Ga naar inhoud

Verwarde konijnen (of verwarde baasjes)


Babbely

Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds een paar maanden twee konijnen, namelijk Boris, een ex-ram van anderhalf en Jasmijn, een voedster van vier. We hebben geprobeerd ze te koppelen op onbekend terrein, dit lukte niet, Boris was een kwijlende zielenpoot en Jasmijn de Wicked witch of the west! Ook op Boris zijn terrein lukte het niet. Toen hebben we besloten ze een tijdje naast elkaar te laten wonen. Ze hebben nu dus allebei hun eigen hok met een ren die op het gras staat. Deze tralierennen grenzen aan elkaar. Beide konijnen gaan aan hun eigen kant van de ren tegen de zijkant liggen, waardoor ze in feite tegen elkaar aan liggen. Ook wast Jasmijn Boris door de tralies heen. Hier lijken beiden van te genieten.

Dit klinkt geweldig MAAR................schijn bedriegt. Op het moment dat ze beiden los door de tuin lopen (onbekend terrein), verandert alles. Boris wordt ineens obsessief en bestijgt Jasmijn, waarop zij hem van zich af probeert te werpen, wat resulteert in een kluwen vechtende konijnen met grote plukken haar die in het rond vliegen. En bloed, Jasmijn heeft een gat in haar oor, Boris ook (en bloeden dat het deed!). Dappere Bobo heeft die dag ook niet uit zichzelf gegeten, lag kwijlend, met een verbandje om z'n oor in een hoekje.

Allebei hadden ze ook meerdere flinke bijtwonden.

De dag na de ruzie is de liefde, door de tralies, teruggekeerd, maar laat je ze weer samen de tuin in, bloed, plukken haar en hyperventilerende konijnen!

Heeft iemand enig idee wat we met deze twee aan moeten? Ze vinden elkaar zó lief, maar haal de tralies weg en het gaat fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou misschien hulp vragen bij de koppeling, bij een opvang bijvoorbeeld. Weet niet of dat nodig is maar dat is wat ik zelf in jouw situatie zou doen omdat je nu met een bepaalde angst zit door de nare koppelervaring. Maar ik denk dat het opzich best moet kunnen werken met die twee aangezien ze elkaar wel lief kunnen vinden, zo blijkt :P.

Ik denk wel dat je ze uit elkaar moet halen voor een tijdje en dan ook echt uit elkaar, ook niet in de buurt en/ of gescheiden door een hekje. Ze moeten elkaar als het ware "vergeten", en dus ook de negatieve associaties met elkaar, voordat je ze weer op neutraal terrein probeert te koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een opvang hebben we geprobeerd, de enige opvang hier in de buurt is Knaagspoor, en zij koppelen geen 'particuliere konijnen'.

Ze zijn al twee keer voor een langere tijd uit elkaar geweest. Alleen blijkt Boris een uitstekend geheugen te hebben, beide keren was hij als de dood voor haar toen hij d'r weer zag. Hij is pas verliefd geworden toen ze buren werden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, dit klinkt ingewikkeld. Ik zou er ook een opvang bij halen. Het knaagspoor is niet de enige hoor, wellicht wil opvang Hannie in Dordrecht je helpen, of animal home in Zoetermeer, de dierenstee in Numansdorp.... Of iemand van hier met veel ervaring?

aangepast door Vloems
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen ook al geprobeerd, helaas. Er is nu weinig huis meer neutraal.:$

We zijn bezig om een gedeelte van de tuin in twee ruime verblijven om te toveren en dan krijgen ze inderdaad beide een nieuw vriendje, we waren alleen erg benieuwd of iemand dit gedrag herkent, heb het namelijk nog nooit op deze manier meegemaakt. Het zal "tralieliefde" blijven.

De afscheiding staat er nu toch al, dus we gaan beiden konijnen binnenkort gewoon laten speeddaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit inderdaad de beste optie is, eventueel nog wat Nalapuk later proberen een viertal te koppelen maar de vraag is of je die extra onrust nog wil. Soms klikt het gewoon écht niet tussen twee konijnen, dat kan natuurlijk voorkomen. Jammer, maar het is niet anders! Fijn dat jullie het zo willen oplossen en er niet voor kiezen ze alleen te laten. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een viertal zit er denk ik niet in, het zou wel erg leuk zijn, maar inmiddels is het zoeken naar ieder neutraal millimetertje.

Het was in het begin de bedoeling om eerst alleen Boris te koppelen, dit was voordat Jasmijn zo veranderde. Zij komt bij een particulier vandaan en heeft eerst een tijd alleen in een 75 cm hokje gezeten. Er is wel geprobeerd om er een andere ongecastreerde voedster bij te zetten, maar dat ging natuurlijk fout. Later ging ze naar een 150 cm hok gegaan dat ze moest delen met een cavia. Die mensen hebben verteld dat Jasmijn telkens de winterpenen van de cavia afpakte en dat ze hele nachten met de drinkfles rammelde en tegen de wanden aantrapte waardoor de buren kwaad werden. Daarom moest ze ook weg.

Toen ze hier kwam had ze ook last van vieze poep, ze kreeg namelijk gemengd voer van de C1000.

Eenmaal hier kreeg ze, net als Boris, een drinkbakje en een etensbakje gevuld met science selective. Op het moment dat ze dat proefde wilde ze geen gemengd voer meer. Van hooi had ze nog nooit gehoord, hier is ze inmiddels dol op! Ze kreeg ruimte en kon voor het eerst in haar leven lekker hupsen. Ze had dan ook een bellaberde hupstechniek.

Wel was ze behoorlijk neurotisch, graafde telkens de plasbak leeg, die ze overigens ook niet gewend was, bevuilde heel het etenshok, trok aan de tralies en jongleerde met het etensbakje. Ze beet ook. Op een paar keutels in het etenshok na doet ze dit allemaal niet meer, ze is een konijn geworden in plaats van een gefrustreerd hoopje ellende!

Iemand die dit allemaal heeft meegemaakt verdient zeker een kans op geluk. Ze is nu gelukkig rustig en dus ook geschikt om gekoppeld te worden. Als je jezelf al in de weg zit denk ik niet dat je ooit blij zal worden met een ram om je heen.

Nu lijkt het er zelfs op dat Boris het probleemkonijn zal worden. Een opdringerig monster dat bijna niet te koppelen is. Zijn gedrag lijkt nogal op het gedrag van Daya van iemand anders waar ook laatst een topic over is geopend.

Jasmijn vindt Boris wel heel erg lief, maar vindt hem te opdringerig als hij losloopt. Ze is ook nog een beetje doof dus ze hoort hem niet van achteren aankomen. Wanneer er uit het niets een debiel op je rug zit die met z'n kont zit te schudden kan ik mij zo voorstellen dat ze dat niet op prijs stelt. Dus dan bijt ze letterlijk van zich af.

Misschien helpt het als ik ze allebei een traliebrilletje zou geven? :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .