Ga naar inhoud

voeding goed begrepen?


Eefje23

Aanbevolen berichten

hallo allemaal, ik ben helemaal nieuw in de wereld van het konijn!

Heb inmiddels al veel gelezen op het forum, echt heel fijn dat hier gewoon alles te vinden is.

Wilde even checken of ik het nu goed begrepen heb!

- hooi onbeperkt

- biks 25 gr/kg/dag

- groenvoer opbouwen, maar het is me nu nog niet helemaal duidelijk of je echt steeds alleen je basisgroenvoer geeft of toch ook afwisselt? Als je eenmaal hebt opgebouwd met een bepaalde groente en ze heeft er geen last van gehad dan kan je toch ook afwisselen zonder weer op te bouwen?

- fruit is echt een tussendoortje als lekkernij toch?

Qua hooi merk ik dat ze hier weinig van neemt, zijn konijnen erg kieskeurig? Moet ik dan ander hooi proberen?

Hoor graag van jullie met tips!

Groetjes Eef!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo! Allereerst welkom, wat leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden.

Hooi mag inderdaad onbeperkt, meer zelfs: hoe meer ze hier van eten, hoe beter! Je geeft aan dat ze weinig hooi eet, dat is een gegeven dat aanpak vereist. Er zijn verschillende artikels die de voeding (en dus ook het hooi eten) behandelen. Dit is bijvoorbeeld een goede pagina dat een overzichtje biedt: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Deze pagina gaat over groenten, fruit en kruiden: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-fruit-en-kruiden-voor-konijnen.html

Dit is een artikel dat specifiek gaat over hooi stimuleren, met allemaal tips en trukjes. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html

Ik geef zelf graag kruidenhooi, dit eten ze hier het makkelijkst, maar is (helaas) wel behoorlijk prijzig. Dat is dan hooi waar op staat "met munt", "met kamille",... Dit wordt vaak makkelijker gegeten door kieskeurige konijntjes. Als je er de ruimte voor hebt zou je ook hooi van de boer kunnen proberen. Je kan dat vaak per baal kopen en het is de goedkoopste manier om hooi aan te bieden. Een euro of 4 voor ene baaltje is normaal geloof ik? Hooi dat je bij de boer haalt wordt door veel konijntjes hier op het forum goed onthaald, zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Ik wissel de groentjes af, maar heb wel een aantal stabiele groentes die ik haast constant geef. Dat zijn witloof en andijvie, de groenten waarvan ik begrepen heb dat ze het "veiligst" zijn voor konijntjes en waarvan er dus bekend is dat ze slechts zelden voor problemen zorgen.

Fruit is inderdaad een tussendoortje/lekkernij, evenals wortel. Dit door de grote hoeveelheid suikers die ze bevatten. Suikers staan erom bekend ook darmproblemen te kunnen veroorzaken, hiermee is het dus oppassen geblazen!

Ik hoop dat dit helpt, groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor biks heb je? Ik vind zelf de richtlijn van 25 gram per kg wel erg hoog. Ik voer nu hope farms supertrio, mijn konijnen wegen 1700 en 1800 gram en krijgen 50 gram samen. Binnenkort ga ik over op science selective, daar hebben ze nog minder van nodig, maar dat wordt nog even uitproberen wat de goede hoeveelheid voor ze is. Ik zal dan beginnen met 40 gram voor hen samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de hoeveelheid biks kun je uitgaan van het volwassen gewicht, dus niet wat ze nu wegen, maar wat ze wegen als ze volwassen zijn.

Ik wen mijn konijnen eigenlijk nooit meer "bekende" groentes aan. Al hebben ze het soms een paar maanden niet op. Alleen als ik echt iets nieuws geef stop ik daar eerst een beetje van tussen de rest van de groentes. Nu heb ik ook altijd konijnen gehad die niet gevoelig waren op de darmen en gewoon lekker veel kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi eefje en evee, dat van 25 mg/kg/dag had ik hier op de site gevonden, ik gaf dus steeds veel meer en dat at ze ook steeds op. Ze is nu zo'n 6 mnd en 1100 gr. Denk jullie dat ze meer biks moet? Ik heb merkloos voer uit de dierenwinkel waar van alles door heen zit gemengd.

aangepast door Eefje23
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel zal je konijntje gaan wegen als het uitgegroeid is? Is het een dierenwinkel diertje dat je gekocht hebt als zijnde "dwergje", of een "gewoon konijntje"?

Je mag hoe dan ook iets meer gaan geven dan dit volgens mij, ik heb de ervaring dat ze op 6 maanden nog niet uitgegroeid zijn. Ik zou denk ik uitgaan van 1,6 kg ofzo. Voor een dierenwinkeldwergje dan.

De bix die je voert zijn heel belangrijk voor de gewondheid van je konijntje. De samenstelling van merkloze gemengde bix is vaak niet heel goed voor ze (van sommige stoffen zit er te veel in, van anderen te weinig). Heb je het al eens overwegen om over te stappen? Hier op het forum zijn hope farms super trio (HFST) en Sience selective bunny (SS) erg populair door hun goede samenstelling. Ook beapar care plus word als goed voor bestempeld door de samenstelling ervan. Wanneer je HFST en SS in grote hoeveelheden aankoopt (een zak van 10 of 15 kg) is het beide best betaalbaar. Vooral HFST dan, dat is ongeveer 17 euro voor 15 kg. De samenstelling ervan is minder goed dan die van SS, dat ongeveer 35 euro kost voor 10 kg, en minder als je het in in het VK besteld.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar ze vandaan komt, ze was 'tijdelijk' bij iemand achter gelaten en nooit meer opgehaald. Daar kon ze echter niet blijven, ik vond haar gelijk erg leuk en was ook zo lief dat ik haar wel wilde adopteren en zo is ze uiteindelijk bij mij terecht gekomen. Ik heb haar nu ruim 3 weken. Ik neem aan dat het een gewone dwerghangoor is. Als dit voer op is wil is best ander voer kopen als dat beter is! Ze is nu 1.1 kg dus ze zal nog wel wat verder groeien denk ik! Begreep dat ze tussen 1250 en 1750 gram moeten zijn qua gewicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is niet zo heel veel over te zeggen als je niet weet waar het konijn vandaan komt. Waarschijnlijk is het gewoon een leuk rasloos konijntje en die kunnen nogal variëren in gewicht. Ik heb geen ervaring met jonge konijnen, maar wat ik hier op het forum meegekregen heb lijkt het me reëel te denken dat je konijntje tussen de 1.5 en 2 kg zal gaan wegen.

Mocht je science selective willen gaan voeren, stuur me even een pb, ik ken een site waar je het in de UK kunt bestellen, dan kost het incl verzendkosten zo'n 44 euro voor 2 zakken van 10 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor biks heb je? Ik vind zelf de richtlijn van 25 gram per kg wel erg hoog. Ik voer nu hope farms supertrio, mijn konijnen wegen 1700 en 1800 gram en krijgen 50 gram samen. Binnenkort ga ik over op science selective, daar hebben ze nog minder van nodig, maar dat wordt nog even uitproberen wat de goede hoeveelheid voor ze is. Ik zal dan beginnen met 40 gram voor hen samen.

Waarom ga je over op science selective? Betere samenstelling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de samenstelling is iets beter en je kunt er minder van geven. Mijn ram heeft nogal gevoelige darmen, dus ik hoop dat dat beter gaat als ik ss ga voeren. Ik heb het wel in Engeland besteld, dat scheelt de helft, de Nederlandse prijzen vind ik echt veel te hoog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .