Ga naar inhoud

Voorbereiding oogoperatie Bailey


Boefje

Aanbevolen berichten

In een ander topic heb ik al het een en ander over Bailey verteld en de geschiedenis van zijn oogje. Dat het ontstaan is door EC en door verkeerde diagnoses van dierenarts en niet de juiste medicatie, is het nu na een jaar zo verergerd dat de enige keus voor mij nog overblijft om het oogje te laten verwijderen.

Ik heb hier heel lang over zitten piekeren, aangezien Bailey al wel redelijk op leeftijd is en dit altijd meer risico met zich mee brengt dan bij een jonger konijn. Maar ik ben er wel voor 90 procent van overtuigd dat dit het juiste is om te laten doen als hij nog zou willen genieten van zijn leven en niet constant de ene na de andere behandeling moet ondergaan met een mogelijk doelloos uitzicht.

Hiervoor had ik nog wel hoop dat een agressieve behandeling (met wederom niet alle medicatie die hij nodig had), aangespoord door de dierenarts, zijn oogje nog zou kunnen redden. Helaas vrees ik dat die optie ook al zou het nu met de juiste medicatie al te laat zijn.

Dus wat mij nu te doen staat is:

Zorgen dat Bailey zo fit mogelijk is, met liefst wat reserve vet voor de operatie.

Dat ik alles in huis heb aan medicatie: pijnstilling, darmstimulerende middelen (die ik wel van de dierenarts zal meekrijgen) protexin voor de darmflora die ik ga bestellen.

Lekkere dingen om hem te stimuleren om te eten zoals zijn favoriete groente, kruiden en biks.

Dwangvoer

Het enige waar ik van baal is dat ik met vervoer zit en mijn broer kan alleen op een vrijdag. Dat houdt in dat als er complicaties voordoen ik een heel weekend met de ellende zit tenzij ik een weekend arts inschakel, maar voor zover ik die aan de telefoon heb gehad is het gewoon een vaag naar figuur waarbij je het gevoel krijgt hem lastig te vallen onder het eten. :bad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk met de Bus te gaan? Ik heb gemerkt dat Cleo en Jackson eigenlijk niet veel meer of minder stress van de bus dan van een auto ondervinden. dan kun je de afspraak op maandag of dinsdag maken? eventueel de buurvrouw/man vragen? Als dit je zorgen geeft.

Verder als voorbereiding zou ik een kruik/snugglesafe aanschaffen, zodat Bailey warm blijft indien hij afkoelt. en ik weet niet of je nijntje normaal binnenwoont maar anders zou ik een binnenkooi verzorgen zodat hij binnen kan herstellen de eerste periode. Hoop dat je er wat aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. Mijn nijn woont in mijn woonkamer en meestal gebruik ik flesjes met warm water en dekentjes om hem warm te houden. Ik kan de verwarming ook redelijk hoog zetten aangezien hij alleen in de woonkamer zit. Een snugglesave nu aanschaffen vind ik een beetje prijzig aangezien ik ook alternatieven heb en nu even teveel kosten maak aan dierenarts. Bovendien is wel mijn ervaring dat ze er toch niet op blijven zitten en ervan weglopen. Maar ik ben mij bewust van de temperatuur die belangrijk is en ik ben vindingrijk genoeg om hem dan ook wel warm te houden.

Wat dat reizen betreft, ik ga in mijn familie nog even rondkijken. Liever niet met openbaar vervoer. Heel gedoe is dat. Lopend naar de trein, met de trein een stuk, dan weer overstappen met een bus en geen idee waar ik moet uitstappen en moet wezen..en dat is niet alleen heel veel stress voor het diertje, maar ook voor MIJ. Terwijl ik misschien binnen 20 minuten daar kan zijn met de auto, zou ik er meer dan een uur over doen om daar te komen. Ik vind het al spannend zat allemaal. Ik woon in een buurt waar ik liever niks met mijn buren te maken wil hebben :P Dus helaas. Als het niet anders is dan is het niet anders. Waar ik misschien wel wat aan zou hebben is om te weten of er in het noorden nog een beetje goede weekend dierenartsen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat flessen en kruiken ook prima werken hoor! :)

Oke hier is het OV maar 10 minuten langer dan de auto (20 of 30 minuten) en ja k moest per direct naar DA ivm stoppen eten, ja dan ga ik maar maar dat viel me toen alles mee.

Helaas kom ik niet uit het noorden dus daar kan ik je niet mee helpen je zou Dollie, Christaa en Wupsie kunnen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht, sinds Boefjes overlijden lijk ik wel paranoia te worden over de gezondheid van mijn andere konijnen, met name Bailey. Uiteraard zit hij met dat oog, maar sinds ik dus bij die andere dierenarts ben geweest zou die dus niet helemaal op goed gewicht zijn en werd mij dus verteld dat hij wel degelijk pijn heeft terwijl mijn vorige dierenarts mij wijs maakte van niet omdat hij niet reageert als er op zn oogje gedrukt wordt en hij gewoon goed eet. Nu voel ik wel wat botjes maar ik had ook begrepen dat je bij een konijn met gezond gewicht ook wel iets zou moeten voelen aan botjes. Daarnaast is het een wat ouder konijntje dus zou dat ook wat normaler zijn? Ik ben nu aldoor bang dat hij stiekem weer iets onder de leden heeft waardoor hij weer afvalt. Denkend aan EC? Ik heb drie weekjes terug hem nog een kuurtje gegeven, maar hij heeft alweer zoveel meegemaakt. Wil hem niet te veel lastig vallen met allerlei medicatie nu. Ik heb gisteren een hele bestelling kruiden binnen gekregen en die probeer ik hem te geven. Zijn standaard biks eet hij niet meer goed en de beaphar wel, alleen dat moet ik nog opbouwen bij hem. Ik ben maar begonnen met pijnstilling aangezien hij wel last van zijn oogje heeft. En dit maar even blijven geven tot de operatie. Hopelijk gaat hij nu in de loop van de dagen toch wat beter eten en komt hij in gewicht wat aan. Ik maak me gewoon zorgen dat hij straks niet sterk genoeg is voor de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt nog even voor de operatie is, daarom zet ik hier af en toe een update van hoe zijn gezondheid er voor staat. Gisteren denk ik dat ik hem teveel van alles heb gegeven. Hij had zijn blindedarmkeutels niet opgegeten. Daarnaast geef ik alleen nog de stengels van groene haver want die korrels met vlies blijven in zn baard hangen en ik krijg het er bijna niet meer uit. Ik ben dan ook altijd bang dat zo'n puntje in zijn huid is gekomen en het gaat ontsteken. Bailey heeft een beetje van dat kroezig dun baardhaar en sprieten om en rond zijn koppie wat dus niet zo handig is met dat spul. Ik geef hem nu gewoon 's ochtends zijn biks en 's avonds en overdag nog even wat kruiden en voor het slapen gaan wat groente. Eigenlijk zoals altijd alleen nu krijgt hij er kruiden bij. Ik geef hem die oogzalf niet meer want ik heb het idee dat hij ook hier niet tegen kan. Hij krijgt een rode rand en houdt zn oogje meer dicht daardoor. Ik geef hem nu dus alleen pijnstilling. Misschien ook wel beter omdat hij dan tenminste niet meer zoveel medicijnen in zn lijfje heeft en hij ook minder stress heeft omdat ik hem niet telkens hoef op te pakken. Ik gun hem nog even zijn rust en laat hem lekker genieten. Vanochtend werd ik wakker met een dichtgeplakt oog.. ook weer zoiets. Wordt tijd dat mijn konijntjes weer gezond zijn en lekker kunnen genieten zodat ik dat ook weer kan en me weer een beetje kan focussen op mijzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zag ik hem zijn blindedarmkeutels weer eten. Ik was denk ik een beetje te enthousiast met al die kruiden en was wat gefocust op hem wat meer aan laten komen in gewicht dat ik denk ik teveel biks verspreid heb gegeven. Zo uit mijn hand snoepen naast zijn normale porties. Vandaag heeft hij gewoon weer een beetje normale routine eten gehad. En die groene haver ben ik voor Bailey ook niet zo fan van.. blijft toch hangen in zn snorrebaard hihi. Hij krijg nu gewoon 1x een bakje met wat kruiden op een dag. Verder geen gesnoep meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kunnen regelen met mijn broer dat hij ook volgende week maandag kan. Dus dat is over een weekje. Morgen de dierenarts maar even bellen voor een afspraak. Ik vind het wel doodeng en spannend. Hoop dat het helemaal goed gaat komen en dat hij binnen de kortste keren weer vrolijk en dartel is en zonder een ziek oogje en als die weer opgeknapt is kan ik misschien na een tijdje een vriendinnetje voor hem zoeken. Het kan ook maar zo zijn dat dit mijn laatste weekje met hem is.. en hij de operatie niet overleeft. :( Pff wat is dit moeilijk zeg. Ik ben zo zat van dat gevoel dat mijn hart fijn geknepen wordt alsof ik geen adem meer krijg en aldoor moet zuchten. Ik wou dat ik eindelijk weer opgelucht kon zijn. Ik hoop niet dat er nog meer achter het oogje weg komt en hij weer met iets gaat lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag officieel de afspraak gemaakt voor de oog operatie voor volgende week maandag en ik word steeds meer paranoia. Ik word gek omdat ik ineens zie dat z'n keuteltjes wat kleiner worden. Bailey lag lekker languit maar ik hoorde een 'niesje'. Ben bang dat hij straks verkouden wordt of toch iets onder de leden heeft wat ik mogelijk niet door heb.. ik maak mezelf helemaal gestoord. Ik let op elke houding..ik zie hem wat langzaam lopen of kleine hupsjes maken en denk dan gelijk of hij misschien iets met zn spiertjes heeft of dat de EC terug is. Dit is zoooo niet leuk!! Ook omdat hij nu alleen zit en niet lekker aandacht van Boefje meer krijgt omdat ze er niet meer is valt alles me dubbel zo erg op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dagen vliegen voorbij en maandag komt in zicht. Ondanks dat hij goed eet, biks, hooi, kruiden en zijn blindedarmkeutels en er prinsheerlijk bij zit bekruipt me toch telkens weer het gevoel of ik er goed aan doe. Op het moment lijkt zijn oogje niet zo eng. Dat pus wat er normaal uit komt bij zijn traanbuisje is weg. Het lijkt net of hij gewoon een blind witblauwig oogje heeft.

Ik probeer mezelf telkens weer moed in te praten dat ik het juiste doe. Ik bedoel, de kans dat het met medicatie geneest is klein en zal een lange periode overheen gaan. En ik wil hem natuurlijk niet eeuwig aan de medicatie hebben. Aan de andere kant hij ligt nu ook zo heerlijk en geniet van alles. Maar goed. Het oogje zal ongetwijfeld verslechteren denk ik dan, het zal niet stabiel blijven. En dan moet het alsnog gedaan worden. Pff zo zit ik telkens in mijn hoofd te piekeren. Ik heb zo'n hekel aan dit soort keuzes en situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve Boefje,

Ik wil je even een succesverhaaltje vertellen over mijn konijn met 1 oogje.

Ze kan hier prima mee leven. Ze is zelfs nog net zo actief als voor de operatie! Haar pupil puilde uit haar oog en daarom moest haar oogje eruit. Ik vond het ook vreselijk! Maakte me ook echt zorgen of ze nog wel zou zijn zoals ze voor de operatie was!

Maar gelukkig is ze dat. Ze is van de ellende af, moest elke dag haar oogje zalven en oppakken was echt een no-go, en ze kan nog steeds goed zien. Zodra ik aan kom lopen staat zij als eerste op haar achterpootjes op mij te wachten. Ze is het meest actieve konijn van de 8 die ik hier heb zitten en ze heeft een goed leventje!

Het ziet er in het begin na de operatie eng uit, hechtingen, bloed en dat soort dingen. Maar als het eenmaal genezen is dan gaat er weer haar op groeien.

Ik hoop dat je konijntje het goed doet!

En succes! Pieker niet teveel, maar probeer juist rustig te blijven. Het is een hele moeilijke beslissing, maar voor het beestje echt het beste!

Sterkte ermee, al heb ik er het volste vertrouwen in dat het goed komt.

En als je je druk maakt ga je soms weleens dingen zien die er altijd al waren maar die nu pas opvallen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je succesverhaal. Ik vertrouw er ook wel op dat als hij door de operatie heen komt het goed zal gaan met hem. Ik ben gewoon bang dat hij de operatie niet haalt omdat hij al op leeftijd is. Daarom focus ik me ook zo op zijn gezondheid nu. Het valt extra op nu hij alleen zit en ik pas geleden een konijntje kwijt ben geraakt.

De keuze dat hij nu geopereerd wordt en misschien het niet overleeft, versus de kans dat hij nog aardig wat jaartjes leeft ondanks zijn oogje.. met de juiste medicatie. Maar het is gewoon geen doen. Als hij er allemaal goed doorheen komt dan heeft hij verder geen gedoe meer aan zijn oogje en kan hij nog een mooi leventje hebben en mogelijk ook nog een vriendinnetje weer krijgen. Ik wil gewoon niet nog een konijntje kwijt.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de dierenarts zegt gewoon we kunnen geen percentages noemen wat overlevingskansen zijn. Hij zegt hij is al wat op leeftijd dus dat brengt automatisch wat meer risico met zich mee. Maar goed, risico heb je ook met een gezond konijn natuurlijk.. Het is die stomme narcose he wat het doet. Gelukkig is het gas narcose. En alvast bedankt voor het duimen maandag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het weekend is het zover.. ik probeer zo veel mogelijk bij Bailey te zijn en hem zoveel mogelijk bij te 'spekken' door hem allemaal lekkere dingetjes aan te bieden. Hij mag sinds vandaag ook in mijn slaapkamer rondhupsen aangezien hij al een tijd nieuwsgierig daar heen kijkt. Ik vind het wel fijn als ik hem zo nieuwsgierig zie..dat is beter dan hem de hele dag te zien slapen. Ik ga voor de operatie nog wel even vragen wat de dierenarts vind. Hem even laten onderzoeken voor zover dat kan. Ik hoop uiteraard dat het maandag gewoon kan.. want ik kan die stress niet meer aan. Je kan het maar gehad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt vast goed. Nayan is op 22 oktober uit een hertenkamp gevangen (was daar twee-drie weken eerder gedumpt), op 24 oktober gesteriliseerd en op 1 november is haar oog verwijderd. Nayan is waarschijnlijk ook wat ouder (maar dat weet ik niet zeker) maar heeft het super doorstaan ondanks alles wat in korte tijd mte haar gebeurt is.

Ik ga duimen voor jullie, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Boefje,

Hoe is het nu met je, ben je al iets rustiger over maandag of ben je je zelf nog steeds helemaal gek aan het maken?

Ik ken het heel goed hoor, ik rende vroeger ook voor elk niesje, hikje en kuchje van de poezen of konijnen naar de dierenarts was zo bang om ze te verliezen. Gelukkig heb ik nu een lieve vriend die heel nuchter kijkt naar die dingen, op het moment dat ik hem kan overtuigen dat een dier naar de dierenarts moet gaan we :D

Ik wens jou en Bailey heel veel sterkte de komende dagen.

Dikke knuffel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vanochtend kwam die niet op het eten af. Maar om nou te zeggen dat hij zielig in een hoekje lag wil ik niet zeggen. Hij mocht sinds gisteravond door mijn slaapkamer rondlopen en 's nachts had ik hem in zijn kooi gedaan. Ik liet hem los, hij liep op zijn bakje eten af,maar wilde het niet. Gelijk hupste met best een rap tempo naar mijn slaapkamer om daar lekker rond te huppelen. Hooi at hij gisteravond wel heel erg goed en hij at ook nog wel. Net groenvoer neergelegd, maar niet zijn meest favoriete. Ik zal zo even witlof geven. Dat heb ik volgens mij nog wel in huis. Zo maar even boodschappen doen. Ik heb ook net even zijn buikje gemasseerd. Ik weet even niet meer wat ik moet denken. Hij heeft natuurlijk ook al wel het een en ander meegemaakt. Voor dat Boefje overleed was hij ook al niet meer zo heel erg happig op biks. Misschien heb ik hem nu wel teveel van alles aangeboden en heeft hij gewoon geen honger. Misschien gas of verstopping.. misschien gewoon last van zijn oogje, want hij krijgt nu dus geen dexamethason oogdruppels meer of antibiotica. Nog wel pijnstilling, maar vraag me af in hoeverre dat helpt. Nu ben ik extra bang voor maandag. Ja hoor krijg ik net een telefoontje dat mijn oma in het ziekenhuis opgenomen is afgelopen nacht. Tuurlijk.. kan er ook nog wel bij. Houdt ook nooit op. Nou ik ga nog maar even proberen Bailey aan het eten te krijgen door veel buikmassages en van alles aanbieden aan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me trouwens niet voorstellen dat hij gas aanval heeft, want hij is daar nog veel te levendig voor. Hij zat net ook de hele tijd voor mijn slaapkamerdeur te kijken zo van hey mag ik naar binnen?? Hij heeft net wat groente gegeten. Ik heb ook wat geweekte biks neergelegd.. en weer zit hij bij die slaapkamer deur. Lol zeg ik eerst eten!! Kijkt hij me zo dopey aan. Ach hij is echt een groot mysterie.. en dan te bedenken dat hij ooit 1,2 heeft gewogen. Nou kom ik niet verder dan de 1 kg. Weet nu ook niet zo goed hoeveel die nu weegt. Ik heb zo'n verrotte keuken weegschaal die niet zo betrouwbaar is. Hou hem maar even in de gaten. Kan hem ook moeilijk weer binnenste buiten laten keren. Hij was nog niet zo heel lang geleden geweest bij de dierenarts. Die vond hem wat aan de lichte kant maar voelde niks geks in zn buikje. Het kan ook van alles zijn. Warmte, overlijden van Boefje, verhuizing in de woonkamer met kooi. Eerst zat hij daar met Boef in de ren tijdelijk vanwege ziekte van Boefje. Ouderdom, wat ik al zei gas, verstopping..zijn oogje wat nu opspeelt. Verandering van voer. Ik was overgestapt op Beaphar, omdat hij dat andere voer niet meer wou eten. Voel me nu echt zo'n wanhopig persoon die maar alles probeert en doet, maar eigenlijk niet meer weet wat er loos is. Hij wast zich nu ook gewoon.. bizar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou zal even proberen een filmpje up te loaden.

>http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=XGSgLVh3eoM

Moet niet nog gekker worden ook.. hij slooft zich nu wel heel erg uit.. normaal sinds dat hij hier zit is die nog maar 1x onder het poortje door gekropen. Haha.. schattie ook.

Oh ja bij die deur had ik nog wat SS junior gelegd..dat eet hij dus wel..maar ook niet alles. Zucht

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

na het zien van het filmpje denk je vast dat ik gek ben..maar hij eet slecht biks.. hij heeft net wat doorweekte biksjes gegeten toen hij door had dat dit best zacht was. Maar niet veel.. :frown: groenten eet hij op het moment ook niet heel uitgebreid. Hij heeft wel wat kruiden op.. dat nog wel. Maar weinig eetlust voor mijn vent. Ligt nu lekker onder het bed, maar als ik zo boodschappen wil doen moet ie toch echt even zijn kooi in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .