Ga naar inhoud

rui, haaruitval enge dunne pootjes


Boefje

Aanbevolen berichten

Weer een topic over Bailey. Van de oog operatie is hij inmiddels 'hersteld'. Zijn dagelijkse gas aanvallen zijn verminderd. Hij heeft nog wel eens last van zijn buikje, maar niet meer zo extreem als eerst. Hij heeft nog wel extreem last van verharing.

In eerste instantie kwam hij jeukerig en obsessief zichzelf wassend bij de dierenarts weg na de operatie. Ik dacht dit komt misschien door stress en narcose. Toen vond ik het vreemd dat de haartjes op zijn kopje maar gedeeltelijk terug groeiden. (het geschoren gedeelte). Na het borstelen kwam ik erachter dat hij 'roos' had en ook wel aardig wat verhaarde. Dus heb ik een pipetje stronghold gegeven nu bijna 3 á 4 weken geleden. Weet het zo niet meer uit mijn hoofd.

De jeuk ging daarna weg en hij waste zich niet meer zo overdreven. Alleen de 'roos' werd des te erger en het haar liet los en hij kreeg achter bij zijn nekje een kale plek. Ook had hij een plek daar vlak achter op zijn rug wat ook kaal werd, maar daar was alweer nieuwe haartjes onder te vinden.

Zijn pootjes zijn extreem dun nu er heel weinig haar op zit en zijn staartje is ook nog weinig van over. Ik vind het eigenlijk erg griezelig om te zien. Zijn baardhaartjes zijn ook zo'n beetje weg en een dun kopje blijft over.

Ik weet niet of dit normaal is voor konijnen in de rui met zulk extreem haar verlies. Je zou denken dat er nog wel een beetje vet op t bot zou moeten zitten. Het is ook maar een klein konijntje.

Ik ben met hem naar een konijnkundige dierenarts geweest en die heeft hem op mijt gecontroleerd en nu wacht ik nog uitslag af op schimmel, maar ik denk dat dit ook uitgesloten is. Normaal had ik dan waarschijnlijk al wel wat gehoord erover, maar goed de 10 a 12 dagen zijn nog niet om. De dierenarts had goed naar hem geluisterd en vroeg of die snotterde of iets dergelijks. Ik vond het eigenlijk apart dat ze dat vroeg. Maar nee dat doet Bailey dus niet. Wel 'niest' hij een enkele keer. Maar kan ook kriebel zijn als die met zijn neus in de hooi heeft gezeten.

Ik vind hem wel snel ademhalen, maar dat kan ook door de warmte zijn. In huis is het nu eenmaal benauwd. En als daar wat mis mee was, had ze dat toch wel gehoord tijdens zijn 'apk keuring' lijkt mij.

Positief is natuurlijk dat hij op bepaalde plekken weer haar krijgt dus dat zou dus duiden op 'rui'. Op de kale plekken op zijn koppie komt al een grijzig waasje dus geen blote billenhuid meer.

Maar die enge dunne pootjes...en dat dunne staartje.. ik vind het maar een eng gedoe. en als ik hem dan zo snel zie ademhalen dan maak ik me dubbel zorgen. Maar ik ben nu al bij zo vaak bij dierenartsen geweest en hij heeft al een lading medicijnen gehad.

Zelf ben ik sinds kort ook aardig benauwd en wat pijn in de borst. Ik weet niet of dat allemaal samenhang heeft of dat ik zelf een apk keuring nodig heb.

Ik hoop dat dit gauw veranderd en hij weer haartjes krijgt enz. Ik krijg gewoon weer de neiging om met hem naar de dierenarts te gaan, maar mijn laatste centjes zijn op en ik ga verhuizen en ik kan het niet meer veroorloven. Ik ben ook echt wel extreem veel geld kwijt de laatste maanden als niet het afgelopen jaar.

Voor nu gaan we er vanuit dat het de rui is in combinatie met stress. Hij eet wel goed, plast, drinkt, poept dus het fabriekje doet het gewoon. Wie kan mij vertellen of die dunne pootjes en dun staartje normaal is voor een konijn dat extreem in de 'rui' is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je misschien stress hebt van alles wat er gebeurd? Dat je daarom pijn op je borst hebt en benauwd bent, dat heb ik namelijk ook als ik stress heb

Omdat hij wel gewoon weer haar krijgt denk ik dat hij inderdaad gewoon in de rui is maar ik heb hier eigenlijk niet zo heel erg veel verstand van .. maar als hij wel gewoon goed eet dan denk ik dat er niks mis is met zijn pootjes of met zijn staartje en je kan atijd even bellen naar de da voor informatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh haha bedoelde de stress meer voor Bailey na alles wat hij heeft meegemaakt, maar ja inderdaad dat van mij zal ook daar door komen. In elk geval vanmiddag maar even naar de huisarts. Haar krijgt hij niet op alle plekken heb ik het idee. Achter bij zijn nek op die kale plek groeit nog niks. Op andere plekken wel weer. Bizar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze zei tegen mij dat het kweekje zo lang moest blijven en hoe langer het duurde voor ik een telefoontje kreeg, des te kleiner de kans dat het een schimmel is of dat het een sterk aanwezig schimmel is. Dan krijgen ze sneller resultaat. Maar we zijn morgen een weekje verder.

Er is wel gedeeltelijk rui want hij heeft wel plekken met nieuwe vacht. Maar ook wat kale plekken. Dit zou door twee dingen kunnen komen.

1. Of hij heeft wel mijt gehad en dat moet herstellen

2. Hij heeft gewoon heel veel stress gehad de afgelopen tijden en dit is het resultaat ervan

op kale plekken schijnt ook minder snel haar te groeien als ze sowieso al in de rui zijn. Dus ik hoop gewoon dat het uiteindelijk weer terug groeit. Wat kan het anders zijn. Hij is overal op getest voor zover ik het weet. Ik zal deze week nog even een pipetje stronghold geven voor de zekerheid. Maar meer kan ik voorlopig ook niet doen.

Ik vind het er gewoon eng uitzien die dunne pootjes en zo'n heel dun staartje waar nog amper een dotje aan zit.. Hij schijnt er verder geen last van te hebben, behalve dat hij het haar lekker opkauwt..gatver viespeuk. Ik borstel en of pluk hem soms wel 3 of 4x per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het geen schimmel is of mijt,

Dan zou ik al denken aan stress van de afgelopen weken wat de oorzaak kan zijn.

Dit zie je bij mensen ook heel vaak, bij stresperiodes: examens, verhuizen, ziekte, medicijnen enz...

Dan hebben ze ineens tot 3/4 keer zoveel haaruitval als normaal (bij zware stress idd ook kale plekken ook bij vrouwen).

(Ben zelf kapster dus ik zie veel mensen met dit gevolg...)

Hoe gaat het nu met bailey ze buikje voor de rest? Normale keutels en normaal eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het ook hoor. Het is ook lastig zijn gedrag te beoordelen. Alles speelt mee. Ik heb Bailey nooit alleen gehad. Hij was altijd samen met Boefje. Samen aten ze hun bakje leeg, samen aten ze hun bult groente op en samen aten ze hooi. Hun keutels lagen door elkaar heen en ze lagen veel samen en Boefje was in principe zijn partner in crime. Bailey durft op eigen houtje niet zoveel als dat hij samen met een geboefte op pad kan gaan.

Ik moest heel erg wennen om hem zo alleen te zien, daarnaast werd hij twee a drie weken na Boefjes overlijden ook geopereerd. Dus weer ander gedrag. Kwam dit omdat hij altijd zo was, of omdat hij geopereerd is enz.

Zijn darmen gaan al stukken beter. Uiteraard die verharing is een drama en daardoor heeft hij ook nog wel met enige regelmaat last van zijn buikje. Maar dit vertaald zich gelukkig niet meer in extreme pijnen en zielig tandenknarsend in een hoekje zitten. Hij eet dan gewoon wat minder of is wat rustiger. Als ik dan even zijn buikje masseer of hem laxeermiddeltje geef dan gaat het ook weer stukken beter met hem.

Zijn keutels zijn nu wel wat kleiner dan eerst. Maar dat kan komen omdat hij nu zelfstandig zonder medicatie alles doet. Hij had namelijk grotere keutels dan wat ik normaal van hem gewend was en nu heeft hij ongeveer het formaat wat hij altijd had.

Normaal eten... nou ja ene keer rent hij op zijn eten af, andere keer laat hij het eerst staan of neemt hij zo nu en dan een hapje. Ene keer heeft hij zijn bakje gelijk leeg en de andere keer doet hij er een halve dag over. Hoe dan ook hij krijgt wel zijn porties naar binnen wat hij zou moeten. Dat is het belangrijkst.

Ik zie al wel minder blote billen huid overigens. De huid heeft nu een grijs waasje, dus dat kan betekenen dat er ook weer wat haartjes gaan groeien. Het heeft gewoon heel veel tijd nodig en rust. Helaas ga ik deze maand verhuizen, ik heb gisteren sleutels van nieuwe woning gekregen. Ik zit even te bedenken hoe ik hem met zo min mogelijk stress kan gaan verhuizen.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat het alweer wat beter gaat met Bailey. Nog wel wat gas/verstopping probleempjes, maar niet meer zo extreem. Een enkele keer buikmassage en zo nu en dan wat laxeermiddel voldoet. Eten is nog steeds niet in 1x alles opeten wat in het bakje gaat. Dat zou kunnen door zijn buikje waar die af en toe nog last van heeft, maar kan ook komen omdat ondanks dat er geen haakjes op zijn kiezen zaten hij volgens de laatste dierenarts wel kiesjes heeft die wat langer waren. Het is nog geen dramatisch probleem en hij eet en lijkt er niet veel last van te hebben. Uiteindelijk zal dat toch denk ik nog wel moeten gebeuren dus ik hou het in de gaten. Ik wil nu gewoon eerst dat hij hersteld van dat vachtprobleem en hij weer een beetje de oude Bailey is. Hij heeft ook nog een verhuizing voor de boeg deze maand, dus we gaan het rustig aan doen.

Hij is overigens alweer wat stouter aan het doen. Hij komt weer waar hij niet mag komen, wilde al op de bank springen, wat hij dus niet haalde en weer viel. Ik schrok er van, meneer dacht dat hij dat wel eventjes kon doen... Toen ik in de ren zat klom hij op mijn schoot en via mijn badjas zo op mijn rug en ik ging wat voorover bukken omdat ik bang was dat hij zou vallen en hij keek zo over mijn schouder mee..hahaha. Dit heeft hij echt in geen eeuwigheid meer gedaan, dus dat is alleen maar een goed teken.

Zijn vachtje lijkt al wel te verbeteren. De haartjes op zijn koppie groeien flink terug. Geen kale plekjes daar meer te zien. Alleen nog relief van lange en korte haartjes. Op zijn rugje gaat langzamerhand het oude haar weg en komt er gelijk nieuwe voor in de plaats. Dat is dan wat stugger en korter en lijkt ook dunner. Dat plekje voelt ook warmer aan dan de rest van zijn vacht omdat het dicht op de huid zit.

Vlak onder zijn oortjes is het nog wel kaal, maar op 1 plekje is het al zwart..dus denk dat daar ook nieuwe haartjes gaan komen. Er is nog wel een roze plekje, maar ik heb er vertrouwen in dat daar ook nog wel haar op komt. De schilfers zijn langzamerhand aan het weg gaan met de haren die loslaten. Dus het gaat de goede kant op. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou hahaha rustiger niet want ik ben druk met verhuizen he.. en vrijwilligers werk erbij, maar ondanks dat...op het moment geen zorgenhart.. en dan maakt me alles niks meer uit en kan ik het nog zo druk hebben. Zolang ik maar zie dat mijn popjes beter worden en ik weer opgelucht kan ademhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts die had mij gisteren nog gebeld voor de uitslag van het kweekje. Er was dus niks gevonden aan schimmeltje, maar dat wist ik eigenlijk zelf ook wel. Ik had nog getwijfeld of ik nog wel een nabehandeling moest doen van stronghold, maar in eerste instantie had ik zoiets van laat maar, het gaat goed. Maar toen de dierenarts begon over dat ik nog eventueel kon na behandelen in verband met de eitjes... moest ik nog wel weer even erover nadenken. Zou zonde zijn dat als hij nu weer aan het herstellen is het weer verpest wordt door eitjes die uitkomen. Dan kan ik weer van voren af aan beginnen. En zoveel kan het geen kwaad.. ik kan het zo ophalen bij de dierenarts en hoef hem ook niet mee te slepen. Ik ga morgen denk ik wel even wat ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht, morgen is de planning om de konijntjes over te brengen naar de andere woning. Bailey loopt hier los en in ren in de woonkamer met slechts een dekentje op de laminaatvloer en aangezien het huis helemaal overhoop ligt met overal spullen en dozen en weet ik het wat, is het geen doen meer om constant alles schoon te maken. Met als gevolg overal hooi en keuteltjes en een grote chaos.

Tot overmaat van ramp word ik ook nog constant gestalkt door mensen die mijn woning willen bekijken om eventueel te huren. Staan ze gewoon voor de deur terwijl je net onder de douche vandaan komt enz. Of als je net van je werk komt heb je tig oproepen gemist.

Wie heeft gezegd dat ze mijn nr mochten doorgeven?

Dus ik voel mij eigenlijk aardig opgefokt en wil de konijnen gewoon in mijn andere woning hebben. Dan kan ik hier rustig de boel schoonmaken. Van het weekend gaat een grote gedeelte over want ik wil zo snel mogelijk in dat andere huis gaan zitten.

Ik ben bang dat Bailey vooral weer teveel stress krijgt ervan. De laatste keer dat hij verhuisd is kreeg hij EC. Nu heeft hij nog niet zo lang geleden een kuurtje gehad van Fenbendrops. Ik hoop dat het gewoon goed komt. Helaas is nog niet alles in het andere huis klaar.. Beneden verdieping moet nog laminaat gezaagd worden enz. Dus hoop niet dat die lawaai weer teveel stress geeft voor Bailey.

Zucht.. arm knuffeltje. Noellie en Juneau die zullen het allemaal wel over zich heel laten komen. Daar maak ik mij niet zoveel zorgen om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .