Ga naar inhoud

jong konijntje gevonden


KimmetjeG

Aanbevolen berichten

Hey, ik heb een jong konijntje gevonden. Het zat in de bek van een kat, de kat heb ik bij de nekvel gepakt en ik kon het konijntje gewoon pakken.

Wonder boven wonder had het konijntje helemaal niets!

Maar er is een probleempje, het is echt veel te jong om niet meer bij de moeder te zijn.

En momenteel geef ik hem een papje van gestampt voer voor jonge konijnen en water. Iets anders kon ik niet vinden.

Ik heb al een 2 jarig konijn maar deze is volgens mij tussen de 3 en de 4 weken oud.

Hij is erg actief en hij heeft wel al wat water gedronken en ik heb wat van het papje naar binnen gekregen maar veel was het niet.

Wat moet ik doen?

2lsyagl.jpg

Hier is hij/zij

2w50sva.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even goed in de omgeving informeren of iemand er 1 van een nest kwijt is. Anders dit kleintje zo goed mogelijk laten opgroeien. Ik vind het lastig schatten hoe oud dit konijntje is. 4-5 weken zou inderdaad wel kunnen volgens mij. Ik zou hem vooral veel hooi geven, groenten opbouwen en biks. Ik weet niet wat je bedoelt met voer voor jonge konijnen? Melk o.i.d. zou ik niet meer doen. Als je biks bedoelt, kun je beter kiezen voor gewone science selective bijvoorbeeld. Voer voor jonge dieren zit veel eiwit in en dat is meestal te zwaar voor deze kleintjes.

Je zou contact op kunnen nemen met stichting konijnen belangen. Of een opvang bij jou in de buurt. (waar woon je?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

even contact opnemen met stichting konijnenbelangen denk ik! Er is ook speciale melk volgens mij voor jonge konijntjes! Je zou hem/haar ook naar de opvang kunnen brengen, maar ik kan er ook goed inkomen als je hem/haar zelf wilt houden en eventueel wilt koppelen aan je eigen nijn? Oja ik zou er dan wel een knuffel bij leggen dat hij tegen een surrogaat-mama kan aan liggen!

oh sorry ik zat fout met mijn melk! Gelukkig weet christa meer van nestjes dan ik!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon ergens rond Nijmegen. Met voer voor jonge konijnen bedoelde ik het voer dat op deze pagina staat https://www.google.nl/search?q=selective+jr&biw=1745&bih=890&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=18HAUbzWEsrV0QX3y4CADA

Ik was van plan morgen een oproep te doen en ik weet dat ik beter geen melk kan geven, behalve poedermelk voor konijnen maar dat kan ik nergens vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon ook vlak bij Nijmegen, dus als je hulp nodig hebt zeg je het maar.

Ik heb dit soort jonge konijnen ook nooit los van de moeder gehad hoor. Wel meerdere opvang nestjes, maar gelukkig altijd bij de moeder.

Van die brokjes die je laat zien, zou ik dus de gewone geven en niet de junior. Dollie heeft wel ervaring hiermee. Misschien komt die zo nog langs.... Haar Pip was volgens mij een week of 3 en dan schat ik deze toch iets ouder.

aangepast door Christaaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie komt nog langs :he: ik denk dat hij/zij inderdaad een week of vier is. Op zich is dat gelukkig geen problematische leeftijd meer, ze kunnen zonder melk (en dus ook absoluut niet met speciale konijnenmelk bezig gaan, dat heeft hij/zij helemaal niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn) dus dat is wel fijn. Wat ik bij zulke jonge konijnen zonder moeder altijd doe is groen, groen, groen! Beetje voorzichtig beginnen natuurlijk, maar ze kunnen het vaak prima hebben en het is beter dan plots op brokjes over gaan. Dus ga nog even ergens paardenbloembladeren plukken als dat kan, dat is het beste. Weegbree is ook goed, zevenblad, gras. Andijvie, witlof en wortelloof (wortel zelf nog maar even niet!). Waarschijnlijk eet hij/zij zelf al wel groen als je het geeft, dan hoef je het papje niet meer te geven. Daarnaast natuurlijk hooi. En ik zou inderdaad Science Selective voor volwassen konijnen geven. Dat kunnen ze prima eten en is minder gevaarlijk voor de darmpjes.

Succes! Goed dat je 'm opgevangen hebt. Mocht je nog vragen hebben dan mag je ook altijd even een PB'tje sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je hem/haarm orgen nog even wegen trouwens. Dan heb je ook enigszins een indicatie qua leeftijd. En blijf de eerste week ook dagelijks wegen, dat je zeker weet dat ie groeit. 't Beestje heeft een hoop voor de kiezen gehad in korte tijd dus toch even extra controle of hij/zij het goed oppakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .