Ga naar inhoud

konijn te mager


Jessica0502

Aanbevolen berichten

Hallo.

Ik heb sinds twee weken een konijntje erbij, Wilma, heet ze.

Toen ik haar ophaalde, was ze eigenlijk al iets te mager.

Vorige week donderdag heeft ze haar inenting gehad. Toen woog ze 1,8 kg.

Ook de dierenarts zei dat ze aan moest komen.

Barney weegt 1,9 kg. Sinds een paar dagen kan ik ook heel goed zijn ruggengraatje voelen.

Nog niet zo goed als Wilma.

Beide eten en drinken ze goed. Maar waarom komen ze niks aan?

Kunnen ze wormen hebben? Of coccidiose?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag heb ik de uitwerpselen van Barney en Wilma laten onderzoeken.

Er zaten geen wormen of andere parasieten in de keutels.

Barney is deze week toch afgevallen terwijl hij goed eet. Ook heb ik het idee dat hij wat minder energie heeft.

Normaal kwam hij altijd gelijk op mij afrennen en vragen om eten. Maar dat doet hij op dit moment ook niet.

Wilma eet echt heel veel maar komt niet aan! Barney eet ook goed!

's Morgens liggen er veel keutels waaronder ook zachte keutels, die aan de bodem vastzitten.

Ik heb ze vanmorgen een klein beetje munt en peterselie gegeven. De rest van de dag 25 gram biks per konijn en veel hooi.

Morgen bespreekt de dierenartsassistente met de dierenarts wat er gedaan moet worden.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen?

aangepast door Jessica0502
Link naar reactie
Delen op andere sites

EC kan inderdaad vermageren ondanks goed eten.

Valt Wilma nog steeds af dan?

Wat ik verder lees is dat je over een hele dag 25 gram biks per konijn geeft, maar dat is te weinig gezien hun gewicht. Ga er vanuit rond de 2 kilo wegen dan moeten ze minstens het dubbele per konijn per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook eentje die makkelijk vermagert, bij hem een eerste symptoom van de Ec die de kop weer eens opsteekt. Als je zeker bent dat hij goed eet, is Ec zeker een mogelijkheid. Ik heb toen ook vitamientjes moeten geven, om de absorptie van voedingsstoffen in de darm te verbeteren, en verder bijvoeren met al wat hij wil, dus wat extra biks of een stukje droog brood. Je kan altijd vier weken behandelen met Panacur: als je vlug verbetering ziet is het Ec; verandert er niets, dan kan het eigenlijk ook niet zo'n kwaad, die Panacur, maar dan moet je wel verder zoeken naar een oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC klinkt inderdaad (helaas) bekend, maar weet je ook zeker dat het eten echt goed gaat? Hebben ze goed naar de tandjes gekeken enzo? Geen gekwijl bij het eten ook?

Barney is een paar maanden geleden gecastreerd en toen hebben ze goed de tandjes kunnen bekijken.

Bij Wilma hebben ze tijdens een consult gekeken dus niet echt de kiezen kunnen bekijken.

Ook kwijlen ze niet bij het eten.

Hoe kan de dierenarts EC vaststellen? Moet dit door middel van een bloedonderzoek?

Want in de ontlasting was niks te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC kan inderdaad vermageren ondanks goed eten.

Valt Wilma nog steeds af dan?

Wat ik verder lees is dat je over een hele dag 25 gram biks per konijn geeft, maar dat is te weinig gezien hun gewicht. Ga er vanuit rond de 2 kilo wegen dan moeten ze minstens het dubbele per konijn per dag.

Ja 2 keer per dag 25 gram per konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is weer anders, maar het kan zijn dat ze meer behoefte hebben aan brokjes.

De 25 gram per kilo is een richtlijn, maar als ik de richtlijn bij alle konijnen aan ga houden zullen er sommige ook mager worden. Net als mijn hond die zal heel mager worden.

Ik zou de brokjes dan wel wat verhogen en de konijntjes gaan wegen, want wegen is weten.

Verder kan EC natuurlijk zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook eentje die makkelijk vermagert, bij hem een eerste symptoom van de Ec die de kop weer eens opsteekt. Als je zeker bent dat hij goed eet, is Ec zeker een mogelijkheid. Ik heb toen ook vitamientjes moeten geven, om de absorptie van voedingsstoffen in de darm te verbeteren, en verder bijvoeren met al wat hij wil, dus wat extra biks of een stukje droog brood. Je kan altijd vier weken behandelen met Panacur: als je vlug verbetering ziet is het Ec; verandert er niets, dan kan het eigenlijk ook niet zo'n kwaad, die Panacur, maar dan moet je wel verder zoeken naar een oorzaak.

Hoe bedoel je vitamientjes moeten geven? Heb je dit gedaan door meer groenvoer te geven?

Dit moet bij deze twee echt geleidelijk gebeuren anders dan hebben ze diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, niet echt duidelijk geweest, haha. Ik heb toen vitamientjes in een flesje meegekregen van de dierenarts, moesten ze x aantal druppels per dag van hebben op een stukje droog brood of iets anders. Het zou de doorbloeding en algemene gezondheid van de darm verbeteren waardoor er meer voedingsstoffen konden opgenomen worden. Vitamientjes alleen zouden het niet oplossen, maar wel helpen bij het beter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is weer anders, maar het kan zijn dat ze meer behoefte hebben aan brokjes.

De 25 gram per kilo is een richtlijn, maar als ik de richtlijn bij alle konijnen aan ga houden zullen er sommige ook mager worden. Net als mijn hond die zal heel mager worden.

Ik zou de brokjes dan wel wat verhogen en de konijntjes gaan wegen, want wegen is weten.

Verder kan EC natuurlijk zeker.

Ze zijn gek op hooi. ( bij de boer vandaan)

Alle hooiballen, wc-rollen worden iedere dag wel 3/4 keer gevuld.

Af en toe gaat het bakje met biks niet op.

Groenvoer gaat direct op.

Ik heb ze net nog gewogen. Barney is nog steeds 1,8-1,9 kg (hij wilde niet stil blijven zitten)

Bij hem kan ik wel goed zijn ruggengraatje voelen, wat eerst niet het geval was.

Wilma was ongeveer 1,7 kg (ook zij wilde niet blijven zitten)

Bij haar is duidelijk het ruggengraatje te voelen.

Maar als het EC is, ben ik er dan op tijd bij?

EC is besmettelijk toch? Wilma komt namelijk uit de opvang.

Dan zou ik deze ook moeten inlichten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, niet echt duidelijk geweest, haha. Ik heb toen vitamientjes in een flesje meegekregen van de dierenarts, moesten ze x aantal druppels per dag van hebben op een stukje droog brood of iets anders. Het zou de doorbloeding en algemene gezondheid van de darm verbeteren waardoor er meer voedingsstoffen konden opgenomen worden. Vitamientjes alleen zouden het niet oplossen, maar wel helpen bij het beter worden.

Oke, duidelijk :cool:

Ik weet nu in ieder geval wat ik zou kunnen doen als de dierenarts niet met een oplossing komt.

Bedankt voor de reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoeveel ze horen te wegen? Mijn C bijvoorbeeld woog in de opvang 2,4 kilo, zijn ideale gewicht zeiden ze daar. Regelmatig vermagerd door Ec, weegt hij nu terug 2,4 kilo. Terwijl de dierenarts de laatste keer zei dat er gerust nog een paar honderd gram bij mocht en dat hij dan 'nog gene dikke' zou zijn, ben ik al lang blij dat hij 2,4 weegt. Ik bedoel maar: wat is mager? Ik voel de rug, de schouders, de heupbotjes. De dierenarts vind hen 'slank maar gezond'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoeveel ze horen te wegen? Mijn C bijvoorbeeld woog in de opvang 2,4 kilo, zijn ideale gewicht zeiden ze daar. Regelmatig vermagerd door Ec, weegt hij nu terug 2,4 kilo. Terwijl de dierenarts de laatste keer zei dat er gerust nog een paar honderd gram bij mocht en dat hij dan 'nog gene dikke' zou zijn, ben ik al lang blij dat hij 2,4 weegt. Ik bedoel maar: wat is mager? Ik voel de rug, de schouders, de heupbotjes. De dierenarts vind hen 'slank maar gezond'.

Ik geloof dat het Nederlandse dwerghangoren, blauwoog en roodoog, zijn.

Op deze site staan ook foto's maar ze lijken wel wat groter.

http://www.denederlandsehangoordwerg.nl/standaard.htm

Wilma's ruggengraatje is te goed te voelen. Het lijkt mij niet dat haar ideale gewicht tussen de 1450 en 1650 is.

Het vreemde is dat Barney altijd een 'dik' wit pluizebolletje was, maar sinds deze week zijn ruggengraatje ook te voelen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het raskonijntjes zijn, is het inderdaad makkelijker het juiste gewicht te bepalen.

Er moet toch een reden zijn dat ze te mager zijn.

Zijn er nog symptomen? Urinebrand? Wankele achterhand/spierzwakte? Wiebelen met het hoofdje? Kwijlen ze, hebben ze een natte kin? Traanogen? Eten ze hun blindedarmkeutels goed op?

Ik denk toch nog steeds aan Ec, waarschijnlijk door mijn eigen ervaringen: konijn uit de opvang dat vermagert. Ec is inderdaad besmettelijk, dus grote kans dat Wilma het meegebracht heeft uit de opvang en op haar beurt Barney heeft aangestoken. Je kan de opvang verwittigen, maar heel veel kunnen ze er niet mee. Je kan met zo'n massa dieren in dezelfde ruimte niet voorkomen dat ziektes overspringen en ze zullen al alle hygiënische maatregelen treffen die ze kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als Barney niks is afgevallen op daadwerkelijke weegschaal is het dan niet gewoon verharing? Is hij nog jong, met de groei?

Ik zou echt even komende tijd wegen is weten bij beide doen en alles opschrijven.

Het ideale gewicht is wat ze graag zien hoe groot een konijntje is voor de tentoonstellingen, maar je hebt altijd grotere en die moeten inderdaad niet dat gewicht hebben :)

EC is inderdaad besmettelijk, maar dit lijkt me een korte termijn. Daar komt boven op dat ten tijden dat de symptomen zichtbaar zijn ze niet meer besmettelijk zijn. Daarbij zijn zoveel konijnen in Nederland drager (er zijn berichten van zo'n 80%) op zoveel verschillende plekken dat de kans dat Barney al drager was erg groot is. Het kan wel tot uiting komen onder momenten van stress bijvoorbeeld een koppeling.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Als het raskonijntjes zijn, is het inderdaad makkelijker het juiste gewicht te bepalen.

Er moet toch een reden zijn dat ze te mager zijn.

Zijn er nog symptomen? Urinebrand? Wankele achterhand/spierzwakte? Wiebelen met het hoofdje? Kwijlen ze, hebben ze een natte kin? Traanogen? Eten ze hun blindedarmkeutels goed op?

Ik denk toch nog steeds aan Ec, waarschijnlijk door mijn eigen ervaringen: konijn uit de opvang dat vermagert. Ec is inderdaad besmettelijk, dus grote kans dat Wilma het meegebracht heeft uit de opvang en op haar beurt Barney heeft aangestoken. Je kan de opvang verwittigen, maar heel veel kunnen ze er niet mee. Je kan met zo'n massa dieren in dezelfde ruimte niet voorkomen dat ziektes overspringen en ze zullen al alle hygiënische maatregelen treffen die ze kunnen.

Wilma wiebelt met haar hoofdje. Maar ik dacht dat albino's dat deden als ze niet goed konden zien.

Beide konijntje hebben af en toe traanoogjes.

Ze hebben geen natte kinnetjes.

Af en toe zie ik eens een blindedarmtrosje liggen maar meestal is het even later weg. ( af en toe laten ze het dus wel liggen)

Soms hebben ze 's morgens wat plakpoep.

Ik weet niet precies wat urinebrand is maar Barney doet kleine plasjes op allerlei plaatsen.

Zijn urine stinkt ook opeens heel erg!

Zijn dit allemaal symptomen van EC?

@ Aniek. Ze zijn nu twee weekjes samen. Barney wordt in september 1 jaar.

aangepast door Jessica0502
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ons Rosalie nog veel te mager was, had de dierenarts me aangeraden haar wat krachtvoer bij te geven (heb ik bij de DA meegekregen), ik heb vitaminen meegekregen (maar die wil ze niet opdrinken helaas, dus moet het via het bekje inspuiten).

Eveneens kan het niet zoveel kwaad voor een konijn met ondergewicht om wat vaker voeding aan te bieden, zeker als je ziet dat ze erom vragen.

Dan zou ik ook eerder verspreid over de dag wat geven ipv veel in één keer.

Voldoende hooi blijft belangrijk.

Ook niet vergeten dat bijkomen traag moet gaan, je kan ze niet op korte tijd gaan vet mesten, dat is helemaal niet goed.

Je kan in overleg met de DA es kijken wat je van 'dikmakende' groente / fruit mag / kan bijgeven, voor dat beetje extra energie.

Het kan zijn dat ze wat onder de leden hebben, of dat ze veel energie opgebruiken en misschien wat extra nodig hebben om op gewicht te blijven.

Mettertijd zouden ze dan toch een normaal voedingspatroon moeten ontwikkelen zodat je precies weet hoeveel biks je kan geven met hoeveel groenvoer erbij (bovenop het hooi natuurlijk).

Ik zou toch hun voeding eens samen met de DA onder de loep nemen en een grondig nazicht van hun algemene gezondheid.

Duidelijk vertellen hoe je konijntjes de dag (en nacht) doorbrengen, in de zin van hoe actief ze zijn.

Wie weet zijn ze simpel weg veel actiever dan een doorsnee konijn, verbruiken ze meer en hebben dan ook net dat ietsje meer voeding nodig, mogen ze misschien iets met wat meer caloriën erin fzo?

Ik zou zelf niet gaan dokteren, maar toch goed met de DA overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat mijn dierenarts(en) niet konijnkundig is/zijn.

Zij adviseerde om minder biks te geven en meer hooi.

Maar volgens mij kunnen konijnen niet echt aankomen van hooi.

Ik kon wel een pro-biotickuur meekrijgen.

Gelukkig hadden best veel mensen gereageerd op dit topic en veel adviezen gegeven.

De symptomen die mijn konijnen hebben, kunnen de beginverschijnselen van EC zijn.

Daarom heb ik het zekere voor het onzekere genomen en gekozen om toch voor EC te behandelen.

Ik mocht kiezen tussen Panacur of Fenbendrops. Ik heb toch gekozen voor Fenbendrops omdat dit vloeibaar is.

Deze kuur moet ik een maal daags, gedurende 28 dagen geven.

Vanavond ben ik ermee begonnen. Ook geef ik extra vitamines, op een stukje brood.

Barney vond de Fenbendrops maar smerig en stak zijn tongetje steeds uit.

Wilma slikte het niet echt weg dus heb een beetje extra gegeven omdat de helft langs haar bekje liep.

Nadat ze Fenbendrops gekregen hebben, mochten ze even loslopen in de kamer.

Wilma vond dit helemaal super. Ze was erg nieuwsgierig en rende rondjes door de kamer.

Heeft iemand van jullie ervaring met Fenbendrops?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .