Ga naar inhoud

Prozyme


Eefje

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik dit hier moet posten of bij voeding, sorry als het verkeerd staat!

Mijn ram is flink aan het verharen en ik vond de laatste dagen wat kleine keutels en kettingkeutels, dus heb ik gisteren en vandaag wat prozyme over de groenten gedaan. Nu keutelen mijn kleintjes weer alsof het vlaamse reuzen zijn! Moet ik ze dan nog prozyme blijven geven of kan je daar gewoon weer mee stoppen als het er weer goed uitziet? Of is het verstandig om nog een tijdje kleinere hoeveelheden op de groenten te geven? Kan het kwaad als je het langere tijd geeft?

aangepast door Eefje
typo..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tara,

Mijn Teddy heeft een paar weekjes geleden ook kettingkeutels gehad en heb toen ook prozyme gehaald. Bij mij in de bijsluiter staat dat je het ook mag geven als je konijntje erg aan het verharen is en de keutels kleiner en harder zijn. 1 a 2 keer een mespunt per dag. Ik maak er uit op dat je het niet meer moet geven als de keutels weer normaal zijn. Of het echt kwaad kan weet ik niet, maar bij mijn teddy zijn de kettingkeutels niet terug gekomen. Ik geef nu ook wat meer groenvoer.. Misschien dat dat ook wat scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik las is dat je het preventief mag geven, ik geef het al een aantal weken over de groente.Mespuntje inderdaad. Zeker nu ze zo i de rui zijn, maar vraag me nu ook af mag je doorgaan? Er staat dat het preventief gegeven mag worden, en ze doen het er prima op. Nog nooit zulke mooie keutels gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook inderdaad, het is ook niet duur, dus het zou wat dat betreft geen probleem zijn om het te blijven geven. Op zich zijn het natuurlijke enzymen toch? Ik zal de vraag even naar Maryo sturen (stichting konijnenbelangen), zij heeft hier vast en zeker antwoord op, ik laat weten wat ze zegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord van Maryo:

Preventief heb je er het meeste baat bij, als er eenmaal een verstopping is dan helpt het ook wel, maar dan zijn er andere maatregelen nodig.

Het kan geen kwaad om een dagelijkse dosering te blijven geven. Zo lang ze in de rui zijn kun je het in elk geval gewoon blijven geven.

Er zijn mensen die hun konijn altijd eenmaal daags een dosering blijven geven, omdat het konijn het “dan beter doet”, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je zou je rammetje ook op zo’n onderhoudsdosering kunnen zetten, ook als de ruiperiode voorbij is. En dan even kijken of dat scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen die hun konijn altijd eenmaal daags een dosering blijven geven, omdat het konijn het “dan beter doet”, als je begrijpt wat ik bedoel.

Zoals ik hier met Puk. :yes:

Zo gauw ik haar van de Prozyme afhaal gaat het weer fout (ze poetst Dille heel veel)

Ik doe iedere morgen een beetje op een blaadje witlof en dat gaat nog altijd prima.

De werking van Prozyme schijnt niet bewezen te zijn, ik echter, vind dat mijn konijnen er veel baat bij hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh goed om te weten! Dan denk ik dat ik het ook gewoon weer ga geven. Is de kans op een verstopping ook niet zo groot. Waar ik wel benieuwd naar ben.. Hoe zorgen jullie ervoor dat je konijntjes het binnen krijgen?? Want ik deed vaak een mespuntje op een stukje witlof of andijvie zodat het blijft plakken, maar hij is zo slim om die stukjes waar de prozyme op zit vaak te laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind 'mespuntje' ook een nogal betwistbare hoeveelheid.. Ik geloof dat ik nu een kwart theelepel geef over de groenten, maar of dat een mespuntje is.. Het zal wel niet te veel zijn, ik zie nu nog af en toe een verdwaalde minikeutel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel het idee dat ze nu ook echt veel meer keutelen met dat spul, er liggen echt grote hopen in de bak en helaas nu ook veel meer keutels buiten de bak, maar ach, moet toch vaak vegen, want ze maken er ook altijd wel een flinke hooibende van ;)

Wel nog steeds af en toe een hele kleine keutel, snap er niks van, maar ach, maak me er geen zorgen om..

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het al jaren niet meer. Wel een tijd gedaan, maar ik moet zeggen dat nu ze allemaal buiten leven en daar lekker kunnen rennen en badjakkeren, de rui geen problemen geeft. Laat ik het zo zeggen: ik merk geen verschil als ik dat spul wel geef, en als ik het niet geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het al jaren niet meer. Wel een tijd gedaan, maar ik moet zeggen dat nu ze allemaal buiten leven en daar lekker kunnen rennen en badjakkeren, de rui geen problemen geeft. Laat ik het zo zeggen: ik merk geen verschil als ik dat spul wel geef, en als ik het niet geef.

Ik geef het ook al jaren niet meer dus zelfde ervaring als jij ;). Als ze hier kleinere keutels hebben (eigenlijk nooit meer sinds ik ze nauwelijks droogvoer geef) geef ik meer hooi, natte groente en nog minder/geen droogvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .