Ga naar inhoud

Teddy heeft gas.....


Teddynijnen

Aanbevolen berichten

Ik open even een nieuw topic. Het is nl zo dat Ted vanaf donderdag ziek is.

Donderdag ben ik naar de da geweest en hij bleek blaasontsteking te hebben. Ze hebben hem gehouden tot vrijdag ivm dwangvoeren.

Ik heb hem vervolgens weer mee naar huis genomen met antibiotica en een pijnstiller en zakjes dwangvoer.

Zaterdag vol in de weer met Ted, soms dacht ik dat het beter ging, maar daarna weer niet...

Omdat er geen verbetering leek te zijn ben ik zondag weer naar de da geweest. Hij heeft gas.

Ik ben gelijk begonnen met cisaral geven, buikje masseren, water toedienen enz. Af en toe krijgt hij een opleving en eet hij een paardebloemblad. Maar helaas duurt dit maar even.

Nu ben ik net weer wezen kijken maar het lijkt niet vooruit te gaan. Hij was aan het knarsetanden terwijl ik de pijnstiller pas weer rond 7 uur mag geven. Hij heeft niks gegeten, niet gepoept, niet geplast, heb hem een beetje water gevoerd en zijn buikje gemasseerd maar hij ziet er beroerd uit.

Ik ben bang dat dit niet goed gaat komen. Ik ben echt radeloos. Ik wil zo graag dat hij zich beter voelt. Het ergste vind ik dat hij pijn heeft. Maar ik mag van de da niet meer pijnmedicatie geven omdat dat heel slecht is voor zijn maagje.

Sorry voor het lange verhaal maar ik moet het weer even van me afschrijven. Ik baal ervan dat ik niet eerder aan gas gedacht heb. Ik was echt ervan overtuigd dat hij blaasontsteking had en dat alles even tijd nodig had. Maar die pijn... Dat vind ik zo verschrikkelijk om te zien. Dit verdiend Ted niet. Ik heb nu zoiets van of heel snel beter worden of verlossen uit die pijn. Al moet ik hem de hele dag masseren ik doe het. Echt zo triest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 124
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kun je zijn temperatuur ook opmetentoevallig. Een konijn met gas koelt vrij gauw af, is mijn ervaring. Heb je toevallig een snuggle safe in huis? Niet te gauw opgeven hoor. Het doet wel heel erg pijn, dat klopt. Maar ik heb een keer dik anderhalve dag en soms wel langer met een konijn met gas gezeten. Maar ze zijn er nog steeds.

Goed warm houden en de cisaral.vaak genoeg geven. Mag bij mijn weten 4 keer per dag, kijk maar even op de bijsluiter.

Misschien komt het wel door de antibiotica, die maakt immers ook de goede darmbacterien kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

snugglesave is juist voor de warmte... met gas krijgen ze gauw een onderkoeling. Dan moet je ze juist warm houden. Snuggle save hoort naar mijn weten in de magnetron op gewarmd te worden. Bedoel je niet een ice pod? Die doe je in de vriezer.

Is zijn maag vol of zijn darmen? Dat is ook een verschil. Als zijn maag vol is dan mag je uiteraard niet dwangvoeren. Ik heb aardig wat ervaring met gas. Soms moet je wel om de twee of om de uur buikje masseren en dat urenlang soms een hele dag door..vooral in dit soort situaties.

Hoe vol is het maagje..want vocht is dan wel weer belangrijk. Als het heel erg opgezet voelt en heel vol is dan kan je beter niet dwangvoeren. Maar je geeft nu ook de medicatie. Je kan proberen een klein beetje heeeeeel vochtig dwangvoer te geven. Dit ivm vocht en de darmen een beetje op gang te houden. 1 ml ofzo. Het is een beetje op gevoel werken. Ja het is een heel gedoe ik weet het. Gewoon wat vochtig groenvoer neerleggen in de hoop dat ze dat wel eten. Veilig groenvoer wat dus geen gas veroorzaakt zoals andijvie, wortelloof, beetje witlof, paardebloemblaadjes. Meestal weet het konijntje ook wel n beetje of die kan eten of niet.

Pijn is lastig, maar als je buikje vaak masseert..om het uur of om de twee uur, dit ook weer op gevoel en hoe hij daarna doet.. dan verzacht dat de pijn ook wel een beetje omdat het meestal weer een beetje in beweging komt.

A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdje terug had Gwyn ook gas. Was voor mij de eerste keer bij mijn konijnen en ik had het eerst niet door dat het gas was. In de middag naar de DA geweest. Ze had ook nog ondertemperatuur, dan kunnen nijnen hun eten juist helemaal niet meer verteren. Maar dus ook aan de pijnstilling en cisaral. Maar wat bij Gwyn bijna meteen leek te helpen was een middel tegen gas dat voor baby's wordt gebruikt. Ik kan zo snel niet het potje vinden, m'n hele kamer staat over de kop. Maar je kan daar wel meer info over vinden op de konijnen stichting website volgens mij. Daar heb ik het vandaan. Ze had eigenlijk vanaf de ochtend tot begin avond niks gegeten, niet gekeuteld, en binnen een uur nadat ik dat gegeven had begon ze weer zelf te eten, en een uur daarna weer te keutelen. Bij Gwyn kwam het waarschijnlijk door teveel haar in haar darmpjes omdat ze echt nog steeds belachelijk veel aan het verharen zijn.

Sterkte ermee, en houdt haar juist goed warm, dus gebruik absoluut geen icepods o.i.d maar juist handdoeken en kruiken e.d. Temperaturen zou ook goed zijn om te kijken of ze ook ondertemperatuur heeft ivm het eten geven. Blijf haar wel vocht toedienen als ze niet zelfstandig drinkt.

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

O inderdaad, ik ben in de war met een icepod. Die kan niet in de magnetron zeker?

Op de echo was te zien dat zijn maag vol zat en de darmen met gas. Ik geef hem iig water. Ik heb net een uur met hem gezeten, ik dacht echt dat hij ging sterven. Hij lag helemaal tegen mij aan en z'n ogen had hij dicht. Ik heb hem nu weer even alleen gelaten. Ga over een half uurtje weer kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Infacol is het, kun je gewoon bij de drogist halen. Werkt alleen puur op het gas, dus is niet schadelijk verder voor het konijn. Ik zou dit zeker gaan proberen, gezien er nu niet veel verbetering is. Hier kun je er meer erover lezen, er staan ook nog andere middels tegen gas (bij baby's) die je evt zou kunnen gebruik als ze bij jou in de buurt niet Infacol verkopen: http://www.konijnen.nl/ziekten/gas.htm

INFACOL

- Geef je konijn het eerste uur 4x (dus om de 15 minuten) 1 ml Infacol, oraal (in de bek dus). Na het eerste uur kun je verder elk uur 1 ml geven tot de toestand verbetert.

Als je vermoedt dat je konijn gas heeft:

- Een buitenkonijn moet direct naar binnen gehaald worden en warmgehouden. Controleer de lichaamstemperatuur van je konijn. Als die lager is dan 38o C (dat merk je ook al snel aan koude oren, met zeer koude oorpunten), moet je je konijn opwarmen voordat hij nog verder afkoelt en in een shock raakt.

- Leg hem op een warmtematje, een warmwaterkruik, onder een warmtelamp, of houd hem tegen je aan, met een deken om hem heen. Controleer regelmatig anaal met een ingevette thermometer (voorzichtig!) om er zeker van te zijn dat de temperatuur niet steeds lager wordt.

Als de oren warmer worden, is dat een teken dat de lichaamstemperatuur wat oploopt. Het warm houden is verschrikkelijk belangrijk. In de kooi zal een binnenkonijn het stro etc. wegtrappen, en op de koude, kale bodem gaan liggen. Zorg ervoor dat het lichaam van je konijn warm blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou hem in ieder geval goed warm. Dat is echt zo ontzettend belangrijk! De temp van een konijn mag tussen de 37,5 en 39,5 zitten. Net ff warmer dan een mens dus. Als de temperatuur daaronder zakt, werkt de spijsvertering minder goed. (dat was hierboven ook al geschreven geloof ik).

En nee de icepod kan niet in de magnetron ;) heb je toevallig een kruik in huis? En voel ajb even goed of hij koud of warm aanvoelt. En misschien kan je voorzichtig proberen de buik wat te masseren. Zodat de boel misschien weer wat in beweging komt. Als de maag helemaal vol is zou ik niet nog meer dwangvoer erbij doen. Een overvolle maag doet ook enorm pijn.

Hoe vaak geef je de cisaral? En hoeveel weegt je konijn en hoeveel cisaral geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is 37,5 al niet onder temepratuur? Ik heb geleerd, en lees het overal, dat eigenlijk 38 graden echt de minimale goede temperatuur is bij konijnen.

Als je geen kruik o.i.d hebt kun je gewoon ook lege flessen vullen met kokend heet water. Dan wel ff een handdoek eromheen net zoals bij een kruik. Je moet dan alleen wat vaker de flessen weer hervullen met warm water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral geen lege flessen vullen met koken heet water!! Ten eerste smelt het flesje en kokend heet water is gevaarlijk!. Gewoon warm water vullen in het flesje en een oude sok of iets dergelijks eromheen doen. Ik nam altijd mijn konijn in een dekentje bij mij en hield het tegen mijn borst aan en ging met 1 hand onder het dekentje het buikje wat masseren. Ik hield het diertje bij me tot ze weer wat levendiger werden en ze weer wat angstig om zich heen keken zo van.. waar ben ik nou weer!! Dan liet ik ze in een klein kooitje met een flesje warm water en wat hooi, groenvoer en water.. en hield ze in de gaten of ze weer nieuwsgierig werden en wat aten. En zo nu en dan weer wat buikje voorzichtig masseren. Zodra ze weer uit de kooi willen breken laat ik ze weer los lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 0,25 tot 0,5 ml per kg lichaamsgewicht 2 tot 4x daags. Ik zou nu idd de maximale doses aanhouden. (Doosje hier voor me liggen ;) )

Dat zou voor een konijn van 1,5 kg dus 0,75ml per keer, en dan 4x per dag geven. Vooral gezien de situatie zou ik zeker dus 4x per dag 0,75 ml gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een stress allemaal! Ik heb donderdagavond precies hetzelfde meegemaakt! Ik had toevallig in mijn EHBO doos nog een flesje Equate zitten. Dit lost ook het gas op. Ben hier mee begonnen en met masseren. Ook de temperatuur was te laag. 36 graden. Met kruik en nijn op schoot urengemasseerd... Het leek niet te helpen. In de bijsluiter stond dat je in nood elk kwartier het mocht toedienen. Dit heb ik op een gegeven moment gedaan. Na twee uur haar terug in de kooi gezet om te kijken wat ze ging doen. Ze had elke keer aandrang en ging op het toilet zitten. Daarna liet ze zich vallen en lag met de poten stijf in de lucht. Na heel veel leeswerk over gas en opstoppingen heb ik er toch een spuit cisaral in gedaan, ik wist niet of er een echte verstopping was, want dan mag je het toch niet geven?? Maar ik kon het niet meer aanzien. Daarna weer gemasseerd. Om half 3 ben ik gaan slapen, ik kon echt niet meer. Om 6 uur eruit en weer cisaral toedienen. Het leek al wat beter te gaan. Daarna gelijk naar dierenarts gegaan.

Ik heb daar pijnstilling en ook nog iets laxerends gekregen. Dit in combinatie met de cisaral en dwangvoeren houdt mij de afgelopen dagen aardig bezig! Gelukkig poept mijn nijn weer maar de keutels zijn nog te klein.

Ik kan me zo goed voorstellen hoe je je hebt gevoeld de afgelopen dagen. Wat een stress geeft dit zeg!

Vandaag heb ik voor de zekerheid een foto laten nemen. Zag er goed uit maar er zit voorin de darmen nog een wat grotere massa dus die moet er nog uit! Hoe gaat het nu met jouw nijn???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging niet beter vanmiddag. Ik heb weer de da gebeld en ik kon gelijk langs komen met Ted.

Hij is daar nu nog, ze geven hem vocht, dwangvoeren hem en morgen moet ik bellen om te vragen hoe het is. Ik hoop eigenlijk dat ze hem desnoods helemaal platspuiten zodat hij snel weer beter is. Maar waarschijnlijk bestaat dat niet bij gas... Maar een vochtinjectie is ook welkom denk ik. Hij eet en drinkt niet meer normaal sinds donderdag... Hij was ook afgevallen. Ik hoop heel erg dat hij het redt!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rotdag voor je! Je zal er flink door van slag zijn denk ik! Maar hij is in goede handen! Ik hoop dat je een beetje de nacht door kan komen en niet teveel gaat malen! Morgenochtend gelijk even langsgaan of bellen! Heel veel sterkte en ik ga hard voor je duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de da gebeld. Ze hebben hem weer gedwangvoerd. Hij is wel alert en heeft voldoende kracht om tegen te stribbelen tijdens dwangvoeren maar keutelen doet hij niet. Ik moet nu einde van de middag weer bellen. Ik ben wel blij dat hij daar is, ik denk dat ze met injecties meer bereiken dan wanneer ik medicijnen via een spuitje geef. Dan valt standaard de helft ernaast...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .