Ga naar inhoud

onbeperkt groenten?


happyflappy

Aanbevolen berichten

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb ooit, als test, eens mijn vier konijnen zoveel groente en groenvoer (gras, kruiden, takken en boombladeren) gegeven als ze zelf op konden, omdat ik benieuwd was hoeveel voer een konijn nu kon verzetten. Was het op, werd het aangevuld. Daar gingen kilo's per dag in. Aan groenten sowieso al twee, drie kilo per dag, plus al het gras enz. wat ik nooit heb afgewogen, maar toch ook een flinke hoeveelheid was. Dit ging prima, nooit wat aan gezien. Ik ben er een week later wel weer mee gestopt, het was een experimentje én het kostte veel te veel geld. Sommige konijnen kunnen dus heel wat groenvoer hebben, maar inderdaad, hooi is het belangrijkste. Als ze niet voldoende hooi eten, kan je best met groente minderen, maar verder hoeft het, m.i., niet echt beperkt te worden.

Wel interessant onderzoekje, ik zou het zelf alleen niet durven veel te bang dat ze verstopping/gas oid krijgen, of idd alle bd keutels laten liggen. (doen ze namelijk ook als ze een paar uur achter elkaar op gras staan) Maar ik denk dat ze gewoon door blijven eten ja. Wilde konijnen eten natuurlijk ook heel erg veel. Maar ze zullen het niet nodig hebben want het komt er ook gewoon weer uit aan de achterkant :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

o jee ! kijk alleen maar goed dat ik dit topic gestart ben! mijn hele eetpatroon was gewoon niet goed :o Gelukkig weet ik nu wel al meer :) 25 gram per kilo dus! (wel nog een voordeel dat de zak brokken dan 2x zolang meegaat :he:) Dank je!

De richtlijn is 25 gram. :) Als je die wilt halen zul je dus nog moeten halveren.;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht écht veel. Dan zouden de mijne drie maal zoveel moeten krijgen als ze nu krijgen. Mijne krijgen 9 gram per kg lichaamsgewicht. Enkel als de temperatuur daalt onder -5 krijgen ze dubbel, dus 18 gram per kg lichaamsgewicht. Maar daar staat dan tegenover dat ze bij +25 zelden/nooit biks krijgen. Biks is hier echt bij-bijvoer. Verwaarloosbaar en eerder een beloning.

Ik zeg niet, TS, dat jij nu ook zo fel moet minderen. Elk konijn is anders en veel wat met konijnen te maken heeft, berust op buikgevoel, proberen, aanpassen en improviseren. Zo veel konijnen, zo veel handleidingen. :) Dit moet iedereen voor zichzelf ondervinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel interessant onderzoekje, ik zou het zelf alleen niet durven veel te bang dat ze verstopping/gas oid krijgen, of idd alle bd keutels laten liggen. (doen ze namelijk ook als ze een paar uur achter elkaar op gras staan) Maar ik denk dat ze gewoon door blijven eten ja. Wilde konijnen eten natuurlijk ook heel erg veel. Maar ze zullen het niet nodig hebben want het komt er ook gewoon weer uit aan de achterkant :he:

Mijn konijnen verdragen groenvoer uitzonderlijk goed. (hout vasthouden :)), en ze eten heel wat van wat 'niet mag': bloemkool, broccoli, sla, spinazie, noem maar op. Denk dat daar net hun kracht ligt: veel groenvoer en zoveel mogelijk verschillende soorten. Hoe voorzichtiger je een konijn aanpakt, hoe gevoeliger de darmen worden. Mijn eigen theorietje. :he:

Vond het wel leuk om eens te proberen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen verdragen groenvoer uitzonderlijk goed. (hout vasthouden :)), en ze eten heel wat van wat 'niet mag': bloemkool, broccoli, sla, spinazie, noem maar op. Denk dat daar net hun kracht ligt: veel groenvoer en zoveel mogelijk verschillende soorten. Hoe voorzichtiger je een konijn aanpakt, hoe gevoeliger de darmen worden. Mijn eigen theorietje. :he:

Vond het wel leuk om eens te proberen. :)

Haha zo denk ik ook wel een beetje. Mijn konijnen eten ook die dingen die je hierboven schrijft, en zuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk om te zien dat je jouw eet-schema zo mooi hebt aangepast op jouw nijntjes. Zoals je zegt... al die nijntjes al die verschillen. Ik moet gewoon een goede balans vinden. Maar ik ga dit nu echt elke dag goed bijhouden met een eet-dagboek :)

totdat ik mijn perfect schema gevonden heb. En ik ga ze nu ook veel vaker wegen ;)

Ik vind 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht écht veel. Dan zouden de mijne drie maal zoveel moeten krijgen als ze nu krijgen. Mijne krijgen 9 gram per kg lichaamsgewicht. Enkel als de temperatuur daalt onder -5 krijgen ze dubbel, dus 18 gram per kg lichaamsgewicht. Maar daar staat dan tegenover dat ze bij +25 zelden/nooit biks krijgen. Biks is hier echt bij-bijvoer. Verwaarloosbaar en eerder een beloning.

Ik zeg niet, TS, dat jij nu ook zo fel moet minderen. Elk konijn is anders en veel wat met konijnen te maken heeft, berust op buikgevoel, proberen, aanpassen en improviseren. Zo veel konijnen, zo veel handleidingen. :) Dit moet iedereen voor zichzelf ondervinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt van je konijnen af, hoeveel groente ze krijgen en wat voor voer ze krijgen.

Wordt je konijn snel dik of juist mager, dan moet je dus minder of meer geven.

Als ze veel groente krijgen, hoef je niet zoveel brok te geven.

Geef je SS, dan is de richtlijn dacht ik 15-20 gram per kilo, terwijl het bij ander voer 20-25 gram per kilo is!

Dus kijk maar naar wat jij doet, wij kunnen moeilijk zeggen hoeveel jij precies moet geven! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten de jouwe graag zuring? Ik heb er laatst zaad van gekocht, maar het is er nog niet van gekomen het te zaaien.

Ze vinden het niet geweldig, als ik ander groenvoer erbij leg dan eten ze eerst het andere maar uiteindelijk komt het wel op. :yes: Beetje hetzelfde als wat ze van bamboe vinden denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wij hebben nogal wat bamboe in de tuin dus ze krijgen regelmatig een stok met bladeren, anders gaat het toch weg, dat knabbelen ze vrolijk op. :) Niet in een keer hoor, maar na een dag is het wel op, alleen de stok zelf vinden ze het minste dus ik zou dat niet speciaal kopen ofzo. :) Appeltakken vinden ze dan een stuk lekkerder en lijkt me ook gezonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen éérst hooi, dan groente en dan brokjes. Eten ze hun hooi niet op, dan zullen ze moeten wachten op de rest. Resultaat: ze doen met z'n zessen er gemiddeld 1,5 maand over om een complete hooibaal (van de boer) op te eten. En ze vallen op alles aan wat ik ze voorzet.

Onbeperkt groente zou ik zeker niet doen. Maar zolang ze flink hooi eten, zou ik de groente laten voor wat het is. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen éérst hooi, dan groente en dan brokjes. Eten ze hun hooi niet op, dan zullen ze moeten wachten op de rest. Resultaat: ze doen met z'n zessen er gemiddeld 1,5 maand over om een complete hooibaal (van de boer) op te eten. En ze vallen op alles aan wat ik ze voorzet.

Onbeperkt groente zou ik zeker niet doen. Maar zolang ze flink hooi eten, zou ik de groente laten voor wat het is. ;)

Hoe doe je dat dan?

Weten de konijnen: als we geen hooi eten, krijgen we geen groente en brok. ??

Mijn konijnen krijgen 's ochtends en 's avonds brok en aan het eind van de middag wat groente. Maar niet zo erg veel.

Ik vind dat ze redelijk goed hooi eten, kan beter, maar het kan ook slechter! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doe je dat dan?

Weten de konijnen: als we geen hooi eten, krijgen we geen groente en brok. ??

Mijn konijnen krijgen 's ochtends en 's avonds brok en aan het eind van de middag wat groente. Maar niet zo erg veel.

Ik vind dat ze redelijk goed hooi eten, kan beter, maar het kan ook slechter! ;)

Dat doe ik ook hoor; “tactisch voeren”.

Als er naar mijn zin (nog) niet genoeg hooi gegeten is, dan stel ik het geven van biks nog even uit of geef maar een klein beetje groente. Soms geef ik dan een handje vers hooi bij omdat dat vaak direct gegeten wordt. Bij gras en onkruiden ben ik wat minder “streng”. Hier gaat er ook heel wat hooi door!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zouden ze wel de hele dag andijvie kunnen eten, maar ik ben bang dat ik er dan helemaal geen hooi meer in krijg.

Ik krijgen ze:

9.00 uur: hooi en vers water

11.00 uur: Andijvie en soms nog wat andere groentes

15.00 uur: hooi en water

18.00 uur: Brokken en hooi

20.00 uur: Andijvie

23.00 uur. Hooi en water

Natuurlijk zijn de tijden een ongeveer soms is het net iets anders natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zouden ze wel de hele dag andijvie kunnen eten, maar ik ben bang dat ik er dan helemaal geen hooi meer in krijg.

Ik krijgen ze:

9.00 uur: hooi en vers water

11.00 uur: Andijvie en soms nog wat andere groentes

15.00 uur: hooi en water

18.00 uur: Brokken en hooi

20.00 uur: Andijvie

23.00 uur. Hooi en water

Natuurlijk zijn de tijden een ongeveer soms is het net iets anders natuurlijk ;)

Vul jij drie keer per dag het water bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .