Ga naar inhoud

Tandenpoetsen bij een konijn


Vala

Aanbevolen berichten

Ik snap dat dit belachelijk klinkt.:$

Maar ik vroeg me af hoe hou je het gebit van je konijntje in orde. Ook konijnen eten dingen met suiker want dat zit in het fruit. Dus is er toch ook kans op tandplak en gaatjes?

Honden en katten geef je speciale snoepjes om de tanden schoon te houden.

Is er ook iets voor konijnen of is het bij konijnen gewoon hooi?

Alvast bedankt

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen slijten de tanden. In principe geen tijd voor gaatjes. ;)

Honden geef je geen snoepjes, die geef je een lekkere lap pens of zo om de tandjes mee te poetsen. Mijn kat heeft altijd een blinkend gebit, hoezo snoepjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf mijn hond vroeger van die dentastix en de katten hebben whiskas zulke snoepjes ook tegen haarballen.

En snoepjes zijn in mijn ogen voor een mens wingegums, voor een hond een hondensnoepje, voor de kat een kattensnoepje en voor de konijnen een biksje of een stukje appel o.i.d. Het is niet zo dat ik dieren chocola geen ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De juiste biks en goed hooi eten. Daar slijten de tanden van. Het kan zijn inderdaad door pijn of ziekte dat ze niet goed willen eten, waardoor de kiezen en tanden niet goed slijpen. Het kan ook zijn dat het voer niet zo best is en de tanden niet goed slijpt. Soms is het de manier van kauwen. Als ze niet goed met de kiezen over elkaar heen slijten met kauwen ontstaan er ook haken. Wat hiervan de reden is.. tja foute kaakstand, maar dan zou het een geval moeten zijn van er altijd al last van hebben gehad. Of inderdaad het voer waardoor ze verkeerd gaan kauwen. Ik heb ooit een keer van dat gladde biks gehad. Gratis spul..maar volgens mij hebben ze daar geen grip op en tis keihard. Kan mij niet voorstellen dat ze daar goed op kunnen kauwen. Maar ja wie ben ik.. ik heb er niet voor geleerd om biks samen te stellen om zogenaamd de gezondheid van een konijn te waarborgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat doe je dan als je konijn een beetje stinkt? Ik heb het in het begin met de mijne gehad dat ze niet erg fris uit het bekje rook, was verder niks aan de hand en het rook vooral naar de SS biks maar ik vind het nou niet erg fris ruiken. Tegenwoordig ruik ik het trouwens niet meer:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, dus eigenlijk is het gebit van een konijn gewoon goed, maar door het fokken of erfelijke aandoeningen gaat het dus mis met de tanden. Aan hun biks kan het niet liggen want hier krijgen ze SS en flink wat hooi. Ik moet eerst zien dat ze echt hooi hebben gegeten voor ze iets anders krijgen :P

Vinden ze niet leuk, omdat ik ze eerst echt super veel groente gaf, ze aten bijna geen hooi meer. Maar nu krijgen ze niets anders tot ze er goed van hebben gegeten. Is dit een goede taktiek of is dit zielig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welnee zielig... als ik mijn konijnen hun zin zouden geven dan was mijn hele huis gatenkaas, aten ze alleen nog maar gedroogde broodjes, alleen maar wortel en aardbeien en de hele dag door van dat lekkere biks en had ik binnen de korste keren van die kleine dikke balletjes door het huis rollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik gaf ze eerst gewoon normaal en toen aten ze goed hooi. Maar sinds ik ze meer groentes begon te geven stopten ze ook met hooi eten. Ik heb er niet al te veel aandacht aanbesteed. Ik had er niet goed bij nagedacht dat op het moment dat ik ze vol zou stoppen met groentes dat ze hun hooi niet meer wilde. Maar sinds Jailbreaker gaas heeft gehad dus heel veel hooi gaan geven. Meerdere keren bij vullen en ze minder groentes geef zie ik ze weer volop hooi eten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef juist nu alleen groente en hooi en kruiden. Dit omdat als hij verstopping heeft het beter doorsmeert. Hij drinkt ook niet zelfstandig maar er zit genoeg vocht in de groente en dwangvoer wat ik geef. Ik probeer hem nu wel minder keus aan te bieden. In het begin gaf ik hele dag groente en hooi en kruiden en kon hij gewoon eten wanneer hij wilde. Nu is het gewoon op is op. En als ik merk dat hij flink hooi heeft gehad en kruiden dan geef ik weer wat groenvoer. Maar soms dan geef ik gewoon naar behoefte. Als ik merk dat hij het hooi links laat liggen ondanks dat hij niks anders kan eten, geef ik hem wel weer groente in de hoop dat hij dat wel weer wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat mijn konijn uit zijn of haar bekje stonk... dus ik heb geen idee?? kruiden geven of pepermuntblaadjes? :P

Ik ook niet eerste konijn waar ik t bij mee maak. Toen was ze nog jong nu heeft ze t gelukkig niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .