Ga naar inhoud

Groep valt uit elkaar.


lola & filou

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb 4 konijnen:

-Filou: Gecastreerde ram, 3 jaar

-Pim: gecastreerde ram, 3 jaar

-Lola: voedster, 3 jaar

-Bella: voedster, 5 jaar

In november heb ik ze gekoppeld tot viertal. De koppeling ging goed en al snel dacht ik een leuk groepje te hebben.

Echter, na 1,5 maand werd Bella ziek. Ze moest van de DA een weekje apart. Helaas werd ze daarna niet meer aanvaard door Lola. Dat resulteerde in een doodsbange Bella en uiteindelijk stress in de hele groep. Daarom heb ik besloten om Bella tijdens de winter binnen te halen. Ik weet dat een trio minder stabiel is, maar Pim en Filou zijn zo gek op elkaar (nog steeds trouwens) dat ik hen niet wilde scheiden.

Bella knapte binnen weer helemaal op en buiten keerde de rust ook weer terug. Tot een week of twee geleden. Filou is erg agressief naar Lola toe. Vooral tijdens het voeren valt hij haar aan. Als ze in de buurt komt bijt hij haar. Soms hangt hij echt vast in Lola. Ondertussen eten ze uit drie aparte bakjes, maar Filou heeft het meteen door wanneer Lola ergens anders zit te eten. Dan jaagt hij haar daar ook gewoon weg. Voermomenten zijn bijgevolg erg stressvol voor Lola. Het wordt steeds erger en ik zie geen uitweg meer. Ik heb Filou voorlopig maar apart gezet, maar hoe nu verder?

Ik ben echt ten einde raad. Het was de bedoeling dat Bella in het voorjaar gewoon weer gekoppeld werd met de anderen. Soms denk ik dat het beter is om een nieuwe thuis te zoeken voor twee van hen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij soortgelijk verhaal , eerst leuk viertal , 1 konijn raakte gewonden werd verstoten , toen 2 koppels van gemaakt , nu 1 voedster overleden ,en ik geprobeerd een trio van te maken , maar dat ging totaal niet ,nu heb ik dus een ram alleen zitten , en overweeg hem te herplaatsen , wil ze het liefst met 3 bij elkaar ,maar dat lukt niet , ik lees dus aandachtig mee .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook hetzelfde verhaal. Ik heb zo'n drie jaar een prachtig viertal gehad, tot een ram zes weken geleden aan z'n oog is verwond door, vermoed ik, de andere ram. De gewonde ram zonderde zich af, werd weggejaagd, was bang en hij viel ook aan, net omdat hij bang was, het was echt triest om te zien. Ik heb de zieke dan vijf dagen binnen gehouden en haast meteen ging het in het drietal ook mis, het vrouwtje van de gewonde ram werd door de andere voedster geterroriseerd. Ik had dan wel de luxe om plaats te hebben voor een tweede ren, en heb nu twee koppels. Ik hoop enerzijds dat ik hen ooit terug zal kunnen koppelen, anderzijds is het zo wel goed.

Kan jij geen tweede ren maken en twee koppels houden? Dan moet je wel de rammen scheiden, maar dit is misschien toch beter dan er twee opgeven. Ik weet ook niet hoe lang een trio van twee rammen en een voedster stabiel blijft, is een beetje een risico. Misschien brengt Bella weer evenwicht, het is tenslotte goed gegaan in een viertal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gehoopt dat het lang genoeg goed zou gaan tot Bella weer naar buiten kon en ik weer een viertal kon maken.

Filou vertoont dit gedrag enkel naar Lola trouwens. Pim en Filou zijn daarentegen erg klef.

Ik heb ze eerst twee jaar als koppels gehouden. Lola met Filou en Pim met Bella. Maar ik woon nog bij mijn ouders en mijn vader wilt ook geen extra hokken meer in de tuin. Dat is de reden dat Bella voorlopig naar binnen gekomen is.

Ik heb trouwens al een tijdje de indruk dat Lola last heeft van haar hormonen (staartje in de lucht). Vanmiddag is ze fanatiek beginnen graven. Ze is sowieso wel een graver, maar toch. Zou het kunnen dat ze Filou's gedrag uitlokt door die hormonen? Ik denk erover haar te laten castreren. Misschien helpt dat. Ze zou zich in ieder geval beter voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je neemt wel een risico door haar te castreren, het kan best zijn dat het niks oplost en dan kost het wel een hoop geld. Maar het is uiteindelijk vrij simpel, zoals het nu gaat, gaat het niet.. Je zult toch iets moeten doen. Uiteindelijk is castreren minder drastisch dan een konijn wegdoen en uiteindelijk is iedere kans dat je je konijn niet weg hoeft te doen elke cent meer dan waard voor mij. Ik vind het dus wel een goed idee van je.

Succes en sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er mij van bewust dat een castratie niet hoeft te helpen, maar ik was er al over aan het twijfelen en ik vind het de moeite waard om het te proberen. En een castratie heeft voor Lola sowieso voordelen.

Ik zie mijn konijnen doodgraag en wil er alles aan doen om ze alle 4 te houden. Soms denk ik gewoon dat 1 koppel wel gemakkelijker was geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Dollie, en zou ook je dame(s) te laten castreren om te zien of dat helpt. Helaas kan het natuurlijk zijn dat het niets oplost, dus het zou handig kunnen zijn om over een eventuele andere oplossing na te denken.

Je zegt dat je vader geen hokken meer in de tuin wil. Zou het mogeljk zijn om een koppel binnen en een koppel buiten te houden? Toen wij onze dames uit elkaar haalden was mijn vriend ook erg huiverig omdat ze uit hetzelfde nest komen en altijd samen hebben geleefd, maar inmiddels hebben we twee kleffe koppels en zijn al onze beestjes gelukkig :).

Onze ervaring met castratie is heel recent (pas een week geleden). Voor die tijd reed Dennis bijna iedere dag op Lola (leuke namen hebben je konijnen trouwens ;)), soms echt uren achter elkaar waar hij haar niet met rust wilde laten. De afgelopen week heb ik het niet 1 keer gezien, dus hier heeft het voorlopig wel meer rust gebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was nog vergeten zeggen dat ze wel nog met hun drieën tegen elkaar liggen. Het zijn vooral de voermomenten die moeilijk zijn.

Voorlopig is Filou weer rustig. Lola daarentegen is erg zenuwachtig. De hormonen gieren door haar lijfje. Ik zal dus maar een afspraak maken voor castratie. Ik denk dat het wel mogelijk is om mijn ren in twee te splitsen dus als de castratie geen rust brengt moet ik maar weer twee koppels vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .