Ga naar inhoud

Wat allemaal nodig?


Leeuwtje1979

Aanbevolen berichten

Binnenkort ga ik m'n eerste dwergkonijnen koppeltje gaan ontmoeten in de konijnenopvang.

Nu heb ik al heel wat gelezen,maar raak zo wat het noorden kwijt wat ze nodig hebben qua voeding.

Zover ben ik al:

-biks (bvb Hopefarms supertrio of Supreme Science)

-hooi (met al dan niet kruiden bijgevoegd)in een bal of gewoon los?

-stro (voornamelijk als bodembedekker)

-gedroogde "snacks" bvb groenten,kruiden,fruit

Moeten ze dagelijk verse groenten/bloemen (bvb paardenbloem) en wat fruit hebben?Of kan de gedroogde variant dit deels vervangen?

De lijst van giftige planten en aanverwanten heb ik reeds soorgenomen.

Water in een drinkfles.

Nog verdere opmerkingen/toevoegingen?

Bedankt het is allemaal nieuw.Heb wel al hamsters,maar is toch nog iets anders :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ben je al een heel end heen hoor :) ik geef zelf gedroogde kruiden niet ter vervanging van verse groenten/kruiden maar op zich kan het wel. Beide zijn namelijk een goede aanvulling op het dieet van je konijn maar niet perse nodig. Wat uitermate belangrijk is, is dat ze altijd onbeperkt hooi tot hun beschikking hebben en daarnaast dagelijks een kleine portie brokken (10-25 gram per kg, afhankelijk van merk/soort) krijgen. In principe is dit voldoende om je konijnen goed gevoed en gezond te houden. Ik kies er zelf wel voor om veel groenten en (gedroogde) kruiden te voeren, omdat dit het dichtst bij de natuur staat. Ik geloof zelf dat dit uiteindelijk toch gezonder voor ze is en daarnaast biedt het ze meer uitdaging. Brokken vullen namelijk enorm maar zijn snel gegeten, willen ze met groente/kruiden net zo veel voedingsstoffen binnenkrijgen zullen ze er (veel) meer van moeten eten. En da's goed, want dan zijn ze lekker bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je je zo goed voorbereidt! Ik heb hier niet zoveel aan toe te voegen. Net als bij Dollie krijgen ze hier ook groenten en kruiden. 's Morgens een flinke bak groenten en 's avonds laat een klein handje kruiden. En natuurlijk biks en onbeperkt hooi. Fruit geef ik eigenlijk nooit, heb er eentje met gevoelige darmen die niet zo top reageert op spul met veel suiker..

Heel veel plezier met de rest van de voorbereidingen en de ontmoeting met je konijntjes, zo leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zonet een hok gekocht,de Woodland Tridolf (op google te bezichtigen ;) ).

Ik gaf er de voorkeur aan omdat het een groot binnenhok heeft,met plastic bakken is binnenin en geen hout (beter voor de urine),een schuin afdak tegen de zon die vanaf de zuiderkant schijnt en de achterkant van de ren is ook dicht (ook zon buitenhouden).

Nu moet m'n mannetje nog een rennetje maken zodat ze niet alleen in de ren kunnen onder het hok,maar ook eruit :)

Komt goed allemaal,spannend!!! :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .