Ga naar inhoud

Veel drinken, vaak plassen en urine helder als water??


Boefje

Aanbevolen berichten

Beste bb leden,

ben er al een tijdje niet op geweest want het ging allemaal wel redelijk goed met mijn nijntjes, maar helaas begint ik me weer zorgen te maken om iets wat heel onschuldig lijkt.

Sinds kort als ik de toiletjes van Noellie en Juneau schoonmaak lijkt t wel een zwembad. Er zit altijd wel een beetje nattigheid op de bodem onder het hennepvezel, maar nu was het wel ernstig veel en moest ik het gewoon in de toilet uitgieten.

Ik heb de boel eens in de gaten gehouden en Noellie drinkt best veel.. maar kan ook door de warmte komen natuurlijk en omdat ze in de rui zijn. Toch vond ik de hoeveelheid urine in het toiletje binnen die tijd niet normaal, dus ik heb net urine van haar op gevangen om morgen mee te nemen naar de dierenarts. Ik moet morgen met Bailey er naar toe.

Het plasje was tot mijn grote verbazig kraakhelder..het leek wel kraanwater.. als ik niet had gezien dat ze dr kontje omhoog tilde en er een plasje uit kwam dacht ik dat ze het drinkbakje had omgestoten. Is dit normaal? Er gaan dan gelijk dingen door mijn hoofd van.. filteren de nieren dan nog wel de plas? Ik zocht op google maar kon eigenlijk weinig vinden. Het is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje geel..moet je goed kijken.

Ik twijfel of ik de dierenarts vraag Noellie gelijk mee te nemen morgen. Maar ze is zo levendig..geen vieze kont, nergens kleine plasjes urine, ze staat op dr achterpoten, springt huppelt en eet heel goed. Gewoon een tevreden bolletje wol. Ik denk zelf af te wachten tot de uitslag van de urine test..aangezien ze zo levendig is en geen tekenen van pijn vertoont.. wel wil ik binnenkort een echo laten maken denk ik.. aangezien Noellie ook nog niet gecastreerd/gesterilliseerd is. Wel ben ik begonnen met een kuurtje Fenbendrops.. ik had het toch in huis... en het kan zeker geen kwaad. Je weet immers maar nooit.

Iemand ervaring met kraakhelder urine?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is urine opvangen en dit meenemen naar de dierenarts, soms lijkt urine helder, maar zitten er toch witte of rode bloedcellen in van bv een blaasontsteking. (bij mijn konijn zat in heldere urine na testen dus bv bloed) Veel plassen kan ook duiden op EC. Heeft ze ook andere mogelijke kenmerken zoals waasje op de ogen, soms scheef koppie oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie angelaenpuk. Ik heb inderdaad urine opgevangen en die is kraakhelder.. gewoon net water.. en die breng ik morgen naar de dierenarts.

En ik geef haar sinds vandaag Fenbendrops. Dit wordt gebruikt tegen EC. Ik heb het nog in huis van mijn andere konijntje die dat dus ook heeft gehad en af en toe een terugval heeft.

Geen waasje op ogen.. niet echt een scheef koppie..maar ze had afgelopen zomer oorontsteking gehad.. dus niet volledig recht..maar t valt niet eens op.. je ziet het amper.. en ze is super levendig. Ik ben bekend met de verschijnselen van EC dus ik zit er bovenop. Hoop alleen dat het wel meevalt.. maar ik heb dus nog nooit zulk heldere urine meegemaakt..vandaar dat ik daar van schrik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het hier ook eens gezien bij onze ram, die heeft ook EC gehad. Dit had hier echter niets te maken met een terugval.

Hij was niet lekker, ging steeds verliggen etc., dus ik vermoedde een gasbuik. Hij plaste ook gewoon op de vloer in plaats van op de bak, op die manier heb ik ontdekt dat zijn urine helder was. We zijn naar de dierenarts gegaan en heb ook de 'heldere urine' vermeld. Het bleek dat hij last had van een vergrote maag doordat hij veel haar had binnengekregen (rui). De dierenarts zei dat het normaal was dat de urine soms zo helder en doorzichtig was, volgens haar had het er niks mee te maken.

Veel drinken doen ze hier ook nogal eens, waardoor ik meteen weer alert ben op EC ;) Vaak komt het echter volgens mij door droge lucht in huis of doordat ze die dag veel hooi hebben gegeten, meer dan normaal zeg maar.

Ik kan je dus niet echt verder helpen of advies geven, maar nu weet je in ieder geval dat je niet de enige bent die heldere urine heeft geconstateerd bij zijn/haar konijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou fijn, ja uit de urine onderzoek kwam ook niks geks uit en ze is gewoon heel fit en vrolijk en springt letterlijk in de tralies van een hoog renpanneel en stoot zich er weer vanaf (als een hond) en staat weer op de grond op dr pootjes. Dit doet ze trouwens alleen als ze eten krijgt haha... Dus ik heb niet het idee dat ze echt ziekjes is of pijn heeft. Dus hou het in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja bizar.. maar ze heeft geen natte kont ofzo ze doet het gewoon netjes in de toilet... dus echt een blaasverlamming of wat dan ook is t niet.. en inderdaad ze heeft gewoon fysiek ook geen EC symptomen. Alleen veel drinken en plassen.. ik ga er van uit dat het gewoon iets onschuldigs is. Warmte in combinatie met de rui... ik heb ook aldoor last van een droge strot hier in huis..weet ook niet wat t is.. de andere nijnen hebben t dan weer niet..maar ja..

@Dollie, dat gestress met die konijnenziektes blijft ook maar aldoor he... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Nayan merk i kverder ook niet echt wat, ze heeft wel vrij gele achterpoten maar ja, 't is een wit konijn dus dan valt dat ook meer op. Pax heeft ook een gelige kont, maar ook niet extreem. Is trouwens ook een licht konijn. Ik merk bij beide nooit dat het echt nat is en er is zeker geen sprake van urinebrand. Het enige wat ik merk is dat mijn vloer naar de maan gaat doordat ze er aldoor op plassen.. ;)

Vreselijk ja, je blijft er mee bezig. Is de Ć©Ć©n klaar dan begint de ander...... Moet zelfs bekennen dat ik het met Nayan al een tijdje uitstel omdat ik met Pip telkens van dierenarts naar dierenarts ga en onderzoek dit, medicatie dat.. Het is zo vermoeiend. Nayan heeft geen klachten verder hoor, anders had ik allang bij de dierenarts gestaan natuurlijk. Bovendien is de kans vrij groot dat er toch niks meer aan te doen is, als het daadwerkelijk nierproblemen zijn.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Stuart had nierfalen (hij is helaas overleden). Hij dronk veel, plast veel, urine is helder, terwijl er kalk (wit, troebel wat je ziet) in moet zitten. Hij is afgevallen van 1600 gram naar 1300 gram. Bij de da niets kunnen vinden. Ze hebben me doorgestuurd naar het dierenziekenhuis in Eindhoven, waar ik zeer tevreden over ben. (Het zou toegevoegd worden bij de lijst van konijnkundige dierenartsen, maar is helaas niet gebeurd....) Daar hebben ze bloed geprikt en een rƶntgenfoto gemaakt. Uit de bloedwaarden kon je opmaken dat de nieren slecht werken. Hij heeft nog een paar maanden een fijn leven gehad. 's avonds werd hij slecht en 's morgens vroeg hebben we hem laten inslapen. De niertjes zijn opgehouden met functioneren. Misschien herken je dingen uit dit verhaal en kun je evt. bloed laten prikken. Dan weet je wat er aan de hand is met Noelli. Dan weet je ook of je er wel of niets aan kunt doen. Dan kun je je later nooit een verwijt maken.

Beterschap voor Noelli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je kleindierenparadijs. Het is goed te weten dat soms een dierenarts ook niks kan vinden zodat je daar ook op kan letten. Ik heb zelf het idee dat ik Noellie nu minder hoor drinken uit het flesje.. en ik hou even in de gaten of ze nog steeds zoveel plast. Als dit nog steeds verontrustend is dan ga ik zeker nog een keer wat laten doen. Op een echo zouden ze zoiets toch ook moeten kunnen zien? Een echo is over het algemeen volgens mij goedkoper dan een rƶntgenfoto en daar zien ze ook wel veel meer dacht ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft een korte periode gehad dat hij urine liet lopen. Ook merkte ik dat hij sloomer en trager werd. Hij sliep veel. We hebben hem van buiten naar binnen gedaan, zodat het hem niet zoveel energie kostte (t was winter) en zodat hij onbeperkt kon eten, want de dames aten hem alles op. Daar werd hij weer wat fitter. Een periode heb ik de brokjes geweekt. Hij at niet maar hij vrat, alsof hij tekort was gekomen. Daarna koos hij zelf weer voor harde brokken. Hij was wel vrolijk en aanhankelijk. Volgens mij had hij geen pijn. Ik was ā‚¬208,00 kwijt voor t consult, bloedprikken, een rontgenfoto en bactrimel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou afvallen volgens mij niet..laatste keer dat ik dr gewogen had was eigenlijk nog niet zo lang geleden..maar dat was op zo'n stomme keukenweegschaal. Ze bewoog erg veel en ik schrok eigenlijk van hoe zwaar ze woog volgens de weegschaal... ze zat natuurlijk wel in een doos dus dat gewicht had ik er vanaf getrokken..maar dan kwam ik nog op een aardig hoog gewicht.. weet niet meer zo goed wat het was... volgens mij wel 1600 gram om en rond.. iets meer kan ook... en dat voor een NHD. Maar goed.. misschien allemaal water in t buikje van t vele drinken.. Daarna had ik een urine onderzoek laten doen, maar daar is niks geks uit gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze Pluis plast drinkt en plast ook altijd veel. Ook heldere urine. Ze valt niet af, eet goed, ziet er prima uit en is vrolijk. (heeft dus lang haar, misschien dat ze dat daarom doet, om de haren makkelijker uit haar lijf te krijgen door meer vocht? Vind ik op zich geen verkeerde redenatie)

Ik zou niet te snel gaan denken dat er iets ernstigs aan de hand is en aan de slag gaan met medicijnen, sommige konijnen drinken en plassen gewoon meer dan anderen, niks mis mee.

Zo gauw haar gezondheid achteruit gaat is het natuurlijk een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze Pluis plast drinkt en plast ook altijd veel. Ook heldere urine. Ze valt niet af, eet goed, ziet er prima uit en is vrolijk. (heeft dus lang haar, misschien dat ze dat daarom doet, om de haren makkelijker uit haar lijf te krijgen door meer vocht? Vind ik op zich geen verkeerde redenatie)

Ik zou niet te snel gaan denken dat er iets ernstigs aan de hand is en aan de slag gaan met medicijnen, sommige konijnen drinken en plassen gewoon meer dan anderen, niks mis mee.

Zo gauw haar gezondheid achteruit gaat is het natuurlijk een ander verhaal.

Helemaal mee eens. Ik heb ook een dame die erg veel drinkt, dit heeft ze ook altijd gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk drinken sommige konijnen meer dan anderen, maar als een konijn zijn drinkgewoonten verandert zou ik het toch in de gaten houden.

Een paar maanden geleden begonnen onze konijnen veel te drinken (allemaal tussen de 200 en 300 ml per dag) en zo'n twee maanden geleden hebben we bij allemaal bloed en urine laten onderzoeken, waar niets uitkwam. Na een antibioticabehandeling ging het iets beter, maar vorige week werd het drinken bij Sid en Lola weer meer. Omdat Lola inmiddels ook haar eigen urine opdrinkt hebben we vandaag weer bloed laten prikken en nu geven de nierwaarden wel duidelijk een probleem aan (nierschade wordt pas zichtbaar in het bloed als de nieren zo'n 70% van hun functie verloren hebben).

Ook hier is het gedrag en eetpatroon van de konijnen verder normaal hebben we geen andere redenen om aan te nemen dat ze niet gezond zijn. Drinkgedrag kan dus zeker wel iets zijn om in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar toch...als er nierproblemen zijn dan zou het konijn daar toch pijn van voelen en zou je het merken aan het gedrag van het beestje? Hoe gaat het nu dan met je konijntjes... gaan ze nu nog een behandeling op starten waar door ze weer beter worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet doet de nierschade op zich geen pijn, maar hebben ze last van de gevolgen van de nierschade. Dit is bijvoorbeeld het vele drinken en plassen en als het probleem vergevorderd is kunnen ze er slap en sloom van worden en vallen ze af.

Nierweefsel kan zich niet herstellen, en waarschijnlijk gaar het hier om een progressief nierporbleem (dat houdt in de nierfunctie steeds meer afneemt). We gaan dinsdag naar de DA voor urineonderzoek en een eventuele behandeling te bespreken, maar meer dan ervoor zorgen dat de nieren langzamer verslechteren zit er waarschijnlijk niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jeetje..wat rot.. nou ik hou het goed in de gaten.. door een ander ziek konijntje hier schoot het er bij in om de poepbak van Noellie en Juneau op tijd te verschonen..normaal zat er al binnen twee dagen een zwembad in.. nu dus pas na 4 dagen..en geen zwembad meer... maar net zat ze nog wel veel te drinken dus ik hou het in de gaten. Ze krijgt ook nog wel die fenbendrops.. ga er nog een weekje mee door.. dan is het drie weken. Moet voldoende zijn mocht het wel iets met EC te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk dat konijnen altijd pas zullen laten merken dat er iets is, als ze het Ć©cht niet meer uit kunnen houden van pijn of ongemak. Ze kunnen immers zomaar gevangen worden door een roofdier als die ziet dat ie zwak is. Dus je hoeft niet per definitie iets te merken ;) maar voor nu kun je niets anders doen dan het in de gaten blijven houden. Er hoeft gelukkig niet altijd iets mis te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen merk ik wel heel snel wat er met mijn diertjes is. Ik ken ze door en door..hun gedrag, handelen. Daarnaast zitten ze bij mij in huis. Dus ik zit er met mijn neus bovenop. Noellie is de vrolijkheid zelve..en ik moet eerlijk zeggen dat die zwembaden langzaam toch verdwenen zijn en ik haar niet meer zo vaak aan de fles hoor lebberen. Zelfs aan het drinken kan ik horen welk konijn het is..haha. Hoef het niet eens te zien. De manier van drinken aan het flesje zegt genoeg..haha. Ik hoop alleen dat het een fase is geweest en niet dat het ineens beter is geworden door de fenbendrops wat ik nu nog geef.. dat zou betekenen dat ze EC onder de leden heeft en dat vind ik een minder fijne gedachte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ver ben je nu met die fenbendrops? Zou best kunnen dat dat de oorzaak is geweest. Gelukkig hoeft ec niet altijd heel ernstige vormen aan te nemen met de scheve kop en zo. Mijn voedster heeft t nu ook voor de derde keer, maar tis nog altijd op te lossen met een kuurtje panacur. Dat eet ze zo op, dus geen stress hier. Zolang het zo opgelost kan worden ben ik allang blij :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .