

Pas trouwens wel op: vooral schimmel, maar ook mijt kan zeer besmettelijk zijn. Voor jou en voor de ande dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit wel van een van mijn vorige konijnen. Muis was een voedstertje, gecastreerd en gelukkig met haar vriendje Pooke. Ze hadden alle vrijheid in huis en van de ene op de andere dag begon ze zich te likken op naar borst, boven haar voorpootjes. Ze likte, likte, likte, trok haren uit, en uiteindelijk ontstond er letterlijk een gat. De huid was open en zelfs toen ging ze door met eraan te zitten. De DA (die konijnkundig was) kwam er niet wijs uit en gaf me pijnstilling en AB mee. Ook wilden ze nog proberen om haar een romper of een kap om te doen, maar dat zag ik totaal niet zitten.

Uiteindelijk, weken later, trok alles weg. Het genas en er leek niks meer aan de hand te zijn.

Een tijd later overleed ze, doordat ze stikte in een biksje. Het was in een paar minuten gebeurd, heel naar. Ik weet nog steeds niet of er iets mis is geweest met haar slokdarm of luchtpijp, door die wond die daar gezeten had.

En wat het nou was? Geen idee.

Ik kan je dus verder niet helpen met een oplossing, maar mijn verhaal even als vergelijkingsmateriaal. Niet dat ik je bang wil maken met het laatste deel van het verhaal, dat kan daar ook totaal los van hebben gestaan.

Is het trouwens niet zo dat Zaza hier ook een konijn heeft gehad met vreselijke, onverklaarbare wonden op zijn rug?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je eerste foto herken ik niet direct..de 2de..en dan dat gedeelte rechtsonder, zou er wel op kunnen lijken..

Het topic over Pleun..met maar 1 foto..dit omdat de andere foto's een beetje te gruwelijk waren om te plaatsen.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?20728-Zeldzame-bacterie&highlight=pleun

Die foto van Pleun..daar was de wond al iets verder gevorderd..Het begon inderdaad wel als een soort schaafplek, die snel erger werd..Het werden echt een soort gaten, al kon dat per dag verschillen....

Dit topic ging er overigens aan vooraf.. http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?12537-Pleun&highlight=pleun

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .