Ga naar inhoud

zorgen maken, ingrijpen of niet


Pippa

Aanbevolen berichten

even een korte uitleg.. mijn sjuul (ram hangoor) had ik gekoppeld aan een voedster hangoor. Sjuul was al 1 jaar bij mij alleen geweest maar mijn relatie wilde het konijn niet binnen. Dus sjuul naar buiten in grote kooi maar op mijn voorwaarde dan wel met een maatje. Dit is helemaal fout gegaan. Ze vechten en zaten nooit bijelkaar. Advies naar mij was dat ik niet mocht ingrijpen bijnhet vechten. Tot op een dag de kooi onder het bloed zat en mijn sjuul zijn oren helemaal kapot gebeten waren door de voedster... (Sjuul heeft geen tanden meer en kan niet terug bijten.

Ik heb het voedstetje terug naar de konijnenopvang gebracht en gevraagd of sjuul een ander maatje mocht uitzoeken. Hij is een week daar geweest en zocht een wit dwergje uit dat slangenvoer zou zijn geweest dus ik vond zijn keuze geweldig.

Hebben samen buiten gezeten en heb daar nooit vechten gezien integendeel... Nu twee maanden laten ben ik weg bij mijn vriend en noodgedwongen zitten de nijnen nu bij mij binnen. Elke minuuut dat ik thuis ben lopen ze los. Maar sinds een paar dagen vliegt de voedster op mijn ram en andersom. Andere momenten liggen ze weer lekker tegen elkaar aan te likken. Dus het is niet zo erg als met de andee voedster. Ze kunnenhet ook wel met elkaar vinden. Het lijkt hormonaal maar vind het wederom zielig voor mijn sjuul. Hij kan wel terug rijden maar niet terug bijten. Is dit alarmerend of herkend iemand dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je voedster gecastreerd? Dan zou dat een optie zijn, zou kunnen dat ze dusdanig last heeft van haar hormonen... En ze hebben een nieuwe plek dus mss zijn ze de rangorde aan het herbepalen... Zie je nog geen plukken haar en bloed?Hier is mijn voedster ook wel s wat opdringerig naar Guus en dan zet hij ook op zijn plaats. Is het af en toe of continue...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey reza,

Dank je, mijn voedster is nog niet gecastreerd. Ik vind dit nogal eng aangezien mijn eerste voedster hierdoor is overleden. Vandaar dat ik dit nu niet wil. Als het niet anders kan dan moet ik wel. Ze zijn wel al een week op hun nieuwe plek en dit is gisteren pas begonnen. Het is vaak maar niet continu. Ze liggen soms ook weer uitgeput tegen elkaar aan en likken elkaar ook nog dus ik ben er nog niet zo ongerust op als bij het andere konijn dat hem de oren kapot beet. Dat was echt pure haat, dat was achteraf wel duidelijk. Nu zijn ze ook heel lief tegen elkaar. Ik kan ook niet zien of het echte gemene beten zijn of kleine beetjes om inderdaad rangorde te bepalen. Ik vind Babs ook een schatje maar mijn Sjuul vind ik gewoon zielig omdat hij niet terug kan bijten.

Ik hoop niet dat castratie de enige oplossing is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Reza,

Mijn sjuul is nogal een apart maar erg leuk geval. Ik had hem eerst willen hernoemen tot bokito. Hij brak overal uit, echt dikke hangsloten op de kooi hielden hem pas tegen. Maar als hij los liep klom hij overal op en donderde ook vaker van dingen af. Dit heeft tot twee keer een tandenbreuk als gevolg gehad. De tweede keer is dit niet opgevallen en groeide de tanden naar achter vast in zijn tandvlees. Nu heeft de dierenarts besloten dat hij zijn voortanden alle 4 getrokken moest krijgen omdat als ze de ondertanden liet zitten ik elke 6 weken moest gaan om te slijpen/knippen. Nu heb ik ze laten verwijderen en ik had verwacht dat hij daar moeite mee zou hebben. Niet dus. Eet gewoon alles en je ziet er zo niets van... Hij trekt alles met zijn lippen naar binnen en kauwt dan met zijn kiezen. Het enige dat ik zielig vind is dat hij dus in "gevecht" of communicatie met andere konijnen niet kan terug bijten en ik de strijd dus altijd wat zielig vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet wel even lachen om je Bokito omschrijving, zie hem al uitbreken de slimmerd! Mar wat sneu, ja kan me wel voorstellen denk ik dat je ze hebt laten trekken, iedere 6 weken slijpen zou ook stressvol zijn...hij moet wel flink gevallen zijn zeg! Wel fijn dat hij alles kan eten en zo een handige oplossing heeft gevonden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha... Ik heb dan ook wel echt een kleine bokito. Ik had mijn konijnen altijd in de keuken met een hekje naar de kamer om ze zo als ik er niet was te kunnen separeren. Daar begon hij al met overheen te springen het was 80 sm hoog!! Vervolgens heb ik hem op de gang gezet als ik er niet was met een traphekje zodat hij niet naar boven kon, elke keer als ik thuis kwam zat hij boven en het hekje stond nog gewoon. Hij sprong erover heen. Toen heb ik het hekje glad gemaakt zodat hij er niet met pootjes tussen in overheen kon. Ook dat hielp niet. Toen vond ik het heel rot maar hem hem dus toch in een kooi moeten zetten voor de nacht. Zelfs daar brak hij uit. Hij heeft daarna nog buiten in een hok gewoon en heb ik hem op een ochtend bij de buren uit de tuin moeten halen....

Nu woont hij weer gezellig bij mij binnen en zit als ik er niet ben samen met Babs in de kooi maar elke minuut dat ik thuis ben in de kamer of in de tuin zoals ze willen.... Het is me er 1....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie gehad zo te lezen, maar gelukkig is het nu weer even stabiel.

Hou er alleen rekening mee dat elke bestaande binnenkooi verkocht in de winkels te klein is om 2 konijnen in op te sluiten en dat het vroeg of laat frustratie kan opbouwen. Ik zou toch een vaste overdekte ren er bij gaan opzetten als ze niet los mogen. Vanuit een opvang is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat konijnen in een te kleine ruimte opgesloten zitten. Je zou is kunnen kijken naar de Trixie ren van tin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wil toch dat het goed blijft gaan? Dan is een kooi van 1.40 echt te klein.

Een kooi van 1.40 is net krap aan 1 vierkante meter. Als minimale wordt geadviseerd 1m2 PER konijn, dus minimaal 2 van deze kooien aan elkaar is echt het minimale. Vijf uur per dag is 19 uur per dag opgesloten zitten wat frustrerend kan werken. Je hebt een konijn dat volop in de pubertijd is, ze zitten continue op elkaars lip.. Ik zeg het niet om je te pesten, maar wel om verdere problemen in de toekomst te helpen voorkomen.

En met een vingertje naar konijnen die in een hokje in de tuin wijzen vind ik altijd zo flauw om te doen. Omdat anderen het nog veel slechter voor elkaar hebben, hoef je het zelf niet optimaal te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, dat vind ik ook zo jammer dat er meteen met een vinger gewezen wordt.

Ik weet dat ik en vele met mij, het aller beste voor hebben met hun konijn(en). Dat de situaties van anderen geen reden zijn om het zelf ook niet beter te doen ben ik met je eens. Maar overal is een reden voor en iederen heeft zijn grenzen en jammer vind ik dat er hier dan wel vingerwijzend wordt gedaan. Mijn konijnen hebben het bij mij heel erg goed en goed gehad, daar ben ik van overtuigd. Alle 6!! Dat het altijd beter kan, prima mee eens. Buiten zou ook beter zijn dan binnen denk ik voor het doorsnee konijn. Helaas vind mijn Sjuul het vreselijk buiten. Binnen is hij in zijn nopjes en maakt binky's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je komt je probleem voorleggen op dit forum. Ik neem aan omdat je graag advies wilt. Je krijgt daarom een aantal waardevolle tips van forumgebruikers die je serieus mag nemen. Een is je dame laten castreren. Maar je hebt hier nare ervaringen mee, dat begrijp ik goed. Het geeft ook geen garantie dat je probleem tussen beide hiermee opgelost is. Wat wel erg kan helpen en geen 'dure ingreep' is, is jouw koppel permanent de ruimte geven die ze nodig hebben. En dat is 24 uur per dag 2 m2 of meer. De Trixieren is hiervoor ideaal! Maar ook Welkoop heeft prima hekjes, voor binnen perfect! Zo zitten jouw lievelingen minder op elkaars lip en zijn de relatieprobleempjes als jagen wellicht een stuk minder. Belangrijk voor je ram zoals je zelf aangeeft, omdat hij zich niet goed kan verdedigen. Ik hoop dat je iets doet met deze tip, in ieder geval het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat je koppelproblemen hebt door de tanden. Konijnen kunnen wel eens wat happen naar elkaar, maar bijten en terug bijten hoort niet bij een normale koppeling. Ik heb 2 tandeloze rammen gehad en het koppelen is met hen nooit een probleem geweest. Ze waren de baas door hun houding en wat gejaag.

Ik denk dat je de meest waardevolle tips nu gehad hebt. Vanwege je prive situatie is het misschien ook lastig de ruimte groter te maken? Tja, als castratie en ruimte beiden geen optie zijn, blijft duimen dat het vanzelf beter wordt over denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pippa wat jij zei over dat ze al een week op hun nieuwe plek zitten, dat kan gerust hoor, dat heb ik hier ook gehad dat ze na een aantal dagen op de nieuwe plek begonnen te klieren met elkaar... Blij dat het nu rust is en hoop echt voor je dat het zo blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe is het koppelen ook geen probleem geweest. Gelukkig!!!Zitten al 4 maanden bij elkaar zonder problemen. Alleen het hormonaal gedrag van Babs maakte mij ongerust. Maar nu ben ik wel vaker te snel ongerust als het om de nijnen gaat. Het heeft twee dagen geduurd en nu is alles weer pais en vree...1 groot lik, knuffel en speel festijn hier. Heb nog eens overlegd met de dierenarts (zelf ook konijnenmama en zeer deskundig naar mijn idee) Zij raad ondanks dat het goed gaat toch castratie aan. zo spelen de hornonen niet van tijd tot tijd op en kan ze geen baarmoederkanker krijgen. Vrijdag gaat ze onder het mes. Nu alleen nog mijn angst hiervoor overwinnen!! Ja Reza de dierenarts zei ook dat dit ook na een tijdje kan zijn ook vaker kan zijn als ze last blijft houden van haar hormonen. Dus vrijdag D-day....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .