Ga naar inhoud

Aveve konijnenkorrel nr. 98


CaramelEnKitty

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik geef al een tijdje de konijnenkorrel uit de Aveve (zakken van 25 kg) aan mijn konijnen.

Eerst gaf ik nummer 99, tot ze me in de opvang hadden gezegd dat nummer 98 beter was (aangezien daar geen antibiotica en coccidiostaticum in zit).

Nu vroeg ik me af of er nog mensen zijn die ervaring hebben met deze korrels. Mijn konijnen eten het altijd goed op. Maar ik had eens naar de voedingswaarden ervan gekeken en sommige waarden zijn wat aan de hoge kant:

Eiwit: 16,5%

Ruw vet: 3,2%

Ruwe as: 8,5%

Ruwe celstof: 15,5%

Calcium: 1,1%

Wat denken jullie hierover?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de 98 en die is inderdaad voor slachtkonijnen (de vrouw van de opvang had opgeschreven dat ik die kon geven). Ik had de vorige keer nr. 97 gekocht (daar staat op 'voor tentoonstellingskonijnen' en er zit ook geen antibiotica en coccidiostaticum in) omdat ik het zo'n naar idee vond om een zak 'voor slachtkonijnen' te kopen. Maar in de 97 zitten graantjes en allerlei vlokjes, dus ben ik gaan twijfelen omdat ik ze ook niet dik wil maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar korrel voor slachtkonijnen is toch ook om konijnen 'dik' te maken? Daarom is het ook korrel voor slachtkonijnen. De 98 heeft inderdaad veel eiwit, vet en calcium. Deze waardes liggen beter lager. Ik vind gemengd voer overigens niet zo'n ramp, als de samenstelling maar goed zit en je dieren àlles opeten, en niet alleen het lekkerste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien de vrouw van de opvang dit had genoteerd als één van de mogelijkheden voor de konijnen ging ik ervan uit dat dit wel ok was en niet speciaal dik makend was.

De beschrijving op de zak is als volgt: Deze allround- korrel is geschikt voor alle kweek- en slachtkonijnen. Het is een volledig voeder en is qua samenstelling gelijkaardig aan de konijnenkorrel (99) met dat verschil dat er geen coccidiostaticum inzit.

Ik had wel de indruk dat ze vlotter van de 98 aten dan van de 97 (ondanks de granen).

Is er een soort konijnenkorrel die jij mij kan aanraden dan?

Ik heb hier en daar al wat dingen opgezocht, maar ben er nog altijd niet uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supreme's Tasty Bites is een goede voeding. Wel minder vezels dan de Selective, maar zeker niet slecht. De samenstelling is vele malen beter dan die van de brok die je nu hebt. Ook zijn hier geen suikerhoudende voedingsmiddelen aan toegevoegd, om overgewicht te voorkomen.

Andere merken, waar wel suikerhoudende voedingsmiddelen aan toegevoegd zijn, die buiten de suikers ook geen slechte samenstelling hebben zijn Hope Farms Supertrio of de Balance.

Door de grote hoeveelheid calcium in de brok die je nu geeft, kunnen ze problemen krijgen met de blaas. Blaaszand/blaasstenen... Dit kan ervoor zorgen dat de blaas vol met ''zand'' komt te zitten en er dus geen urine meer bij kan, wat niet goed is voor de nieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Beaphar Care+. Niet het allergoedkoopste voer, maar ze eten het graag en goed, en het is een goede korrel. Wel enkel in zakken tot 5 kg verkrijgbaar, ik zou het liever in grotere verpakking kunnen aankopen, is goedkoper. Laatst heb ik dan maar 8 zakken van 5 kg besteld. (Of is het 4 kg, dat kan ook?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote verpakkingen zijn inderdaad wel interessanter.

Ik geef eigenlijk het meeste geld uit aan groenten en fruit. Ik heb ook de indruk dat ze meer plezier beleven aan hun groenten dan aan hun biks. (Ze lopen dan fier rond met hun wortel, kiezen tussen de verschillende soorten groentjes en zitten zo heerlijk te snoepen aan een stukje fruit.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze ook SS maar dan voor de oudere konijnen. Ben ook uit Belgie. Dit is wel helaas een duurdere voeder, en ik kan ze niet groter krijgen dan 1,5 kilo. Gelukkig kan ik ze aan mijn dierenarts wat goedkoper krijgen, en na 6 zakken krijg ik er eentje voor niets :). Ik denk dat je SS voor volwassenen tot en met 10 kilo op het internet kan bestellen, wat natuurlijk wat voordeliger is. De meeste konijnen zijn er gek op zoals demijne :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .