Ga naar inhoud

Haakjes op de kiezen


Nelleke25

Aanbevolen berichten

Ik geef Aagje sochtends 25 gram SS en savonds 25 gram SS. Nu maakte ik mij gister al zorgen omdat ze dus veel minder at dan normaal. Ze heeft tot vrijdagmiddag met de 25 gram gedaan die ik dinsdagavond heb gegeven. En het was nog niet op. Komkommertjes gingen er met moeite in, en hooi at ze ook helemaal niet. ze was ook extreem aanhankelijk wou enkel maar bij mij zitten.

Ben vanavond dus naar de dierenarts geweest. Eerst hebben ze aan Aagjes buikje gevoeld maar die was normaal.

Hij begon over haakjes op de kiezen, maar dat ze hier nog wel heel jong voor is. Toch maar even gekeken, blijken er dus kleine haakjes te zitten. Heb nu pijnstillers meegekregen en vloeibaar eten zeg maar die ik 2 a 3x per dag geven moet afhankelijk van wat ze zelf eet. Donderdag heb ik een afspraak bij een Konijnkundige dierenarts (Frank Verstappen) om de haakjes te laten weghalen. Ik begreep dat dit onder narcose gebeurd.

Vind het allemaal erg spannend en zie er ook wel tegen op. Neem iedergeval de hele dag vrij, iemand nog tips voor mij om te doen na deze ingreep?

Extra vraagje: is 10 maanden echt al jong voor kleine haakjes op de kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof ik mezelf lees drie weken terug... Ons konijn had ook met tien maanden haken op de tanden. Deze zijn onder narcose verwijderd. Ik las toen ook dat sommige mensen zeggen dat je deze kiezen beter kan laten trekken. Ik heb er geen verstand van maar misschien kun je dat nazoeken of navragen. Dit omdat het met een beetje pech elke 6 weken terug kan komen en het duur naar en risicovol is op deze manier. Wellicht een optie om te bekijken dus?!

Ik heb als enige tip verder.. Hou hem hierna heeel goed in de gaten. Qua eten, drinken en energielevel. dit is sowieso belangrijk natuurlijk. maar daarnaast, Dat hij haken op zijn tanden heeft wil niet persee zeggen dat dit ook de oorzaak van het probleem is. Kijk dus heel goed of hij weer begint met eten en drinken en of hij snel genoeg opkrabbeld. Dat hij niet iets anders onder de leden heeft naast de haakjes :)

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar jaar geleden met mijn dierenarts al besproken hoe en wat bij het trekken van kiezen bij konijnen. Het trekken van kiezen is redelijk riskant, aangezien de wortels van de kiezen compleet vergroeid zitten in de kaak en de kans op een breuk in het kaakbot daardoor ook redelijk groot is. Mocht dat gebeuren, ben je nog verder van huis.

Wat mijn DA dus doet, is standaard controleren of de probleemkiezen los zitten om te trekken. Zitten ze los, dan haalt ze ze eruit. Maar dat is nog niet voorgekomen.

Ik scheur nu even door naar mijn eigen topic, daar kun je straks wat meer ervaringen lezen over mijn konijn en zijn haken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben nu 2 dagen bezig met de pijnstillers en vloeibaar eten. Brokjes eten is echt nog weinig tot geen. Gelukkig eet ze wel heel makkelijk van het vloeibare voedsel. Daar ben ik wel blij om. Vind donderdag toch best wel beetje spannend, ook omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Wat voor nazorg heeft ze nodig? Ik wil eigenlijk gewoon de donderdag en de vrijdag vrij nemen zodat ik haar extra goed in de gaten kan houden. Als ik het goed begrijp hoeft een konijn niet nuchter te wezen voor als ze onder narcose gaat, dus ik kan haar gewoon sochtends met de spuit eten geven en pijnmedicatie?

en als iemand dus nog tips heeft voor de nazorg hoor ik deze ook graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je inderdaad heel goed begrepen ;) een konijn mag niet nuchter zijn dus gewoon het eten geven als normaal. Frank verstappen is een goeie arts dus dat is hopelijk al een zorg minder voor je. En qua nazorg... Sommige konijnen hebben meteen door dat het geen pijn meer doet en sommige moeten er heel even over nadenken en ervaren dat die scherpe randjes eraf zijn. Dus gewoon proberen of ze erna weer eet en anders proberen wat te stimuleren om zelf weer te gaan eten.

Als er een wondje in de mond zit zal je de pijnstilling iets langer moeten geven omdat die wondjes eerst moeten genezen. Maar dat zullen ze je donderdag vast allemaal wel vertellen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dondrrdag best laat eigenlijk, ik kon dezelfde dag nog terecht n hoefde hierdoor ook niet lang te dwangvoeden. Slim dat je vrij neemt, ik zou vooral goed tellen wat er in het hok gaat en hoeveel er overblijft dus qua groen/snoepjes/biks/hooi en water goed bijhouden wat je erin doet zodat je weet wat ze eet. Verder gewoon geven wat ze graag eet dus een dieet maar lekker geven wat ze graag lust. En niet te snel stoppen met pijnstillers, eten en drinken is het elangrijkst. Ook gewicht zo mogelijk in de gate houden en gewoon bellen of teruggaan maar de da bij vragen of problemen. Niet afwachten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren zijn de haakjes verwijderd. Ze waren best wel groot zei de dierenarts.

Aagje eet nu nog weinig, dus heb ook nog even overlegd vandaag met de assistente, en ben nog maar even pijnmedicatie aan het geven en dwangvoederen. Ze eet af en toe 1 brokje maar dat gaat heel erg traag, ze doet er echt lang over.

Ben benieuwd hoelang het duurt voor de haakjes weer terugkomen.

Gisteren vroeg iemand wat het kost, toen zei die: Je kan deze ook gewoon weg doen, en een nieuwe kopen van dat geld

Beetje lompig van die persoon. Voor hem is het misschien maar een konijn, maar voor mij is ze ontzettend belangrijk.

En als je een dier neemt moet je er voor zorgen, en hem niet dumpen omdat die wat mankeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met Aagje? Eet ze alweer wat? Inderdaad nogal lomp van die mensen. Een huisdier kost nou eenmaal geld, en als je een beetje verantwoordelijk bent, heb je dat ervoor over. Mijn konijn en hok bij elkaar kostten minder dan de jaarlijkse inenting, maar dat betekent niet dat ik ze niet laat zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met haakjes is dat mijn nijn alleen onder narcose is geweest voor het trekken van de kiezen. Vijlen en soms knippen werd gewoon gedaan terwijl mijn konijntje wakker was, hij werkte altijd goed mee en liet het gewoon gebeuren. Een uur daarna begon die gewoon weer hooi te knabbelen. Toen de kiesjes eenmaal getrokken waren hebben we geen pijnstiller gehad, hij at een paar uur later gewoon weer. Heb er eigenlijk nooit veel nazorg aan gehad. Was iedere keer zo gedaan en meneer ging direct weer verder met konijn zijn.

Vind het raar steeds te lezen dat konijnen ook voor het slijpen/vijlen onder narcose gebracht worden. Tijden veranderen waar ik het ver heb is een jaar of 7/8 geleden. Kan iemand me dit uitleggen?

Verder heb ik me er nooit zorgen om gemaakt, zodra we verschil in zijn eetlust zagen belden we gelijk de dierenarts ennkonden we dezelfde dag nog langs, aangezien het een bekend probleem bij het mannetje was:) dus hou je nijn gewoon goed in de gaten zodra je verschil ziet in het eetpatroon gewoon gelijk even de dierenarts bellen. Overigens hoe vaker het gebeurt hoe sneller je het door hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Femmeke

Ging het hier wel daadwerkelijk over de kiezen en niet over de voortanden?

Want het is enorm moeilijk om in zo'n klein bekje de kiezen zomaar goed te bekijken laat staan te bewerken vooral de achterste kiezen. Als ze dan niet onder narcose zijn is het helemaal een strijd. En kiezen worden niet zomaar verwijderd en is ook een moeilijke klus.

@ Nelleke25

Wat vervelend zeg nu al haakjes, misschien dat andere voeding nog wat kan doen. Bijvoorbeeld een grote harde brok ipv SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Femmeke

Ging het hier wel daadwerkelijk over de kiezen en niet over de voortanden?

Want het is enorm moeilijk om in zo'n klein bekje de kiezen zomaar goed te bekijken laat staan te bewerken vooral de achterste kiezen. Als ze dan niet onder narcose zijn is het helemaal een strijd. En kiezen worden niet zomaar verwijderd en is ook een moeilijke klus.

Jep, een kies rechts en eentje links, allebei onder, rechts zat vooraan en links in het midden. Hij werd door de assistente vastgehouden terwijl de dierenarts met een "tang" het bekje open hield en met een speciaal ding in het bekje keek. Hij heeft het zelfs de eerste keer aan ons laten zien zodat we wisten hoe het eruit zag en zijn pijn konden begrijpen. Voor het vijlen is ie echt nooit onder narcose geweest. Alleen het trekken van de kiezen.

Nouja nou moet ik wel zeggen het was een schatje hoor. Bleef altijd heel lief zitten bij de DA en bij de assistente, misschien dat hij gewoon rustig genoeg was om het zonder narcose te doen en was het een voordeel dat het niet de kiezen helemaal achter in het bekkie waren. En daarnaast is het gewoon een top dierenarts:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn mario die moest ook keizen laten slijpen en hij komt terug bij mij en toen was mijn konijn stefan was op 12 februari jarig en s'avonds is zat hij in het hoekje en hij luister niet meer naar zijn naam en met spoed naar dierenarts geweest in huis pak ik hem op hij scheeuwde en overleed hij in mij arm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus voor achter gaan ze wel onder narcose. Weer wat geleerd:)

Klopt, daarom mag die van mij dus altijd onder narcose... ze zitten bij Nijn altijd op de achterste kiezen. Vaak eet hij bij thuiskomst trouwens als een bouwvakker, bunkeren! Hahaha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@

@ Nelleke25

Wat vervelend zeg nu al haakjes, misschien dat andere voeding nog wat kan doen. Bijvoorbeeld een grote harde brok ipv SS.

wat voor soort brok bedoel je, heb je eventueel een merk en waar het te koop is.

Ik geef nu SS, omdat ik dus veronderstelde dat dit het beste soort voer is voor konijnen.

Aagje eet al weer gelukkig, de dierenarts zei dat de haakjes kunnen komen door dat ze een beetje een spits snuitje heeft. Kan dit kloppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom mag die van mij dus altijd onder narcose... ze zitten bij Nijn altijd op de achterste kiezen. Vaak eet hij bij thuiskomst trouwens als een bouwvakker, bunkeren! Hahaha.

Goed om te weten:) de mijne begon ook vrijwel gelijk na thuiskomst met bunkeren, zelfs toen zn kiesjes uiteindelijk getrokken waren. Die dacht zeker "pijn is voor angsthazen, dat ben ik niet ik ben een stoere dwerg en ik heb NU honger"

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat voor soort brok bedoel je, heb je eventueel een merk en waar het te koop is.

Ik geef nu SS, omdat ik dus veronderstelde dat dit het beste soort voer is voor konijnen.

Aagje eet al weer gelukkig, de dierenarts zei dat de haakjes kunnen komen door dat ze een beetje een spits snuitje heeft. Kan dit kloppen?

Ik geloof zelf nooit in het beste voer, maar wel het voer wat het beste bij het betreffende konijn past.

Ik heb een aantal konijnen die gevoelig zijn voor haken en de ene doet het op SS wel goed, maar de ander totaal niet. SS is toch redelijk broos heb ik het idee wat dat betreft. Degene die het op SS niet goed doet krijgt HopeFarms SuperTrio dat is een harde stevige geperste biksbrok.

Ik heb ook nog eens bij iemand gehoord die voerde zijn konijn nu Bunny Kaninchen Traum Basis en die deed het daar met haken op de kiezen goed op.

Wellicht werkt het allebei niet bij jouw konijntje hoor, maar soms kan het een wereld van verschil maken. Ik denk dat het vooral zit in de manier van kauwen en het ene konijn op SS juist gaat kauwen, maar de ander toch een ander gevormde of hardere brok nodig heeft om de juiste kauwbeweging te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .