Ga naar inhoud

Konijn eet niet zelfstandig na stress


Dolphinlover1308

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag gingen we voor de algemene controle en vaccinaties naar de dierenarts. Nu bleek dat bij mijn voedster de oortjes vies waren, alletwee. De dierenarts heeft het smeer (het zat te diep om het er zo uit te halen) los geweekt met een soort olie en daarna kon ze het weghalen. Dit zag er wel heel wild uit.

Het is van zichzelf best een schuw konijntje en de behandeling leverde haar heel veel stress op. Nu heeft ze sindsdien niet meer zelf gegeten. Ik ben haar om de paar uur aan het dwangvoeren met critical care, in kleine beetjes. Ondertussen gooi ik allerlei lekkers voor haar neus, maar ze heeft geen interesse. Het mannetje eet het vervolgens op. Een uurtje terug klonk het of ze zat te kauwen, maar ik heb haar niet iets zien pakken. Ik weet niet zeker of ze dus daadwerkelijk iets at of dat het tandenknarsen was.

Gisteren ben ik met haar naar de dierenarts gegaan, omdat ik niet zeker wist of haar buikje goed voelde. Ik was bang voor gas, maar haar buikje was gelukkig helemaal goed. De darmen deden ook nog hun werk. De dierenarts dacht aan een stressaanval omdat ze zo stressgevoelig is en heeft me geadviseerd om de paar uur een beetje critical care te geven om de darmen in beweging te houden. Liever om de paar uur een beetje dan drie keer per dag een hele spuit. Dat deed ik al en doe ik nu nog steeds. Maar hoe lang kan het duren voordat ze de stressaanval weer te boven is en weer gaat eten? Hebben jullie daar ervaring mee?

Ondertussen is ze qua gedrag redelijk zichzelf. Misschien iets lomer dan anders, maar niet heel erg. Alleen geeft ze het mannetje niet zoveel aandacht als dat ze anders doet en hij wil nu regelmatig op haar kruipen, maar daar is zij het niet mee eens. Ik ga wanneer sowieso nog overleggen met de da, maar ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met een stressaanval en hoe lang het kan duren. Het dwangvoeren gaat prima, al gaat ze wel meer tegenstribbelen (een goed teken?). Ik ben verder bang dat ik haar continu verzadig waardoor ze geen behoefte heeft om te eten en het daarom ook niet doet. Wat is dan slim? De tijd tussen de voedingen steeds verlengen, in de hoop dat ze trek krijgt? Deze vraag leg ik zo ook voor aan de da. Ben benieuwd naar jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm.. mijn vorige konijn wilde ook niet eten na zijn castratie, uiteindelijk werden zowel hij als ik mega gestressed door het dwangvoeren. Ik had zijn favoriete hapjes gewoon bij hem liggen en eigenlijk toen ik er helemaal doorheen zat begon hij zelf te eten alsof er niks aan de hand was.. pfff.

Wat ik wil zeggen: ik zou gewoon volgens doktersadvies proberen door te gaan maar probeer zelf zo min mogelijk erover te stressen. Het beestje zal zich het best voelen wanneer alles als vanouds is. Misschien kan je haar trouwens wat superlekkers aanbieden vlak voordat je zou moeten dwangvoeren? Bij mijn vorige konijn wist ik dat als hij geen rozijntje meer wilde dat er iets ontzettend mis was bijvoorbeeld.

Naja.. heel veel succes in ieder geval, sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nina had hetzelfde toen ik de DA naar haar stipje in haar oog liet kijken, ze at de avond goed maar de opvolgende middag niet...

Dus wij naar de DA en ze hebben haar 1x gedwangvoerd en een nacht ter opservatie daar gehouden en nu is ze er bijna bovenop..

Ik heb ooit gelezen dat mensen hun konijns' dwangvoer door appelmoes mixte en dat hij dat dan wel zelfstandig at, misschien zoiets al weet ik niet of dat zo gezond is?!

iig sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer haar zo veel mogelijk te verleiden zelf te eten en raak zelf ook niet te gestrest, konijnen merken dat echt!

Verleid haar met alle lekkere hapjes die je maar kan verzinnen en als het een stresskonijntje is zou ik ook niet te veel op haar gaan zitten kijken. Om de paar uur kijken, maar haar daar tussen haar rust gunnen. Het eten wat je neerlegt bij haar meet je nauwkeurig af, zo kun je zien of ze zelf gegeten heeft.

Beweging werkt ook eetlust opwekkend, laat haar dus ook lekker de benen strekken.

Ik zou juist in dit geval, als de darmen toch al van slag zijn door een aantal dagen niet zelf eten, niet snel naar te veel suikers pakken zoals in appelmoes zitten. Ik zou het bij lekker groenvoer, kruiden, (kruiden)hooi en brokjes houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor het reageren! We hebben de da gebeld voor overleg en ze wilden mijn konijn voor de zekerheid graag nog even zien om zeker te zijn dat er geen gasbuik ontwikkelde. Dat was gelukkig niet zo. Het gekke is dat ze verder zo goed als helemaal zichzelf is, maar dat ze alleen niet wil eten. De dierenarts heeft totaal geen reden kunnen vinden. Temperatuur oké, keutels in orde, tandjes, oren. Ook was ze bij de da heel erg levendig en gisteren totaal niet. In overleg met haar zou ik vandaag nog twee keer dwangvoeren en daarna niet meer om te kijken wat ze doet. Het voer dat ik neerleg afmeten lukt niet. Ze lopen met zijn tweeën en eet zij het niet, dan eet hij het wel. Ook lopen ze dag en nacht los, dus aan beweging hoeft ze ook geen gebrek te hebben. Ze loopt ook wel aardig, net als anders. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken en de tips! Kijken of ze zo op de groente af komt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met niet eten door stress, maar wel veel ervaring met dwangvoeding geven. Mijn konijn kon op een gegeven moment helemaal niet meer eten door een kaakabsces en daarna nadat wat kiezen waren getrokken. Hij had toen 6 spuiten dwangvoeding per dag nodig. Eerst moest hij ook in de houdgreep, daarna hebben we hem uiteindelijk in een mandje op tafel gezet (van de grond en op gladde oppervlakken loopt hij niet weg) en hoefden we alleen zijn voorpoten op te tillen en zijn hoofd stil te houden om dwangvoeding te kunnen geven en uiteindelijk vond hij het zelfs helemaal geen probleem meer en konden we het zelfs zonder spuit geven! Met stress is dat waarschijnlijk heel anders, want mijn konijn had uiteindelijk wel eetlust, maar misschien als je het op zo'n manier aanpakt dat ze het beter toelaat? Wij mengden het poeder trouwens met wortel babyvoeding en afwisselend met appel-wortel omdat dat dunner is en dus meer poeder bij kan, dat vond mn konijn lekker en ging ook makkelijker door de spuit dan met water. Mijn andere konijnen heb ik wel eens in een handdoek gewikkeld dan bleven ze uiteindelijk ook wel rustig.

Ik hoop dat je er misschien wat aan hebt en dat het snel beter gaat! Vervelend om je zo'n zorgen te moeten maken om je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .