Ga naar inhoud

Gijs heeft een gasbuik, heel graag advies!


Babette

Aanbevolen berichten

Toen ik vanmorgen bij mijn konijnenkoppel kwam, trof ik Gijs aan; met toegeknepen oogjes in een hoekje. Dit was niet in orde, zag ik gelijk. Hij wilde niet eten en heeft een opgezette buik. Ik heb de dierenarts gebeld maar de konijnkundige arts blijkt er vandaag niet te zijn. Toen heb ik Aniek gebeld, zij verwees me door naar Iris omdat ze in het buitenland zit. Gijs weegt 2 kilo. Op advies van Iris heb ik hem gelijk 1 ml Carprofen drops gegeven (pijnstiller) en zijn buikje gemasseerd. Hij lag te knarsentanden van de pijn. Inmiddels had ik Gijs naar binnen gehaald. Na de medicatie met Iris besproken te hebben, ben ik naar de dierenarts gereden. Inmiddels heeft Gijs 1 ml Metocloral drops gehad, 1 ml Cisaral drops en een beetje Critical care.

Hij wordt er niet beter op, licht languit te puffen op de bank. Moet ik hem toch weer in het tuinhuis zetten? Ik hoor ook een hoop gerommel in zijn buik.

En de assistente gaf aan om elk medicijn 2 x per dag te geven, dus overal 2 ml van. Wat is jullie mening?

En hoeveel dwangvoeding is de bedoeling, met tussenpozen van....?

Ik vind het erg heftig, de eerste keer dat we met een zieke nijn zitten. Hij lijkt ook niet te kunnen opstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij gas heeft zou ik even wachten met dwangvoeren. Die maag is al zo uitgerekt en eten erbij helpt dan ook niet echt. Ik zou zeggen, blijf masseren en zorg dat hij op temperatuur blijft. Is die gemeten bij de dierenarts?

Ik heb begrepen dat cisaral in zulke gevallen wel vaker per dag mag. Weet even niet meer uit mijn hoofd hoe vaak. Maar dat vele gerommel is in die zin goed, dat er wel wat beweging in zit. Blijf masseren, daarmee kan je de massa in beweging krijgen en naar de darmen krijgen. Het kan even duren maar op den duur zal het toch moeten gaan verplaatsen.

Succes in ieder geval!

Ik heb het even opgezocht, in de bijsluiter staat, 2 tot 4 maal daags http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=154

Misschien kun je het voor alle zekerheid nog even aan de assistente vragen van de da. Maar ik doe het zo ook wel eens.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bah, wat naar om te horen! Altijd zo zielig om je beestje zo ziek te zien!

Wat je vragen betreft: heb je die niet aan de dierenarts gesteld? De dierenarts is degene die Gijs en vooral zijn buik geoordeeld heeft. Ik denk dat je daar op moet varen. Medicatie advies hoor je van een dierenarts te krijgen en niet via een forum.

Sterkte,.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bah, wat naar om te horen! Altijd zo zielig om je beestje zo ziek te zien!

Wat je vragen betreft: heb je die niet aan de dierenarts gesteld? De dierenarts is degene die Gijs en vooral zijn buik geoordeeld heeft. Ik denk dat je daar op moet varen. Medicatie advies hoor je van een dierenarts te krijgen en niet via een forum.

Sterkte,.

Zoals in mijn bericht verteld, ik heb gesproken met de assistente. Van haar heb ik de medicatie ontvangen. Via het forum wil ik graag ervaringen vernemen, alle goede tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij gas heeft zou ik even wachten met dwangvoeren. Die maag is al zo uitgerekt en eten erbij helpt dan ook niet echt. Ik zou zeggen, blijf masseren en zorg dat hij op temperatuur blijft. Is die gemeten bij de dierenarts?

Ik heb begrepen dat cisaral in zulke gevallen wel vaker per dag mag. Weet even niet meer uit mijn hoofd hoe vaak. Maar dat vele gerommel is in die zin goed, dat er wel wat beweging in zit. Blijf masseren, daarmee kan je de massa in beweging krijgen en naar de darmen krijgen. Het kan even duren maar op den duur zal het toch moeten gaan verplaatsen.

Succes in ieder geval!

Ik heb het even opgezocht, in de bijsluiter staat, 2 tot 4 maal daags http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=154

Misschien kun je het voor alle zekerheid nog even aan de assistente vragen van de da. Maar ik doe het zo ook wel eens.

Op de bijsluiter staat inderdaad tot 4 x per dag. Daar houd ik me nu dan maar aan. Zijn temp is niet gemeten. Beestje zit nu in de bijkeuken. Had enorme dorst, viel me op. Leef na het drinken enigzins apatisch boven zijn bak hangen, zoekt wat steun op de rand ervan. Ik laat hem nu maar even rusten. Er ligt wat witlof bij hem, hooi en kruiden en een paar brokjes hfst. Straks weer de medicatie en massage en dan maar weer hopen en duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gijs is opgenomen. Hij zakte thuis steeds verder weg, werd erg koud. Ik dacht dat Gijs het niet ging redden. Ben wederom naar de dierenarts gesneld. Hij ligt nu in de couveuse. Net heb ik gebeld, ze hebben hem nogmaals pijnstilling gegeven en prednison. Hij is apatisch. De dierenarts wil nog niet opgeven. Ik mag over een uur weer bellen. Zit er wel even doorheen op dit moment, bah wat naar allemaal. Ik hoop zo dat Gijs het gaat redden! Hij is nog niet eens 1 jaar! Ze hadden het over een eventuele operatie met een naaldje om het gas te laten ontsnappen. Misschien maken ze straks eerst een foto. Ik kan nu ook niets anders dan afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! Poeh, wat een nare dag! Wat een verlies en verdriet.

Een achtbaan van emoties: heb ik goed gehandeld, had ik maar dit, had ik maar dat.....

Vanaf het moment dat ik konijntjes heb, heb ik de angst om ze te verliezen. Vandaag is die angst al waarheid geworden. Ik had Gijs nog geen jaar. Het was zo'n schat! We geven hem een mooi plekje in de tuin.

Babette heeft afscheid genomen en met haar heb ik ontzettend medelijden, zo alleen buiten. Ergens heb ik zelfs het gevoel de handoek in de ring te willen gooien; ik wil dit niet weer meemaken op korte termijn. Maar ik kan geen afstand nemen van Babet, ook zij hoort bij ons gezin. Wanneer kan ik haar voorstellen aan potentiele toekomstige partners. En hoe pijnlijk, Gijs is niet vervangbaar:(

Hij koos mij, in de Welkoop. Ik kwam voor laarsjes, voor mijn zoontjes. En daar zat hij:love: Gijs stond rechtop tegen de tralies en veroverde ons hart. En toen was het konijnenvirus een feit! Die middag kreeg Gijs een vriendin en werd er een groter hok en ren besteld. Hij ging een gelukkig leven tegemoet. En nog geen jaar later, ligt hij in een kartonnen doos, buiten op de picknicktafel. Te wachten totdat we de moed hebben een gat te graven....Bah, wat een ellende! We zullen hem nooit vergeten!

aangepast door Babette
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat je helemaal kapot bent. Zo jong en zo snel. Maar je hebt goed gehandeld, daar moet je niet aan twijfelen. Je zag dat het niet goed was en hebt direct hulp gezocht. Meer kun je niet doen. Soms is er gewoon geen houden aan...

Babette heeft afscheid genomen en met haar heb ik ontzettend medelijden, zo alleen buiten. Ergens heb ik zelfs het gevoel de handoek in de ring te willen gooien; ik wil dit niet weer meemaken op korte termijn. Maar ik kan geen afstand nemen van Babet, ook zij hoort bij ons gezin. Wanneer kan ik haar voorstellen aan potentiele toekomstige partners.

Om Babet moet je je niet te veel zorgen maken hoor. Als ze gewoon eet en zich enigszins normaal gedraagt is er niks mis mee om eerst zelf even te bekomen en te rouwen. Merk je aan haar dat ze echt niet happy is alleen, kun je haar op korte termijn al koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om Babet moet je je niet te veel zorgen maken hoor. Als ze gewoon eet en zich enigszins normaal gedraagt is er niks mis mee om eerst zelf even te bekomen en te rouwen. Merk je aan haar dat ze echt niet happy is alleen, kun je haar op korte termijn al koppelen.

Dat was meteen een grote zorg voor mij; wat nu voor Babet?

We hebben gisteren afscheid genomen van Gijs en hem begraven in de tuin, onder onze perenboom. Na een nacht slapen, sta ik er nog steeds versteld van dat dit zo heeft heeft kunnen aflopen, in zo'n kort tijdsbestek.

Babette was gisteravond erg onrustig vernam ik, ze zocht in alle hoeken en gaatjes. Gelukkig eet ze gewoon goed.

We willen haar wel zsm koppelen. Ook voor mijn eigen rust. Ik blijf het rot vinden dat Gijs maar zo'n kort leven heeft gehad. Hoe zijn eerste weken waren, weet ik niet. Ik vond hem in de Welkoop en daar dat hij nog maar kort. Bij mij kreeg Gijs wat hij verdiende: ruimte, rust, aandacht, liefde, goed te eten en een vriendin. Hij was voor mij heel bijzonder.

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .