Ga naar inhoud

Castratie


femmeke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Morgen worden mijn Otje en Tos gecastreerd (voedster en ram).

Ik heb nog even een paar vraagjes/ een kleine checklist:

Favo groentes en fruit zijn in huis

Dwangvoeding en spuitjes zijn in huis

Cisarol is in huis (de voedster heeft behoorlijk gevoelige darmpjes voor t geval dat ze met gas op de narcose gaat reageren houd ik deze bij de hand)

Ik heb handdoeken voor in de kooien op de wctjes komt cotton clean

Ik heb een vetbed en een snuggle safe (nou vraag ik me af of ze die met deze temperaturen eigenlijk wel nodig gaan hebben)

Pijnstillers krijg ik morgen mee

Ben ik nog iets vergeten?

Moet ik ze morgen als ze thuis komen in de kooi opsluiten om te voorkomen dat ze zich bezeren of moet ik ze gewoon laten lopen?

Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken of extra's waar ik op moet letten, en na hoeveel uur niet eten moet ik me zorgen maken?

Ik maak me echt zo veel zorgen... Wordt een slechte nachtrust denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje is eind juni ook gecastreerd en dat is allemaal heel vlot verlopen. Ik heb van bovenstaande gelukkig niets nodig gehad. Hij at direct weer en voor de rest heb ik niets speciaal gedaan behalve hem 4 dagen binnen in de woondkamer gehouden in een binnenhok (heeft normaal een buitenren) om te voorkomen dat er vliegen aan zijn wondje zouden kunnen. De eerste dag zag je wel dat hij wat sufjes/kalm was, maar vanaf de 2 dag liet hij heel duidelijk merken dat hij uit zijn hok wou om de beentjes te kunnen strekken. Hij leek nergens last van te hebben. Hopelijk verloopt het bij jou ook zo vlot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn bij de DA om 11 uur kan ik bellen hoe t gegaan is. Mocht er bij blijven totdat de voedster sliep dat vond ik zelf wel fijn:) ben behoorlijk onrustig... maar we gaan van t positieve uit... zo maar beginnen met alles ontsmetten en mn huis met dettol poetsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn thuis:) Tos was zich bij de DA al aan het wassen en naast het warmte matje gaan liggen en is nu al volop aan het eten:) Otje daarentegen is helemaal van de kaart ze wil wel eten maar voelt zich er echt nog te beroerd voor. Ze heeft wel al een beetje gelopen gelukkig:) nu hopen dat ze snel gaat eten ze ziet zo zielig uit... breekt mn hart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh ik heb ff een vraagje de DA zei dat Otje minder biks moet krijgen omdat konijntjes nogal snel dik worden na hun castratie (voedsters dan) ik ben sowieso bezig om minder biks te voeren en meer groentes maar wat moet ik dan aanhouden aan gram per kilo lichaamsgewicht voor een gecastreerde voedster, en moet ik ze dan apart gaan voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is niet dikker geworden, ik heb haar gewicht wel goed in de gaten gehouden na haar castratie. In eerste instantie was ze 250 gram afgevallen. Zo'n baarmoeder weegt wel wat natuurlijk en het duurde wel even voordat haar eetlust weer 100% was na de operatie. Dat heb ik er wel aan gekregen, maar dat duurde best even, want ik wilde haar natuurlijk niet overvoeren. Wat voor voer krijgen jouw konijnen? Hier kregen ze destijds 50 gram hfst, nu 40 gram ss en ze wegen allebei tussen de 1700 en 1800 gram. Mijn voedster is wel een heel erg actief konijntje, ook na de operatie is ze nog steeds een druktemaker, dus dat scheelt wel. Sommige voedsters worden veel rustiger en zullen dan ook weer sneller aankomen. Ik zou gewoon wekelijks haar gewicht in de gaten houden en als je echt ziet dat ze aankomt de hoeveelheid biks daar op aanpassen.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh ok:) ik zal haar deze week ergens even op de weegschaal zetten, ze woog voor de operatie 2600 gram Mn rammetje is een dwergje en komt net niet aan de 1100 gram. Ze krijgen allebei SS met afentoe in de snackbal care+. Had het er wel met de DA over gehad omdat ze een beetje vet waren tegen gekomen bij Otje, een beetje als in een beetje meer dan nodig is gelukkig niet te veel:). Maar ze moet als ze hersteld is gewoon rond dit gewicht blijven zitten zo'n 100 gram eronder zou zelfs ietsje beter zijn. Momenteel krijgt zij 30-40 gram SS per dag en hij 20 (hij was redelijk onder gewicht toen die hier kwam, nog net geen kilo en alleen maar botjes.)

Het zijn allebei twee rustige hupseltjes dus zal het sowieso omlaag moeten gaan brengen, vooral in combinatie met meer groentes dan biks. Bedankt voor de info dan ga ik het even een paar weekjes aankijken en wegen. Dan kan ik aan de hand daarvan kijken hoeveel biks ze nog krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zit nu op een heel mooi gewicht:) ik denk allen dat 60 gram SS straks wat veel voor hun samen zou zijn. En mn voedster is toch meer een vreetzakje als mijn ram. Ben bang dat zij dan meer als hem gaat eten en das ook niet de bedoeling. Denk dat ik richting de 50 gram voor hun twee ga en dan in twee porties. En dan langzaam afbouwen met biks en meer groentes opbouwen. Mn voedster is een gewoon normaal formaat konijn trouwens:p (dalijk denkt men nog dat ik een moddervette dwerg en een gewone dwerg heb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wond mag wel iets warm aanvoelen, maar als het echt warm en rood is dan kan het wijzen op een infectie. Het lijkt misschien ook warmer omdat de haren daar weggeschoren zijn en je de warmte van de huid dus ook makkelijker voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets dacht ik al dat het warmer voelt omdat er geen haartjes opzitten. Ik merk niet aan der dat het der irriteert of t vervelend is. Ook ziet het er niet dik of ongewoon rood uit (mn ouders zijn vaker geopereerd het afgelopen jaar dus weet wel een beetje wanneer het ongewoon uitziet) ik hou het voor de zekerheid even in de gaten bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb weer even een vraagje. Otje kwam net even (een half uur) tussen mn benen in met een bunnyflop liggen slapen, dus gelijk even gekeken naar de wond en kon er zelfs een foto van maken. Maar nou viel me op dat ze rondom de plek waar t met een pleister afgedekt is geweest helemaal kaal is, heeft ze zich daar dan kaal gelikt? Ben vanmiddag nog bij de DA geweest met der om t pleistertje weg te laten halen, helemaal vergeten om t toen te vragen. Zag er overigens volgenz de DA eel perfect uit en ze knapt in razend tempo op.

Hieronder nog even de foto hoop dat t een beetje duidelijk is

2lzya1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ondertussen zijn we bijna een week verder en het gaat opzich best goed met Otje en Tos. Wondjes zien er mooi uit, zijn weer beetje brutaler en aanweziger karakters zijn nog niet helemaal terug als gewoonlijk maar ik herken mijn nijntjes weer en ze reageren ook weer met vol enthousiasme als ik bij ze kom zitten. Alleen valt me op dat ze allebei nog niet op het normale eetpatroon zitten van voor de operaties. Ook drinken ze nog niet echt veel. Hoe lang duurt het ongeveer voor ze weer echt normaal eten en drinken? Dat is momenteel eigenlijk het enige waar ik me wat zorgen om maak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .