Ga naar inhoud

Mijn konijn blijft afvallen! Wat moet ik doen?


Stoffer

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn Stoffer (teddy dwerg ram) van 10 maanden oud heeft last van kale plekken. Ik ben toen naar de dierenarts geweest en heb 'm laten onderzoeken. Ik dacht namelijk dat het parasieten of luizen waren, omdat hij zo'n jeuk had. De dierenarts kon niks vinden en zei dat het niks was. Ik ben dus met lege handen naar huis gegaan.

Na een week vond ik toch wel dat hij steeds meer ging krabben en besloot ik om zelf een middeltje te halen tegen parasieten. Dit pipetje heb ik in z'n nekje leeggespoten en wachtte een paar dagen af. Een paar dagen later trof ik mijn konijn aan, helemaal lusteloos en wilde niks eten. Wanneer ik hem optilde stribbelde hij niet tegen en was hij heel slap. Ik heb 'm een dag geobserveerd en proberen eten te geven, maar hij at helemaal niks. Ook niet z'n favoriete snacks. S'avonds ben ik naar een andere dierenarts gegaan, omdat ik het niet vertrouwde. De dierearts heeft Stoffer goed onderzocht en voelde dat zijn maag erg leeg was. Er zat geen gas in zijn buik. Van parasieten was niks te bekennen. Stoffer heeft een spuit gehad om zijn eetlust op te wekken. De dag erna begon hij weer heel goed te eten en aan te sterken. Hij was in de middag ook weer helemaal zich zelf. Toch blijft mijn konijn afvallen en we zijn inmiddels drie weken verder. Hoe kan dit? en wat moet ik eraan doen, want hij eet en drinkt hartstikke goed? Is dit slecht voor een konijn?

Hieronder een overzichtje van gewichtsmetingen:

9/6 1682 gram

13/6 1638

16/6 1592

19/6 1588

23/6 1550

Graag zou ik van andere willen horen wat dit zou kunnen zijn?

Ter info Stoffer heeft een vriendinnetje en is dus ook niet eenzaam.

Dank jullie wel alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg vervelend zeg. In elk geval goed dat hij nu weer eet. Hij is 10 maanden en een dwerg konijn.. ik vind 1682 gram toch wel veel voor een dwerg konijn van nog geen 1 jaar oud. Misschien krijgt hij nu wat meer beweging en valt hij daarom af? Maar goed ik heb ook geen verstand van teddy's. Ik had wel begrepen dat volwassen dwergkonijnen vaak niet meer dan 1500 gram mogen wegen. Kan mij vergissen.. Merk je wat in zijn gedrag of aan zijn lichaam dat hij ziek zou zijn? Je zou kunnen denken aan wormen.

Het enige wat ik kan bedenken is een andere dierenarts vinden die konijnkundig is. Ontlasting laten onderzoeken, urine onderzoek, bloedonderzoek? En vooral even iemand vragen die verstand van teddy's heeft of dit gewicht normaal is voor een dwerg in de groei.

Veel sterkte en ik hoop dat je gauw weet wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom een konijn plotseling afvalt, bijvoorbeeld een probleem met de tanden, wormen, of EC. Zoals Boefje zegt, zou om erachter te komen wat er met Stoffer aan de hand is, bij een konijnkundige DA onderzoeken uit moeten laten voeren om erachter te komen wat er aan de hand is.

Krabt Stoffer nu minder? Eet hij zelf goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem ook grondig laten doorlichten door een dierenarts met verstand van konijnen. Hier is een lijst met dierenartsen waar leden van het forum goede ervaringen mee hebben. Die eerste dierenarts waar je geweest bent lijkt me geen goede eerlijk gezegd. Ik hoop dat je op deze lijst een dierenarts vindt bij jou in de buurt die je konijn eens goed na kan kijken. http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)

Mijn eerste ingevingen zijn dat je konijn last heeft van mijt en daardoor die kale plekken heeft, dat komt vaak voor, maar een diagnose stellen kan natuurlijk niet via het forum en ik ben ook geen dierenarts natuurlijk. Afvallen kan verschillende oorzaken hebben zoals nvy zegt, maar is absoluut een reden om je zorgen te maken.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar weken geleden viel mijn konijntje Wilma ook af.

Kon toen heel goed haar ruggengraat voelen.

Ik heb toen van beide konijnen wat keutels verzameld en laten onderzoeken.

Hier kwam niks uit. Omdat ik bang was, dat ze EC had, ben ik begonnen met een 28 dagen kuur met Fenbendrops.

Ik heb niet meer gewogen want hier houdt ze absoluut niet van.

Maar voel nu haar ruggengraatje niet meer.

Toen ik Barney ophaalde had hij vlooien.

Ik heb twee witte konijnen dus dat is goed te zien.

Misschien kun je eens met een vlooien kammetje erdoor .

Ik heb ook een site gevonden met informatie over huid en vacht mijt.

Hieronder de link:

http://www.dierenkliniekijsselstein.nl/konijn-parasieta.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik kan bedenken...

Je hebt een pipetje gehaald tegen parasieten..

Ik weet dat konijnen maar tegen heel weinig vlooien/parasiet middelen kunnen, zou het kunnen zijn dat je een verkeerde gehaald heb en dat ie daar iets van binnen gekregen heeft met zochzelf wassen.

Ik wil je je niet schuldig laten voelen of iets hoor! Ik probeer alleen maar mee te denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoffer is een teddy widder geen teddy dwerg. Het vriendinnetje van stoffer is wel een dwerg. Foutje bij haar verhaaltje ( ik ken de konijntjes) ik las op internet dat het idealegewicht tussen de 1300 en 2000 gram ligt. Maar ja afvallen lijkt me sowieso echt niet goed! Ik zou ook echt even naar de dierenarts gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor pipetje heb je gehaald? Merk en type ajb ;) het is bij konijnen best wel kritisch wat, welk en hoeveel je gebruikt tegen parasieten, mijten enz. En heb je de ontlasting goed laten nakijken (al hoeft dat ook niet altijd wat te betekenen) sommige wormen bv vind je haast niet terug in de ontlasting. Maar als hij blijft afvallen zou ik daar eens naar laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Stoffer is inderdaad een Teddy Widder, mijn vrouwtje is een teddy dwerg. Ik zelf zat ook misschien aan wormen te denken. Ik kijk vaak naar de keutels maar zien er goed uit en zit niks raars in. Of zitten wormen alleen in de maag? Ik vind het zo apart want hij eet heel goed en is weer druk en lekker springerig. Ik weeg hem morgen nog een keer en als hij dan nog is afgevallen ga ik naar de dierenarts. Ik kan ook zijn kale plekken / haaruitval niet verklaren want beide dierenartsen zeiden dat er absoluut geen paracieten/mijt in zat. Het is ook op allerlei verschillende plaatsen en hij heeft geen korsten in zijn oren zoals je vaak bij mijt ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry domino en caatje, ik ben vergeten om op jullie te reageren. Het middel dat ik had gekocht is: Anti Parasiet 150, van het merk Beaphar. Ik heb goed op internet gekeken of het een slecht/giftig middel was voor konijnen maar kon dat niet vinden. Ook gebruikte de dierenwinkel het zelf ook voor de konijnen. Natuurlijk heb ik dit middel mee naar de dierenarts genomen en die vertelde dat het niet kwaad kon. Ik heb het gebruikt volgens de doseringen op de verpakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .