Ga naar inhoud

Konijn badderen?


Barney

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn nieuwe konijntje een Franse Hangoor genaamd Barney, poept in zn nachthokje en slaapt daar ook. Hij ligt dus op zn poepjes. Dit word één harde plak, en barney zelf gaat er een beetje van stinken. Die muts :P

Ik weet dat konijnen zichzelf goed wassen. Dit doet hij ook maar hij komt niet bij zn onderkantje.

Is een lauwwater badje een optie? Of is dit echt not done.

Groetjes!:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruikt hij alleen niet zo fris of zit hij echt onder de poep? Ik zou hem alleen wassen als hij onder de ontlasting zit en je dit niet op een andere manier weg krijgt. Konijnen vinden het namelijk behoorlijk beangstigend om gewassen te worden. Ik heb het wel eens bij een konijn moeten doen, zij stond op zo'n moment echt doodsangsten uit en was vervolgens compleet in shock. Alleen doen dus als het echt niet anders kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruikt hij alleen niet zo fris of zit hij echt onder de poep? Ik zou hem alleen wassen als hij onder de ontlasting zit en je dit niet op een andere manier weg krijgt. Konijnen vinden het namelijk behoorlijk beangstigend om gewassen te worden. Ik heb het wel eens bij een konijn moeten doen, zij stond op zo'n moment echt doodsangsten uit en was vervolgens compleet in shock. Alleen doen dus als het echt niet anders kan.

Oke, bedankt.

Verschilt dit niet per konijn? Sommige vinden het ook wel fijn, lees ik. Zoals bij snufje. (hierboven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je het niet wegknippen? Dat heb ik weleens gedaan, maar dat gaat eigenlijk alleen als het wat langere haren zijn.

Als het echt plakpoep is kan je beter zijn voeding (tijdelijk) aanpassen, maar ik maak niet direct uit je verhaal op dat het plakpoep is. Eet hij wel z'n blindedarmkeutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de reactie van Snufie niet zo'n goed advies eerlijk gezegd. Een gezond konijn hoeft niet gewassen te worden, de meeste konijnen vinden dit ook verschrikkelijk.

In principe hoort een konijn ook z'n achterste schoon te houden dus als hij dit niet doet zou ik naar de oorzaak daarvan gaan kijken.

Als hij echt (plak) poep aan zijn kont heeft hangen is het natuurlijk belangrijk dit te verwijderen, dit kun je voorzichtig wegknippen of met een beetje lauw water eruit proberen te krijgen maar wat nog belangrijker is de oorzaak te vinden want het is niet een normaal iets dat de poep aan hem blijft hangen.

Misschien iets in zijn dagelijkse voeding? Ik noem maar wat.

Misschien kun je een bak neerzetten als toilet en daar bodembedekking in doen en in de rest van het nachthok even niet zodat hij in de bak leert te poepen/plassen en er niet steeds in gaat liggen.

Probeer een beetje met je mee te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las laatst ergens op BunnyBunch dat een konijn was overleden nadat het was gewassen, door complicaties na de stress.

Nou zal dit wel een vergaand voorbeeld zijn, maar ja, ik zou het risico persoonlijk niet nemen.

Hoogstens kan je misschien een grote bak met een laagje warm water aanbieden aan je konijn en misschien gaat het er vanzelf wel inzitten... Als hij het lekker vindt... Waarom niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de reactie van Snufie niet zo'n goed advies eerlijk gezegd. Een gezond konijn hoeft niet gewassen te worden, de meeste konijnen vinden dit ook verschrikkelijk.

In principe hoort een konijn ook z'n achterste schoon te houden dus als hij dit niet doet zou ik naar de oorzaak daarvan gaan kijken.

Als hij echt (plak) poep aan zijn kont heeft hangen is het natuurlijk belangrijk dit te verwijderen, dit kun je voorzichtig wegknippen of met een beetje lauw water eruit proberen te krijgen maar wat nog belangrijker is de oorzaak te vinden want het is niet een normaal iets dat de poep aan hem blijft hangen.

Misschien iets in zijn dagelijkse voeding? Ik noem maar wat.

Misschien kun je een bak neerzetten als toilet en daar bodembedekking in doen en in de rest van het nachthok even niet zodat hij in de bak leert te poepen/plassen en er niet steeds in gaat liggen.

Probeer een beetje met je mee te denken.

Ik zei ook dat het bij elk konijn verschillend is. Mijn konijn vond het best lekker en zat na het badje heel relax in zijn handdoek te drogen. Daarnaast komt het water ook pas tot zijn enkels, om alleen de plak poep weg te halen. Misschien vond hij het een beetje eng, maar verschrikkelijk vond ie het niet. Ik heb ook de raad gekregen van iemand anders die dit ook heeft gehad. Mijn konijn vind water sowieso niet zo eng. Maar soms is het gewoon nodig dat je hem met een beetje water schoonmaakt. Snufie had een keertje zo'n vieze vacht dat ik het met wat water schoon moest maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn buiten zit zou ik hem voorlopig binnen houden want de kont van je konijn droog je niet zo even met een handdoekje. Het water gaat onder de vacht zitten en dat droogt niet zo snel. Als je konijn vacht vochtig of nat is gaan vliegen er eitjes in leggen. Hier ontstaan maden die je konijn levend opeten. Dat heet myasis of te wel madenziekte. Dit is zeer pijnlijk en dodelijk voor je konijn dus doe hier maar snel wat aan.

Daarnaast, als jou konijn plakpoep heeft en zijn kont niet goed schoon kan houden zijn er twee dingen aan de hand. En dit gaat vaak samen. Ten eerste als jou konijn teveel biks krijgt, eet hij zijn blindedarmkeutels niet meer die heeeel belangrijk zijn voor de gezondheid van je konijn, omdat hij hier zijn voedingstoffen uit haalt. Daarnaast, als hij teveel biks krijgt en TE DIK is, kan hij niet meer bij zijn kont komen om de blindedarmkeutels op te eten uit zijn kont (wat zo hoort) of überhaupt zijn kont wassen.

Dus mijn raad aan jou is: zo snel mogelijk je konijn naar binnen halen en wachten tot hij tot op de huid (onder de haartjes droog is) en zorgen dat er geen vliegen bij kunnen komen. En je konijn minder biks geven. Hier op de site kan je wel zien hoeveel je zou moeten geven en hoe vaak naar gewicht van je konijn. Tenminste het gewicht dat hij zou moeten wegen.

Mocht je konijn niet te dik zijn, zou ik inderdaad zijn ontlasting laten onderzoeken en kijken waar hij last van heeft. Misschien wormen, misschien een andere darmziekte.

Oh enne ook in plakpoep kunnen vliegen eitjes leggen, dus zorg er ten alle tijden voor dat er geen vliegen bij kunnen, of de kont nu vies is of schoon en nat van het wassen.

En mocht dit probleem opgelost zijn... je konijn niet meer wassen in bad... tenzij het inderdaad vanwege dit soort problemen voorkomt dat het nodig is. Konijnen wassen zich heel goed en in de natuur gaan ze ook niet uitgebreid in bad. Mijn konijn was zich de hele dag en als ik hem knuffel ruikt hij super lekker. Vraag me soms zelfs af of die niet stiekem parfum op gedaan heeft. Snap niet hoe die zo fris ruikt. Misschien de kruiden en hooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijn had ik ook eens in een badje gedaan vanwege de poepjes aan dr vacht. Ze vond het in het begin doodseng maar na een minuut zat ze lekker te chillen. Helaas moest ik haar wel laten inslapen door maden want ze hield haar kontje niet schoon :(

Dus dat apparte bakje voor poep en plas is een super idee. En als de kont niet schoon is kan je beter eerst knippen en als het echt op de huid vast zit dan pas een badje.

aangepast door JessicaSz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap sommige reacties even niet.

Het konijntje heeft geen plakpoep, is nog niet gewassen en er staat al helemaal niks over blinde darm keutels.

Er staat dat t beestje op 1 plek keutelt. Doordat het konijntje op al die keuteltjes gaat liggen wordt het door de warmte 1 grote plak. En daar gaat het konijntje van stinken.

Mijn konijnen doen t ook in t nachthok maar gaan er niet op liggen, ,hoogstens even zitten. Ik denk toch dat t beestje het zelf moet wassen. Een toilet in een nachthok is niet echt een optie. Althans bij mij niet en ondanks dat ze beneden een toilet hebben in t gewone hok, doen ze t toch ook in t nachthok. Er is denk k weinig aan te doen. Maar alleen voor een luchtje zou ik zeker niet gaan badderen

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charita TS schrijft zelf dat Barney niet bij z'n onderkantje komt met het wassen, dus de reacties lijken me niet zo raar. We denken alleen maar mee om het probleem op te lossen en een (mogelijke andere) oorzaak te vinden :)

In het nachthok van mijn drietal staat trouwens wel gewoon een toilet. @Barney: Een toilet hoeft niet per se een oplossing te zijn, omdat veel nijnen daar ook lekker in gaan liggen, maar het is wel te proberen natuurlijk (maakt ook makkelijker schoon).

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou reageren op dingen die er niet zijn vind ik wel maf :P ik bedoel het niet kwaad. Ik snap alleen niet waarom mensen over plakpoep beginnen, zeggen dat t konijn naar binnen moet omdat het goed moet drogen terwijl hij nog niet eens gewassen is en beginnen over blindedarmkeutels terwijl zowel plakpoep als blindedarmkeutels door de TS nergens genoemd zijn :-P

Er staat alleen dat ie niet lekker ruikt omdat ie bovenop keuteltjes gaat liggen.

Dat ie er niet bij kan, tjah wat kan je er dan verder aan doen dan een toilet proberen? Een toilet zou bij mij het halve nachthok in beslag nemen maar misschien heeft de TS een heel ander hok. ;)

Ik vraag me alleen af waarom ie er niet bij kan want volgens mij kunnen mijn nijntjes bij het meeste wel

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou misschien omdat de meeste mensen niet snappen waarom je een konijn in bad doet als het geen poep heeft wat plakt. Kom ook in de war met snufjes verhaal. Konijn dat niet bij zijn kont kan komen kan overgewicht hebben en ik heb er ook staan, als dit niet zo is.. ik geef gewoon aan waarom het wassen van een konijn gewoon niet verstandig is tenzij het niet anders kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .