Ga naar inhoud

fatale narcose bij konijntje


loesz

Aanbevolen berichten

Hoi lieve mensen,

Ik wil even vragen hoe het precies zit met narcose bij konijntjes. Vandaag had namelijk een afspraak voor het laten castreren van mijn konijntje en helaas heeft hij het niet overleefd. :frown:

Mijn dierenarts vertelde mij dat ze een narcose had gegeven (afgemeten op het gewicht van mijn konijn) maar dat mijn konijntje halverwege de operatie met zijn pootje begon te trekken en dat, dat een teken is dat hij wakker zou worden. Omdat de wond nog open was moest er narcose bij gespoten worden. Hier door had hij een hartstilstand gekregen. Mijn dierenarts zei dat dat komt door de adrenaline die een konijn aanmaakt op het moment dat hij gestrest is. Dit kan er voorzorgen dat hij de narcose "overwint" waardoor hij veel eerder wakker word. Door die extra spuit narcose die mijn konijntje heeft gekregen zou zijn hartje zo hard zijn gaan kloppen door de adrenaline dat daardoor zijn hart stil is gaan staan.

Mijn dierenarts zelf was er ook helemaal van ontdaan en zei dat dit voorkomt bij 1 op de 1000 konijnen.

Vandaar dus eigenlijk mijn vraag hoe dat precies zit en werkt met narcose bij konijntjes. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een konijntje nog gestrest is als het nog half onder narcose is en er nog narcose word bij gespoten. de hoeveelheid narcose vloeistof is ook afgemeten op zijn gewicht wat hij dus verdragen kan. Maar hij heeft dus meer narcose gehad. Heeft hij niet gewoon te veel gehad?

Sorry als hier al een topic over is of informatie over te vinden is op de site. Ik ben nog helemaal ontdaan en verdrietig van deze heftige dag. En kon zo snel geen antwoord vinden op mijn vraag. Alvast dankjewel voor jullie antwoorden.

Liefs,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat naar. Dit komt volgens mij inderdaad niet vaak voor. Sterkte met het verlies.

Even een vraag die meteen bij mij opkwam; was dit een konijnkundige dierenarts? Heb je gevraagd aan hem/haar hoevaak hij/zij een castratie uitvoert of wat andere achtergrond informatie? Hoe was verder de indruk van de DA, voor de castratie en ook wat hij/zij daarna zei tegen je?

En ook belangrijk, hoe was de gezondheid van je konijn? Helemaal op en top? Als er verder niets met je konijn aan de hand was krijg ik toch het gevoel dat de DA een fout heeft gemaakt en inderdaad teveel narcose gegeven. Of in eerste instantie iets te weinig waardoor het konijn te vroeg wakker werd, en daarna toch teveel gegeven.

Maar, ik ben geen dierenarts en weet het dus niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden een ram binnen gekregen die vermoedelijk half wild is. Half wilde konijnen zijn vaak enorm gestrest wanneer ze gehanteerd worden en hebben een heel sterk instinct. Vluchtgedrag is bij hen veel sterker aanwezig dan bij tamme konijnen. Dit konijntje viel echt heel snel in slaap, maar werd vervolgens algauw wakker. We hebben meerdere malen bij moeten spuiten en alsnog was ie nauwelijks terug in slaap te krijgen. Was echt heel naar voor hem, maar ja, je kunt niet halverwege een castratie ophouden. De balzak hechten lukte al niet meer, dan moest er echt gevaarlijk veel bijgespoten worden, hij zat al heel hoog. Hechten hoeft niet perse dus dat hebben we maar zo gelaten. Hij heeft uiteindelijk zeker twee keer de normale dosering gehad. Nu is de gangbare dosering wel wat anders dan de maximale dosering, in principe zal jouw konijntje ook niet direct zo maar het maximum gekregen hebben denk ik. Het deel van de hartaanval weet ik niet, Jumper (het opvangkonijntje) is ook wel weer wakker geworden. Maar verder klinkt het verhaal van jouw dierenarts me heel logisch in de oren.

Heel veel sterkte! :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat naar. Dit komt volgens mij inderdaad niet vaak voor. Sterkte met het verlies.

Even een vraag die meteen bij mij opkwam; was dit een konijnkundige dierenarts? Heb je gevraagd aan hem/haar hoevaak hij/zij een castratie uitvoert of wat andere achtergrond informatie? Hoe was verder de indruk van de DA, voor de castratie en ook wat hij/zij daarna zei tegen je?

En ook belangrijk, hoe was de gezondheid van je konijn? Helemaal op en top? Als er verder niets met je konijn aan de hand was krijg ik toch het gevoel dat de DA een fout heeft gemaakt en inderdaad teveel narcose gegeven. Of in eerste instantie iets te weinig waardoor het konijn te vroeg wakker werd, en daarna toch teveel gegeven.

Maar, ik ben geen dierenarts en weet het dus niet zeker.

Dankjewel voor jullie reacties. Of het een konijnkundig dierenarts is weet ik niet. Toen ik net mijn konijntje had en belde om te vragen of ze ook konijnen behandelden zeiden ze ja. Dan mag ik er hoop ik toch wel vanuit gaan dat ze weten wat ze doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden een ram binnen gekregen die vermoedelijk half wild is.Half wilde konijnen zijn vaak enorm gestrest wanneer ze gehanteerd worden en hebben een heel sterk instinct. Vluchtgedrag is bij hen veel sterker aanwezig dan bij tamme konijnen. :frown:

Mijn konijntje was een dwerghangoortje werd me verteld en hij was inderdaad ook maar klein. Maar hoe groot is dan de kans dat mijn konijntje een half wild konijntje was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje was een dwerghangoortje werd me verteld en hij was inderdaad ook maar klein. Maar hoe groot is dan de kans dat mijn konijntje een half wild konijntje was?

Die kans is nihil. Mijn verhaal was ook meer ter illustratie dat het dus wel kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend naar! Heel veel sterkte!

Heb dan niet heel veel ervaring, maar het verhaal klinkt ook mij niet onlogisch in de oren hoor. Wat ik er (in theorie) wel van weet is dat dit inderdaad kan gebeuren en dit verhaal daardoor heel aannemelijk maakt.. De pijn en het verdriet van het verlies natuurlijk niet!

Veel sterkte met de verwerking!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte zo wil je je konijntje niet verliezen :aww:

Geheel onbelangrijk maar het leek wel of je het verhaal zat te vertellen van onze vorige cavia.

Precies hetzelfde verhaal. Het zal voor deze kleine wezentjes wel een stuk moeilijker te bepalen zijn.

Ik weet hoe je je voelt op dit moment, heel veel sterkte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst heel veel sterkte!

Echt vreselijk vooral bij zo'n operatie. Ik ga zo bellen voor een afspraak voor castratie(dus dit was eigenlijk niet wat ik lezen wilde), dus ervaring heb ik nog niet. Maar ik heb gister uitgebreid met verschillende dierenartsen/assistentes contact gehad en er is inderdaad altijd een risico dat een konijntje het toch niet aankan..Vind jou verhaal ook echt niet gek klinken, als de dierenarts niet had bijgespoten had jou konijntje ontzettend veel pijn gehad.

Tja en of de dierenarts dan toch iets teveel gespoten heeft blijft gissen, dat weet je nooit..maar daar zou ik niet direct van uitgaan. Is gewoon hele erge domme pech..

Nogmaal heel erg veel sterkte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom eigenlijk niet? Mijn dierenarts gebruikt altijd gasnarcose, zelfs bij operaties aan het gebit. Als ik dit lees vraag ik me af waarom niet veel meer dierenartsen dat doen? Het lijkt me namelijk superhandig, omdat je niet altijd het konijn helemaal onder zeil hoeft te laten zijn en wil je dat wel dan kan het ook natuurlijk.

Ook hecht mijn dierenarts nooit wonden bij castratie. Schijnt niet nodig te zijn, hij houdt de huid even op elkaar en that's it. Vraag me af waarom andere dierenartsen dit dan weer wel doen? Ik bedoel, het kost toch weer tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt ook wel mee, mijn DA lijmt het meestal (alleen net bij dit konijn geen lijm bij de hand gehad....) dan is het een drup ertussen en klaar. Zij gaf aan dat er wat meer kans is op ontstekingen als je het niet hecht/lijmt. Nu hoor ik wel vaker dat het gewoon zo gedaan wordt hoor, bijcv. ook bij katers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .