Ga naar inhoud

Ze knaagt werkelijk aan alles


AdreanaAukema

Aanbevolen berichten

Van mijn dekbed tot mijn kast, tot aan mijn computerkast tot aan mijn schoenen. Van mijn tas tot de kooi zelf tot haar eigen drinkbeker..

HOE STOP IK DIT. Aangezien ik heel vaak hoor dat knaagstenen etc niet goed zijn voor konijntjes. Elke keer als ze knaagt geef ik zeg maar een gilletje en dan stopt ze ook wel, ze begrijpt volgens mij wel dat het niet mag, want ze stopt meteen dan. Maar daarna gaat ze vrolijk weer door..

Zijn er geen gezonde knaagstenen voor de beessies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilgentakken, daar kunnen ze lekker aan knagen! Daarnaast een kartonnen doos ofzo waar ze lekker mee kan spelen/knagen/scheuren. Het is goed om je konijn dingen te geven waar ze wel aan mag knagen, hopelijk raakt ze daarvan afgeleid.

Knaagstenen zijn inderdaad niet gezond.

Het kan ook verveling zijn, ik weet niet of je konijn een soortgenootje heeft? Het garandeert niet dat je konijn nergens aan zal knagen maar gaat wel de verveling tegen.

Verder de ruimte van je konijn zo veel mogelijk konijn proof maken, dus met zo min mogelijk waar ze niet aan mag knagen zodat ze er simpelweg niet bij kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilgentakken, daar kunnen ze lekker aan knagen! Daarnaast een kartonnen doos ofzo waar ze lekker mee kan spelen/knagen/scheuren. Het is goed om je konijn dingen te geven waar ze wel aan mag knagen, hopelijk raakt ze daarvan afgeleid.

Knaagstenen zijn inderdaad niet gezond.

Het kan ook verveling zijn, ik weet niet of je konijn een soortgenootje heeft? Het garandeert niet dat je konijn nergens aan zal knagen maar gaat wel de verveling tegen.

Verder de ruimte van je konijn zo veel mogelijk konijn proof maken, dus met zo min mogelijk waar ze niet aan mag knagen zodat ze er simpelweg niet bij kan.

Ja Nola heeft een mannelijk maatje dat Bo heet. Ze hebben samen echt ontzettend veel ruimte en kunnen zn 6 tot 9 uur per dag uit hun kooi, genoeg speelgoed en renruimte... Dus verveling zal het niet zijn haha. Maar ik zal er nog wel wat dozen etc in stoppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knagen aan iets wat niet mag is zoveel leuker. :mdr: Volledig afleren zal, vrees ik, nooit lukken, zelfs niet met al het knaagmateriaal ter wereld. Beste is nog alles wat ze niet mag, weg te zetten of onbereikbaar te maken. Té veel ruimte/vrijheid is ook niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Té veel ruimte/vrijheid is ook niet goed.

Erhm, wat?

Hoe dan ook, knaaggedrag is heel natuurlijk, dat moet je niet eens willen afleren, maar gewoon in goede banen leiden. Wilgentakken zijn inderdaad super, gewoon om de paar dagen zelf snoeien, kost je niks!

Zes tot negen uur los... hoe groot is de ruimte waar ze vijftien tot achtien uur per dag in opgesloten zitten dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knagen aan iets wat niet mag is zoveel leuker. :mdr: Volledig afleren zal, vrees ik, nooit lukken, zelfs niet met al het knaagmateriaal ter wereld. Beste is nog alles wat ze niet mag, weg te zetten of onbereikbaar te maken. Té veel ruimte/vrijheid is ook niet goed.

Sinds wanneer is teveel ruimte niet goed?:s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds wanneer is teveel ruimte niet goed?:s

Ja dat vraag ik mijzelf ook af... Het kan volgens mij nooit groot genoeg!

Afijn, ik heb weleens gelezen dat konijntjes die tussendoor maar een paar uurtjes uit hun hok of ren mogen juist in die loslopende uurtjes zich nóg intensiever richting op alles slopen/kapot maken, ze willen dankbaar gebruik maken van de tijd. En je moet echt niet vergeten, het zijn konijnen, ze knagen nou eenmaal. Misschien kun je aan hun hok een ren plaatsen? Want alleen 'n hok is voor 1 konijn al veelste klein. Maar dan kunnen ze toch lekker rennen/spelen zonder dat jou meubels eronder lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vraag ik mijzelf ook af... Het kan volgens mij nooit groot genoeg!

Afijn, ik heb weleens gelezen dat konijntjes die tussendoor maar een paar uurtjes uit hun hok of ren mogen juist in die loslopende uurtjes zich nóg intensiever richting op alles slopen/kapot maken, ze willen dankbaar gebruik maken van de tijd. En je moet echt niet vergeten, het zijn konijnen, ze knagen nou eenmaal. Misschien kun je aan hun hok een ren plaatsen? Want alleen 'n hok is voor 1 konijn al veelste klein. Maar dan kunnen ze toch lekker rennen/spelen zonder dat jou meubels eronder lijden.

Inderdaad, en ik denk dat het daar ook in zit. Als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen dametje kijk, ze loopt de hele dag los als ik ben werken alleen in de woonkamer en keuken als ik thuis ben heeft ze het hele appartement ter beschikking. Knagen heeft ze, op een hoekje van de keuken aan het plintje en de muur, nooit gedaan. Dat ze aan het hoekje zat te knabbelen was elke keer als ik op het werk was, totdat ik mevrouw een keer erop betrapte.. sindsdien geen last meer van gehad. Bij mij is er genoeg konijnenproof knabbel-spul en andere afleiding waardoor ze zich niet snel verveelt als ik op mn werk zit. Ik denk dat het een kwestie is van ruimte en afleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erhm, wat?

Neehee, wat ik bedoel is: het is goed dat je je konijn ruimte wil geven, maar er is een verschil tussen het héle appartement of een privé konijnenkamer die konijnproof is gemaakt. Als je hele hebben en houden wordt kapotgeknaagd, moét je soms een keuze maken, en dan is bv een privékamer een oplossing of bv aan bepaalde kamers een hekje zetten zodat ze er niet meer in kunnen, een hekje rond de bank zodat ze er niet meer op kunnen of een ren rond de kast zodat ze niet meer aan de kabels kunnen knabbelen. Mijne hadden een eigen kamer waarvan ze alles mochten vernielen wat erin stond, de rest van de woning bleef zo intact en schoon. Uiteraard moeten konijnen ruimte hebben, en hoe meer hoe liever, maar als je 'slachtoffer' wordt van je dieren, moet je keuzes maken.

Ja, 'k had het duidelijker moeten uitdrukken. :)

aangepast door mystique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .