Ga naar inhoud

3 dames, en nu wordt er een territoriaal


Gerritje

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb 3 dametjes van sept 2012. Ze komen uit twee verschillende winkels, maar van dezelfde fokker. We hebben al eerder konijnen gehad, maar deze keer wilden we ze in een groep laten leven. De vorige keer hadden we twee zusjes, maar een van de twee werd z'o dominant en vals dat we ze helaas uit elkaar hebben moeten halen. Het dominante konijn was erg slim, en viel ook ons aan als we in de buurt kwamen. Na een paar jaar kwam ze echter naar ons toe om geaaid te worden, en haar laatste jaren domineerde ze mijn man door bij hem op schoot te springen als hij maar ging zitten. Ze was de baas in de tuin, maar op een gegeven moment besloot ze binnen te gaan wonen. Ik zette de onderbak van een hok in de hoek van de kamer en dat werd haar toilet. Haar zus woonde buiten in een hok. Een tijd lang hebben we ook een gevonden konijntje gehad, het was een zwart dwergje dat geen thuis had. Toen het ons gevraagd werd hebben we hem in huis genomen en laten helpen. Koppelen wilde echter niet lukken. De dierenarts kon de leeftijd niet bepalen behalve dan dat hij in ieder geval volwassen was. Het was een schatje en is na drie jaartjes op een gegeven moment onverwachts ingeslapen. Blijkbaar toch al een wat ouder konijntje. Maar goed terug naar ons huidige stel.

Ik heb er een gekocht omdat ik hals over kop verliefd op haar werd. Ze zat nog geen uur in de winkel zei de verkoopster. Thuis gekomen zei mijn man heb je er maar eentje? Dus ik weer naar de winkel, maar er waren geen anderen uit hetzelfde nest. Wij naar een filiaal in een belendend dorp, en jahoor er waren er twee die de dezelfde dag geleverd waren door dezelfde fokker. Wel van waarschijnlijk verschillende nesten. We wilden er eigenlijk eentje bij, maar ze zaten zo stijf tegen elkaar, dat we ze alletwee gekocht hebben. Toen hadden we dus 3 dames, want dat heb ik bekeken. Het ging erg leuk samen en over en weer werden hoofdjes gewassen en kontjes schoon gemaakt. Al snel werden de karakters duidelijk. De witte was onderdanig en likt ons erg veel. De madagascar likt niet, maar is erg nieuwschierig. En nummer drie is de baas. Dit is de enige die zich laat aaien, en domineert het hok. Van de week echter begon het gedonder.

Jawel ze zijn nu dus ongeveer 3 maanden. Nummer een die we Zoe genoemd hebben is dus de baas, maar vertoond nu wel erg terretoriaal gedrag. De bruine is bang en boos en wordt regelmatig het hele hok door gejaagd en flink in de billen gebeten. Zoe hoeft maar enigzins in haar richting te bewegen en ze schiet al onder de plank en stampen. Zoe zoeft er achteraan en richt zich op de billen. Naar de witte is ze ook dominant, maar omdat dat karacter onderdaniger is kan die ook nog wel eens ongestoord een dutje doen. De madagascar echter ontspant zich niet meer, en is constant op haar hoede.

Ze zitten nu in een hok van 120x 60, wat natuurlijk veel te klein is, maar het grootste binnenhok is dat we konden vinden toen we ineens een hok voor 3 hummels nodig hadden. Het is de bedoeling dat zodra het weer het toelaat de dames naar buiten verhuizen naar een ren van 3 x een meter. Maar het is nu nog te koud en de ren moet nog besteld worden.

Van de week wil ik langs de dierenarts om hem de seksen te laten bevestigen, en bespreken of sterilisatie of castratie mogelijk zou kunnen helpen de rust in de groep te doen terugkomen.

Momenteel zit ik heel erg veel naast om in de gaten te houden of het niet de spuigaten uit gaat lopen. Tot nu toe nog geen bloed gezien, maar wel bijten en niet loslaten. Soms zitten er twee onder de plank te stampen terwijl zoe zich rustig door de rest van het hok beweegt en in de gaten houd of er iemand zijn snuitje durft te laten zien. Om de twee anderen wat rust te geven en bewegingsvrijheid, halen we zoe er regelmatig uit om even op de bank te spelen, en als het 'savonds te erg wordt, dan mag ze de nacht in een noodhok doorbrengen. De vloer is anders bezaaid met zaagsel hooi en ontlasting uit het hok 'smorgens, en dat is niet zo erg, maar het jagen 'snachts maakt erg veel herrie, en wij liggen niet rustig omdat het uit de hand dreigt te lopen.

Hopelijk komt dit goed, want het was zo'n leuk stel de eerste 3 maanden.

Groetjes van gerritje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom op BB! Vervelend dat je konijnen aan het ruzien zijn. 120 x 60 is inderdaad wel erg klein voor 3 konijntjes. Dan is het niet zo vreemd dat ze mot krijgen. Het is moeilijk om een groter hok te vinden, maar toch kan je ze eenvoudig permanent meer ruimte geven door een panelenren/puppyren om de ren heen te zetten. Deze kan je bijvoorbeeld openklappen en tegen de muur zetten, dan hebben ze opeens behoorlijk wat ruimte. Kijk ook eens in het topic "foto's van binnenhokken en -rennen" in het forum "huisvesting", daar zie je voorbeelden en andere ideeen. Zo'n panelenren kan je bijvoorbeeld op zooplus.nl kopen. Let wel even op de hoogte zodat je konijnen er niet overheen kunnen springen. Ik heb zelf de variant van 91,5 cm. Die van mij springen daar niet overheen. Echte springers doen dat wel, maar je hebt ook konijnen die altijd in een panelenren van 60 cm hoog zitten en er nooit overheen springen. Eventueel kan je er nog een net overheen spannen. Die panelenrennen zijn goed betaalbaar en je kan ze voor buiten ook nog gebruiken als je bijvoorbeeld overdag ofzo nog extra ruimte wilt geven naast de nieuwe vaste ren. Ik vind ze erg handig en het lijkt me voor jou een snelle en makkelijke oplossing.

Als de problemen aan blijven houden kan je er nog over denken om een gecastreerde ram bij te zetten (bijvoorbeeld uit de opvang). 3 voedsters samen is meestal wat moeilijk, een exram in de groep maakt het meestal stabieler. Bij een opvang kunnen ze je helpen met koppelen en adviseren wat je het beste kan doen welke ram het meest geschikt is.

Maar voor nu zou ik dus eerst het ruimteprobleem aanpakken en inderdaad snel naar de dierenarts om ze te seksen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi lienappelsien. Bedankt voor je reactie. Zo'n panelen ren is zo gek nog niet voor nu. Ik had er nog niet aan gedacht.

3 meter bij een meter is toch wel genoeg voor 3 konijnen? Voorheen woonden mijn konijnen in de hele tuin, maar ik heb afgelopen voorjaar toen we konijnloos waren de tuin opnieuw laten aanleggen. Ik wil ze nu dus eigenlijk in de ren houden. En wat als castratie niet helpt, en er een rammetje bij moet? Wordt het dan niet te klein? Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey ik heb ook drie vrouwtjes van 2012 maar dan eind juni begin juli. Ik had ze ook eerst in zo'n klein hok maar ik vond dit te klein, eigenlijk veel te klein. Na een tijd heb ik een groter hok gekregen eentje van 3 x 1.5 met een groot nachthok. Nu merk ik dat het veel beter gaat met mn dames dan ze in hun veel te klein hok zetten. Zet rond het hok een leuke ren en je konijntjes gaan zich direct beter voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziezo, een ren gehaald vanmorgen en om het hok gezet. Ze vinden het reuze interessant, maar ook de nieuwe ruimte wordt direct beheerst door Zoe. Het is wel makkelijker voor de anderen om haar een beetje uit de weg te gaan. Donderdag naar de dierenarts om te seksen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor 3 kleine konijnen ca 4 m2 aanhouden. Een of twee gecastreerde rammen erbij zou het evenwicht ten goede komen. Als er toch een ram bij blijkt te zitten, zou ik ze zsm gaan scheiden teneinde een nest te voorkomen. Goed dat je een ren hebt aangeschaft. Succes donderdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een moeilijk topic om te lezen... Worden als geleverd van een fokker, word ik een beetje misselijk van... Bah dan weet ik weer precies hoe het in winkels er aan toe gaat, diep triest. Van mij mogen ze het wel is gaan verbieden dieren in winkels.

Een ren van 3m2 voor 3 dames is echt te klein.. Denk maar gerust aan het dubbele, als het dan al goed gaat.. Zo jong hebben ze al flink ruzie, als ze daadwerkelijk 4 maanden zijn, zijn ze daar echt vroeg bij..

Ik zou morgen nog in ieder geval het geslacht al laten controleren niet wachten tot donderdag.. Nog mooier zou zijn om het in een opvang te laten doen of bij een goede fokker. Ik heb met regelmaat met een dierenarts in discussie gestaan die het geslacht niet goed hadden. Tjah het is ook niet echt hun vak.. Maar ze zijn al vruchtbaar en elke dag telt mocht er toch een ram of meerdere heren bij zitten. Dierenwinkels hebben het vaak fout..

Succes met het drietal, je leert wel een les meteen op een harde manier.. Altijd vervelend.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten het drie dames zijn, zal een geholpen ram uitkomst kunnen bieden, om de dames onder controlle te kunnen houden.

Zelf als fokster plaats ik nooit 2 dames uit, enkel geholpen ram/voedster.

Dit omdat dat de beste ballans geeft tussen de dieren.

Het is natuurlijk niet van we willen een groep konijnen, dus het makkelijkste is 3 dames...daar vergissen veel mensen zich in.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 zijn zeker dames, en een is er een twijfelgeval. Vreemd genoeg is dat niet het territoriale konijn. En aan de andere kant misschien juist helemaal niet vreemd. Het advies van de dierenarts is het goed in de gaten te houden en over twee maanden als er meer duidelijkheid is nog eens te checken. Het territoriale dametje kan over 2 maanden gecastreerd worden. Aangezien het twijfelgeval absoluut geen rijgedrag vertoond op het moment, heb ik ervoor gekozen om ze toch bij elkaar te laten zitten omdat het erg goed met Lotje samen gaat, en het territoriale dametje doen we 's nachts als we er geen toezicht op kunnen houden apart. Gelukkig is ze niet elke dag zo vervelend naar de anderen toe, en zijn er ook dagen dat ze met zijn 3 knus op de plank zitten en elkaar poetsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .