Ga naar inhoud

Hetzelfde voer, nu ineens afvallen


hawahaai

Aanbevolen berichten

Mijn twee dwergkonijnen krijgen een afgewogen hoeveelheid biks. Met die hoeveelheid bleven ze het afgelopen jaar keurig stabiel op gewicht, maar nu merkte ik dat ze allebei 150 gram zijn afgevallen. Eerder kregen ze wat meer, maar kwamen ze aan.

Hoe weet ik nu wat de juiste hoeveelheid is? Of maakt het seizoen/de temperatuur hierbij verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze in hun eigen gewicht voortdurend hetzelfde gebleven? Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar als ze pas 1 zijn, waren ze vorig jaar nog in de groei. Dan zijn ze nu zwaarder en hebben ze zeker behoefte aan meer. Hoeveel geef je ze nu? Zo'n 15-20 g per kg lichaamsgewicht is het streven hier, en onbeperkt hooi natuurlijk. Is dit in orde en is het overige niet het geval, zou ik eens contact opnemen met je da. Waarschijnlijk is het dan iets medisch. 150 g is voor een dwergje namelijk wel erg veel... En afvallen door het seizoen heb ik nog niet eerder gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wogen heel constant, 1.2 en 1.3 kg, en zijn allebei 150 gram afgevallen. Ze worden dit jaar allebei 3 jaar. Ze hebben altijd hooi tot hun beschikking en dat wordt ook aardig gegeten, niet anders dan een tijd terug in ieder geval. Ze krijgen regelmatig wat groenvoer en zien er gezond uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze in hun eigen gewicht voortdurend hetzelfde gebleven? Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar als ze pas 1 zijn, waren ze vorig jaar nog in de groei. Dan zijn ze nu zwaarder en hebben ze zeker behoefte aan meer. Hoeveel geef je ze nu? Zo'n 15-20 g per kg lichaamsgewicht is het streven hier, en onbeperkt hooi natuurlijk. Is dit in orde en is het overige niet het geval, zou ik eens contact opnemen met je da. Waarschijnlijk is het dan iets medisch. 150 g is voor een dwergje namelijk wel erg veel... En afvallen door het seizoen heb ik nog niet eerder gehoord.

Dit klopt niet. Een konijn dat uiteindelijk twee kg gaat wegen maar op dit moment nog maar één kg weegt, moet wél naar die twee kg gevoerd worden, sterker nog, je moet konijnen die groeien gewoon ruim voeren. Je moet altijd voeren naar het uiteindelijke gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klopt niet. Een konijn dat uiteindelijk twee kg gaat wegen maar op dit moment nog maar één kg weegt, moet wél naar die twee kg gevoerd worden, sterker nog, je moet konijnen die groeien gewoon ruim voeren. Je moet altijd voeren naar het uiteindelijke gewicht.

De konijnen zijn al volwassen en moeten dus juist naar hun normale gewicht gevoerd worden ;) Als goed is zijn het echte dwergjes en dus zullen ze geen 2 kilo gaan wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus mijn probleem met voeren... heb een koppeltje van 5 maanden en ze wegen nu 1.2 en 1.3 kilo... maar wat is hun uiteindelijke gewicht?

Ik heb geen idee dus ik voer op het moment naar behoefte biks, flink hooi en ook 2x op een dag wat groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen zijn al volwassen en moeten dus juist naar hun normale gewicht gevoerd worden ;) Als goed is zijn het echte dwergjes en dus zullen ze geen 2 kilo gaan wegen.

Ik doelde niet op deze konijnen, het was bedoeld als algemeen voorbeeld. Ik wilde aangeven dat wat Deeskuh zegt niet klopt, de gewichten die ik noemde ter illustratie. Ik nam aan dat iedereen verder wel de conclusie kon trekken dat dat niet voor deze konijnen geldt aangezien die allang niet meer groeien. Wat ik uit Deeskuhs tekst opmaakte is dat ze voerde naar het toenmalige gewicht van de konijnen, terwijl je dat nooit moet doen met konijnen in de groei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met rasloosjes is dat toch moeilijk schatten.. Dus hier kregen ze in het begin onbeperkt. Toen ik wist dat dat niet goed was, tot 1 kg. Waar ze op uit zouden komen wist ik immers niet met rasloze dwergen. Nu krijgen ze voor hun gewicht, dus meer. Het zal niet perfect zijn, maar als je het niet weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .