Ga naar inhoud

Bailey en zijn eeuwigdurende gas in het buikje


Boefje

Aanbevolen berichten

Beste BBers,

ik heb besloten maar een nieuwe topic te maken omdat Bailey inmiddels problemen heeft wat niks meer te maken heeft met wat het vorige topic aangeeft. Even kort samengevat, Bailey zijn oogje is verwijderd meer dan een maand geleden. Hij heeft vanaf dat moment en waarschijnlijk daarvoor al wel last van zijn buikje gehad. Dit mogelijk door haakjes op zijn kiezen.

Het gekke is dus dat hij op zich wel goed eet zolang hij geen last van zijn buik heeft. Dan gedraagt hij zich haast als een heel normaal gezond konijntje. Enige verschil is dat hij er wat langer over doet zijn biks op te eten en niet de hele dag door eetlust heeft zoals al die andere konijnen van mij.

Nu is het zo dat hij wekenlang medicatie heeft gehad, methocloral, cisaral, laxeermiddel, pijnstilling, fenbendrops en AB voor een mogelijke terugval van EC.

Hij had in het verleden, (nu al een tijd niet meer gezien, afkloppen!) met zijn kontje naar beneden gedrukt. Alsof hij 'verlamd' was maar 5 minuten later was het bij wijze van spreken weer over. Het leek dus echt alsof hij gewoon pijn had daar aan de onderkant. Ik heb nu het vermoeden dat dit komt door pijn in zijn buikje.

Nu zijn we een klein weekje van de medicatie af. De dierenarts wilde toch even kijken hoe hij daarop zou reageren. Want hij moest het nu alleen doen zonder de medicatie. Nu is niks afgebouwd maar gewoon pats boem op aanraden van de dierenarts ermee gestopt.

Op zich doet hij het goed zolang hij geen last van zijn buikje heeft. Nu heeft hij zo'n beetje standaard elke ochtend last van zijn buik. Dit probeer ik dan op te lossen met massage van de buik en eventueel pijnstilling als dat nog niet zo goed helpt. Tot nu toe heeft het altijd wel geholpen en ging hij in de loop van de dag toch weer vrolijk door het leven met een goede eetlust en mooie ronde keutels van redelijk goed formaat.

Ik snap niet waarom hij telkens zo'n last van zijn buikje krijgt. Het lijkt wel alsof er soms gewoon een 'knoopje' in zijn darmen ligt waardoor het zo nu en dan gewoon niet goed gaat. Dat er ergens iets vast zit en de boel verstopt lijkt mij sterk, want dan zou hij geen goede dagen er tussen hebben zitten en zouden die keutels er ook niet zo mooi in grote hoeveelheden eruit komen.

Omdat hij op zich aardig goed eet als hij geen last van zijn buik heeft, kan ik mij ook niet voorstellen dat het puur en alleen zijn gebit is wat de pijnstress zou veroorzaken waardoor hij gas krijgt. Als hij echt veel pijn had van zijn gebit dan at hij bij lange na niet zo goed.

De dierenarts is nu met vakantie en zij vond dat hij nog wel goed genoeg at en dat hij nu eerst even de rust moest krijgen om te herstellen en daarna zouden die haakjes verwijderd worden als zij over 2,5 week weer terug is.

Ik vind dit overigens niet zo'n best idee dus twijfel om naar een andere dierenarts te gaan. Hoe dan ook weet ik niet of dit alleen door zijn kiesjes komt omdat hij zulke goede periodes er tussen heeft zitten.

Is er iemand die dit probleem kent? Of weet waar het mogelijk aan zou kunnen liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zijn ze darmen en maag vab slag af door zoveel medicijnen zo lang?

(Was ook gewoon nodig natuurlijk)

Dat ze maag-darnsysteem weer goed inhet eeigen ritme moet komen.

Dat hoor je bij mensen die ernstig ziek zijn geweest ook wel eens, heel lang zware medicijnen, en dan zijn ze er vanaf en dat duurt het een paar weken voordat alles weer goed normaal doet.

Misschien is dit bij bailey het geval erbij (naast ze tanden)

Ik wil ook nog ff kwijt dat ik zwaar respect voor je heb, hoe je dit aanpakt en wat je er voir over hebt.

Petje af!

En ik blijf natuurlijk duimen voor bailey

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, ja het zou heel goed kunnen hoor dat het door die medicatie komt en al die veranderingen en afwisseling en weet ik het wat. Het is gewoon zo moeilijk om aldoor die pieken en dalen met hem te hebben. Dat ik gisteren weer opgelucht ademen kon met de gedachte dit gaat helemaal goed komen en dat ik nu dus weer met zo'n rot gevoel zit dat ik niet weet waarom hij er aldoor last van heeft en of het goed gaat komen. En dan de twijfel blijf ik wachten die paar weken met deze ellende in de hoop dat het gaat veranderen, of ga ik deze week nog met hem naar een andere dierenarts en laat ik hem onder narcose gaan met alle gevolgen van dien.

voor alles valt wat te zeggen. Als hij straks van die stresspijn af is dan zou het misschien beter gaan, aan de andere kant weer op nieuw narcose en mogelijk weer die medicatie zou ook alles nog erger kunnen maken. Daar en tegen.. als hij straks iets anders heeft heeft hij wel een echo gehad want die wil ik tegelijkertijd laten maken. En dan kan ook snel ingegrepen worden als het nodig is.

ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe.. maar als ik hem elke dag een periode zo moet meemaken dan is het ook echt niet leuk meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig hij voelt zich volgens mij ietsjes beter. Hij heeft al weer wat gegeten en gekeuteld. Vraag niet wat voor keutels. Een paar aardige grote ertussen en toen ik het open maakte zat ie helemaal vol met haaaaaaaar. Nu heb ik hier wel prozyme liggen, maar ik mag God op mijn blote knietjes danken als hij wat eet, laat staan als ik dat bitter poedertje erover heen strooi, dan wil die het helemaal niet eten. In een spuitje met water is ernstig gemeen, want hij vind het zo smerig en proest ervan of hoe je dat ook wilt noemen. Nu moet hij natuurlijk niet zeuren en heeft hij niks te willen, maar zou wel fijn zijn als het op een betere manier zou kunnen. Nou ja nu heb ik in elk geval al drie oorzaken waar het gas van kan komen. Stress, pijn van zijn kiesjes en die vreselijk haren. Hij verhaart ook aardig wat. Ik borstel hem ook elke dag hoor. Maar toch he..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zou je de Prozyme kunnen geven in wat wortelhapje voor baby's?

Beetje wortelhap in een spuitje, dan de dosis Prozyme en dan weer een beetje wortelhap. Vaak zijn ze zo bezig om de wortel op te lebberen dat ze niet eens in de gaten hebben dat er een medicijntje door zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hielp vers ananassap niet bij verharen? Ik kan me herinneren zoiets ergens hier gelezen te hebben. :)

En pfoe, moeilijk. Ik vind het alleen wel opmerkelijk dat je nu zo 'hop', cold turkey, moet stoppen met de medicijnen. Het was een flinke hoeveelheid medicatie met zijn (bij)werkingen op het lichaam, dus dat zorgt wel even voor wat onbalans nu denk ik. Ik kan zelf ook niet zomaar stoppen met medicijnen, dan verga ik wekenlang van de hoofdpijn.

Alleen, ik ben verre van een DA hoor, en misschien vermenselijk ik de situatie nu teveel.

Maar als je al een beetje je twijfels had bij het plan van je huidige DA, kun je misschien een second opinion bij een andere DA vragen?

Dan kan deze eerst even kijken, en daarna pas - als het nodig is - Bailey onder narcose brengen?

Succes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, ik heb voor morgen een afspraak staan bij een volgens de bb lijstje konijnkundige dierenarts. Ik ken iemand die ook goede ervaring met haar heeft. Verder doet hij het de laatste twee dagen (afkloppen) prima. Ik was gisteren op verjaardag en ik ging even naar huis tussendoor om ze eten te geven. Ik verwachtte een zielige Bailey in een hoekje te zien, maar hij was alert en stond al rond te springen omdat hij dacht dat hij uit de ren mocht door het huis. Hihi.. eten ging die meteen op af en at gelijk zijn bakje leeg. (hoezo last van kiesjes??) Hij keek alleen een beetje verontwaardigd toen ik weer de deur uit liep alsof hij dacht van: hey waar ga jij heen!!? Ga je me niet los laten lopen??

Mijn grootste zorg lijkt me nu die mijt. Ik zie kale plekken tevoorschijn komen. Ik denk ook dat dat nu de grootste boosdoener is voor zijn terugkerende 'buikpijn'. Ik geef hem nu dus ook al twee dagen weer 1ml laxeer. Gewoon 1x per dag hoor en 2x per dag prozyme gewoon in een spuitje. Het schijnt dat als ik het hem wat beetje voor beetje geef hij er niet zo erg over doet.

Nu is het weer natuurlijk ook wel redelijk afgekoelt. Maar ik vraag mij af, als hij geen last meer heeft van zijn tandjes en hij gewoon normale porties in 1x op eet en goed hooi, moet ik dan nog wel zijn kiesjes laten slijpen??? Ik snap dat als er beschadigingen plaats vinden abcessen kunnen ontstaan en ontstekingen. Maar dan zou hij ook wel ontzettend veel pijn hebben toch??

Ik vind het een beetje onnodig dan om hem weer onder narcose te laten brengen enz. Die dierenarts die hem nu aldoor heeft behandeld die beweerde dat het alsnog nodig was want het lag aan de kaakstand en dan zouden de kiesjes niet goed kunnen slijten. Maar hoezo heeft hij dan de afgelopen vier jaar dan nooit zijn kiesjes hoeven slijpen? Ik zeg niet dat hij nooit haakjes zou hebben gehad, want ik weet dat Bailey geen super goed gebit heeft, maar hij heeft het altijd zo gered zonder gekkigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de kiesjes: wij kunnen niet in het bekje van onze nijntjes kijken, als je twijfelt aan je DA zou ik er op zn minst naar laten kijken door een andere DA of er haakjes zitten. Je vergeeft t jezelf niet als je er niks aan doet en er te laat achter komt.

Ik heb een nijn gehad die had tot zn zesde ook nergens last van maar toen begon het ineens. Na de eerste keer konden we na een half jaar pas terug, daarna 4 maanden ect. totdat we om de twee weken terug moesten. Toen de kiesjes maar laten trekken. Ik meen dat mijn dierenarts zei dat het vaak voorkomt dat de haakjes zich pas voor doen als ze ouder zijn.

Wat betreft t gas durf ik niet echt aan te geven wat het zou kunnen zijn. Ik weet alleen uit menselijke ervaring dat medicatie een aanslag op je lichaam is, zo zorgt ibuprofen voor maagklachten. Daarnaast treden er vaker medicijn vergiftigingen op door medicatie die gecombineerd worden of verkeerd gebruik. In hele erge gevallen, mijn opa had hele zware reuma en kreeg ontzettend veel medicatie elke dag, kan het zelfs leiden tot maagkanker. Niet zo gek dus dat Bailey nog best wat last van de buik heeft, tis niet niks he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zoals ik zei het gaat nu wel goed op zich. Hij eet ook gelijk zijn bakje leeg. Ik ben nu gewoon wat 'haarbal' bestrijding aan het doen. Verder gaat het prima. Ik geloof ook wel dat een konijn op latere leeftijd ook last van haken kan krijgen. Dit kan door foute voeding komen voornamelijk. Ook kan de stand van de kaak veranderen door slechte voeding. Dit heeft weer met tekort aan calcium te maken. De kiesjes gaan dan losser in de kaak zitten waardoor ze dus niet meer goed recht opelkaar zitten. Daar ben ik van op de hoogte. Ik bedoel alleen te zeggen, als hij gewoon weer goed eet als vanouds en hij geen pijn ervan heeft en zijn haakjes zouden minimaal zijn en mogelijk zelf weer afslijten dan is dat natuurlijk mijn voorkeur. Vandaar dat ik nu ook een andere dierenarts daar naar laat kijken.

Ik zie wel verbetering in zijn gezondheid. Maar wil niet te vroeg juichen uiteraard. We gaan het wel even zien. Die stomme mijt moet gewoon eerst verholpen worden. Mijn gevoel zegt dat dit nu de grootste boosdoener is. Dat haar wat loslaat en in zijn buikje gaat zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heb twee weken geleden een pipetje stronghold gegeven. Maar het lijkt niet echt over te zijn maar erger te worden.. dat haar wat weggeschoren was rondom zijn oogje voor de operatie is gedeeltelijk nog niet terug gegroeid. Ook had hij daar wat schilfers. Ik dacht in eerste instantie beetje droge huid van het scheren enz. Maar toen ik ineens roos zag bij het borstelen vond ik het niet zo vreemd dat hij zo dwangmatig aan het wassen was na de operatie. Ik had dit ook verteld aan die dierenarts maar die deed weinig met die informatie destijds. Hij had ook geen last voor de operatie. Dus ik denk dat hij dat daar heeft opgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit morgen even bespreken met die andere dierenarts waar ik nu voor het eerst heen ga. Misschien dat zij er wat mee kan. Ik heb wel eens gelezen dat stronghold niet bij elk konijn goed helpt en sommigen maanden aan het behandelen zijn. Ik weet ook van injecties af ivomec ofzoiets.. ik weet ook niet of dat samengaat aangezien hij ook al stronghold heeft gehad. Ik weet ook dat frontline absoluut taboe is dus ik ben overal van op de hoogte. Ik hoop dat deze dierenarts mij in elk geval kan helpen met een oplossing zodat hij er snel weer vanaf is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na twee weken zou je toch verbetering moeten zien vind ik.

Heb je al eens gedacht om Vermikil te gebruiken ?

Ik heb hier ooit een ram gehad en die gaf totaal geen reactie met Stronghold. Na een behandeling met Vermikil was het resultaat enorm en heeft hij geen mijt meer terug gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm..nou ik denk dat ik liever eerst die dierenartsgoedjes probeer voor ik zelf wat ga doen. Het kan heel goed helpen hoor, maar ik vind het toch een beetje eng. Het is trouwens bij ons Welkoop hihi.. zo boers is t nog niet hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je Stronghold voor het goede gewicht gekregen? Ik heb Binky vorig jaar blauwe pipetten gegeven omdat de roze bij hem niet werkten. Mijn DA adviseert altijd op dag 0, dag 14 en dag 35 een pipetje te geven. Succes! Ik gebruik trouwens zelf ook laxeermiddel bij Binky als hij last heeft van veel kettingkeutels. Kun je bij de apotheek kopen. Scheelt enorm met dat wat je bij de DA koopt.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok.. ja hij had volgens mij die voor kittens gekregen. Bailey is om en rond de 1 kg. Vandaar.. Maar ze zeiden tegen mij dat 1 pipetje al voldeed en dat die roos wat los liet gewoon nog weg moest gaan. Nou kan niet de bedoeling zijn dat het haar dan ook mee gaat! Nou we zullen zien wat de dierenarts morgen hem voorschrijft. Het 'drama' heeft al lang genoeg geduurd, dus tijd voor een gezond konijntje zonder gas, zonder verstopping en zonder mijt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... we zijn weer terug van de andere dierenarts. Bailey heeft een apk gehad. Urine onderzocht, was niks geks, beetje slijm maar ze zegt dat mag bij konijntjes dat het wat dikker is. 'Mijt' is onderzocht. Ze zegt of het was mijt en is het nu dood of het is geen mijt. Maar dat vind ik wel weer een vage uitspraak want ze heeft het onder de microscoop bekeken. Dan moet je toch een beestje zien? Ooh misschien bedoeld ze dat dat witte gewoon huidschilfers zijn en de mijt nergens meer is? Verder heeft ze heel uitgebreid in zijn bekje gekeken. Zelfs nog met een klemmetje..dat was nogal onhandig en vond dat dan weer niet zo heel erg nodig, maar goed zij kon geen haakjes zien en voor zover zij het zag was er weinig mis met de kaakstand.

Snap niet hoe die andere dierenarts dat zo kon beweren terwijl die nog minder uitgebreid had gekeken met dat dingetje in de bek. Dus zolang hij goed eet gaan wij helemaal niks doen met zijn gebitje.

Hij heeft kale plekken waar ook wel weer haar onder groeit, maar om de randen gaat het dan weer kaal en zit ook weer van die schilfers. Dus ik heb nog wat haartjes met roos op kweek laten zetten en ik hoor over 10 tot 12 dagen of het een schimmeltje is.

Voor de zekerheid ga ik volgende week nog eens een keer na behandelen met stronghold.

De dierenarts zei dat hij zoveel heeft meegemaakt de laatste tijd dat het lichaampje gewoon weer moet herstellen en dat het wel lang kan duren voor die weer een vol wollig konijntje is.

Wat die kale plekken dat geschoren was betreft..ze zegt ook als het geschoren is tijdens de rui kan het ook langer duren voor het weer terug komt.

Nu ben ik weer thuis, 80 euro lichter.. maar goed.. we weten wat meer en we gaan het wel zien. In elk geval is die haakjes verwijderen van de planning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nou even een update van Bailey.. Ik ben inmiddels verhuisd en Bailey zit al wel een paar weekjes bij Juneau en Noellie op de kamer. Alleen in een aparte ren. Hij zag er eng uit met dat haaruitval, maar dat is al redelijk goed terug gegroeid. Hij is nog niet zo wollig als dat hij zou moeten wezen, maar het ziet er weer goed uit. Wel schrik ik dat hij zo mager is eigenlijk onder al dat vacht. Ik vond eigenlijk wel dat hij een aardig vol konijntje was met dit gewicht, maar zo zonder haar blijft er niks van over en heb ik weinig vet gezien.

Maar eten gaat nog niet super goed eigenlijk. Hij is wat lusteloos.. en schrikkerig. Ik weet niet wat het is. Hij eet nog wel zijn bakje leeg over de hele dag verspreid, en gisteravond zag ik hem nog lekker hooi knabbelen en dat doet hij dan ook nog wel gewoon, maar ik weet het niet. Hij is nog niet zoals ik gewend ben van een konijntje.

Afgelopen maandag had ik voor het laatst zijn preventief kuurtje fenbendrops van 14 dagen gehad. Ik vraag mij af wat het dan nog is.. nog steeds zijn darmpjes? Of is hij gewoon oud en door alle stress een beetje op? Ik weet natuurlijk zijn werkelijke leeftijd niet. Als ik de opvang moet geloven zou die nu ongeveer 6 moeten zijn.. maar ik denk dat hij wel wat ouder is.

Dat afwezige en schrikkerige daar maak ik mij zorgen om. Dit is van de laatste tijd. Zou die misschien nu ook slechter zien met dat andere oog? Ik kan dat zo niet zien eigenlijk. En om hem nu weer naar de dierenarts te slepen voor de duizendste keer en weer een onnozele opmerking te krijgen of een schouder ophaal zo van ik zou het niet weten.. daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin meer in. Het is voor hem ook alleen maar erg veel stress. Ik laat hem de laatste tijd ook gewoon zoveel mogelijk met rust. Ik zit nog wel elke dag even in zijn ren en haal de keuteltjes weg die hij buiten zijn toiletje poept zodat ik dat een beetje in de gaten kan houden.

Soms maakt Noellie weer een lawaai en daar schrikt hij dan ook heel erg van.

Ik vraag me af hoe ik hem nog zou moeten koppelen aan een vriendinnetje in deze toestand. Ik hoop dat dit nog gaat verbeteren met de tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .