Ga naar inhoud

Zere hakjes bij konijnen


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb het idee dat mijn angorakruising last heeft van zere hakjes. Ik was haar vandaag aan het bijknippen en deed ook de onderkant van de pootjes even, en ze trok haar pootje terug (doet ze normaal nooit). Ik keek even goed en zag dat ze een rood wondje/plekje op haar hakje had. Aan beide achterpoten.

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is en wat ik eraan kan doen?

Ik hou haar achterpootjes met dit regenweer goed bij, en ook heb ik haar vorige week toen het zo warm was steeds gecontroleerd, mede door mijn angst voor maden/plakpoep. Toen had ze nog niks.

Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij de zoekfunctie sore hocks in typt, zul je een hoop informatie vinden.

Zorg in ieder geval dat je maatregelen neemt, en voorkomt dat het wondjes worden.

Sore hocks heeft vaak een lang traject tot helen, misschien dat je er nu bijtijds bij bent.

Als het nog geen wondjes zijn, kun je pawwax smeren, dit legt een soort van eeltlaagje aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens gelezen, en ook op internet naar plaatjes gezocht. Dat ziet er allemaal wel een stuk dramatischer uit als bij mijn konijn.

Kan ik misschien morgen ofzo een foto plaatsen en dat jullie dat dan beoordelen?

Verder heeft iemand van een opvang gezegd dat ik de pootjes helemaal niet mag knippen, maar dit heb ik wel meegekregen van verschillende trimmers, o.a. van één die vaak konijnen doet. Hoe kan ik die klitten bij de pootjes dan oplossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit staat erover hier op de site:

Heeft je konijn last van zere hakjes breng dan een bezoek aan de dierenarts en zorg voor een schoon, droog hok met de juiste ondergrond. Paw-wax voor honden kan ook een uitkomst bieden. De was vormt een laagje dat beschermt en zorgt er ook voor dat er zich sneller een eetlaagje vormt i.p.v. de sore hocks. Een bezoek aan de dierenarts is ook noodzakelijk omdat er in sommige gevallen een antibiotica kuur noodzakelijk is. Ontsmetten is nodig, en vaak adviseert de dierenarts nog een zalf en soms het aanbrengen van een speciaal verband (bijv. vetrap).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het zo erg wordt moet je daarom dus zien te voorkomen en nu niet denken dat jouw konijn het dus niet heeft.

Zo bedoelde ik het niet! Ik zag alleen geen foto's van de "beginfase", vandaar. Maar mag je de haren nu wel of niet knippen?

Ik zal de pawwax even bestellen. Is tot die tijd vaseline voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh shit. Ik voel me nu echt schuldig. Ik dacht dat preventief knippen ook wel mocht.

En de foto? Denk je dat ze het heeft?

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat het goed komt?

Ze zit namelijk buiten, en loopt dus ook op steen. Ik kan in het hok veel bodembedekking leggen, maar dat betekent wel dat er twee zakken in de week doorgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn rammen heeft ook sore hocks, vermoedelijk al van toen hij in de opvang aankwam (?), maar het is maar opgevallen doordat hij urinepoten had door de Ec. Hij zit nu sinds meer dan een jaar buiten (in weer en wind, de ren is niet overdekt, maar uiteraard wel met nachthok en afdakje), terwijl hij ervoor een binnenkonijn was met een wc met aubiose en verder op mooi glad parket, nu zit hij op stoeptegels, wel nog steeds met een wc met aubiose, en ik zie geen verschil tussen toen en nu. Hij heeft ze nog steeds, maar het verergert niet. (hout vasthouden) Goed komen zal het niet meer doen, eens ze het hebben, houden ze het, maar in feite hoeven ze er geen last van te hebben. Het zit er en je moet het wat in de gaten houden, maar het is geen dodelijke, terminale aandoening waarbij je meteen in paniek moet schieten. Ik wist zelfs niet dat C sore hocks had, en had hij geen urinepoten gehad, had ik het nog steeds niet geweten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn rammen heeft ook sore hocks, vermoedelijk al van toen hij in de opvang aankwam (?), maar het is maar opgevallen doordat hij urinepoten had door de Ec. Hij zit nu sinds meer dan een jaar buiten (in weer en wind, de ren is niet overdekt, maar uiteraard wel met nachthok en afdakje), terwijl hij ervoor een binnenkonijn was met een wc met aubiose en verder op mooi glad parket, nu zit hij op stoeptegels, wel nog steeds met een wc met aubiose, en ik zie geen verschil tussen toen en nu. Hij heeft ze nog steeds, maar het verergert niet. (hout vasthouden) Goed komen zal het niet meer doen, eens ze het hebben, houden ze het, maar in feite hoeven ze er geen last van te hebben. Het zit er en je moet het wat in de gaten houden, maar het is geen dodelijke, terminale aandoening waarbij je meteen in paniek moet schieten. Ik wist zelfs niet dat C sore hocks had, en had hij geen urinepoten gehad, had ik het nog steeds niet geweten.

Oke, dankje. Ik heb wel het idee dat ze er last van heeft, ze trekt haar pootje steeds terug als ik wil kijken. Is het wel goed als ik het af en toe behandel met wat vaseline? Om het zacht te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft ook beginnende sore hocks. We moeten sowieso naar de DA kijken of ze gezond genoeg is voor de castratie, dan laat ik gelijk even ernaar kijken. Maar ik zou het als ik jou was wel heel goed in de gaten houden en zodra je ziet dat het erger is zeker even bij de DA langs.

Tot die tijd gebruik ik calendulazalf:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen trekken ook hun pootjes terug als ik wil kijken. Heeft niet noodzakelijk met pijn of ongemak te maken. Zou jij aan je poten willen getrokken worden? :mdr:

Ik heb geen ervaring met vaseline of paw wax, ik heb nooit wat aan C's poten gesmeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt, maar omdat ze het eerst niet erg vond.

Ik voel me echt zo schuldig.

Wat is dan een betere optie? Calendula of vaseline? En mag je zomaar elke calendula gebruiken bij een konijn? Ik heb nog een tube, vandaar. Ik heb die van VSM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebeurd is, is gebeurd. Je kan er niets meer aan veranderen en je hebt het niet opzettelijk gedaan om je konijn te schaden.

Hoewel ik 'koningin schuldgevoel' ben, en je dus maar al te goed begrijp: laat het schuldgevoel achter je. :) Je moet van een mug geen olifant willen maken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebeurd is, is gebeurd. Je kan er niets meer aan veranderen en je hebt het niet opzettelijk gedaan om je konijn te schaden.

Hoewel ik 'koningin schuldgevoel' ben, en je dus maar al te goed begrijp: laat het schuldgevoel achter je. :) Je moet van een mug geen olifant willen maken. :)

Nee, dat weet ik wel, maar ik dacht serieus dat het mocht. En aan de andere kant, als je goed nadenkt, je knipt het eelt ook niet van je voetzool. Ik vind gewoon dat ik het had kunnen weten. En nota bene de lerares die trimmen geeft op mijn binnenkort ex-school heeft gezegd dat het mocht. Toen is het zelfs al ontstaan, denk ik, want ze had overal wondjes van een scheerapparaat. Kreeg toen ook te horen dat ik haar maar onder narcose moest laten trimmen. Probeer ik het thuis, is dat beestje zo mak als een lammetje.

Ik ga proberen het zacht te houden, door vaseline of calendula te smeren. Calendula eerst maar proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat weet ik wel, maar ik dacht serieus dat het mocht. En nota bene de lerares die trimmen geeft op mijn binnenkort ex-school heeft gezegd dat het mocht. Toen is het zelfs al ontstaan, denk ik, want ze had overal wondjes van een scheerapparaat.

Op zich niet zo raar, bij honden moet je de zooltjes goed kort knippen/scheren, anders vormen er klitten waardoor de hond pijn heeft bij het stappen. Maar honden hebben haar tússen hun tenen, niet óp hun tenen. Honden hebben harde kussentjes, die sterk genoeg zijn om op grond te lopen. Konijnen hebben zachte kussentjes. Da's, vind ik, een kleine fout. De tondeuse gebruiken, dat is een gróte fout daarentegen, dat had de leraar wel moeten weten. :no::no::no:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ben nu met calendula aan het smeren, en kijk dat even aan. Als het niets oplevert ga ik verder met paw wax.

Ja, maar als je niet weet hoe je een konijn trimt, moet je 'm niet aannemen. En dat deed ze wel. Ze had ook kunnen zeggen: "Nee, sorry, daar begin ik niet aan."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het zit er met een reden. :) Enige uitzondering zijn misschien Teddy's, dat weet ik niet zeker, maar bij korthaartjes: gewoon laten zitten.

Ja, en precies daarom knipte ik het. Mijn konijn is ook langharig, meer richting de angora, het enige wat ze van een hollander heeft is de kleur. Ik weet niet of je dat begreep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en precies daarom knipte ik het. Mijn konijn is ook langharig, meer richting de angora, het enige wat ze van een hollander heeft is de kleur. Ik weet niet of je dat begreep?

Nee, 'k wist niet dat het om een Teddy ging, maar ik vermoed dat het bij een Teddy ook niet weg mag, maar ik heb zelf nooit een Teddy gehad, dus misschien mag het wel. Lekker duidelijk. :P C's poten hebben ook lang haar, aan de achterpoten toch wel twee tot drie centimeter, het komt er echt massa's onderuit als hij zit, heb er nooit aan geknipt. Enkel kan er zo'n vuil viltje uit hangen, dat haal ik er wel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .