Ga naar inhoud

Veel drinken


Mi3k

Aanbevolen berichten

Mijn voedster van 14 weken (1100 gram) drinkt ineens veel meer dan eerst, zo'n 300 ml per dag. Ik las in een boek dat ze gemiddeld 50-150 ml per kilo per dag drinken. Moet ik me zorgen maken? Weten jullie een oorzaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorzaak kan ook gewoon verveling zijn, jonge konijnen hebben nog veel energie en moeten die kwijt.

Als het beestje in een kooi verblijft dus wat bezigheidstherapie zoals meer los laten lopen en speelgoed bv een speelbal.

En ter zijner tijd natuurlijk een kameraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

plotseling veel drinken is een symptoom van EC. Geen paniek, het hoeft het niet te zijn, maar het kan wel. Merk je nog andere dingen aan haar? Bijvoorbeeld een wit vlekje in haar oog, veel plassen, zoveel dat ze een natte onderkant heeft, een kopje dat een tikkie scheef staat, of achterpootjes die niet goed mee willen?

Of krijgt ze ineens minder groenten?

Zelf zou ik er wel even mee langs de dierenarts gaan voor de zekerheid en zorgen over EC uitspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Mijn konijntje loopt minimaal 5 uur per dag los, en heeft veel speelgoed. Verveling is niet waar ik het eerste aan denk.

Wel heeft ze natte poten en onderbuik, verder nog geen symptomen.. Maar ik maak voor de zekerheid maar een afspraak bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Floor is een raadsel project voor de DA. De urine is zuur en weinig geconcentreerd, geen sporen van infectie. Dit kan diabetes insupidus zijn, de nieren filteren wel het bloed maar nemen geen daarna geen vocht weer op in de bloedbaan (ik werk in de zorg ;-)). Dus ze plast veel en daardoor drinkt ze ook veel. Dat gaan ze uitsluiten met een drinkproef komende week.

Anders is het van psychische aard en kunnen we het vocht aanbod beperken.

Zelfs het dierenziekenhuis in Utrecht buigt zich over mijn konijntje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ik geloof niet dat het helemaal klopt wat je daar zegt, op de site van wilhelminapark staat:

We controleren bij konijnen met PU/PD door middel van bloedonderzoek of de nierfunctie nog goed is, indien deze normaal is is de diagnose E. cuniculi waarschijnlijker.

Daar onder staat echter weer dit:

E. cuniculi tast de nieren aan doordat het er een ontstekingsreactie veroorzaakt in het nierweefsel. Doordat de protozoen vastlopen in de nieren geven ze in het nierweefsel een ontsteking. Hierdoor ontstaan problemen als veel drinken en plassen door de nierschade. Het nierweefsel kan de urine niet meer opnemen en daardoor gaat er veel urine geproduceerd worden. In het bloed zie je een hoge waarde van het ureum en het kreatininegehalte in het bloed. Deze verhoging is een bewijs dat de nieren aangetast zijn.

Dit is een link naar de pagina, al weet ik niet zeker of dat mag, maar ik dacht het wel: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/veel%20drinken.html

Maar goed, als er zo veel experts met jouw konijntje bezig zijn zal het wel geen EC zijn lijkt me :)

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ik geloof niet dat het helemaal klopt wat je daar zegt, op de site van wilhelminapark staat:

We controleren bij konijnen met PU/PD door middel van bloedonderzoek of de nierfunctie nog goed is, indien deze normaal is is de diagnose E. cuniculi waarschijnlijker.

Daar onder staat echter weer dit:

E. cuniculi tast de nieren aan doordat het er een ontstekingsreactie veroorzaakt in het nierweefsel. Doordat de protozoen vastlopen in de nieren geven ze in het nierweefsel een ontsteking. Hierdoor ontstaan problemen als veel drinken en plassen door de nierschade. Het nierweefsel kan de urine niet meer opnemen en daardoor gaat er veel urine geproduceerd worden. In het bloed zie je een hoge waarde van het ureum en het kreatininegehalte in het bloed. Deze verhoging is een bewijs dat de nieren aangetast zijn.

Dit is een link naar de pagina, al weet ik niet zeker of dat mag, maar ik dacht het wel: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/veel%20drinken.html

Maar goed, als er zo veel experts met jouw konijntje bezig zijn zal het wel geen EC zijn lijkt me :)

Dat tweede stuk komt op mij betrouwbaarder over, het lijkt alsof er in de eerste zin "onwaarschijnlijker" moet staan.

Floor haar Kreat was juist aan de ondergrens van normaal, haar urine is dus sterk verdund. Dit was voor de DA een reden minder voor EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat om een konijntje van 14 weken, het komt niet vaak voor dat bij zulke jonge konijntjes EC voorkomt. Hoewel je het natuurlijk niet uit kan sluiten vind ik dat iedereen tegenwoordig bij alles wel heel snel EC roept. Veel succes met de onderzoeken en tests, hou ons op de hoogte! Zo te lezen heb je wel hulp van goede dierenartsen, dat is heel fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .