Ga naar inhoud

mijn buurvrouw


lenkas

Aanbevolen berichten

mijn ander discussie is wat uitgelopen dus een nieuw is beter door geen misverstanden.

Een vrouw in mijn straat heeft 2 voedsters en een paar weken geleden waren ze aan het vechten .

En ik geef haar veel raad bv de vorige keer dat ze meer hooi moet geven en dat doet ze ook ,

dus deze keer kwam ze naar mij toe en zei dat haar nijntjes aan het vechten was .

Dus ik zei : je kunt beter er eentje omwisselen naar een ram

zei : nee dat wil ik niet ik haat rammen

ik: waarom?

zei : o gewoon ik heb altijd een voedsters gehad

ik: o kom je eens kijken naar mijn koppeltje om te laten zien dat ze wel lief enzo zijn

zei: ja ik kom straks wel langs

ze is gekomen maar ik kon haar niet overtuigen en toen zei ze ineens help bij eentje is haar oor afgebeten...

ja en dan is ze weg gelopen

het gaat hier over een oud dametje in de straat ongeveer 60 jaar

wat kan ik doen voor haar nijntjes ..

ik heb ook al wat info gegeven over een paar asielen

de nijntjes zijn nog altijd samen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn haar dieren en zij beslist. Mocht ik het zijn, ik zou iets zeggen als: 'Kijk, je vraagt me om raad. Ik denk dat x en en y en z oplossingen kunnen zijn, waarvan ik x écht noodzakelijk vind. Ik zou x doen als het mijn dieren waren. Maar jij moet zelf weten wat je doet, ik ken je dieren niet en weet niet hoeveel plaats je hebt. Maar als ik kan helpen, je weet me te vinden.' en het verder los laten. Haar dieren, zij beslist. Je kan raad geven, en info, maar uiteindelijk, door aan te dringen bekom je niets. Geef haar info en laat het dan even doordringen. Mocht ze later actie willen ondernemen, weet ze dat ze bij jou terecht kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat kan ik weet niet hoe groot het hok is .

ze zitten buiten ze hebben een hok maar zonder ren...

Alles ik voor ze moet passen zitten ze hier in ons oud hok met ons ren er rond

en dan mogen onze konijnen buiten los lopen dus weet het niet

ik zal het is vragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik, maar het blijven hààr dieren. Door de jaren heb ik tal van dieren gekend die ik 'meteen' wou helpen, liefst door hen gewoon niet meer aan de eigenaren terug te geven. Maar ik heb ondervonden dat info geven en erop vertrouwen dat mensen de juiste keuze maken, het beste werkt. 't Is al een ouder menske, die zal zich niet de les laten spellen door een jong ding. Vertel over jouw dieren zonder haar te verplichten. Een voorbeeldje: ik kan tegen iemand met een hond vol klitten zeggen: 'Potverdrie, waarom kies je een hond met lang haar, als je toch niet kamt? Zie het arme beest. Je moét kammen en anders bel ik de dierenbescherming.' In plaats daarvan zeg ik: 'Ik kam mijn hond alle weken, zo voorkom je dat er klitten komen en moet je je hond geen pijn doen. Je bent de klitten voor, in plaats van dat je ze er later uit moet halen.' In het eerste geval zijn de mensen beledigd en zie je hen nooit meer terug. In het tweede geval bedenken ze dat ik eigenlijk toch wel gelijk heb.

En mocht het in tussentijd fout aflopen met de voedsters, dan is dat toch niet jouw fout? Je kan niet de hele wereld redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak gaan twee vroedsters ook niet goed, zelf heb ik ook twee vroedsters.

Het leek in het begin (toen ze jong waren) erg goed te gaan, echter zijn ze 1x erg aan het vechten geweest.

Uiteraard ben ik er meteen tussengekomen om ze uit elkaar te halen (was helaas al te laat) ik moest toen met 1 konijn naar de dierenarts waar ze een paar nietjes kreeg om de bijtwond te helen. Sindsdien houd ik ze apart in een hok.

Om de beurt mogen de konijnen loslopen, ik zet ze niet meer bij elkaar.

Meerdere experts op het gebied van konijnen houden raden ook aan om het volgende te nemen;

- vroedster + ram (wel laten castreren als je geen nestje wilt)

- ram + ram

Een combinatie van vroedster + vroedster wordt vaak afgeraden om het probleem dat de Topic Starter (TS) beschrijft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak gaan twee vroedsters ook niet goed, zelf heb ik ook twee vroedsters.

Het leek in het begin (toen ze jong waren) erg goed te gaan, echter zijn ze 1x erg aan het vechten geweest.

Uiteraard ben ik er meteen tussengekomen om ze uit elkaar te halen (was helaas al te laat) ik moest toen met 1 konijn naar de dierenarts waar ze een paar nietjes kreeg om de bijtwond te helen. Sindsdien houd ik ze apart in een hok.

Om de beurt mogen de konijnen loslopen, ik zet ze niet meer bij elkaar.

Meerdere experts op het gebied van konijnen houden raden ook aan om het volgende te nemen;

- vroedster + ram (wel laten castreren als je geen nestje wilt)

- ram + ram

Een combinatie van vroedster + vroedster wordt vaak afgeraden om het probleem dat de Topic Starter (TS) beschrijft

Maar zitten ze alleen en in een hok? Kan je ze niet altijd een ren geven en desnoods koppelen aan een ram? Want als ik het goed begrijp is dit best zielig voor je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meerdere experts op het gebied van konijnen houden raden ook aan om het volgende te nemen;

- vroedster + ram (wel laten castreren als je geen nestje wilt)

- ram + ram

Een combinatie van vroedster + vroedster wordt vaak afgeraden om het probleem dat de Topic Starter (TS) beschrijft

Twee rammen samen huisvesten is het slechtste wat je kan doen, dit is vragen om moeilijkheden, nog veel en veel meer dan 2 voedsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb jij twee voedsters die elk alleen in een hok zitten? En af en toe eens los mogen? (Als ik het goed versta.)

Ze lopen dagelijks wel los, echter afzonderlijk van elkaar. Simpelweg omdat ik niet nog eens naar de dierenarts wil om een konijn bij elkaar te laten nieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammen samen huisvesten is het slechtste wat je kan doen, dit is vragen om moeilijkheden, nog veel en veel meer dan 2 voedsters.

Klopt wat je zegt, echter heb je dit probleem ook met vroedsters (vaak op latere leeftijd wanneer de vroedster geslachtsrijp is).

Het beste is om een vroedster en een ram te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn inderdaad op zoek naar een geschikt maatje. Tot dan moet ze zich nog alleen vermaken.

Ze krijgt overigens wel veel aandacht van ons en heeft veel speeltjes. Desondanks is een situatie met een tweede konijn wel gewenst omdat konijnen in een groep leven.

Ik wist trouwens niet dat het kon om bij een opvang een ex-ram te wisselen voor mijn huidige vroedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Konijnenmer: Dat kan zeker hoor! Er zullen wel kosten aan verbonden zijn waarschijnlijk, bij de opvang hier betaal je een bedrag als je een konijntje ophaalt (25 euro voor een voedster, 35 voor een gecastreerde ram), maar ook als je er eentje heen brengt (ik geloof ook 25 euro ongeveer, een ongecastreerde ram zal duurder zijn om te brengen ivm castratie, maar das bij jou niet aan de orde), als een kleine vergoeding van de onkosten die ze maken met castratie, entingen, dierenartscontrole, preventieve behandeling tegen parasieten, huisvesting, voeding etc. Deze bedragen gelden voor de opvang in Nijmegen, hoe het bij andere opvangen zit weet ik niet, maar ik denk dat het elkaar niet heel veel zal ontlopen. Maar ach, beestjes kosten gewoon geld en de bedragen bij opvangen zijn meestal relatief laag, ze kunnen er volgens mij nog niet de helft van de onkosten van betalen. Hier is een lijst met opvangen in Nederland, contact opnemen kan natuurlijk altijd :)http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-opvang-en-asiel-lijst.html

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .