Ga naar inhoud

Oogprobleem konijntje 5-6 weken


Laptopmuis

Aanbevolen berichten

We hebben gisteren in de opvang een moeder met 2 jongen gekregen.

Één konijntje is helemaal gezond, het ander heeft een serieus oogprobleem.

Zoiets als deze kat heeft.

taojk3.png

Het diertje had het al toen het de ogen opende zeiden de mensen. Ze hebben het enkel met afgekookt water schoongemaakt en voor de rest niets gedaan.

Het is erg dik en de randen zijn ook opgezwollen.

Het zit nu helemaal apart van de rest.. is ook niet in de quarantaine gezet maar helemaal weg van alle dieren en zit nu bij iemand thuis.

Woensdag gaan we naar de dierenarts,... of eigenlijk de dierenarts komt naar ons. Is de dierenarts die alles 'goedkoper of zelfs gratis' voor ons doet. De dierenarts waar we zo met de dieren naartoe gaan voor controle is in zo'n zaken nogal prijzig.. vandaar dus de woensdag.

Kan een konijn met één oog leven? Want ons idee is dat het weggehaald moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ie er zo uit ziet als op die foto kan ik me niet voorstellen dat ie kan blijven zitten. En sowieso zal het geen nut hebben dat ie er nog in zit, want no way dat daar nog wat mee gezien kan worden.

Mijn konijn heeft ook één oog, niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Omdat ik zelf op school geleerd heb dat konijnen in de diepte kijken... en als ze één oog missen dat ze dan geen fijn leventje hebben.

We moeten eventjes kijken of ze de operatie aankan of dat we der moeten laten inslapen. Omdat ze dus nog maar 5-6 weken oud is.

Het ziet er zo uit als op de foto, alleen is het bij haar nog roder. Het is echt vuurrood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beestje eet gewoon en springt vrolijk rond. We hebben er zalf opgedaan om de eventuele pijn te verzachten, krijgt ook pijnstilling.

Opvangen kost geld ja.. maar deze dierenarts vraagt dus 189 euro voor de operatie en die wat woensdag komt maar 40 - 50 euro voor de gehele operatie.

En dat is voor ons toch een heel verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beestje eet gewoon en springt vrolijk rond. We hebben er zalf opgedaan om de eventuele pijn te verzachten, krijgt ook pijnstilling.

Opvangen kost geld ja.. maar deze dierenarts vraagt dus 189 euro voor de operatie en die wat woensdag komt maar 40 - 50 euro voor de gehele operatie.

En dat is voor ons toch een heel verschil.

Dat is voor iedereen een groot verschil, maar het is niet anders....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is voor iedereen een groot verschil, maar het is niet anders....

We wachten helaas toch echt af tot woensdag. Het konijntje krijgt gewoon pijnstilling. Het ziet er voor ons niet uit als een spoedgeval dat nu direct moet als het diertje gewoon vrolijk eet, drinkt, rondhuppelt en zichzelf wast. Als het dier nu op sterven na dood was,... ja dat was aan andere zaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zo'n oogoperatie is geen simpele ingreep die je 'zo even' doet, ik zou hier toch echt een ervaren dierenarts voor consulteren. En ik hoop ook voor het konijntje dat ze dan wel gelijk woensdag geholpen kan worden, niet dat de dierenarts woensdag gaat beoordelen wat er moet gebeuren en dán pas een afspraak gemaakt kan worden voor de operatie. De narcose zal verder wel mee vallen, ga er verder vanuit dat er gasnarcose gebruikt wordt en dat kan op zich wel bij jongek onijnen. Natuurlijk ish et niet ideaal... Maar in een ideale wereld had dit konijntje natuurlijk ook nooit zo'n vreselijke aandoening gehad.

Verder zijn jonge konijnen vaak erg veerkrachtig en wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat haar oogje altijd al zo geweest is. Nogmaals, ik kan mij niet voorstellen dat zij met een oog dat er zo uit ziet kan zien, dus eigenlijk heeft ze al die tijd al met één oog geleefd. En eet ze en springt ze vrolijk rond ;) dat moet toch al een antwoord op je vraag zijn lijkt me. Ze geeft zelf al aan dat het prima kan. Enige wat ik aan mijn konijn merk is dat ze wel op de bank wil springen maar niet kan/durft, ze gaat er alleen tegenop staan. En zij is vermoedelijk al wat ouder (aan de baarmoeder te zien) en haar oog is pas eind vorig jaar verwijderd nadat er een ontsteking in is ontstaan. Als zij zich aan kan passen dan kan een jong konijntje dat zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde eventjes weten of het eerlijk was t.o.v. het konijn om zo te leven.

We hebben foto's gestuurd en ze wordt woensdagochtend meegenomen en 's middags dan direct geholpen. Hij neemt haar dan zelf mee naar huis 's avonds en na twee dagen kunnen we haar gaan halen.

Het is een man met veel ervaring, dus zal zeker goedkomen!

Ze gaat sowieso woensdag mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft het nog eens bekeken en zei dat we nu eerst met oogzalf moeten proberen of de ontsteking niet gewoon weggaat. Dus we zalven het oog nu elke dag enkel keren in. Het is nu een stuk minder rood. De dierenarts zei dat ze als die zwelling weg is het oog wel gewoon kan sluiten, maar het oog kan ze niet gebruiken. Zal altijd een vlies overheen blijven zitten.

Als dit niet werkt laten we haar waarschijnlijk inslapen. Ze komt uit een inteeltnestje en ze was zo al de kleinste van het nest... en volgens de dierenarts zou de kans dat ze de operatie overleeft niet erg groot zijn.

Maar we hebben hoop voor Lucky, aangezien de zalf al helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .